گشتی لا به لای آگهیهای نماز و روزه استیجاری/ برسد به روح درگذشته
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۰۲۴۴۲
شفقنا- مریم طالشی؛ روزنامه نگار در نوشتاری با عنوان برسد به روح درگذشته در روزنامه ایران نوشت؛ «مدتی بود میدیدیم مادربزرگم همهاش سر نماز است. تعداد رکعتهایی که میخواند بهطور عجیبی زیاد شده بود. سؤال برایمان پیش آمده بود که چه اتفاقی افتاده؟ میرفتیم خانهاش سر نماز بود، زنگ میزدیم، جواب نمیداد بعداً میگفت سر نمازم، میرفت مسجد ۴ ساعت میماند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شاید هم نماز مستحبی بود. خلاصه که کمی دقیق شدیم و در نهایت کاشف به عمل آمد که دارد نماز قضای درگذشتگانی را میخواند که خودش آنها را نمیشناسد. یعنی کسی واسطه شده و سفارش نماز قضا میگیرد و از دستمزد دریافتی، سهم خودش را برمیدارد و بقیهاش را به مادربزرگ ما میدهد برای ادای دین میت. در واقع برای مادربزرگ ۷۰ ساله ما و تعدادی دیگر اشتغالزایی کرده است.»
قضیه به همین سادگی است. ادای دین نماز و روزه مردگان، این روزها برای خیلیها اشتغالزایی کرده. چه کاری بهتر از این برای یک خانم ۷۰ ساله که تنها کنج خانه نشسته. هم ثواب میبرد و هم درآمدی کسب میکند. حتی کار آنقدر بالا گرفته که در سایتهای پربازدید هم برای این کار آگهی میدهند؛ آگهیهایی عمدتاً با عنوان «نماز و روزه استیجاری» که در آن به شما اطمینان میدهند اعمال توسط طلبه سطوح عالی یا فرد مورد اطمینان، انجام میشود و موازین شرعی به طور کامل رعایت خواهد شد.
«برای هر ماه نماز قضا ۱۰۰ هزار تومان، روزه یک ماه ۴۵۰ هزار تومان و ختم قرآن ۲۵۰ هزار تومان.» این رقمی است که یکی از آگهی دهندگان اعلام میکند و میگوید: «اطمینان داشته باشید که اعمال توسط طلبه و در کوتاهترین زمان ممکن انجام و دِینش از گردن درگذشته برداشته میشود. خدا رحمت کند و ثوابی هم به ما برسد انشاءالله.»
آگهی دهنده دیگر خانم و متأهل است. روی این نکته یعنی تأهل تأکید دارد. او هم اطمینان میدهد که در اسرع وقت نماز و روزه و ختم قرآن را انجام میدهد: «فقط این را بگویم که روزه را در شش ماه دوم سال میگیرم. در ضمن آنهایی که تعداد سال بالا دارند میتوانند اقساطی پرداخت کنند. برای روزه ماهی ۵۰۰ هزار تومان میگیرم و اگر اقساط ببندید، کمی بالاتر میرود.»
از دیگر کسانی که آگهی داده، آقایی است که میگوید طلبه و متأهل است: «در ماه مبارک رمضان شایسته است به یاد اموات و اهل خاک باشیم. نیت من هم خیر است و اگر کسی جهت خیر و قضای دین اموات و از دست رفتگان قصد انجام نماز یا روزه یا ختم قرآن و صلوات داشته باشد، با کمال میل به بهترین و کاملترین نحو انجام میدهم تا مشکل حقیر هم رفع بشود انشاءالله. انواع چله و ختم قرآن را هم قبول میکنم و قیمت هم کاملاً توافقی است. البته که من اسمش را قیمت نمیگذارم و میگویم هدیه که آن هم با توافق شماست.»
یکی دیگر از آگهیدهندگان در متن آگهی عنوان کرده که روی صحبت حضوری را ندارد و به خاطر مشکلات شدید مالی، نماز و روزه درگذشتگان را با عالیترین قیمت و حتی به صورت قسطی انجام میدهد. البته قسط بندی فقط شامل روزه و نماز است و برای ختم کل قرآن، ۱۳۰ هزار تومان را اول میگیرد و قیمت جزء خوانی هم ۵ هزار تومان است.
مشکلات شدید مالی همان چیزی است که بیشتر آگهی دهندگان را به این کار وا میدارد، چراکه قطعاً ادای دین درگذشتگان کار چندان راحتی هم نیست و کوچکترین قصوری در آن، ضامن را مدیون میکند.
«نمیخواهم مدیون کسی باشم. خدا شاهد است تا به حال هیچ کم نگذاشتهام و انگار که نماز و روزه پدر خودم را بجا آوردهام.» این را خانمی ۴۲ ساله میگوید که به گفته خودش شوهرش مریضی سخت دارد و برای درآوردن خرج خانه و آبروداری، حتماً باید چند سال نماز و روزه بجا بیاورد: «خودتان میدانید برای بعضی خانوادهها سخت است که تحت پوشش کمیته امداد بروند خصوصاً در قم که من ساکن هستم. چه کاری بهتر از این؟! هم ثواب دارد و هم مشکل مالی من و خانوادهام حل میشود. همه هم با رضا و رغبت میآیند سراغم. این هم برای شادی و خلاصی اموات خودتان است و هم برای خانوادهای کمک خرج شده. چه ثوابی از این بالاتر؟»
او برای نماز و روزه یک سال جمعاً یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و برای ختم قرآن ۳۰۰ هزار تومان دریافت میکند و تأکید دارد که اگر ۳ سال به بالا نماز داشته باشید، تخفیف جزئی هم داده میشود.
قیمتها برای نماز و روزه قضا، رقابتی هم هستند. مثلاً کسی تأکید دارد که کمترین قیمت را دارد: «برای نماز ماهی ۷۰ هزار تومان میگیرم که اگر یک ساله بخواهید، کمتر میشود. حدود ۸۰۰ هزار تومان میشود و ۴۰ هزار تومان هم تخفیف دارد. برای روزه هم روزی ۲۰ هزار تومان که یک ماهش ۶۰۰ هزار تومان میشود. قرآن جزئی ۷ هزار تومان و ختم کامل۲۱۰ هزار تومان میشود. سنگ قبور را هم رنگ میکنم که بسته به نوع سنگ و اندازه و رنگ آن از ۳۰ هزار تومان شروع میشود و تا ۸۰ هزار تومان میرسد نهایتاً. کلش هم قابلی ندارد. کار خیر و ثواب است و ما میخواهیم گرهای از زندگیمان باز شود وگرنه اصلاً چرا پول بگیرد آدم؟! اگر میبینید کسی قیمتها را بالاتر میگوید، خودش اعمال را بجا نمیآورد و احتمالاً میدهد کسان دیگری انجام دهند چون به هرحال دین است و کسی راضی نمیشود زیر دین درگذشتهای بماند.»
یکی دیگر از آگهیدهندگان مردی بازنشسته است و برای کمک خرجش اعمال را انجام میدهد. میگوید: «چه اشکالی دارد اگر نماز و روزهای را که بر ذمه میت است بجا آوریم؟ انگار که پدر و مادر خودمان باشد، فرقی نمیکند. من نماز قضای پدر خودم را بجا آوردهام. حتی همسایهای داشتیم که وقتی فوت کرد تا مدتها روزی دو رکعت نماز برایش میخواندم چون میدانستم کاهل نماز است. این را هم که الان انجام میدهم برای رضای خداست و کمک خرجم هم هست چون به آن نیاز دارم.»
بعضیها هم البته این کار را فقط برای ثوابش انجام میدهند. نذر میکنند در تعداد مشخصی که مدنظرشان است، برای میت نماز و روزه بجا آورند.
آگهی دادن برای نماز و روزه استیجاری گرچه جدیداً باب شده اما قبل از این معمولاً کسانی که قصد انجام چنین کاری را داشتند در آرامستانهای شهرها سراغ خانواده متوفیان میرفتند و پیشنهاد بجا آوردن اعمال نماز و روزه را در ازای دریافت مبلغی میدادند که معمولاً هم توافقی بود.
حجتالاسلام محمودی در رابطه با نماز و روزه قضای میت و شرایط ادای آن در دین اسلام چنین میگوید:«در دین مبین اسلام نماز و روزه قضای پدر بر پسر ارشد واجب است. یعنی پسر بزرگتر باید نماز و روزههای قضا شده پدر را بعد از مرگش ادا کند. اگر او خودش ادا نکند، میتواند کسی را اجیر کند و اگر شخصی به نیت فرد مرحوم نماز و روزه را بجا آورد مشکلی پیش نخواهد آمد. البته برخی از مراجع نماز و روزه پدر و مادر هر دو را بر پسر ارشد واجب میدانند. اما باید در نظر داشت که اگر عزیزی این کار را قبول میکند، مهمترین شرطش این است که اعتقاد درست داشته باشد و با آداب و رسوم مختلف در این زمینه هم آشنا باشد و زمانی که فردی نماز و روزه قضا را قبول و بابت آن پولی دریافت میکند، موظف است اعمال را تا آخر انجام دهد و بر ذمه اوست.»
کسانی که انجام نماز و روزه قضا را قبول میکنند عموماً به پول آن نیاز دارند گرچه مبلغ زیادی هم بابت این کار دریافت نمیکنند، خصوصاً آنهایی که با واسطه این کار را انجام میدهند مثل مادربزرگ آن رفیقی که اول گزارش داستانش نقل شد که نه دسترسی به سایت و کانال دارد و نه خودش اهل پیدا کردن متقاضی است. اما میشود امیدوار بود که بهدلیل عمیق بودن ریشههای مذهبی بین مردم ما، دست سوءاستفادهکنندگان لااقل از این حیطه دور بماند.
نیم نگاه
«برای هر ماه نماز قضا ۱۰۰ هزار تومان، روزه یک ماه ۴۵۰ هزار تومان و ختم قرآن ۲۵۰ هزار تومان.» این رقمی است که یکی از آگهی دهندگان اعلام میکند و میگوید: اطمینان داشته باشید که اعمال توسط طلبه و در کوتاهترین زمان ممکن انجام و دِینش از گردن درگذشته برداشته میشود. خدا رحمت کند و ثوابی هم به ما برسد ان شاءالله
یکی دیگر از آگهیدهندگان در متن آگهی عنوان کرده که روی صحبت حضوری را ندارد و به خاطر مشکلات شدید مالی، نماز و روزه درگذشتگان را با عالیترین قیمت و حتی به صورت قسطی انجام میدهد. البته قسط بندی فقط شامل روزه و نماز است و برای ختم کل قرآن، ۱۳۰ هزار تومان را اول میگیرد و قیمت جزء خوانی هم ۵ هزار تومان است.
یکی دیگر از آگهیدهندگان که مردی بازنشسته است و برای کمک خرجش اعمال را انجام میدهد، میگوید: چه اشکالی دارد اگر نماز و روزهای را که بر ذمه میت است بجا آوریم؟ انگار که پدر و مادر خودمان باشد. حتی همسایهای داشتیم که وقتی فوت کرد تا مدتها روزی دو رکعت نماز برایش میخواندم چون میدانستم کاهل نماز است.
منبع: عصر ایران
کلیدواژه: روزه استیجاری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۰۲۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مجتمع کُک طبس باید به حداکثر ظرفیت تولید برسد
استاندار خراسان جنوبی گفت: مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، جواد قناعت در نشست بررسی مسایل مجتمع کُک طبس که با حضور مدیرعامل و سهامداران مجتمع، معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی همراه بود به عنوان شعار سال اشاره کرد و اظهار داشت: این مجتمع که در ابتدای دولت سیزدهم با 20 درصد ظرفیت دو باتری فعال بود، به همت سهامداران و با پیگیریهای صورت گرفته، با افزایش حجم تولیدات به فعالیت خود ادامه داد.
وی با اشاره به فعال شدن دو باتری این کارخانه در سال 1401 تصریح کرد: با رسیدن باتریهای قبلی به ظرفیت 100 درصدی و افتتاح فاز دوم کارخانه شامل باتریهای سه و چهار، تولید کک در این مجتمع افزایش چشمگیری داشت.
استاندار خراسان جنوبی با قابل تقدیر خواندن اقدامات صورت گرفته گفت: فعالیت این مجتمع در اشتغالزایی و رونق استان نقش بسزایی دارد.
قناعت با اشاره به طرحهای توسعهای این واحد تولیدی متذکر شد: به جهت اهمیت موضوع و نقش تولیدات این کارخانه در رفع نیاز داخلی کشور، مجتمع کُک طبس باید با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد.
در ادامه این نشست درخصوص راهکارهای توسعه و افزایش سطح تولید کک در این مجتمع بحث و تبادل نظر شد.
شایان ذکر است؛ مجتمع کک طبس، سومین مجتمع صنعتی تولید کک کشور است که با زیربنای 15 هزار و 500 متر مربع در زمینی به مساحت 300 هزار متر مربع ایجاد شده و زمینه اشتغال حدود 400 نفر را فراهم آورده است. کک تولیدی این مجتمع در صنایع فولاد و زغال کاربرد دارد.
استفاده حداکثری از ظرفیتهای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در خراسان جنوبی
استاندار خراسان جنوبی بر استفاده حداکثری از ظرفیت های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در خراسان جنوبی تأکید کرد.
قناعت در دیدار محمدرضا رحمانی مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی و اسد اسلامی خواه مدیرعامل مؤسسه نصر قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)، در زمینه فعالیتهای این قرارگاه در استان خراسان جنوبی بحث و تبادل نظر کرد.
در این نشست با اشاره به اینکه اجرا و تکمیل قطعات 21 و 22 راه آهن بیرجند- قاین- یونسی به این قرارگاه محول شده، مقرر شد قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در اسرع وقت نسبت به شروع و تکمیل این قطعات اقدام کند.
طول قطعات 21 و 22 راه آهن استان که حدفاصل گناباد- قاین واقع شده، 85 کیلومتر است. استفاده از ظرفیتهای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در خراسان جنوبی در اجرای باندهای دوم سطح استان از دیگر مصوبات این نشست بود. این دیدار با حضور علیرضا عباسزاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و میمحمد مودی مدیرکل راه و شهرسازی استان انجام شد.
انتهای پیام/ 252