Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-24@16:25:12 GMT

لزوم مناسب‌سازی موزه‌های کشور برای معلولان

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۰۱۶۲۰

لزوم مناسب‌سازی موزه‌های کشور برای معلولان

تین‌نیوز | 

رئیس ایکوم ایران با تاکید بر اینکه از سال آینده در مراسم انتخاب موزه‌های برتر توجه به معیار «معلولان» یک آیتم غیرقابل حذف خواهد بود، اظهار کرد: «از دو سال گذشته توجه به این معیار را در موزه‌ها دنبال کردیم؛ اما هنوز هیچ اتفاقِ جدیدی در موزه‌های کشور برای این شاخص رخ نداده است.»

به گزارش تین‌نیوز، سیداحمد محیط‌طباطبایی افزود: «این کافی نیست که تنها یک تخته روی پله‌ها بگذارند و بگویند به معلولان نیز توجه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید دید به چه میزان بستر مناسب برای حضورِ نابیناها، ناشنواها یا یک بیمار مبتلا به اوتیسم در موزه‌ها فراهم شده است؛ موزه‌هایی که مانند موزه صلح آن هم در سطحی خاص به این قضیه پرداخته‌اند، کم‌تعداد هستند.»وی با اشاره به کمک‌هایی که یکی از مسوولان کتابخانه حسینیه ارشاد در بخش نابینایان و ناشنوایان به ایکوم ایران کرده، ادامه داد: «متاسفانه ایکوم اعتباری ندارد که حتی یک پرینتر بریل داشته باشد؛ در غیر این صورت به صورت رایگان همه موزه‌های کشور بروشور بریل از اطلاعات موزه‌ای در اختیار داشتند. البته این اتفاق برای موزه ملی ایران رخ داده است. این موزه یکی از نخستین موزه‌هایی است که راهنمای بریل دارد؛ هرچند امکان همراه داشتن این راهنما در خارج از موزه برای نابینایان مهیا نیست. با این حال تا زمانی که درموزه هستند نابینایان می‌توانند با در دست گرفتن و لمس بروشور با آثار موجود در موزه‌ ملی ایران آشنا شوند.»

رئیس ایکوم ایران خاطرنشان کرد: «همه موزه‌ها نیاز به ماکتی از آثار تاریخی دارند که آن را در مکانی مشخص در موزه‌هایشان نمایش دهند تا معلولان و نابینایان بتوانند با لمس آنها، با هویت آثار تاریخی آشنا شوند.»محیط‌طباطبایی همچنین تصریح کرد: «ایکوم ایران در روز معلول پیشنهادی رسمی به سازمان میراث‌فرهنگی داد تا شاخص معلولان را در موزه‌های جدید در دست ساخت بگنجاند.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، در حال حاضر ۹ گروه معلول در کشور وجود دارد، اما تنها موزه ملی است که به معلولان و آن هم نابینایان بها می‌دهد. در سال‌های گذشته موزه فرش دارای سالن نابینایان بوده و حتی طرح‌هایی مانند نقش کاشان به صورت برجسته بافته می‌شده تا نابینایان بتوانند آن را لمس کنند. اما تا جایی که اطلاع دارم مدتی است این سالن تعطیل شده است. از این نکته نیز نباید غافل ماند که تمام معلولان، معلول فیزیکی نیستند.»

 

 

 

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: معلولان موزه موزه های برتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۰۱۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ترویج فرهنگ زیبای همیاری همگانی در صیانت از محیط زیست

حجت الاسلام حسین حسین‌زاده در گفت وگو با خبرنگار مهر ضمن تأکید بر اهمیت صیانت از محیط‌زیست به تعریف محیط‌زیست پرداخت و آن را دربردارنده تمام مؤلفه‌های مؤثر بر حیات انسان توصیف کرد و اظهار داشت: محیط‌زیست را در دو سطح محیط پیرامونی زندگی انسان و بسترهای دیگر طبیعت می‌توان دنبال کرد.

وی بر لزوم بازشناسی دقیق الزامات صیانت از محیط‌زیست تأکید و درختکاری و کاشت نهال را از برجسته‌ترین توصیه‌های روایی برشمرد و خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و اله در روایتی می‌فرمایند؛ اگر قیامت فرارسد و در دست یکی از شما نهالی باشد، چنانچه بتواند برنخیزد تا آن را بکارد، باید آن را بکارد.

حجت‌الاسلام حسین‌زاده با بیان این که کاشت نهال و توسعه فرهنگ درخت‌کاری باید مورد اهتمام همگان از جمله ائمه جمعه قرار گیرد، اظهار داشت: دعوت به همکاری گروه‌های مختلف مردمی با منابع طبیعی در روز درختکاری از جمله مؤلفه‌های مؤثر بر ترویج فرهنگ زیبای همیاری همگانی در صیانت از محیط زیست است.

وی در ادامه تبیین برخی دیگر از مصادیق صیانت از محیط‌زیست به موضوع مهم آب اشاره کرد و اذعان داشت: پرهیز از کثیف و تباه سازی آب و دوری از آزار و اذیت حیوانات از سفارش‌هایی مبانی دینی است؛ چرا که همگان در برابر زمین، سرزمین و حیوانات مسئول هستیم و این مهم باید موردتوجه عموم جامعه قرار گیرد.

امام‌جمعه امامزاده عبدالله به مسئولیت گفتمانی ائمه جمعه در مواجهه با محیط‌زیست اشاره نمود و اذعان داشت: نیاز است تا ائمه جمعه در تمام مشارکت‌های عمومی و تخصصی عرصه محیط‌زیست حضوری فعال و جهادی داشته، میدان‌دار عرصه جهاد تبیین و فرهنگ‌سازی باشند.

وی به زیبایی‌های حضور ائمه جمعه در مناسبت‌های مختلف به‌ویژه عرصه صیانت از حیوانات و جمع‌آوری پسماند از محیط‌زیست اشاره نمود و خاطرنشان کرد: توجه متقابل به ظرفیت‌های موعظه و کارگاه بهترین راهکار جهاد تبیین و نهادینه‌سازی فرهنگ زیبای مدیریت پسماند و صیانت از محیط‌زیست است.

حجت‌الاسلام حسین‌زاده تصریح کرد: ائمه جمعه ضمن تبیین مباحث دینی و اجتماعی باید پرچم‌دار میدان‌های فرهنگ‌ساز بوده ورود علمی و عملی به فرهنگ‌سازی داشته باشند.

کد خبر 6087540

دیگر خبرها

  • لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس
  • ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید
  • پیش‌بینی ردیف جداگانه بودجه برای قانون معلولان
  • لزوم ترویج فرهنگ زیبای همیاری همگانی در صیانت از محیط زیست
  • فرهنگ‌سازی در حوزه حجاب همراه با برخورد قهری نتیجه عکس می‌دهد
  • مأموریت باغ موزه دفاع مقدس فرهنگی است
  • ماموریت باغ موزه دفاع مقدس فرهنگی است نه عمرانی
  • برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران
  • ضرب الاجل بازرسی لرستان برای ساماندهی و بهبود وضعیت معابر سطح شهر
  • لزوم ارایه راهکار مناسب در راستای رفع معضلات تالاب انزلی