Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@00:48:19 GMT

حفاران غیر مجاز شرق گیلان در امان نماندند

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۰۹۶۰۶

حفاران غیر مجاز شرق گیلان در امان نماندند

رشت – ایرنا- حفاران غیر مجاز دراملش و سیاهکل استان گیلان که به قصد کشف اشیاء باستانی اقدام به حفاری مناطق باستانی کرده بودند به همراه تعدادی اشیاء باستانی نما دستگیر و تحویل مقامهای قضایی شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گیلان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: طی عملیات دستگیری 2حفار غیر مجاز در بخش رانکوه املش، از آنان 9 قلم شی بدلی و یک دستگاه فلزیاب کشف و ضبط شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رضا علیزاده اظهار داشت: بنا بر گزارش مسئول پایگاه حفاظتی شهرستان املش، شخصی به نام م. ر اهل روستای لگموج از توابع شهرستان رودسر با مراجعه حضوری به پایگاه حفاظتی املش و با در دست داشتن تعدادی اشیاء بدلی(9قلم) و اظهار اینکه به همراه چند نفر در منطقه جنگلی تابستان نشین در داخل بقعه خرم کوتی اقدام به حفاری غیرمجاز نموده ، این اشیاء را بدست آورده اند.
وی اظهار کرد: نامبرده ادعا کرد، همدستانش از وی مبلغ 240میلیون ریال پول نقد، 30 فقره چک به مبلغ چهار میلیارد و 500میلیون ریال و سه فقره چک سفید امضاء به عنوان مشارکت در حفاری کلاهبرداری کرده اند.
وی ادامه داد: در این خصوص مراتب طی صورت جلسه ای تنظیم و به دادستانی شهرستان اعلام ، و از سوی ایشان دستور دستگیری عوامل به جرم حفاری غیرمجاز و کلاهبرداری صادر شد.
علیزاده گفت: علاوه بر این ، با ارتباط مجدد متهم مراجعه کننده با دیگر همدستان ، دو نفر دیگر از آنان که با دستگاه فلزیاب در باغهای چای رانکوه حضور داشتند دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده اند.
وی تصریح کرد: همچنین ،سه حفار غیرمجاز در کجید املش نیز از سوی یگان حفاظت میراث فرهنگی این شهرستان شناسایی و دستگیر شدند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، گفت : بنا به گزارش مسئول پایگاه حفاظتی کجید شهرستان املش مبنی بر اینکه مدتی است تعدادی افراد ناشناس در مناطق ییلاقی دهستان کجید لیارسنگ بن و موسی کلایه به قصد تحصیل اشیاء عتیقه اقدام به حفاری کرده اند، برای دستگیری آنان اقدام شد.
علیزاده ادامه داد: از آنجایی که در آن مناطق با وجود گورستان های تاریخی غیرثبتی، صعب العبور بودن و داشتن پوشش جنگلی امکان دسترسی دشوار است با تلاش شبانه روزی پایگاه حفاظتی کجید و ماموران پاسگاه انتظامی ملکوت و کجید این افراد مورد شناسایی قرارگرفته و سه نفر دستگیر شدند؛ مابقی حفاران نیز در حال تعقیب و دستگیری هستند.
وی اظهار کرد: همچنین ،یک دستگاه فلزیاب به قصد حفاری غیرمجاز در شهرستان دیلمان سیاهکل کشف و ضبط شد و حفاران غیرمجاز به دام ماموران یگان حفاظت میراث فرهنگی افتادند.
علیزاده تاکید کرد: بهبود خدمات حفاظتی در سایت های تاریخی و میراثی، نیازمند رفع خلأهای قانونی و اجرای قوانین حمایتی است.
وی اضافه کرد:یگان حفاظت میراث فرهنگی برای بهبود خدمات حفاظتی در سایت ها و محوطه های تاریخی، نیازمند اجرای قوانین حمایتی است.
یک هزار و 70 اثر تاریخی از بین دو هزار و 300 اثر شناسایی شده میراث فرهنگی استان گیلان، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
1881 /6030

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي حفاران غير مجاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۰۹۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، بهروز محبی در این زمینه افزود: پس از کسب گزارش هایی مبنی بر انجام حفاری غیرمجاز در منطقه تاریخی مغاطیلوی ارومیه، این موضوع به‌صورت نامحسوس و شبانه‌روزی توسط تیم‌های اطلاعاتی فرماندهی انتظامی پاسگاه بخش انزل و واحد اطلاعات یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان مورد رصد قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در یک عملیات منسجم و مشترک با فرماندهی انتظامی پاسگاه بخش انزل قوشچی ارومیه باند بزرگ و حرفه‌ای حفاران غیر مجاز حین برداشت آثار تاریخی و فرهنگی در منطقه تاریخی مغاطیلو معروف به «ماوارا» دستگیر شدند.

سرپرست یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی ادامه داد: در این عملیات علاوه بر دستگیری ۱۰ حفار غیرمجاز، سه دستگاه خودرو، آلات و ادوات تخریب گران آثار تاریخی از قبیل موتور برق، بتن‌کن، بیل و کلنگ کشف و ضبط شد.

سال گذشته نیز ۳۴ باند حفاری و قاچاق اموال تاریخی منهدم و اعضای آن دستگیر شده بودند

کد خبر 6092604

دیگر خبرها

  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • دستگیری ۵ حفارغیر مجاز در شهرستان سوادکوه
  • ۳۴ باند حفاری اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی منهدم شد
  • ۵ حفار غیر مجاز در شهرستان نیشابور دستگیر شدند
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • گنج‌یاب‌ها در ساوه به گنج نرسیدند
  • انهدام ۳۴ باند حفاری و قاچاق اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی
  • محل حفاری غیرمجاز در شهرک شهید چمران تبریز کشف شد
  • کشف محل حفاری غیرمجاز در شهرک شهید چمران تبریز
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه