Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@02:07:13 GMT

نماد شهر زیرزمینی نوش‌آباد رونمایی می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۰۲۶۳۸

نماد شهر زیرزمینی نوش‌آباد رونمایی می‌شود

مدیر پایگاه میراث فرهنگی نوش آباد از رونمایی نماد مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش آباد همزمان با هفته صنایع دستی خبر داد.

زهرا ساروخانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در کاوش های باستان شناسی تعداد زیادی پیه سوز در شهر زیرزمینی نوش آباد به دست آمده که دارای لعاب فیروزه ای و دو نوع لوله دار و پیاله ای شکل است که برای روشنایی فضای تاریک شهر زیرزمینی استفاده می شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به فراوانی و تنوع پیه سوزهای کشف شده در جریان کاوش های شهر زیرزمینی نوش آباد، این اثر به عنوان نخستین نماد و سوغات شهر نوش آباد معرفی و رونمایی می شود.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی نوش آباد تصریح کرد: طی مرمت بناهای تاریخی اطراف ورودی های شهر زیرزمینی نوش آباد نیز تعداد زیادی پیه سوز با همان فرم و تکنیک به دست آمده که تحقیق های انجام شده در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد تهیه و رونمایی خواهد شد.

وی گفت: بر اساس طرح و نقش پیه سوزهای کشف شده، 28 مدل از آن بازسازی شده که پس از آیین رونمایی، در معرض نمایش بازدیدکنندگان داخلی و خارجی شهر زیر زمینی نوش آباد قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش آباد، به عنوان بزرگترین معماری دستکن جهان در سال 1383 کشف و در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است. تاکنون یکصد اثر تاریخی در شهر تاریخی نوش آباد شناسایی شده که مسجد جامع، مسجد امام علی (ع)، مسجد موسی بن جعفر و امامزاده محمد، پل اسحاق آباد، برج عشق آباد، شترخان، منطقه فیض آباد، قلعه های خشتی سیزان، مورچان و اقبالیه از جمله آثار ی است که از دوران سلجوقی تا صفویه در این شهر شناسایی شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام منطقه اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۰۲۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت غیرمجاز سالانه ۳۰ میلیون متر مکعب آب در خراسان‌شمالی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی، سید عقیل مرتضوی افزود: بیشتر چاه‌های غیرمجاز استان در باغ ویلا‌ها و حاشیه رودخانه‌ها واقع است که با حفر چاه‌های کم عمق در برخی از فصول برداشت غیرمجاز آب دارند.
وی با اشاره به محدودیت منابع آبی خراسان شمالی با توجه به تداوم خشکسالی بر ضرورت استفاده بهینه از منابع آبی موجود تاکید کرد و گفت: مخازن آب زیرزمینی استان سالانه بین ۶۵ تا ۹۵ میلیون متر مکعب کسری دارند و به عبارتی این میزان بیش از مقدار تغذیه آبخوان‌ها در سال برداشت می‌شود.
مرتضوی در ادامه اضافه کرد: مجموع اضافه برداشت آب از چاه‌های مجاز استان سه برابر مجموع برداشت آب از چاه‌های غیرمجاز است و وزارت نیرو از طریق توانیر به صورت متمرکز کنترل اضافه برداشت‌ها را در دستور کار دارد و برق این چاه‌ها را قطع می‌کند.
سه هزار و ۳۸۷ حلقه چاه مجاز در خراسان شمالی وجود دارد که سالانه ۴۰۰ میلیون مترمکعب از منابع‌آبی زیرزمینی برداشت می‌کنند.

دیگر خبرها

  • سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد
  • رونمایی از سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید
  • برداشت غیرمجاز سالانه ۳۰ میلیون متر مکعب آب در خراسان‌شمالی
  • با بزرگ‌ترین شهر زیرزمینی جهان بیشتر آشنا شوید
  • ‌سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید فردا رونمایی می‌شود
  • سند مالکیت تخت‌جمشید در روز جهانی بناهای تاریخی رونمایی می‌شود
  • سند مالکیت مجموعه جهانی «تخت جمشید» رونمایی می‌شود
  • سند مالکیت مجموعه جهانی «تخت جمشید» فردا رونمایی می‌شود
  • افزایش سطح آب‌های زیرزمینیِ دلفان پس‌ از ۲۰ سال
  • فاز نخست شهربازی تکمیل می شود/ رونمایی از اتوبوس گردشگری در گرگان