Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@14:07:43 GMT

افزایش 37 درصدی قیمت مسکن در همدان

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۱۲۲۴۷

افزایش 37 درصدی قیمت مسکن در همدان

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک همدان از افزایش 37 درصدی قیمت مسکن در همدان خبرداد و گفت: با توجه به داده‌های ثبت معاملات املاک شاهد افزایش 44 درصدی حجم معاملات مسکن در سال 97بوده‌ایم.

شهرام رحیم بخش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: از ابتدای سال تا 20 خرداد ارزش معاملات مسکن در همدان رشد 11.5 درصدی داشته است که این آمار نشان دهنده رونق در بازار مسکن ابوده ولی این رونق با افزایش شدید قیمتی مواجه شده است که می‌تواند به رونق بازار مسکن لطمه وارد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی درباره اینکه گفته می‌شود مشاورین املاک از التهابات بازار مسکن سوء استفاده می‌کنند، تصریح کرد: واقعیت اینگونه نیست به خوبی می‌دانیم که قیمت مسکن از متغیرهای خاصی منتج می‌شود و با سیاستهای کلان کشور گره خورده است به‌طوریکه توازن در عرضه و تقاضا از عوامل مهم در تعیین قیمت مسکن بوده که سالیان سال است که شاهد این توازن نبوده‌ایم.

رحیم‌بخش از دیگر عوامل موثر در تعیین نرخ مسکن را سیاست‌گذاری صحیح در حوزه مسکن دانست و افزود: نبود سیاستگذاری صحیح در حوزه پولی، تغییر و نبود ثبات نرخ ارز و نبود سیاست‌های روشن در حوزه مسکن باعث افزایش قیمت مسکن شده است و مشاورین املاک نقشی در افزایش قیمت ها ندارند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک همدان خاطرنشان کرد: پس از هر مرحله افزایش قیمت دولت با همه قوا دست به دست هم داده و رکود عمیقی در بازار ایجاد می‌کند تا قیمت مسکن افزایش نیابد که این مسأله باعث شده نه تنها در معاملات بلکه در ساخت و سازها نیز دچار رکود شویم و حجم زیادی از متقاضی انباشته شده و پس از چند سال فوران کرده و به افزایش قیمت مسکن دامن می‌زند.

وی با اشاره به ورود حجم زیادی از پول به بازار مسکن، ادامه داد: با رونق پس از رکود شاهد افزاییش نرخ اهتکار مسکن هستیم. از طرفی بالا بودن وجوهات دریافتی از سوی ارگانهای مربوط به ساخت مسکن باعث افزایش نرخ املاک می‌شود.

وی با تأکید براینکه مشاورین املاک در شروع افزایش قیمت مسکن واقعاً نقشی ندارند، اظهارکرد: مشاورین املاک در کمتر از 10 روز شاهد افزایش نرخ‌ها شده و از این پدیده شوکه می ‎ شوند از سوی دیگر سازو کاری وجود ندارد که مشاورین املاک بخواهند در افزایش قیمت مسکن نقش پیدا کنند.

رحیم‌بخش افزود: در همدان سهم حق‌الزحمه مشاورین املاک از هر افزایش قیمت 0.28 درصد است که اصلاً رقمی نیست که مشاورین املاک به دنبال افزایش نرخ باشند بلکه مشاورین املاک راضی هستند بازار رونق نسبی داشته باشد تا درآمدی مستمری در طول سال داشته باشند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک همدان تأکید کرد: باید مشاورین املاک را با واسطه‌هایی که به صورت سوداگرانه وارد بازار مسکن می‌شوند تفکیک کرد چرا که این افراد به گرانی دامن می‌زنند درحالیکه مشاورین املاک راضی به گرانی نیستند.

وی با بیان اینکه سامانه ثبت معاملات املاک حسن نیت مشاورین املاک را نشان داده است، تصریح کرد: سامانه ثبت معاملات مسکن با هدف شفافیت معاملات  در سال 87 در کشور راه‌اندازی شد که اگر این سامانه به خوبی اجرایی می‌شد دست سوداگران از بازار مسکن کوتاه می‌شد اما متأسفانه برخی دستگاه‌های مرتبط همکاری نکردند.  

وی بیان کرد: از ابتدای سال تا کنون بیش از 3402 قرارداد در این سامانه ثبت شده است که 1780 معامله مربوط به خریدو فروش و 1420 مورد مربوط به اجاره نامه بوده است.

رحیم‌بخش با اشاره به  قیمت آپارتمان در نقاط مختلف شهر همدان، خاطرنشان کرد: حداقل قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکن مهر در همدان یک میلیون و 250 هزار تومان، حداقل قیمت هر متر مربع آپارتمان ضخصی ساز یک میلیون و 450 هزار تومان و حداکثر قیمت هر مترمربع آپارتمان در همدان 6میلیون و 450 هزار تومان است.

  عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک همدان با تأکید براینکه مکانیزمی برای کنترل قیمت مسکن وجود ندارد، گفت: ملک و املاک مشمول نرخ‌گذاری نبوده و از طرفی نرخ‌گذاری در بلند مدت جوابگو نیست چرا که قیمت نهاده‌های ساختمانی هر روز تغییرمی ‎ کند درحالیکه اگر ثبات در بازار وجود داشته باشد نرخ‌گذاری در کوتاه مدت برای کنترل قیمت بد نیست.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام قیمت مسکن منطقه همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۱۲۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره در انتطار مصوبه مجلس

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت راه و شهرسازی، ابوالفضل نوروزی تازه‌ترین وضیعت لایحه ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها را تشریح کرد و افزود: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها، طرح مجلس بود که توسط کمیسیون عمران مجلس و با همکاری وزارت راه و شهرسازی تدوین شده است.

وی با بیان اینکه این طرح چندین بار در مجلس تصویب و به شورای نگهبان رفت و از آن شورا برای انجام برخی اصلاحات دوباره به مجلس بازگشت و به‌تازگی به شورای نگهبان ارسال شد، توضیح‌داد: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره، طرحی است که در صورت تصویب و تبدیل شدن به قانون، بخشی از مشکلاتی را که هم اکنون در بازار اجاره، زمین و مسکن وجود دارد رفع خواهد کرد و به تسهیل گری در بخش اجاره می‌پردازد.

تقویت بازار اجاره از طریق ارائه مشوق به موجران

نوروزی به تشریح بخشی از ویژگی‌هایی این لایحه پرداخت و افزود: این لایحه بر تقویت بازار اجاره از طریق ارایه مشوق به موجران، استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها برای شناسایی خانه‌های خالی و هزینه این بخش از مالیات برای احیای بافت‌های فرسوده شهری و ساخت خانه‌های ارزان‌قیمت برای اشخاص بی‌بضاعت، الزام همه دستگاه‌های اجرایی برای ارائه رایگان اطلاعات مورد نیاز در سامانه ملی املاک و اسکان و پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی برای عدم درج اطلاعات در سامانه و خوداظهاری در سامانه ملی املاک و اسکان تاکید دارد.

تقویت سامانه ملی املاک و اسکان برای شناسایی خانه‌های خالی

به گفته مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، تقویت سامانه ملی املاک و اسکان برای شناسایی خانه‌های خالی، تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان و درج معاملات در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور و ضمانت اجرایی برای ثبت قرارداد‌ها و ارائه راهکار‌هایی برای الزام‌آور شدن این راهکارها، از دیگر مواردی است که در این لایحه به آن توجه جدی شده است.

وی اظهار داشت: بر اساس بند‌هایی از این طرح، همه قرارداد‌ها اعم از اجاره و خریدوفروش باید در سامانه ثبت شوند و با اخذ کد رهگیری امکان ارزیابی آنچه در بازار مسکن می‌گذرد وجود دارد.

این مسئول افزود: با تصویب و ابلاغ طرح در استان‌هایی که نرخ تورم عمومی سالیانه بیش از ۳۰ درصد باشد، شورای‌عالی مسکن مکلف است تا نسبت به تعیین سقف حداکثر افزایش اجاره‌بها و قرض‌الحسنه به میزان ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تورم عمومی سالیانه اقدام کند.

حمایت از مستاجران از طریق پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه‌داد: حمایت از مستاجران از طریق پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن و افزایش آن در سال جدید با توجه به تورم و همچنین نظارت بر پرداخت تسهیلات توسط بانک‌های عامل، بخش دیگری از این طرح به شمار می‌رود.

نوروزی تسهیل در فرایند خرید و فروش و کاهش هزینه‌های مبادله در بازار مسکن را از دیگر ویژگی‌های این طرح عنوان کرد و گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است در مدت ۶ ماهپس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، دسترسی‌های برخط برای استعلامات ثبتی و ثبت هر گونه سند رسمی را از طریق مرکز مبادله اطلاعات برای سامانه املاک و اسکان و سامانه املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی به صورت تمام‌الکترونیک و شبانه‌روزی فراهم کند.

وی افزود: اخذ عوارض از اراضی بلااستفاده و چگونگی هزینه‌کرد این عوارض بخش دیگری از موارد مورد تاکید در این طرح است. همچنین، برای کاهش التهابات مسکن و برای جلوگیری از معاملات سفته‌بازی واحد‌های در حال احداث تا قبل از تحویل واحد مسکونی و یا نصب کنتور و گواهی پایان‌کار ساختمان، امکان نقل و انتقال واحد‌های نهضت ملی مسکن به هر شیوه‌ای وجود ندارد و ممنوع است و محاکم و ادارات پذیرفته شده نیست.

رتبه‌بندی مشاوران املاک بر اساس میزان رضایتمندی مشتریان

نوروزی ادامه‌داد: رتبه‌بندی مشاوران املاک بر اساس میزان رضایتمندی مشتریانف بخش دیگری از این طرح است.

وی ابراز امیدواری کرد تا با تصویب این قانون و ابلاغ آن، بخشی از موانع موجود در اجرای قانون جهش تولید مسکن و همچنین بازار مسکن و اجاره بها برطرف شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بنگاه‌های املاک همدان زیر ذره‌بین نظارت کارگروه تنظیم و کنترل بازار مسکن
  • ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره در انتطار مصوبه مجلس
  • مسکن پس از ماه سرگیجه؛ پیش‌بینی وضعیت آینده بازار
  • پلمب ۶۵ واحد صنفی فاقد پروانه کسب مشاورین املاک و خودرو در کرمان
  • قیمت سازی در بازار مسکن تمام شد؟ | شرط جدید برای انتشار آگهی های مسکن
  • این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران
  • چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود
  • چای از فهرست کالاهای مشمول افزایش مالیات یک درصدی حذف شود
  • چای از لیست کالاهای مشمول مالیات یک درصدی حذف شد
  • گلایه‌مندی مردم گلپایگان از افزایش قیمت اجاره مسکن