Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد حسین ادیب طی یادداشتی نوشت: قیمت مسکن ویژه قشر ضعیف و متوسط در سال ٩١ بیش از قدرت خرید این دو قشر افزایش یافت . علت سه برابر شدن قیمت مسکن ویژه قشر ضعیف و متوسط در سال ٩١ افزایش قدرت خرید این دو قشر نبود ، علت هجوم سرمایه مازاد قشر مرفه، برای خرید مسکن ویژه قشر ضعیف و متوسط بود.

چون قیمت مسکن در سال ٩١ بیش از قدرت خرید دو قشر ضعیف و متوسط رشد کرد معاملات مسکن ویژه این دو قشر به شدت کاهش یافت .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در زمستان ۹۶ بدون اینکه قدرت خرید این دو قشر افزایش یافته باشد مسکن ویژه این دو قشر افزایش یافت .

علت اصلی افزایش قیمت در زمستان ۹۶

علت افزایش در زمستان ۹۶ ، هجوم سپرده قشر مرفه به مسکن ویژه این دو قشر به انگیزه سوداگری بود . علت افزایش قیمت مسکن در زمستان ۹۶ ، سه برابر شدن نقدینگی نبود ، به عبارت دیگر افزایش قیمت مسکن واکنشی به افزایش نقدینگی نبود ، ۹۰ درصد نقدینگی به ۱۰ درصد جمعیت تعلق دارد که ارتباطی به قشر ضعیف و متوسط ندارد ، نقدینگی سه برابر شد اما نقدینگی قشر ضعیف و متوسط رشد چندانی نداشت که باعث هجوم این دو قشر برای خرید مسکن شود . در زمستان ٩۶ سپرده بانکی قشر مرفه به انگیزه سوداگری با کاهش سود بانکی، به مسکن ویژه قشر ضعیف و متوسط هجوم برد و باعث افزایش ٢٩ درصدی قیمت مسکن ویژه این دو قشر شد

اکنون نیز مجددا بدون اینکه قدرت خرید این دو قشر افزایش یافته باشد صرفا به سبب هجوم سپرده قشر مرفه به مسکن این دو قشر برای خرید ، قیمت در حال افزایش است.

هجوم سپرده اقشار مرفه به مسکن اقشار ضعیف

این برای سومین باری است که سپرده قشر مرفه با هجوم به مسکن ارزان قیمت ، باعث افزایش قیمت مسکن میشود .نهایتا دیر یا زود ، مسکن ارزان قیمت ویژه قشر ضعیف و متوسط ، باید بوسیله این دو قشر خریداری شود؛ و سوداگران از بخش خارج میشوند پس از خروج سوداگران از بخش ( که خیلی سریع اتفاق می‌افتد ) ، معاملات به شدت کاهش می یابد و رکود میشود و چون قیمت مسکن این دو قشر بسیار بیش از قدرت خرید این دو قشر افزایش یافته ، رکود به معنای کاهش معاملات ، سنگین خواهد بود .

کاهش شدید قیمت مسکن در فاز سوم پس از رونق

لذا پایان این بازی ، افزایش قیمت در فاز یک ، کاهش شدید معاملات در فاز دو و سقوط قیمت در فاز ٣ خواهد بود ، نهایتا قیمت مسکن ویژه قشر ضعیف و متوسط آنقدر کاهش می یابد تا با قدرت خرید این دو قشر منطبق شود.

نهایتا اقتصاد افزایش اخیر و افزایش های سال ٩١ و زمستان ۹۶ در بخش مسکن را پس خواهد گرفت . اختلاف نظری که وجود دارد این است که دوستان تصور می کنند افزایش در نرخ مسکن ویژه دو قشر ضعیف و متوسط در سال ٩١ و زمستان ۹۶ با نرخ ارز پس گرفته شده و قضیه تمام شده است در حالیکه قیمت مسکن ویژه دو قشر ضعیف و متوسط به حسب ریال بسیار از قدرت خرید این دو قشر بالاتر است و کاهش آن به دلار ، تغییری درصورت مسله نمی دهد ، تا زمانیکه مسکن ، ریالی با قدرت خرید مردم منطبق نشود کاهش آن به دلار چیزی را حل نمی کند و همچنان قشر ضعیف و متوسط قادر به خرید مسکن نیست ، حقوق و درآمد دو قشر ضعیف و متوسط دلاری نیست که کاهش دلاری مسکن ، قدرت خرید آنها را بالا ببرد . نهایتا افزایش های اخیر در نرخ مسکن تا زمانی که قدرت خرید دو قشر به ریال افزایش نیابد کاهش دلاری مسکن چیزی را حل نمی کند.

منبع: ساتین

کلیدواژه: اخبار بازار مسکن اقتصاد نیوز پیش بینی بازار مسکن تحلیل بازار مسکن تحلیل قیمت مسکن دنیای اقتصاد زمان مناسب خرید مسکن قیمت مسکن 97 قیمت مسکن در تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت saten.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساتین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۰۷۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مهمترین محورهای زندگی بشریت حول مساله مسکن عنوان شده و با توجه به اهمیت بازار مسکن در کشور به دلیل ارتباط مستقیم با وضعیت معیشت و رفاه زندگی مردم، خبرگزاری مهر قصد دارد در سلسله گزارش‌هایی قیمت خرید، رهن و اجاره واحدهای مسکونی در مناطق مختلف تهران را به صورت مجزا بررسی کند.

در گزارش‌های متعدد اخیر با توجه به افزایش قیمت مسکن در پایان سال (۱۴۰۲)، به بررسی وضعیت نرخ رهن و اجاره «منطقه ۱۳» و «منطقه ۱۴» و «منطقه ۱۵» و «منطقه ۱۶» و «منطقه ۱۷» و «منطقه ۱۸» پرداختیم؛ حال قصد داریم در گزارش پیش رو نرخ رهن و اجاره مسکن در «منطقه ۱۹» تهران را بررسی کنیم.

براساس گفته برخی از کارشناسان فعال این است، تعداد معاملات بیش از هر چیز وابسته به سایر بازارهای سرمایه‌گذاری و به‌ویژه نرخ ارز بود، با افزایش قیمت دلار حجم معاملات مسکن افزایش می‌یافت و با افزایش حجم معاملات مسکن نهایتاً قیمت‌ها در بازار املاک و مستغلات روند صعودی به خود می‌گرفت.

روند معاملات در سال ۱۴۰۲، متفاوت از همیشه شکل گرفت؛ زیرا در بسیاری از ماه‌های سال ۱۴۰۲ تعداد معاملات رسمی کمتر از ۲۰۰۰ یا بعضاً کمتر از ۱۰۰۰ معامله در ماه بود. حتی افزایش قیمت دلار در ماه های پایانی سال نتوانست تکانه جدی در حجم معاملات ایجاد کند.

کاهش قدرت خرید مسکن و افزایش مداوم قیمت‌ها در صنعت ساختمان موجب تعمیق رکود در بازار شده است.

یک آپارتمان ۸۲ متری دوخوابه در منطقه ۱۹ محله «خانی‌آباد نو» تهران با پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان ودیعه و کرایه ماهیانه ۳ میلیون تومان قابل اجاره و این واحد ساخت (۱۳۸۲) است.

همچنین برای رهن کامل یک واحد آپارتمان ۸۰ متری دوخوابه، ۲ سال ساخت در همین منطقه در محله «عبدل‌آباد» تهران، نیازمند ۶۰۰ میلیون تومان ودیعه خواهید بود.

قیمت رهن واحدهای دیگر در منطقه ۱۹ تهران را در جدول زیر بررسی کنید؛

محله و خیابان (منطقه ۱۹)

متراژ ساختمان

قیمت اجاره (تومان)

قیمت رهن (تومان)

اسفندیاری - بوستان ۶۳ ۱,۵۰۰,۰۰۰ ۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
بهمن‌یار ۶۰ ۲,۰۰۰,۰۰۰ ۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
خانی‌آباد نو ۸۲ ۳,۰۰۰,۰۰۰ ۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دولت‌خواه ۸۰ _ ۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
عبدل‌آباد ۸۰ _ ۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
نعمت‌آباد ۸۲ ۳,۵۰۰,۰۰۰ ۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شهرک شریعتی ۸۵ ۳,۰۰۰,۰۰۰ ۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کد خبر 6092329 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • حال مستأجران بهتر می شود؟!
  • عربستان قیمت نفتش را افزایش داد
  • ۶ برنامه برای کنترل بازار اجاره
  • قیمت طلا به ۲۳۳۱ دلار رسید
  • نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
  • اتفاقی که ممکن است در بازار مسکن بیفتد ؛ پیش‌بینی جدید قیمت مسکن در 1403
  • نرخ خرید بازار مسکن؛ با ۵ میلیارد تومان صاحب‌خانه شوید +جدول
  • کف قیمت دلار کجاست؟
  • با بودجه ۳میلیارد تومانی در کجای پایتخت می‌توان خرید؟/ جدول قیمت‌ها