Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@15:49:04 GMT

9000هکتار جنگل در کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شد

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۰۵۶۲۷

9000هکتار جنگل در کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شد

گچساران- ایرنا- سرپرست اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت :9 هزار هکتار جنگل در مناطق گرمسیری و سردسیری این استان از سال 1393 تاکنون ایجاد شده است.

کهگیلویه و بویراحمد دارای 780 هزار هکتار جنگل است که بلوط گونه غالب این جنگل‌ها محسوب می‌شود.
وقوع حوادث آتش سوزی، شیوع آفات، برداشت بی رویه چوب برای سوخت و مصرف زغال تهدیدهای جدی برای حفظ جنگل‌های استان است به گونه‌ای که تراکم جنگل‌ها در چهار دهه گذشته در برخی مناطق کاهش چشمگیری یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براساس آمار 54 هزار هکتار جنگل دست کاشت در این استان وجود دارد.
طرح احیا و توسعه جنگل های کهگیلویه و بویراحمد از دهه 70 آغاز شد.
مصطفی خلفی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: این جنگل ها از گونه های کنار، کهور، اکالیپتوس، بادام، بلوط، پسته کوهی و زالزالک در 2 حوزه دولتی و مشارکتی ایجاد شده است.
خلفی تصریح کرد: توسعه و احیای منابع طبیعی، جلوگیری از فرسایش خاک، تقویت پوشش گیاهی، مشارکت دادن مردم در مدیریت منابع طبیعی تجدید شونده، تقویت سفره‌های زیرزمینی آب، تعدیل و تلطیف آب‌ و هوا و ایجاد فضای سبز و تفرجگاه از اهداف طرح‌های توسعه درختکاری است.
سرپرست اداره جنگلداری و جنگل کاری منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اجرای سه هزار و 535 هکتار جنگل دست کاشت، تولید 235 هزار اصله نهال، حفاظت از پنج هزار و 64 هکتار جنگل دست کاشت ایجاد شده، تلاش برای احیای 15 هزار هکتار جنگل بلوط که بر اثر خشکیدگی در معرض خطر نابودی است و اجرای 10 هزار هکتار سامانه های آبگیر از برنامه های احیای و نگهداری از جنگل های این استان در سال جاری براساس برنامه چشم انداز برنامه ششم توسعه است.
وی گفت:در صورت تامین اعتبار های استانی نیز 640 هکتار جنگل کاری و توسعه جنگل، نگهداری و مراقبت 2 هزار هکتار جنگل دست کاشت و 266 هزار اصله درخت نیز برای احیای جنگل ها تولید خواهد شد.
خلفی بدون اشاره به میزان اعتبار بیان کرد: میزان اعتبار اختصاص یافته برای توسعه و حفظ جنگل ها در این استان بسیار اندک است.
وی اظهار داشت: تغییر اقلیم، خشکسالی‌های پی‌درپی و بروز بیماری‌ها و حمله آفات ازجمله خشکیدگی بلوط و شیوع آفت برگ خوار بلوط سبب کاهش و تنک شدن بخشی از جنگل‌های بلوط این استان شده است.
خلفی عوامل تهدیدکننده منابع طبیعی را استفاده از درختان به عنوان سوخت، پراکنش روستاها در قلب مناطق جنگلی، عدم اجازه زاد آوری جنگل به علت بالا بودن آمار دام، توسعه شهرها و شهرک‌ها، طرح عمرانی، بوته کنی گیاهان خوراکی، آتش سوزی، خشکسالی، دام مازاد و تخریب جنگل و مرتع و تبدیل به اراضی کشاورزی ذکر کرد.
بیش از یک میلیون و 300 هزار هکتار از وسعت کهگیلویه و بویراحمد را جنگل و مرتع تشکیل داده است.
8143/1662

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي جنگل دست كاشت كهگيلويه و بويراحمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۰۵۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردنه بیژن در کهگیلویه و بویراحمد بازگشایی شد

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا پیمانجو دوشنبه شب در حاشیه بازگشایی این محور در گفتگو با خبرنگاران افزود: گردنه بیژن در ارتفاع سه هزار و ۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و این گردنه یکی از مرتفع‌ترین گردنه‌های کهگیلویه و بویراحمد است.

پیمان جو با بیان اینکه ارتفاع برف در برخی از نقاط گردنه بیژن در سال‌های پربارش تا هفت متر نیز می‌رسد، گفت: این گردنه استان اصفهان را به کهگیلویه و بویراحمد متصل می‌کند و با توجه به بارش سنگین برف در این گردنه، آبانماه این مسیر مسدود و در اوایل اردیبهشت بازگشایی می‌شود و بازگشایی آن سبب سهولت در رفت و آمد و کاهش یک ساعت و سی دقیقه‌ای مسافت سی سخت به پادنا و سمیرم می‌شود.

وی افزود: جاده سی سخت به سمیرم در مسیر جاده گردنه بیژن ۲۳ کیلومتر طول دارد و ۱۴ کیلومتر آن برف گیر است و با بازگشایی این جاده، تردد وسایل نقلیه آسان و مسیر تردد عشایر کوچ رو هموار می‌شود.

کد خبر 6086390

دیگر خبرها

  • کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بزرگ لاله های واژگون
  • سرپرست جدید دیوان محاسبات کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
  • ۴۶ بیمار هموفیلی در استان وجود دارد
  • آغاز مبارزه بیولوژیکی با آفت برگ خوار بلوط
  • ۹ کانون آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های سردشت شناسایی شد
  • اعلام میزان بارش‌های کهگیلویه و بویراحمد امروز تا ساعت ۲۱:۳۰
  • خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم
  • جزئیات خرید تضمینی گندم در کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد
  • گردنه بیژن در کهگیلویه و بویراحمد بازگشایی شد
  • برداشت گندم و جو در کهگیلویه و بویراحمد با ۳۲۱ دستگاه کمباین