Web Analytics Made Easy - Statcounter

مالک باشگاه سپیدرود در واکنش به شایعات چند روز اخیر این باشگاه تأکید کرد که هنوز به‌‌عنوان مالک قانونی این باشگاه فعالیت دارد و نادر دست‌نشان هم از سرمربیگری این تیم استعفا نکرده است. ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵ ورزشی فوتبال ایران نظرات

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم،‌ باشگاه سپیدرود رشت پس از بقا در لیگ برتر در فصل هفدهم،‌ درگیر حواشی مدیریتی بسیار زیادی شده است و در چند روز گذشته هم شایعاتی مختلفی در خصوص پس گرفتن مالکیت این باشگاه از جواد تن‌زاده مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تن‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم،‌ در مورد بحث مالکیت این باشگاه،‌ استعفای نادر دست‌نشان از سرمربیگری تیم سپیدرود،‌ اختلافاتش با علی کریمی و ... صحبت‌هایی را مطرح کرده است که می‌توانید در زیر مشاهده کنید.

تسنیم: ابتدا در مورد مالکیت باشگاه سپیدرود صحبت کنید، در چند روز گذشته صحبت‌هایی زیادی مطرح شده است که به زودی مالکیت این باشگاه از اختیار شما خارج و دوباره به هیئت فوتبال گیلان واگذار خواهد شد.

این صحبت‌ها شایعه است. طبق قانون این باشگاه طی یک قرارداد کاملاً قانونی به من واگذار شده است و حتی حق ثبت و واگذاری باشگاه را هم پرداخت کرده‌ایم. یعنی معادل پنج درصد از مبلغ کل قرارداد یعنی 165 میلیون را به هیئت فوتبال پرداخت کردیم و واگذاری به طور کامل مستند شده است. بنابراین داخل قرارداد هم اشاره شده است که اداره کل ورزش و جوانان گیلان به‌عنوان حکم می‌تواند نسبت به حل و فصل موضوعات تصمیم‌گیری کند. حل و فصل با کلمه «فسخ» فرق می‌کند. در داخل قرارداد هیچ بندی اشاره به فسخ قرارداد نداشته است. از طرفی تاکنون هیچ نامه‌ای از سوی آقای مومنی (دبیر هیئت فوتبال گیلان و مالک پیشین سپیدرود) به ما ارجاع داده نشده است که از موارد اختلاف باخبر شویم. یعنی ما موارد اختلاف که نسبت به آن بحث شکایت مطرح شده است را نمی‌دانیم.

بیشتر بخوانید:
مالکیت سپیدرود از تن‌زاده گرفته می‌شود/ بازگشت باشگاه رشتی به مالک قبلی

حتی مومنی و الماسخاله در مصاحبه‌هایی اعلام کرده‌اند سه خریدار دست به نقد برای باشگاه وجود دارد و در صف هستند. این عین جملات آن‌هاست، اما تاکنون متأسفانه یا خوشبختانه ما خریداری ندیدیم و این حرف‌ها همه شایعه بوده است. متأسفانه دوستان به صراحت حرف‌هایی خودشان را اعلام نکردند. ما هم بارها گفتیم اگر شما صریح صحبت کنید، هواداران خواهند فهمید که این دو ماه وقت خواستن برای پیدا کردن خریدار، فقط به خاطر این بوده که یک عده معلوم‌الحال وقت‌کشی و این شائبه را ایجاد کنند که خریداران برای باشگاه سپیدرود به صف هستند. حتی من در یک مصاحبه با خبرگزاری تسنیم اعلام کردم که اگر خریداری وجود دارد به ما معرفی شود و ما کاملاً آماده هستیم تا با خریدار جدید مذاکره کنیم، اما تاکنون هیچ خریداری به ما  معرفی نشده و ظاهراً در جلساتی که دوستان با متقضیان خرید باشگاه داشتند صلاحیت آن‌ها تأیید نشده است.

تسنیم: یعنی اداره کل ورزش و جوانان گیلان تاکنون هیچ اطلاعیه‌ رسمی به شما نداده است و تمام صحبت‌هایی که مطرح می‌شود شایعه است؟

متأسفانه این شایعاتی است که گروه‌های مختلف ایجاد می‌کنند و اداره کل ورزش و جوانان تاکنون هیچ اطلاعیه نداده است. ما تعهدات خودمان را انجام دادیم و اداره کل هم باید موضوع را حل و فصل کند. تعهدات ما مربوط به پرداخت مطالبات بازیکنان در فصل‌های گذشته بوده و بارها هم اعلام کرده‌ایم، اگر چیزی از تعهدات ما باقی‌مانده، ناچیز است و همانند هر سیستمی و هر کارخانه‌ای اگر تعهدات به صورت ناقص عمل شود، بحث استمهال (مهلت دادن) مطرح می‌شود نه فسخ. این در همه جای بحث اقتصادی وجود دارد و به این ترتیب اگر مشکلی وجود داشته باشد اداره کل ورزش و جوانان به ما اعلام خواهد کرد که در این چند مورد خاص کوتاهی صورت گرفته و ما هم باید در پروسه زمانی خاص آن‌ها را برطرف کنیم. همین جا هم اعلام می‌کنیم اگر نواقصی هم در باشگاه ما وجود داشته، قطعاً به خاطر همین شائبه‌ها و شایعاتی است که دوستان ایجاد کردند.

سپ

به طور مثال در تاریخ 97/1/26 در مصاحبه‌ای آقای مومنی اعلام می‌کند که اگر تعهدات عمل نشود باشگاه را از من پس خواهند گرفت،‌ اما جالب اینجاست همین فرد در تاریخ 97/2/4،‌ یعنی یک هفته پس از مصاحبه‌ای که خودش انجام داده نامه‌ای به مسعود رهنما (رئیس وقت اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان) و تقاضای طرح شکایت و پس گرفتن باشگاه در شورای تأمین استان را می‌کند. این جای سؤال دارد که مومنی چطور می‌تواند در زمانی که قرارداد همچنان ادامه دارد و مسابقات لیگ برتر در جریان است، چنین تقاضایی کند. این نشان می‌دهد او قصد دارد تیم را به خودش برگرداند و یک سناریوی از پیش طراحی شده وجود دارد. چون ابتدا می‌گوید تیم را پس می‌گیریم و بعد به اداره کل ورزش و جوانان نامه می‌نویسد. این نشان می‌دهد سناریویی چیده شده بود تا مالکیت باشگاه به مومنی برگردد. در حالی که در قرارداد جدید چند نکته بسیار مهم وجود دارد که فکر می‌کنم برخی‌ها به آن توجه نکردند.

اول اینکه من فقط می‌توانم تیم را به شخص دیگری واگذار کنم،‌ یعنی مالک قانونی فقط می‌تواند تیم را واگذار کند. الان هم می‌گویم اگر خریدار جدیدی وجود دارد، من به طور کامل این آمادگی را دارم تا در جهت پیشرفت باشگاه پس از تأیید صلاحیت خریدار جدید از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان با آن مذاکره کنم. زمان پیدا کردن خریدار جدید را هم تا شروع فصل نقل‌و‌انتقالات، یعنی 23 خردادماه باز گذاشتم. متأسفانه برخی دوستان و گروه‌های مختلف فشار می‌آورند تا جلوی کار ما را در باشگاه بگیرند و شاید هم در این کار کمی موفق شدند، اما ما برنامه‌های خودمان را متوقف نکردیم. ما سرمربی خودمان را انتخاب کردیم و او کارش را انجام می‌دهد. ضمن اینکه ما با بازیکنان مدنظرمان هم صحبت کرده‌ایم.

تسنیم: نادر دست‌نشان که استعفا داده است و دیگر در باشگاه سپیدرود حضور ندارد.

دست‌نشان استعفا نداده! این هم شایعه است. او برای احترام به علی کریمی و اینکه ابتدا با او تسویه حساب شود، فعلاً در گیلان حضور ندارد. ما هم به کریمی نامه نوشتیم و برای دومین‌بار تاریخ تسویه حساب با او را مشخص کرده‌ایم. در مرتبه اول هم به او اعلام کردیم که می‌تواند برای تسویه حساب به باشگاه بیاید، اما کمی در نحوه تسویه حساب با هم مشکل داریم که این را هم به او گفته‌ایم.

تسنیم: کریمی کار تست‌گیری باشگاه سپیدرود را شروع کرده و اعتقاد دارد همچنان طبق قراردادی که دارد به کارش ادامه خواهد داد.

ما در بیانیه‌ای اعلام کردیم که باشگاه هیچ‌گونه تعهدی نسبت به این تست‌گیری و تمرینات علی کریمی ندارد. این موضوع را هم باید از هیئت فوتبال و اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان بپرسید که چطور زمین در اختیار آن‌ها قرار گرفته تا تست‌گیری کنند. شاید زمین را کرایه داده‌اند که ما خیلی به آن کاری نداریم. ما به‌عنوان باشگاه سپیدرود در بیانیه‌ای نظر خودمان را در مورد این تمرینات اعلام کردیم.

بیشتر بخوانید:
نامه باشگاه سپیدرود به علی کریمی به خاطر شروع تمرینات توسط او + متن نامه

همان‌طور که گفتم مالکیت سپیدرود در اختیار من است و مالک قانونی این باشگاه هستم. برای این باشگاه بزرگ هم برنامه‌های زیادی در سر دارم،‌ اما متأسفانه این حواشی سرعت کار ما را کاهش داده است. متأسفانه بحث‌های سیاسی هم پشت این قضایا وجود دارد و من به زودی در مصاحبه‌ای به صورت شفاف پشت پرده سیاسی این قضیه را هم مطرح خواهم کرد. به‌هرحال ما هدف‌مان پیشرفت تیم است و بدون توجه به این شایعات کارمان را انجام می‌دهیم. من در آینده تمام عوامل  مشکل‌دار و شایعه‌ساز را معرفی خواهم کرد تا هواداران بدانند آن‌ها با چه هدفی برای تیم حاشیه درست می‌کنند. من در چهار ماه،‌ چهار میلیارد هزینه باشگاه کرده‌ام، قطعاً برای 9 ماه آینده هم برنامه دارم، اما متأسفم برای افرادی که با حاشیه‌سازی حتی مالکیت باشگاه را زیر سؤال می‌برند و می‌خواهند با این کارها باعث شوند تا هیچ اسپانسری به باشگاه ورود نکند. این‌ها نشان می‌دهد حتماً منافع شخصی وجود دارد و من به زودی آن‌ها را معرفی می‌کنم تا چهره واقعی‌شان مشخص شود.

تسنیم: علی کریمی شما را به‌عنوان مالک قبول ندارد و شما او را به‌عنوان سرمربی،‌ تکلیف باشگاه و بازیکنان چه می‌شود؟

ما همه را قبول داریم، اما به شرطی که مدرکی وجود داشته باشد. کریمی اسطوره فوتبال است و ما هم او را در فصل گذشته به‌عنوان سرمربی انتخاب کرده بودیم،‌ اما متوجه شدیم مدرک A آسیا را ندارند و قرارداد او هم به‌عنوان مربی با باشگاه ثبت شده است. در جلسه‌ای هم که پس از پایان لیگ با حضور هیئت مدیره و کمیته فنی سپیدرود برگزار شد، ما و کریمی به توافق نرسیدیم و او خواستار تسویه حساب با باشگاه شد. بنابراین از آن روز بحث جدایی کریمی مطرح شد و ما برنامه تسویه حساب برای او و دستیارانش را مشخص کردیم،‌ اما کریمی اعلام کرد تمام پول را به صورت نقدی و یک‌جا می‌خواهد. در هر صورت ما در باشگاه هم برنامه‌هایی برای پرداختی‌های خودمان داریم و حتی به کریمی پیشنهاد پرداخت تا دو ماه را دادیم که متأسفانه او قبول نکرد.

تسنیم: کریمی بارها اعلام کرده است که شما به وعده‌های ابتدایی خودتان عمل نکردید؟

ما باید به وجدان خودمان مراجعه کنیم. متأسفانه بدخواهان سپیدرود و کسانی که برای این تیم شایعه‌سازی می‌کنند روی کریمی تأثیر گذاشته‌اند. همین فضای ایجاد شده هم باعث شد او بدبین شود. من به کریمی حق می‌دهم،‌ به خاطر اینکه اگر کسی جو استان گیلان را نشناسد و بخواهد به آن ورود کند، سخت است. به طور مثال همین که اعلام کردند من به دنبال کارهای سیاسی هستم، می‌تواند برای هر کسی نظر منفی ایجاد کند. در حالی که من بارها اعلام کرده‌ام، به دنبال کارهای سیاسی نیستم و فقط به‌عنوان هوادار به باشگاه سپیدرود ورود کردم. واقعیت این است که من در بدترین زمان با یک شوک بزرگ به تیم ورود کردم. ما بعد از بازی با سیاه‌جامگان تلاش کردیم به تیم شوک وارد کنیم و کادرفنی و علی کریمی را وارد این تیم کردیم. از آن‌ها هم بابت زحماتی که کشیدند، تشکر می‌کنم.

تسنیم: یعنی همچنان شما به‌عنوان مالک باشگاه کار خود ادامه خواهید داد و نادر دست‌نشان هم سرمربی این تیم در فصل آینده خواهد بود؟

در حال حاضر وضعیت به این شکل است. در فضای مجازی شایعاتی وجود دارد، اما آن چیزی که رسمی اعلام می‌شود ملاک کار است. متأسفانه این شرایط فقط به تیم ضربه می‌زند و کار ما را سخت می‌کند. ما همیشه اعلام کرده‌ایم اگر دوستان خریدار جدیدی معرفی کنند که صلاحیت اداره تیم را داشته باشد ما کاملا آمادگی مذاکره با آن را داریم، اما وقتی می‌بینیم قرار است تیم به هیئت فوتبال برسد،‌ برای ما غیرقابل هضم است. چون اگر قرار باشد دوباره باشگاه در اختیار هیئت فوتبال قرار بگیرد،‌ عملاً باشگاه بازهم بلاتکلیف است و یک مقدار کار سخت‌تر می‌شود. 

انتهای پیام/

R1414/P1015145/S3,27/CT2 واژه های کاربردی مرتبط علی کریمی سپیدرود رشت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: علی کریمی سپیدرود رشت علی کریمی سپیدرود رشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۰۷۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جامعه‌ای برهنه نبوده‌ایم بلکه متنوع به لحاظ حجاب بوده‌ایم | طرفداران جمهوری اسلامی کلاه بر سرش گذاشتند | تمام جهان را در مقابل‌مان قرار داده‌ایم

وقتی شما حیاء جامعه را مورد سؤال قرار می‌دهید، مردم را دعوت به اخلاق نمی‌کنید و بی اخلاقی موضوع شما قرار می‌گیرد، خبر خطای یک نفر میلیون‌ها لایک می‌خورد، ولی خبر ابداع چهار تا لایک بیشتر نمی‌خورد؛ بعد باعث می‌شود که یک کمپانی خارجی این ابداع را ببرد. کلاهی که طرفداران جمهوری اسلامی روی سر آن گذاشتند این بود که موضوع ایدئولوژیک جمهوری اسلامی که می‌خواست غرب‌ستیزی داشته باشد و بعد انسجام فرهنگی ایجاد کند را به ظاهر افراد تغییر دادند؛ بعد زنان موضوع قرار گرفتند.

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه مسأله حجاب ابعاد عجیب و غریب ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی پیدا کرده است، گفت: وقتی شما حیاء جامعه را مورد سؤال قرار می‌دهید، مردم را دعوت به اخلاق نمی‌کنید و بی اخلاقی موضوع شما قرار می‌گیرد، خبر خطای یک نفر میلیون‌ها لایک می‌خورد ولی خبر ابداع چهار تا لایک بیشتر نمی‌خورد؛ بعد باعث می‌شود که یک کمپانی خارجی این ابداع را ببرد.

جماران در خبری نوشت: کلاهی که طرفداران جمهوری اسلامی روی سر آن گذاشتند این بود که موضوع ایدئولوژیک جمهوری اسلامی که می‌خواست غرب‌ستیزی داشته باشد و بعد انسجام فرهنگی ایجاد کند را به ظاهر افراد تغییر دادند؛ بعد زنان موضوع قرار گرفتند.

مشروح گفت‌وگو با تقی آزاد ارمکی را در ادامه می‌خوانید:

فرمانده انتظامی کشور چند روز پیش اعلام کرد که «موضوع عفاف و حجاب را کاملا فرهنگی و اجتماعی می‌بینیم و اصلاً امنیتی و انتظامی نمی‌بینیم». شما به عنوان جامعه شناس ریشه مسائل اجتماعی از جمله این قضیه را چطور می بینید؟

به نظر من حجاب یک موضوع اساسی نیست، ولی در شرایط امروز دارد اساسی می‌شود و متأسفانه ابعاد عجیب و غریب ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی پیدا کرده و درگیری، تزاحم و برخورد هم از دل آن در آمده است. لذا من مسأله حجاب را بیشتر مسأله امنیتی می‌دانم؛ تا یک مسأله فرهنگی و عقیدتی. یک علت اساسی نگاه من این است که به طور پنهان وارد یک جنگ شده‌ایم و شاید در موضع پیچیده‌ترین جنگ زمانه قرار گرفته‌ایم. یک زمانی جنگ کلاسیک و اشغال سرزمینی بود؛ مثل جنگ عراق علیه ایران که همه آدم‌ها می‌توانستند ببینند واقعا جنگ اتفاق افتاده؛ چون سرزمین ما اشغال شده و صدام آثار و نشانه‌های فرهنگی را ویران کرده بود. امروز بر خلاف گذشته وارد جنگ شده‌ایم بدون اینکه این اتفاقات بیفتد و این تخریب‌های صورت بگیرد. ما الآن در جنگ با همه غرب قرار گرفته‌ایم.

تمام جهان را در مقابل خودمان قرار داده‌ایم

یعنی شما هم قائل به «جنگ ترکیبی» هستید که در حاکمیت بر آن تأکید دارند؟

کاملا؛ در جنگ با غرب به معنای وسیع آمریکا، اروپا و حتی روسیه قرار گرفته‌ایم. تمام جهان را در مقابل خودمان قرار داده‌ایم و ما در مقابل جهان قرار گرفته‌ایم و طبیعی است که این شرایط نیاز به اعلام وضعیت امنیتی دارد. یعنی جمهوری اسلامی الآن نمی‌تواند اعلام کند که ما حکومت نظامی هستیم و کسی حرکت نکند که مبادا نیروهایی اقدام کنند و شرایط جنگی به هم بریزد. مثلا اسرائیل از ترس حمله ایران اعلام شرایط اضطرار کرد و مردم جمع کردن آب و مواد غذایی را شروع کردند و به پناهگاه رفتند. در واقع به نوعی اعلام شد که ایران می‌خواهد حمله کند و شما آماده باشید. ولی جمهوری اسلامی هیچ وقت اعلام نکرد که امکان دارد اسرائیل ایران را بزند.

شرایط جامعه ایرانی کاملا خاص شده، بدون اینکه ما قصد ورود به جنگ داشته باشیم

به نظر من امروز به طور نانوشته و پنهان حکومت نظامی برقرار شده است. مثلا اگر کسی بخواهد در دانشکده من را ببیند، درها بسته است و هیچ کس به جز دانشجو حق ورود به دانشکده ندارد؛ این وضعیت پنهان به معنای این نیست که شما سراپا در مقابل غرب قرار گرفته‌اید و اراده جنگ دارید؛ شرایط جامعه ایرانی کاملا امنیتی شده، بدون اینکه ما قصد ورود به جنگ داشته باشیم. وقتی قصد ورود به جنگ نداریم، باید مسائل داخلی خودمان را حل کنیم.

عرضم این است که حکومت ما مثل اسرائیل به جامعه اعلام نمی‌کند که من وارد جنگ شده‌ام. وقتی گفته شد احتمالا تعدادی اشیاء خارجی در آسمان اصفهان بودند، تحت هیچ شرایطی آژیر کشیده نمی‌شود؛ ولی شرایط امنیتی است و همه نیروهای نظامی و امنیتی آماده‌باش صد درصد هستند و پلیس و نیروهای امنیتی در شهر آشکارا حضور گسترده دارند. شما برای این سطح از حضور نیروها در شهر مستمسک نیاز دارید؛ و پدیده‌ای به نام «حجاب» اینجا موضوعیت پیدا می‌کند. کنترل انضباط اجتماعی و اخلاق اجتماعی موضوع می‌شود به خاطر اینکه ساده‌ترین و قابل دسترس‌ترین موضوعی که می‌تواند جامعه را تحت تأثیر قرار بدهد و کل نیروها را سازماندهی کند تا وارد قصه شوند، همین است.

تا وقتی شرایط امنیتی از دستور کار جمهوری اسلامی خارج نشود، ماجرای زد و خورد، درگیری و حضور نیروهای انتظامی و امنیتی در سراسر شهرها به نام حجاب باقی خواهد ماند؛ الّا اینکه ما از این شرایط عبور کنیم. یعنی احساس کنیم که نه غرب می‌خواهد ما را سرنگون کند، نه اسرائیل اراده‌ای دارد و نه ما اراده ورود به جنگ داریم. یعنی جامعه یواش یواش دارد می‌فهمد که اسرائیل که نمی‌خواهد ما را بزند و غرب هم که اراده اشغال سرزمین ندارد که بخواهد جایی را بزند.

جنگ با ایران همیشه در دستور کار آمریکا بوده است

به نظر می‌رسد اگر در آمریکا دولت جمهوری‌خواه بر سر کار بود، شرایط پیچیده‌تر می‌شد. مثلا اگر به جای بایدن، ترامپ رئیس جمهور آمریکا بود، شاید به جنگ هم می‌رسید. از سوی دیگر آمریکا الآن در قضیه اوکراین درگیر است و نمی‌خواهد وارد درگیری نظامی دیگری شود. نظر شما در این خصوص چیست؟

اینها دلایل آمریکایی است که چرا وارد این ماجرا نشده‌اند؛ ولی جنگ با ایران همیشه در دستور کار آمریکا بوده است. اما چرا در این شرایطی که اجماع بین‌المللی هم وجود دارد، اقدام صورت نمی‌گیرد؟ این از بحث ما خارج است. ولی جامعه می‌بیند که همه چیز برای یک جنگ آماده بود ولی انجام نشد؛ پس می‌گویند که جنگ منتفی است. وقتی این در افکار عمومی شکل بگیرد، گزاره شرایط اضطرار از منظر نظام سیاسی و حضور همه جانبه نیروهای امنیتی منتفی خواهد شد.

گام دوم سیاست‌های حجاب نمی‌تواند با مسیر فعلی دنبال شود

گام دوم سیاست‌های حجاب نمی‌تواند با مسیر فعلی دنبال شود و باید توجیه‌های اجتماعی و فرهنگی بدهند. وقتی فرمانده انتظامی کشور می‌گوید که مسأله ما امنیتی نیست و اجتماعی و فرهنگی است، نشان می‌دهد که حساسیت امنیتی منتفی است، الآن دنبال توجیهی برای حضورشان به لحاظ فرهنگی و اجتماعی هستند.

اساسا چرا مسأله حجاب در دستور کار جمهوری اسلامی قرار گرفت؟ مگر جمهوری اسلامی امروز با بی‌حجابی رو به رو شده است؟ مگر از روز اول با این مسایل رو به رو نبوده است؟ من معتقدم که ایران از اول با بی‌حجابی رو به رو بوده است. به دلیل اینکه جامعه ایرانی متنوع است؛ به لحاظ دینی، قومیتی، زبانی، جفرافیای سرزمینی و فرهنگی. ما اصرار کردیم که قالب واحدی در باب حجاب برای زنان طرح کنیم. خود «ارائه قالب واحد» به سرعت درون و بیرون نظام آلترناتیوهای خودش را پیدا کرد. مثلا وقتی روی چادر تأکید شد، قالب‌های جدیدی مثل مانتو و روسری آمد و حجاب اداری و حجاب بازار و غیره درون حکومت درست شد.

ما از این غفلت کرده‌ایم که جامعه ای متنوع به لحاظ حجاب بوده‌ایم

یعنی یک تکثر در عین وحدت همیشه شکل گرفته؟

در خود جامعه نگاه کنید. مثلا اقوام مختلف ایرانی یکی از یکی عفیف‌تر و باحجاب‌تر هستند. البته مفهوم «غیرت» و حمایت از خانه و همسر و ناموس در برخی اقوام بیشتر از جاهای دیگر است. ببینید که در همین اقوام ایرانی چه تنوع حجابی وجود دارد؛ در حالی که خودش خیلی متنوع با حجاب مرکزی و حاشیه‌های شمالی و جنوبی است، داخل خودش چقدر تنوع به لحاظ موقعیت‌های فرهنگی و قبیله‌ای جاری و ساری هست. شما یک شکل خیلی تاریخی، مهم، مطلوب و قابل دفاع حجاب لری، کردی، آذری، کاشانی، رشتی و... دارید. اصلا جامعه به لحاظ حجاب متنوع بوده و داخل همان مقوله حجاب و بی‌حجابی قابل حل بوده است. مثلا حجاب خانم‌های پیر و جوان را ببینید که چقدر فرق می‌کند. ما از این غفلت کرده‌ایم که جامعه متنوع به لحاظ حجاب و بی‌حجابی بوده‌ایم.

ما هیچ وقت جامعه برهنه نبوده‌ایم و برهنگی برای غرب بوده است/ کلاهی بر سر جمهوری اسلامی رفت که باید جامعه یکسان و یکدست شود

ما هیچ وقت جامعه برهنه نبوده‌ایم و برهنگی برای غرب بوده است. سخت‌ترین دوره‌ای که حجاب رسمی چادر را حاکم کردیم، این را در زیست اجتماعی می‌دیدیم و در خانه ما جاری بود و در ورزشگاه، عروسی، خلوت و بازار ما وجود داشت. حالا چرا یک دفعه یادشان می‌آید باید اینها را همسان کند؟ این بر می‌گردد به قصه مهمی که در جمهوری اسلامی در دستور کار قرار گرفت؛ و آن «یکسان‌سازی فرهنگی» است. کلاهی بر سر جمهوری اسلامی رفت که باید جامعه یکسان و یکدست شود.

 

اصلا تجربه بشری برای سیاستگذار فرهنگی ما مهم نیست و تجربه زیسته مردم ایران هم اهمیت ندارد

برخی اندیشمندان معتقدند این یکدست‌سازی در هیچ جای دنیا نتیجه مطلوب نداشته و همه آنها شکست خورده است. از شوروی گرفته تا خود ایران که دوره پهلوی اول به شکل دیگری این یکدست‌سازی را شاهد بوده‌ایم. این تجربه‌ها نمی‌توانست درس‌آموز باشد؟

اصلا تجربه بشری برای سیاستگذار فرهنگی ما مهم نیست و تجربه زیسته مردم ایران هم اهمیت ندارد و قرار نیست به تجربه گوش کنند. بر اساس یک ضرورت‌های تاریخی انقلاب اسلامی شکل گرفت و همه گروه‌های سیاسی و فرهنگی آنجا بودند. وقتی جمهوری اسلامی شکل گرفت، این تنوع را یادمان رفت و به یک ایدئولوژی پناه بردیم. آنجا بود که یواش یواش دموکراسی، توسعه و امثال اینها را تعطیل کردیم. آدم‌هایی که درون این ایدئولوژی عمل می‌کنند، دیگران را به نگاه رقیب می‌بینند؛ لذا به حرف کسی گوش نمی‌دهند و فقط در گزاره‌های درون ایدئولوژی عمل می‌کنند.

مردم با فرهنگ کسانی هستند که قابلیت تنظیم زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خودشان را در بدترین و بهترین شرایط دارند

ایرانیان هیچ وقت مردمان بی‌عفتی نبوده‌اند؛ تن‌فروشی همیشه پدیده نظام‌های سیاسی است. به نظر من گروه‌های گنگ که یک نوعی خودشان را با نظام سیاسی هم تنظیم کرده‌اند، فحشا، دزدی و اعتیاد را دامن می‌زنند؛ پس فحشا یک پدیده سیاسی است. چون مردم با فرهنگ کسانی هستند که قابلیت تنظیم زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خودشان را در بدترین و بهترین شرایط دارند؛ در بدترین شرایط نمی‌میرند و در بهترین شرایط مست نمی‌شوند.

دیگر خبرها

  • کاپیتان اسبق استقلال: حجت کریمی نبود، نکونام هم نبود / به بازیکن منشوری گفتند علیه مدیر سابق باشگاه مصاحبه کند!
  • متاسفم که برای زدن مدیر سابق استقلال آویزان چنین بازیکنی شدند/ حجت کریمی نبود نکونام هم نبود
  • مالک کارت بازرگانی برای عمل نکردن به تعهدات ارزی جریمه شد
  • دختر بچه ۱۰ ساله همبازی‌اش را به قتل رساند!
  • دختربچه ۱۰ ساله همبازی‌اش را سلاخی کرد
  • قتل هولناک دختر بچه ۱۰ ساله توسط همبازی‌اش!
  • دختربچه ۱۰ ساله همبازی‌اش را سلاخی کرد | کشف فیلم‌های خشن و جنایی در موبایل دختربچه قاتل
  • دختر بچه ۱۰ ساله همبازی‌اش را در مسعودیه به قتل رساند!
  • بدخواهان همواره از ارتباطات ایران با آژانس ناخرسند هستند
  • جامعه‌ای برهنه نبوده‌ایم بلکه متنوع به لحاظ حجاب بوده‌ایم | طرفداران جمهوری اسلامی کلاه بر سرش گذاشتند | تمام جهان را در مقابل‌مان قرار داده‌ایم