Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@12:43:17 GMT

چرا ما فقط به دنبال راهکار پل و زیرگذر هستیم؟

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۰۷۰۵۹

چرا ما فقط به دنبال راهکار پل و زیرگذر هستیم؟

پروژه تقاطع غیرهمسطح گلشهر ازجمله پروژه‌های عمرانی کلان و ترافیکی شهر زنجان به‌شمار می‌رود. روان‌سازی و هدایت ترافیکی منطقه گلشهر کاظمیه، ازجمله دلایلی است که برای احداث این این تقاطع تاکنون مطرح شده است. اما سؤال‌های متعدد اهالی منطقه و مردم زنجان مبنی‌بر اینکه این پروژه چه زمانی به‌طور کامل اجرا خواهد شد و در این مدت چه تأثیرات مثبت یا منفی بر روال عادی زندگی شهری آن‌ها خواهد گذاشت؟ همچنان درخصوص این پروژه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای تحلیل بیشتر ماجرا نظر یکی از منتقدان شهری را در این حوزه جویا شدیم.
رضا باباخانی، پژوهشگر و محقق حوزه معماری و شهرسازی در گفت‌وگو با مردم‌نو درباره این پروژه می‌گوید: پروژه‌های حوزه شهری دارای پیچیدگی بسیار و مشکلات مختلف است که باید قبل از شروع پروژه به آن‌ها پرداخته شود. درخصوص پروژه تقاطع غیرهمسطح گلشهر نیز نکته‌هایی وجود دارد که شاید پراختن به آن‌ها مفید واقع شود. نکته اول درباره پژوهشنامه این پروژه است که ظاهراً تاکنون در دسترس شهروندان، منتقدان و پژوهشگران قرار نگرفته است تا بدانیم اصلاً صورت‌مسئله این پروژه چیست؟ و اهدافی که در پایان پروژه به‌دست خواهد آمد چه هستند؟ چراکه بعد از پایان این پروژه، مقالات و پژوهش‌هایی در زمینه تأثیرات این پروژه و تحقق اهداف آن توسط دانشجویان و اساتید تهیه و در سطح ملی یا بین‌المللی منتشر خواهد شد و این ضرورت انتشار پژوهشنامه را دو چندان می‌کند. مسئله بعدی هزینه و منابع مالی است. قرار است به‌صورت مستقیم برای اجرای این پروژه هزینه زیادی صرف شود، آیا با این مبلغ نمی‌توان راهکارهای دیگر و بهتری برای حل این مسئله یافت؟ اگر پژوهشنامه این پروژه توسط دانشگاه یا پژوهشکده‌های معماری و شهرسازی صورت گرفته باشد، قطعاً در آن راهکارهای دیگری نیز پیشنهاد شده است و چرا ما فقط به‌دنبال راهکار پل و زیرگذر باشیم؟ سؤال بعدی طرح و کانسپت این پروژه است. ظاهراً نقشه‌های سه‌بعدی یا دو بعدی پروژه در سایت شهرداری برای اطلاع شهروندان وجود ندارد. آیا این طرح قبل از کلنگ‌زنی و اجرا در دانشکده‌های معماری و شهرسازی دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی زنجان برای نقد و بررسی توسط دانشجویان و اساتید برجسته ارائه شده‌است؟ اگر پاسخ منفی است، پس ما چه زمانی قرار است ارتباط دانشگاه و صنعت ساخت را برقرار کنیم؟ این محقق در ادامه تصریح کرد: نکته بعدی تأثیرات محیطی این پروژه است، آیا اجرای این پروژه بر روی بناهای تجاری ساکنان آن منطقه تأثیرات منفی یا مثبتی خواهد داشت؟ دایره تأثیرات اجرای این پروژه تا چه شعاعی از مغازه‌ها و کسب‌وکارهای را از نظر درآمدی دچار مسئله خواهد کرد؟ اگر اجرای این پروژه بیش از سه ماه طول بکشد و باعث مسدودشدن مسیر شود، ممکن است کسب‌وکار کسبه اطراف را دچار مشکل کند؟ احتمالاً برخی از این کسبه‌ اجاره‌بها، اقساط ماهانه، هزینه‌های جاری زندگی و در کنار آن برای خود و چند نفر دیگر اشتغال ایجاد کرده‌اند. حال اگر این پروژه به حال و روز پروژه خیام گرفتار شود، تکلیف این کسبه چیست؟ از نظر من لازم است که برای این تأثیرات محیطی اندیشه‌ای وجود داشته باشد یا حداقل اخطارهای لازم مبنی‌بر طولانی‌بودن اجرای این پروژه به کاسبان و صاحبان کسب و پیشه داده شود تا برای گذران زندگی و کسب‌وکار خود راهکاری را پیدا کنند.»
این پژوهشگر در ادامه عنوان کرد: «مسئله بعدی پیمان این پروژه است و اینکه این پروژه فقط قرار است توسط یک شرکت اجرا شود. در حالی که این پروژه می‌تواند به‌صورت کنسرسیوم بین این شرکت و دو شرکت کاملا خصوصی غیروابسته اجرا شود تا تجربه‌ای برای شرکت‌های نوپا یا شرکت‌های خصوصی کاملاً مستقل فراهم و همچنین کار گروهی و تیمی به‌عنوان یک راهکار در اقتصاد مقاومتی برای سایر پروژه‌های استان الگو شود.»
باباخانی در ادامه افزود: «در این مقطع از دوران جدید و هزاره سوم جهان، از شهردار جوان و دانش‌آموخته دانشگاه علم و صنعت که خود فرصت‌های مطالعاتی زیادی را در کشورهای در حال توسعه گذرانده است، انتظار می‌رود برای تغییر در نوع تعریف و مدیریت پروژه‌های شهری از سیستم سنتی به سیستم مدرن اقدام کند.»
شایان ذکر است که شهردار زنجان پیش از این، درباره نحوه ساخت پروژه تقاطع غیر همسطح گلشهر زنجان با بیان اینکه در حال حاضر سرانه جمعیت گلشهر کاظمیه و شهرک‌های اطراف آن بسیار بالاست، گفت: «اگر زمین‌های فازهای باقیمانده این شهرک نیز احداث و خانوارها در آن ساکن شوند، در آینده نزدیک حجم قابل توجهی از جمعیت شهر در این محل سکونت خواهند داشت.»
به‌گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری زنجان، معصومی در این‌باره اظهار داشت: «با توسعه قابل توجه کوی گلشهر و ساکن‌شدن جمعیت با تراکم بالای گلشهر کاظمیه و شهرک‌های اطراف، ورودی فعلی جوابگوی ترافیک آن منطقه نخواهد بود؛ به‌همین منظور باید تقاطعی در اینجا ساخته شود که بتواند موجب روانسازی ترافیک موجود و آینده شود.»
مدیر مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری زنجان نیز با اشاره به بررسی تخصصی این پروژه توسط کارشناسان شهرداری، در این‌باره می‌گوید: «از ماه‌ها پیش کارشناسان شهرداری با بررسی ابعاد مختلف این پروژه و بهره‌گیری از نظرات متخصصان امر، چگونگی نحوه ساخت و زمان بهره‌برداری را مورد ارزیابی قرار داده‌اند.»
سمانه شاددل با تأکید بر اینکه در طراحی پروژه گلشهر کاظمیه تلاش شده قبل از آغاز عملیات عمرانی پروژه، علاوه‌بر هم‌خوانی طرح با توپوگرافی منطقه، تداخلی با تأسیسات شهری ایجاد نشود تا مجبور نشویم بخشی از زمان پروژه را به جابه‌جایی تأسیسات شهری اختصاص دهیم، عنوان کرد: «پروژه غیرهمسطح گلشهر کاظمیه طوری طراحی شده که سازه آن علاوه‌بر بهره‌گیری از تکنولوژی روز و نوین، پیچیدگی زیادی هم نداشته باشد.»

* روزنامه مردم نو، 1397،3،21.
7312/6085
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: روز قدس تلگرام نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 امور بین الملل جهان دانشگاه علم و صنعت شهرداری کشورهای در حال توسعه روز قدس تلگرام نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۰۷۰۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری کاشان ۱۲۰۰ میلیارد تومان پروژه فعال دارد

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان، گفت: شاهد تغییر و تحول در شهر کاشان هستیم و در سال جاری ۷۵ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان به بهره‎‌‌برداری می‌‎رسد. - اخبار استانها -

 گزارش خبرگزاری تسنیم از کاشان، محمدمهدی فردوسی ظهر امروز در حاشیه بازدید از پروژه‌‎های شهرداری کاشان، کاشان را اولین شهر در سفر کاری خود عنوان کرد و اظهار داشت: کاشان به عنوان اولین مقصد سفر کاری در مسئولیت جدید انتخاب شد.

وی ضمن اشاره به بررسی دغدغه‌ها و ظرفیت‌های شهرهای شهرستان کاشان، افزود: در نشستی با شهرداران هفت شهر شهرستان کاشان، شنونده مشکلات و چالش‌‌های آنان بودیم و سعی می‌‎‌کنیم بر اساس ظرفیت‌های موجود در استان و کشور این دغدغه‌‎‎ها را به صورت موثر پیگیری کنیم.

وی همچنین با اشاره به بازدید از پروژه‌های شهری کاشان، خاطرنشان کرد: شهرداری کاشان با تعریف و اجرای 75 پروژه کوچک و بزرگ به ارزش بالغ بر یک هزار و 200 میلیارد تومان که در قالب بودجه سال 1403 عملیاتی می‌‎شود، تلاش ارزشمندی را در این زمینه به‌کار گرفته است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان، تصریح کرد: پروژه‌هایی نظیر محور علوی، بهسازی میادین، احداث بلوارها و مسیرهای دسترسی جدید، آسفالت گسترده معابر، احداث پروژه‎‌های عمرانی جدید، اجرای سامانه‌های پایش تصویری و غیره از جمله اقدامات مدیریت شهری طی سال جاری است.

فردوسی ضمن اشاره به پروژه‌های شهری در انتظار تکمیل کاشان تاکید کرد: خوشبختانه پروژه‌هایی که سال‌‎ها در انتظار تکمیل قرار دارند، در دستور کار مدیریت شهری برای افتتاح و بهره‌‎برداری قرار گرفته‌‎اند که اتفاق ارزنده‌‎ای محسوب می‌‎شود.

انتهای پیام/801/

دیگر خبرها

  • کاشت ۲۰۰ اصله نهال در گلپایگان
  • آبگرفتگی زیرگذر سرداران رفع و پاکسازی انجام شد
  • احداث زیرگذر حصه شمالی در ۱۴۰۳
  • عربستان به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای پروژه نئوم
  • ساخت بیش از ۲۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در زنجان
  • تأکید وزیر کشور برای زمینه سازی مشارکت مردم در سرمایه گذاری
  • پروژه‌های طرح میثاق رشت پیشرفت قابل قبولی دارد
  • برخورد با مراکز غیرمجاز سقط جنین به‌صورت جدی دنبال می‌شود
  • بلندترین برج آمریکا در قلب گردبادها / عکس
  • شهرداری کاشان ۱۲۰۰ میلیارد تومان پروژه فعال دارد