Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-06@16:39:14 GMT

بیماری‌های عفونی فصل گرما را جدی بگیرید

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۰۴۹۹۳

آغاز فصل گرما در کشور ما با آغاز تعطیلات تابستانی دانش‌آموزان، دانشجویان و بعضی مشاغل همراه است و به همین دلیل حجم سفرها در آغاز این فصل بیشتر می‌شود.

به گزارش جام جم، بسیاری از افراد نیز با آغاز فصل گرما، به ورزش‌های آبی روی می‌آورند. از طرفی بسیاری از نقاط کشور تابستان گرم و نواحی ساحلی هوای شرجی را تجربه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه این موارد باعث می‌شود با آغاز فصل گرما، افراد در معرض بیماری‌ها و عفونت‌های مختلف قرار گیرند. همه این عوامل نشان می‌دهد که توجه به بهداشت و سلامت در فصل گرم اهمیتی دو چندان دارد. توجه به مواد غذایی مصرفی و رعایت بهداشت شخصی و عمومی می‌تواند به سادگی از بروز مشکلاتی که ممکن است مدت‌ها فرد را درگیر کند، جلوگیری کند.

مسمومیت‌های مواد غذایی به دلیل مصرف غذاهای فاسد، بیماری‌های انگلی و پوستی، مسمومیت ناشی از آب آلوده و بیماری‌های روده‌ای و پوستی در نتیجه شنا در آب‌های آلوده از جمله بیماری‌های شایع و خطرناک فصل گرما هستند. بنابراین لازم است حتما از آب تصفیه‌شده بنوشید. در مسیرهای کوهنوردی یا طبیعت‌گردی تا جای ممکن از نوشیدن آبی که منشا آن مشخص نیست، خودداری کنید. از آب لوله‌کشی کلردار بنوشید و در غیر این صورت آب را پیش از مصرف بجوشانید. پاکیزگی ظروف استفاده شده برای آب و غذا و نحوه شست‌وشوی آنها نیز مهم است.

رعایت بهداشت مواد غذایی

غذاها در فصل گرما می‌تواند به سرعت تبدیل به منبعی از آلودگی و میکروب شود. به همین دلیل باید هنگام تهیه غذا به فکر نحوه نگهداری آن و موادی باشید که در غذا از آن استفاده می‌شود. سبزیجات و میوه‌ها را پیش از مصرف با محلول گندزدا و نمک و با استفاده از آب تمیز بشویید. غذاهایی که در خانه تهیه می‌شود، برای بردن به بیرون از خانه باید به خوبی بسته‌بندی شود و تا جای ممکن هوا وارد آن نشود. همچنین در جای خنک نگهداری شود و فاصله تهیه تا مصرف غذا کمتر از یک روز باشد. مواد اولیه غذا هم باید فاسدنشدنی باشد و حتی بهتر است اگر قرار است در سفر خودتان غذا تهیه کنید، مواد اولیه تازه را در مقصد بخرید. اگر غذا را بیرون از خانه تهیه می‌کنید دقت داشته باشید قالب یخ، سبزی یا سالادی که به تمیزی آن اطمینان ندارید را مصرف نکنید. این موارد مهم‌ترین عوامل انتقال میکروب‌ها به بدن هستند.

آلودگی آب‌های عمومی

محیط آبی عمومی در تابستان می‌تواند باعث انتقال میکروب‌ها و عفونت‌های بسیار شود. عفونت چشم، گوش، پوست و مجرای تنفسی از رایج‌ترین بیماری‌های در اثر قرارگیری در آب‌های آلوده است. رشد قارچ‌ها روی پوست یکی از عوارض قرار گرفتن در محیط آلوده استخرهاست که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند و بیماری‌هایی مثل لوپوس، کم‌خونی و... به وجود آورد. انگل‌ها نیز هنگام شنا از راه بینی وارد سیستم اعصاب مرکزی می‌شوند. بیماری‌های باکتریایی نیز گرچه کمتر از بیماری‌های قارچی، انگلی و ویروسی است، اما می‌تواند باعث بیماری پوست شود. هنگام استفاده از استخرهای عمومی در اولین مرحله از رعایت همه نکات بهداشتی در استخر اطمینان پیدا کنید و بعد از استخر نیز از مواد شوینده برای شست‌وشوی بدن و مو استفاده کنید. بعد از دوش گرفتن نیز بدن خود را چرب کنید تا از بروز قارچ‌ها پیشگیری شود. از همه مهم‌تر شما برای رعایت بهداشت آب، پیش از استفاده از استخر دوش بگیرید.

سرماخوردگی در تابستان

ویروس‌هایی در تابستان وجود دارند که در بدن نشانه‌های سرماخوردگی را نمایان می‌سازند. سرماخوردگی در تابستان نیز می‌تواند نشانه‌هایی از سردرد، گلودرد و بدن درد شدید را بروز دهد. بنابراین در تابستان باید به علائم سرماخوردگی حساس باشید و از بروز آن پیشگیری کنید. ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن مهم‌ترین عامل فعال شدن میکروب‌ها و ویروس‌ها و به وجود آمدن احساس سرماخوردگی است. هیدراته نگه داشتن بدن به معنی رساندن آب کافی به اندام‌های داخلی بدن یکی دیگر از راهکارهای حفاظت از بدن در مقابل تکثیر ویروس‌ها در فصل گرم است. با این حال دقت کنید گاهی تب کردن در تابستان نشانه‌ای از سرماخوردگی به نظر می‌رسد، در حالی که گاهی عفونت‌های ویروسی گوارشی یا دستگاه تنفسی نیز می‌توانند باعث ایجاد تب و بالا رفتن دمای بدن شوند.

آفتاب‌سوختگی

یک تابستان داغ با خود خطر آفتاب‌سوختگی را به همراه می‌آورد. سوختگی در سطح کم ،خطر چندانی ندارد و در نهایت موجب خارش و خشک شدن پوست می‌شود. اما سوختگی شدیدتر با درد و احساس گرمای بیش از حد در منطقه آفتاب‌سوخته همراه است. بنابراین بهتر است در فصل گرما استفاده از کرم ضدآفتاب را جدی بگیرید. اگر سوختگی ایجاد شد، مقابل نور خورشید قرار نگیرید، از کمپرس یخ یا آب سرد برای تسکین استفاده نکنید و با کرم‌های مرطوب‌کننده سطح پوست را آبرسانی کنید. در صورت ایجاد تاول نیز به هیچ عنوان تاول‌ها را از بین نبرید و به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

گرمازدگی

بارزترین نشانه گرمازدگی پیدا شدن جوش‌های بسیار ریز قرمز یا صورتی در قسمت‌هایی از بدن است که در تماس بیشتر با لباس قرار دارد. گرمازدگی معمولا در هوای گرم و شرجی و در کودکان بیشتر اتفاق می‌افتد. در مراحل اولیه ممکن است گرمازدگی مشکل جدی به وجود نیاورد و فقط با احساس خارش همراه باشد. اما در موارد شدیدتر می‌تواند آسیب‌هایی به پوست وارد کند یا ورم و چرک ایجاد کند. به همین دلیل و برای پیشگیری از وخیم شدن گرمازدگی بهتر است در روزهای اوج گرما، هر روز دوش بگیرید. قسمت‌های حساس و در معرض گرمازدگی بدن را همیشه به کمک کرم‌های مرطوب‌کننده، آبرسانی کنید و مرطوب نگه دارید.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: بیماری های عفونی فصل گرما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۰۴۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) رنج حیوانات خانگی و خیابانی در پی گرمای بی‌سابقه در آسیا

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

فرارو- موج گرما در هند فعالیت‌های مختلف را در بخش بزرگی از کلکته، پایتخت ایالت بنگال غربی تضعیف کرده است، اما یک دامپزشک از افزایش تقاضای بی‌سابقه برای خدمات وی در این دوره خوشحال است.

به گزارش فرارو، کلینیک دامپزشکی او مملو از صاحبان حیوانات خانگی است که نگران خونریزی از بینی حیوانات، بثورات پوستی شدید یا سایر علائم ناشی از گرمای سوزانی هستند که بیش از یک هفته است که بخش زیادی از جنوب آسیا را فرا گرفته است.

این دامپزشک ۵۷ ساله به خبرگزاری فرانسه گفت: تعداد زیادی از حیوانات به مدت سه یا چهار روز در بیمارستان بستری هستند و زمان زیادی طول می‌کشد تا آن‌ها به وضعیت طبیعی خود بازگردند.

وی افزود: روزانه موارد زیادی از گرمازدگی حیوانات دریافت می‌کنیم که بی سابقه است. وی افزود: گرما باعث افزایش بیماری‌های مرتبط با کم آبی در حیوانات خانگی می‌شود.

حتی گربه‌ها و سگ‌هایی که به اندازه کافی خوش شانس هستند که صاحب دارند، مستعد ابتلا به گرمازدگی و بیماری هستند.

موج گرما از روز‌ها قبل کلکته را فراگرفته است، زیرا دمای هوا اخیراً به ۴۳ درجه سانتیگراد رسیده است، در روزی که به گفته اداره هواشناسی این شهر به عنوان گرمترین روز برای این دوره از سال از سال ۱۹۵۴ طبقه بندی شده است.

خیابان‌های معمولاً شلوغ پایتخت سابق دوران استعمار در بعدازظهر تقریباً خالی از سکنه می‌شوند و ۱۵ میلیون ساکن آن سعی می‌کنند تا حد امکان از نور خورشید دور بمانند.

یک معلم می‌گوید که قبلاً گربه‌هایش را این‌قدر عبوس و گوشه‌گیر ندیده بود. او با ناراحتی می‌گوید: آن‌ها از خوردن غذا خودداری می‌کنند و در گوشه‌های تاریک و سرد اتاق پنهان می‌شوند و هرگز بیرون نمی‌آیند.

بر اساس برآورد‌های مقامات شهرداری ۷۰۰۰۰ سگ ولگرد در شهر وجود دارد که در خیابان‌های شهر زندگی می‌کنند و تنها توسط ساکنان محله تغذیه و مراقبت می‌شوند.

بسیاری از این حیوانات در زیر اتومبیل‌های پارک شده پناه می‌گیرند، در حالی که برخی از آن‌ها خوش شانس هستند که عابران با روی آن‌ها آب می‌پاشند تا خنک شوند.

یک موسسه خیریه محلی حیوانات ولگرد گفته که گرمای بیش از حد هوا باعث شده تا حیوانات خیابانی به سختی روی پا‌های خود بایستند، زیرا خیابان‌ها بسیار گرم است.

به گفته این موسسه، تعداد زیادی سگ و گربه برای درمان به کلینیک‌های دامپزشکی منتقل شدند، اما تعداد زیادی از آن‌ها جان باختند.

این موج گرمای استثنایی در حال حاضر جنوب و جنوب شرق آسیا را تحت تاثیر قرار داده است.

یک پناهگاه حیوانات در نزدیکی بانکوک، پایتخت تایلند، جایی که دمای هوا از ۴۰ درجه سانتیگراد نیز فراتر رفته است، می‌گوید که حیوانات خانگی اکنون غذای کمتری می‌خورند و در حرکت کردن مشکل دارند.

ماه‌های منتهی به باران‌های موسمی یا فصل بارانی در منطقه معمولاً گرم است، اما امسال دمای هوا در این کشور‌ها بسیار بالاتر از میانگین است. کارشناسان می‌گویند تغییرات آب و هوایی باعث می‌شود امواج گرما بیشتر، شدیدتر و طولانی‌تر شوند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، آسیا بیشترین آسیب را در سال ۲۰۲۳ تحت تأثیر رویداد‌های شدید آب و هوایی دیده است، زیرا سیل و طوفان باعث خسارات جانی و اقتصادی زیادی در این قاره شد.

به گفته سازمان جهانی هواشناسی، آسیا همچنین شاهد افزایش سریع‌تر دما از میانگین جهانی است.

دیگر خبرها

  • توزیع روزانه قارچ در سطح کشور به ۸۰۰ تن رسید
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران/ کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند؟
  • آنروا درباره وقوع اپیدمی در غزه با آغاز فصل گرما هشدار داد
  • آغاز پویش ملی سلامت دهان و دندان در استان
  • هلال سفید انتهای ناخن را جدی بگیرید + رازهای مهم
  • هشدار دامپزشکی : شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما
  • (ویدئو) رنج حیوانات خانگی و خیابانی در پی گرمای بی‌سابقه در آسیا
  • چند ترفند رانندگی از این خانم یاد بگیرید (فیلم)
  • چگونه در گرما از پا‌ها مراقبت کنیم؟
  • (ویدئو) حمام رایگان در خیابان برای مقابله با گرما