جدول فروش بهار سینمای ایران/مصادره صدرنشین گیشه بهاره
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۰۲۱۲۳
با نزدیک شدن به روزهای پایانی خرداد ماه 1397 بحث فروش آثار سینمایی در نخستین سه ماهه سال داغتر از قبل شده است. بهاری که امسال با اکران تعداد بسیار بالایی از فیلم روبرو بود که نسبت به سالهای گذشته به سابقه جلوه می کرد.
البته امسال هم سهم آثار کمدی در چرخه اکران بیش از فیلم های دیگر بود. این آثار در زمان اکران با توجه به شانس بالای فروش بیشترین تعداد سالن از سوی سینماداران را به خود اختصاص داده بودند و همین عاملی شد تا بیشترین فروش به این فیلم ها برسد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فیلم سینمایی "مصادره" به کارگردانی "مهران احمدی"، "خرگیوش" ساخته مانی باغبانی"، "لونه زنبور" به کارگردانی "برزو نیک نژاد"، "خجالت نکش" اثری از رضا مقصودی و "تگزاس" ساخته مسعود اطیابی پنج فیلم کمدی اکران بهاری سینما ایران بودند.
فیلم سینمایی "مصادره" نخستین ساخته سینمایی "مهران احمدی" توانست با فروشی نزدیک به ۱۶ میلیارد تومان پرفروشترین فیلم سینمایی بهار 97 بوده و صدر جدول را در دست داشته باشد.
حضور بازیگرانی همچون رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان، هادی کاظمی، میرطاهر مظلومی، مزدک میرعابدینی و مهران احمدی را می توان از دلایل موفقیت فیلم سینمایی مصادره در گیشه دانست.
فیلم سینمایی "لاتاری" را می توان بدون شک شگفتی گیشه سینمای ایران دانست. این فیلم که سومین ساخته محمدحسین مهدویان به حساب می آید توانست با فروشی نزدیک به پانزده میلیارد تومان نه تنها رکورد فروش برای این کارگردان را بشکند بلکه رتبه دوم جدول را از آن خود کند.
"لاتاری" بعد از "ایستاده در غبار" و "ماجرای نیمروز" برای این کارگردان جوان رشد قابل ملاحظه ای در فروش را به همراه داشت. وی سال گذشته فیلم سینمایی "ماجرای نیمروز" را در چرخه اکران می دید که این فیلم با وجود کیفیت بسیار بالا و موفقیت های جشنوارهای ۴,۷۸۰,۳۰۶,۰۰۰ تومان فروش را در گیشه به نام خود ثبت کرد.
فیلم سینمایی "به وقت شام" آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا از دیگر آثار موفق گیشه سینمای ایران در سال 97 بود. این فیلم توانست با گذر از مرز 13 میلیارد تومان فروش رتبه سوم جدول فروش را از آن خود نماید.
این فیلم توانست برای حاتمی کیا سیمرغ بلورین بهترین کارگردان سی و ششمین جشنواره فیلم فجر را به ارمغان بیاورد و حاتمی کیا را به عنوان رکورددار سیمرغ کارگردانی معرفی کند.
علاوه بر جوایز کسب شده توسط فیلم به وقت شام، این اثر از سوی بسیاری از مسئولین فرهنگی، خانواده شهدا، خانواده مدافعین حرم و همچنین هنرمندان مورد تحسین و ستایش قرار گرفت. فیلمی که با فروش بی نظیر خود نشان داده عامه مردم را نیز به شدت به خود علاقمند کرده است.
البته فروش موفقیت آمیز و رکوردشکنی انیمیشن فیلشاه را نیز نباید فراموش کرد. این انیمشن سینمایی توانست با فروشی نزدیک به 8 میلیارد تومان رکورد سینمای انیمیشن ایران را جابجا کند.
شکست بزرگ سینمای ایران در اکران بهار را بدون شک باید فیلمی از پوریا آذربایجانی دانست که با وجود بازیگران مطرح و پر تعداد خود کمترین فروش و قعر جدول فروش را از آن خود کرد. این فیلم با فروش معادل 170 میلیون تومان در میان چهارده فیلم اکران شده چهاردهم شد.
بابک حمیدیان، مینا ساداتی، محسن کیایی، بهنام تشکر، پانته آ پناهی ها، ساغر قناعت، امید روحانی، عرفان ناصری، علی دهبان، ندا عقیقی و پریوش نظریه از جمله بازیگرانی هستند که در فیلم جدید آذربایجانی به ایفای نقش پرداخته اند.
آخرین ساخته پوریا آذربایجانی که آثار قبلی وی نیز نتوانسته مخاطب را جذب کند مشکلات بسیار زیادی در درام، ریتم، کشش و کارگردانی دارد. مشکلاتی که باعث می شوند این فیلم نتواند گیشه مناسبی را در سال آینده با وجود حضور بازیگران بسیار زیاد داشته باشد.
منبع: افکارنيوز
کلیدواژه: ایران فیلم سینمایی جدول سینمای ایران رشد جشنواره فیلم فجر خانواده انیمیشن مشکلات سینمای ایران مصادره گیشه سینما فروش فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۰۲۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تبلیغات ۱۰۰ میلیارد تومانی سینمای ایران در شبکه GEM
اینکه فیلمها چرا و چگونه در ماهوارهها و شبکههای فارسی زبان تبلیغ میکنند اصلا موضوع این نوشته نیست، آنچه قابل تحلیل است مبلغ هنگفتی است که پشت فروش هزار و دویست میلیاردی سود سینمای ایران نهفته است و اینکه سال گذشته پخشکنندهها برای تبلیغ فیلمشان هزینههای بالایی به ماهواره دادند تا فیلمشان دیده شود و مخاطب از آن استقبال کند.
به گزارش سینما اعتماد، سال گذشته فروش بالای هزار میلیارد تومانی گیشه برای سینمای دچار بحران در جذب مخاطب یک اتفاق مهم و اساسی به شمار میرفت. در میان خیل فیلمهایی که دخل و خرج خود را نمیتوانستند با هم مطابقت بدهند و اصلا بود و نبود آنها بر پرده سینما فرقی نمیکرد و حتی ساخته شدن بسیاری از آنها شکست مطلق برای سازندگان بود.
گیشه بالای هزار میلیاردی (البته فقط برای چند فیلم) خوشحال کننده بود. حتی این عدد آنچنان شوقی ایجاد کرد که به سرعت آن را به کل سینما چسباندند و مسئولان آن را جزو افتخارات دوران کاری خود میدانند و از این فروش به عنوان تحول در سینما یاد میکنند.
خیلی هم خوب؛ به هر حال اتفاق خوب، خوب است و باید از آن حرف زد، ولی نکته قابل اهمیت اینکه باید آن را آنالیز کرد و دلایل و چرایی آن را بررسی کرد. برای شما پرسش نیست که چرا فقط چهار یا پنج فیلم توانستند رقمهای گیشه را جابهجا کنند؟ چرا اکثر فیلمها نه تنها بازگشت مالی نداشتند که هزینههای اولیه ساخت را هم برنگردانند؟
تعارف که نداریم، کیفیت چند فیلم پرفروش را حداقل خودمان میدانیم، اینکه چه جنسی به مخاطب ارائه دادیم قبل از همه خودمان مطلعیم، پس نمیتوانیم مدعی شویم کیفیت باعث جذب مخاطب فروش این چند فیلم شده است. البته که فضای کمیک و شاد حاکم بر فیلم و حضور بازیگران شناختهشده در فروش فیلم تاثیرگذار هستند، اما دلیل اصلی و کافی نیست، چرا که فیلمهای کمدی دیگری هم سال گذشته اکران شدند، اما به فروش این چند فیلم نرسیدند.
ماجرا چیست؟سال گذشته ۲۲ مرداد بود که قربان نجفی کارگردان فیلم «فصل ماهی سفید» در گفتگو با اعتماد درباره نحوه تبلیغات فیلمها در ماهوارهها گفته بود: رسانههای خارجی فارسیزبان هفتهای ۵ هزار تا ۱۵ هزار دلار از فیلمساز میگیرند تا فیلمهایشان را در رسانهشان تبلیغ کنند.
همان زمان قربان نجفی توضیح داده بود متاسفانه یکی از همین فیلمهای روی پرده مبلغ گزافی حدود ۲۵۰ هزار دلار به این ماهوارهها داده و تمام تبلیغات را برای فیلمش گرفته و البته همین دوستان سینماگر ما قیمت را بالا بردهاند تا دست کسی به تبلیغات آنجا هم نرسد.
دقت کنید، این نکات را سینماگری که سال گذشته فیلم روی پرده اکران داشته و طبیعتا از مناسبات اکران و تبلیغات فیلمها اطلاع داشته بیان کرده است.
اینکه فیلمها چرا و چگونه در ماهوارهها و شبکههای فارسی زبان تبلیغ میکنند اصلا موضوع این نوشته نیست. حتی اینکه آیا تبلیغات ماهوارهها در جذب مخاطب تاثیر دارد هم منظور نظر ما نیست، آنچه قابل تحلیل است مبلغ هنگفتی است که پشت فروش هزار و دویست میلیاردی سود سینمای ایران نهفته است و اینکه سال گذشته پخشکنندهها برای تبلیغ فیلمشان هزینههای بالایی به ماهواره دادند تا فیلمشان دیده شود و مخاطب از آن استقبال کند.
ما گفته قربان نجفی مبنی بر اینکه رقم ۲۵۰ هزار دلار برای تبلیغ یک فیلم شده را حساب نمیکنیم، اما شما در نظر بگیرید تعداد فیلمهایی که سال گذشته در شبکه جم تبلیغ داشتند چقدر بوده؟ بالای ۱۰ فیلم سال گذشته در شبکه جم تبلیغ داشتند، از فسیل و هتل و شهر هرت گرفته تا ویلای ساحلی و هاوایی و…، آن هم نه یک بار و حتی ده بار، به طرز مشمئزکنندهای بیشتر از هزار بار.
تبلیغ فیلمها آنقدر زیاد بود که لابهلای این تبلیغها سریالها و برنامههای جم هم پخش میشد، از زیرنویس گرفته تا تیزر و عکس و… فیلمهای در حال اکران سینماهای ایران از سر و روی شبکه جم میبارید. کمااینکه در حال حاضر هم وضع برای فیلمهای تمساح خونی و بیبدن و سال گربه همینگونه است.
حالا شما خودتان محاسبه کنید برای تبلیغات هزار باره فیلمها در شبکههای جم چقدر هزینه شده باشد خوب است؟
بر اساس شنیدههای موثق ما، سال گذشته از سینمای ایران رقم بیش از صد میلیارد تومان به شبکه ماهوارهای جم تبلیغ داده شده و پخشکنندهها چنین رقم بالایی را برای تبلیغ فیلمشان هزینه کردهاند.
بله، یکونیم میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است. حالا این پرسش به وجود میآید که با توجه به این پرداخت بالا به ماهوارهها، آیا سود اصلی از اکران فیلمهای کمدی را سینمای ایران برده یا ماهوارهها؟
سریالهای پلتفرمها که از همان دقایق ابتدایی انتشار، بلافاصله در ماهوارهها با زمانبندی کامل پخش میشود، تبلیغات فیلمهای ایران که به ماهوارهها داده میشود…. آیا رواست که سرمایههای کشور اینگونه از کشور خارج شود؟