Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایلیاس یالچینتاش خواننده ترکیه‌ای پس از اینکه درخواست مجوزش از سوی دفتر موسیقی رد شد، برای برگزاری کنسرت دست به دامن مسئولان کیش شد. ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷ فرهنگی موسیقی و تجسمی نظرات

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، چند هفته پیش بود که خبرِ تعویقِ کنسرت «کیتارو» در تهران منتشر شد. چند روز گذشت تا خبرِ لغو این کنسرت رسمی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری منتظر بودند تا کیتارو بار دیگر به تهران بیاید و کنسرتش را برای مخاطبان ایرانی برگزار کند؛ اما این اتفاق هرگز رخ نداد.

اردیبهشت سال گذشته هم قرار بود ایلیاس یالچینتاش خواننده ترکیه‌ای به ایران بیاید و در منطقه آزاد انزلی کنسرتش را برگزار کند، اما این کنسرت تنها 24 ساعت مانده به اجرا لغو شد. اکنون اما یک بار دیگر قرار است کنسرت ایلیاس یالچینتاش در منطقه آزاد کیش برگزار شود. بلیت فروشی این کنسرت هم شروع شده و تقریبا بیشتر بلیت‌ها هم به فروش رفته‌اند. اما باز هم گویی این کنسرت ماجرا دارد...

دو روز پیش روابط عمومی دفتر موسیقی با انتشار بیانیه‌ای، صادر کردن هرگونه مجوز رسمی برای کنسرت ایلیاس یالچینتاش را انکار کرد. متن بیانیه‌ی دفتر موسیقی به این شرح است:

«این دفتر، ضمن تایید دریافت درخواست صدور مجوز برای خواننده مذکور توسط شرکتی ایرانی، عدم تناسب برنامه و خواننده یاد شده با مختصات فرهنگی کشورمان را دلیل عدم صدور مجوز اعلام کرده و مسئولیت هر گونه برنامه های موسیقایی فاقد مجوز مناطق آزاد کشور را برعهده مسئولان و مدیران مناطق یاد شده دانسته است.»

بیانیه‌ی دفتر موسیقی نوعی گلایه‌ و ناراحتیِ زیرپوستی از مسئولان و مدیران منطقه آزاد کیش را در خود دارد. گویی ماجرا از این قرار است که مدیران منطقه آزاد کیش براساس مجوزهای صادره از سوی خودشان تصمیم به برگزاری کنسرت خواننده ترکیه‌ای گرفته‌اند و در تایید یا ردِ برگزاری این کنسرت به هیچ وجه نظر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را جویا نشده‌اند. از سوی دیگر شرکت اکثیر نوین پیش از رفتنش به سمت مدیران منطقه آزاد کیش، درخواست مجوز خود را به مسئولان دفتر موسیقی داده‌اند که این دفتر با این درخواست مخالفت کرده است.

جالب اینکه پس از انتشار بیانیه‌ی دفتر موسیقی در رسانه‌های رسمی کشور، روابط عمومی شرکت اکثیرنوین هم جوابیه‌ای صادر کرد که متن آن به این شرح است:

«روابط عمومی موسسه اکسیرنوین درخصوص درج خبری مبنی بر لغو کنسرت ایلیاس یالچینتاش در جزیره کیش اعلام داشت کلیه مجوزهای لازم و قانونی در خصوص برگزاری این برنامه اخذ شده و این موسسه هرگز بدون اخذ مجوزهای لازم و‌هماهنگی با سایر نهادهای ذیربط اقدام به فروش بلیط و برگزاری چنین کنسرتهایی نکرده و نخواهد کرد بدیهی است این کنسرت با کلیه مجوزها و هماهنگی‌های صورت گرفته در زمان اعلام شده برگزار خواهد شد.

انتظار میرود رسانه های معتبر در چنین شرایطی از قضاوت ناعادلانه و تصمیم گیری یکطرفه و شتاب زده اجتناب کرده به فکر شرایط مطلوب میزبانی و شان کشور عزیزمان در مقابل مهمانان و هنرمندان خارجی باشند. متعاقبا پاسخ مستدل به انضمام مدارک مستند توسط روابط عمومی موسسه اکسیرنوین منتشر خواهد شد
گرمسلمانی ازاین است که حافظ دارد
وای اگر از پس امروز بود فردایی !

والسلام
روابط عمومی اکسیرنوین»

این جوابیه در عین بی‌اعتنایی به دفتر موسیقی، شامل نوعی توهین به رسانه‌هاست. انگار مسئولان شرکت اکثیرنوین مطلع نیستند که بیانیه‌ی دفتر موسیقی از سوی روابط عمومی این دفتر منتشر شده و رسانه‌های رسمی کشور تنها اقدام به انتشار آن کرده‌اند. درضمن انتشار بیانیه‌ی دفتر موسیقی و اعلامِ نداشتنِ مجوز از سوی این دفتر برای یک کنسرت، شامل چه قضاوتِ ناعادلانه‌ و تصمیم یکطرفه‌ای می‌شود؟

از سوی دیگر یکی از مسئولان منطقه آزاد کیش در گفت‌وگویی اعلام کرده که تمام مجوزهای لازم برای برگزاری کنسرت ایلیاس یالچینتاش صادر شده است.

مهران سوخکیان مدیر نظارت بر مراکز و امور گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش، گفته است: «تمامی مجوزهای لازم جهت اجرای این کنسرت از سوی مراجع ذی‌صلاح صادر شده و هیچ منع قانونی از طریق دستگاه‌های نظارتی در منطقه آزاد کیش برای این برنامه وجود ندارد.»

البته این مسئول هرگز به این نکته اشاره نکرده که آیا برگزاری این کنسرت به تایید مسئولان وزارت ارشاد رسیده است یا خیر. اصلا لازم هست که این کنسرت‌ها مورد تایید وزارت ارشاد باشد یا خیر. پرسش دیگر اینکه؛ اگر کنسرت ایلیاس یالچینتاش در کیش می‌تواند برگزار شود، آیا کنسرت‌های دیگری که مورد تایید دفتر موسیقی نیستند هم می‌توانند در این منطقه برگزار شوند؟

به هر روی آنچه مشخص است اینکه؛ کیش منطقه‌ای آزاد است و اگر قرار باشد قوانین مستقل داشته باشد، بهتر است که برای همه‌ی هنرمندان جهان و البته همه‌ی تهیه کنندگان عرصه موسیقی قوانینی مستقل داشته باشد نه این که تنها در یک مورد چنین کاری انجام شود.

به هر روی به نظر می‌رسد که کنسرت خوانند ترکیه‌ای در جزیره‌ی کیش برگزار خواهد شد و دفتر موسیقی هم از اینکه قدرتش در این منطقه را از دست داده، ناراحت است. از سوی دیگر مسئولان منطقه آزاد کیش هم به نظر می‌رسد به دنبال قدرتی مستقل در کیش هستند و نمی‌خواهند مسئولان وزارت ارشاد را در قدرتشان شریک کنند. باید دید پایان این کشمکش به کجا خواهد انجامید؛ آیا به معنای واقعی کلمه منطقه‌ای آزاد به نام کیش خواهیم داشت یا اینکه کلمه‌ی «آزاد» تنها برای برخی افرادِ خاص معنا خواهد شد.

انتهای پیام/

R33357/P1439/S4,40/CT4 واژه های کاربردی مرتبط وزارت ارشاد

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وزارت ارشاد وزارت ارشاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۰۵۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!

عَبِد آتشانی آهنگساز، بازیگر، خواننده و سرپرست گروه موسیقی «بامانی» که طی روزهای گذشته اولین کنسرت موسیقی تئاتر کودکان و خردسالان را پیش روی مخاطبان قرار داده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن ارایه توضیحاتی درباره نحوه برگزاری این پروژه موسیقایی که با حمایت معنوی انجمن صنفی سراسری موسیقی تئاتر ایران روی صحنه رفته است، بیان کرد: عبارت «بامانی» که برای فعالیت های گروه موسیقی مان انتخاب کردیم مشتمل و برگرفته از سه واژه «بابا»، «مامان» و «نی نی» است که همین موضوع به خودی خود موید تمرکز و توجه ما روی گروه سنی کودک و خردسال است که بتوانیم با زبان موسیقی و نمایش علاوه بر اجرای یک فضای کمتر تجربه شده در ایران و ایجاد یک فضای سرگرم کننده برای کودکان ایران، مفاهیم تربیتی و آموزشی را در قالب یک کنسرت ارایه دهیم.

وی که طی سال های اخیر در پروژه های مختلف تئاتری و تلویزیونی مرتبط با گروه سنی کودک و نوجوان فعالیت های زیادی را در عرصه آهنگسازی و بازیگری انجام داده، درباره انگیزه برگزاری کنسرت ویژه گروه سنی خردسال و کودک گفت: در این سال ها همواره به این موضوع فکر می کردم که ای کاش شرایطی فراهم می شد تا آن دسته از خردسالان و کودکانی که با والدین خود به کنسرت های پاپ و سنتی می روند، فضایی را پیش روی خود داشته باشند که کنسرت هایی ویژه گروه سنی آنها وجود داشته باشد. مسیری که متاسفانه در کشور ما از سابقه چندانی برخوردار نیست و آثار موسیقایی که در حوزه کودک اجرا می شوند اغلب مرتبط با جُنگ های شادی است که یک دستگاه کیبورد روی صحنه و پلی بک خوانی هم محتوای اصلی آن را تشکیل می دهد. شرایطی که می تواند در قالبی منسجم تر با یک ارکستر کامل به گوش بچه های ایران برسد.

این آهنگساز و بازیگر تاکید کرد: موضوعی که به آن اشاره کردم برای من بسیار مهم بود زیرا همواره دغدغه این را داشتم و دارم که بتوانم به سهم خودم در عین اینکه موسیقی سرگرم کننده ای را به گوش مخاطب برسانم، مفاهیم تربیتی و تعلیمی را با موسیقی سالم و غیرمخرب هم تولید کنم. مسیری که بچه ها در قالب یک کنسرت ویژه گروه سنی خردسال و کودک سازها را روی صحنه ببینند، با گروه بخوانند و در عین تعامل شنونده یک موسیقی کامل باشند. فرآیندی که بسیار هم مشکل است و تا همین جا هم ما را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است. اتفاقا در تدارک اجرایی کردن چنین رویکردی بودم که به پیشنهاد سعید ذهنی رییس انجمن صنفی موسیقی تئاتر تصمیم گرفتم برخی از آثارم در حوزه آثار نمایشی مرتبط با تئاتر کودک را تنظیم و برای اجرای زنده آماده کنم. اتفاقی که بسیار هم جذاب شد و ما را وارد مسیری کرد که بتوانیم مجموعه کنسرت هایی را با گروه «بامانی» اجرا کنیم.

آتشانی ادامه داد: مجموعه کنسرت های ما ابتدا در تالار هنر و سپس در پردیس تئاتر شهرزاد پیش روی مخاطبان قرار گرفت و خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی هم مواجه شد. مسیری که در هم جواری تئاتر و موسیقی علاوه بر خلق لحظاتی شاد و سرگرم کننده برای کودکان عزیز، مشتمل بر انتقال مفاهیم تربیتی و آموزشی از جمله «بازیافت»، «احترام به بزرگ ترها» و مواردی از این دست بدون شعار و کلیشه های رایج شد و توانست لحظات خوبی را برای مخاطبان رقم بزند.

این بازیگر و خواننده در بخش دیگری از صحبت های خود با قدردانی از والدین برای حضور در این کنسرت ها تصریح کرد: یکی از مهم ترین رویکردهایی که در این کنسرت ها به دنبال آن هستم، معرفی سازهای ایرانی و اساسا موسیقی ایرانی به مخاطبان است. البته آنچه ما در این کنسرت ها ارایه دادیم، عمدتا متمرکز بر موسیقی پاپ بود اما در این مسیر تلاش کردیم با اضافه کردن سازهای ایرانی و سازهای مرتبط با موسیقی نواحی ایران به تدریج نقش پررنگ تری را برای معرفی سازهای ایرانی طراحی کنیم. از این رو در کنسرت های پیش رو تلاش می شود که مجموعه برنامه هایی به صورت کاملا زنده و مبتنی بر سازهای ایرانی پیش روی مخاطبان قرار گیرد که مطمئنم می‌تواند با استقبال بچه ها مواجه شود.

وی در پایان با تاکید برنقش مولفه های آموزشی و تربیتی در این کنسرت‌ها گفت: در این اجراها تعامل، خنده و سرگرمی، پذیرش مفاهیم تربیتی، همراهی کودکان و مسایلی از این دست برای ما حرف اول را می زند و چه قدر خوب که در این چند کنسرت شاهد تحقق چنین رویکرد تعامل گرایانه ای بودیم. موضوع مهمی که آرزو می کنم روزی بتوانم برای همه بچه های سرزمینم آن را اجرا کنم. مسیری که هیچ پلی بکی در آن وجود ندارد و آنچه روی صحنه اجرا می شود همچون قلب راستین و پاک بچه ها اجرای واقعی از موسیقی است که ساز در آن مهم ترین نقش را دارد. مسیری که امیدوارم بتوانم در گام های بعدی آن را پخته تر، سنجیده تر و منسجم تر اجرا کنیم. شرایطی که اگرچه هنوز هیچ اسپانسر و حامی ندارد اما باور دارم به مدد قلب پاک کودکان سرزمینم و نیتی که داریم می تواند مسیر روشنی را برای ما ترسیم کند.

کد خبر 6090425 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • وحید اسداللهی رِنگ‌های آذربایجانی را به تالار وحدت می‌آورد
  • این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!
  • بررسی ایجاد پردیس صنایع فرهنگی و خلاق ماکو در نشست با وزیر ارشاد
  • سفر مدیر کل دفتر موسیقی به بوشهر و شیراز
  • فارس و بوشهر زیر ذره‌بین دفتر موسیقی رفتند
  • چرا پنج کنسرت در تهران لغو شد؟
  • سفر مدیرکل دفتر موسیقی برای تعیین تکلیف کنسرت‌های موسیقی
  • مشکلات موسیقی استان‌های فارس و بوشهر بررسی می‌شود
  • لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)
  • فیلمی از سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی