Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@22:35:44 GMT

انسان از طریق اسباب می تواند به مغفرت برسد

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۱۲۳۸۵

انسان از طریق اسباب می تواند به مغفرت برسد

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم ؛حضرت آیت الله سبحانی شامگاه یکشنبه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه دو سیما پخش شد، در ادامه بحث مغفرت و رحمت خداوند در قرآن کریم،گفت: رحمت و مغفرت خداوند اسبابی دارد که انسان می تواند از طریق اسباب به این مغفرت برسد.

ایشان با بیان اینکه ما همگان معتقدیم که جهان آفرینش یک خالق بیشتر ندارد و خالق جهان از اول تا آخر خداست،تصریح کرد: همچنان معتقدیم جهان یک مدبر بیش ندارد و کارگردان جهان فقط حق تعالی است؛ بنابراین، عقیده اسلامی ما توحید در خالقیت و توحید در ربوبیت است و احدی را در خالقیت و ربوبیت شریک نمی دانیم اما در عین حالی که معتقد به این دو اصل هستیم، می گوییم جهان مدبراتی هم دارد که زیر نظر خدا کار می کنند و حتی قرآن به آن سوگند یاد می کند(فَالْمُدَبِّرَاتِ أَمْرًا).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت الله سبحانی افزود: همان قرآنی که می فرماید: «يُدَبِّرُ الْأَمْرَ» تنها خدا مدبر جهان است، همان قرآن در آیه دیگر می فرماید: «فَالْمُدَبِّرَاتِ أَمْرًا»؛ در آیه دیگر هم می فرماید «وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً» از آسمان آبی فرستادیم اما به وسیله این آب، زمین را زنده کردیم، یعنی سببیّت آب را در احیای زمین معتقد است؛ بنابراین جهان، جهان اسباب و مسببات در زندگی معنوی و مادی است.

این مرجع تقلید ادامه داد: در زندگی مادی اگر انسان در خانه بنشیند که خدا روزی برساند برخلاف قرآن است، همان قرآنی که می فرماید مدبر خداست، همان خدا هم دستور می دهد بشر به دنبال کار برود؛ در روایات نقل شده وقتی گروهی این آیه «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ» را شنیدند، رفتند در خانه ها نشستند که خدا ضامن روزی ماست؛ پیامبر اکرم(ص) وقتی این مسئله را فهمید، آنان را توبیخ کرد؛ خداوند رزاق است اما برای رزاقی، سبب معین کرده است و همه را بیرون کرد و گفت دنبال سبب بروید.

ایشان یادآورشد: مسئله شفاعت، مسئله قطعی اسلامی است، بنده مشاهده نکردم از فرق مسلمانان،کسی که شفاعت پیامبر و اسباب شفاعت را منکر باشد، این یک مسئله قطعی در قرآن است.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه ما هم معتقدیم مغفرت دست خداست اما باید اسباب آن را پیدا کرد،بیان کرد: یکی از اساس مغفرت و رحمت خداوند، شفاعت انبیا و اولیای خداست.

آیت الله سبحانی بیان کرد: درباره اینکه شفاعت در روز قیامت است، حتی سلفی ها و وهابیت هم معتقد هستند و شاید یکی دو نفر انسان شاذی باشد که بگوید مسئله شفاعت نیست.

این مرجع تقلید با بیان اینکه مسئله درباره این است که بعضی می گویند شفاعت وجود دارد اما ما حق طلب شفاعت نداریم، گفت: بحث ما این است آیا قرآن چنین حقی را به ما داده یا خیر؟؛ ظاهر آیات این است بله چنین حقی را به ما داده که از اصحاب شفاعت، طلب شفاعت کنیم؛ آیات «وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ» و «وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا يَسْتَغْفِرْ لَكُمْ رَسُولُ اللَّهِ لَوَّوْا رُءُوسَهُمْ» درباره طلب شفاعت است.

حضرت آیت الله سبحانی با تأکید بر اینکه طلب شفاعت از انبیا و اولیای الهی منافاتی با مسئله توحید ندارد،بیان کرد: البته کسانی می توانند طلب شفاعت کنند که پیوند آنان با صاحبان شفاعت قطع نشود؛ اولاً، پیوند ایمانی با خدا داشته باشند و ثانیاً، یک نوع پیوند روحی با پیامبراکرم(ص) و آل پیامبر اکرم(ص) داشته باشند؛ کسانی که پیوند ایمانی با خدا ندارند و مشرک هستند یا کسانی که اصلاً پیوند روحی با پیامبر(ص) و آل پیامبر(ص) ندارند، مشمول شفاعت نمی شوند.

ایشان با اشاره به حدیثی از نبی مکرم اسلام مبنی بر اینکه «من شفاعتم را برای اهل کبایر از امتم ذخیره کردم اما در حق مشرکان شفاعت نخواهم کرد»،عنوان کرد: اگر ما علاقه مند هستیم که درهای مغفرت به روی ما از طریق شفاعت گشوده شود، باید کوشش کنیم هم رابطه ایمانی با خداوند و هم یک نوع رابطه روحی و روانی با رسول خدا و اهلبیت(ع) داشته باشیم؛ اگر این دو رابطه را قطع کنیم، هرگز مشمول شفاعت خداوند و اولیای خداوند نخواهیم بود.

این مرجع تقلید همچنین در پاسخ به شبهه دیگری مبنی بر اینکه بعضی افراد می گویند شما طلب شفاعت از پیامبر(ص) می کنید در حالی که مشرکان هم طلب شفاعت از بت ها می کردند،اضافه کرد: ما پیامبر اکرم(ص) را مالک شفاعت نمی دانیم، مالک شفاعت خداست و پیامبر(ص) از جانب مالک شفاعت مأذون است با دو شرط مطرح شده شفاعت کند؛ اما مشرکان خیال می کردند بت ها در همین دنیا مالک شفاعت هستند و کار دست اینهاست.

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کرد:گاهی بعضی افراد در ذهن جوانان این شبهه را می اندازند که شفاعت یک نوع تبعیض در قانون است، در این دنیا کسانی هستند پارتی دارند و قانون را به نفع خود می کنند؛ شفاعت در قیامت هم همین است، حسین بن علی(ع) واسطه می شود شفاعت در حق شیعیانش جاری بشود و در حق دیگران نشود.

ایشان در پاسخ به شبهه مذکور،ابراز کرد: شاید کسی که این شبهه را مطرح می کند، خودش هم می داند حرف او باطل است؛ بین شفاعت دنیوی و اخروی و بین شفاعت مسلمانان و طلب شفاعت مشرکان تفاوت وجود دارد؛ در مسلمانان، شفاعت از بالا شروع می شود و خدا به عنوان قانونگذار به انبیا این اجازه را داده در حالی که در مسئله مشرکین یا در همین دنیا، شفاعت از پایین شروع می شود؛ فرد گناهکار به سراغ انسان قدرتمند می رود و او را می بیند و مبلغی به او می دهد تا در حق او شفاعت کند و قانون به نفع او شود.

انتهای پیام/ح

مسئله شفاعت در قرآن و اسلام قطعی است/ شفاعت موجب مغفرت و رحمت می‌شود

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مراجع تقلید سخن بزرگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۱۲۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصیبت جدید مستاجران

از کف تا سقف‌شان انباشته از کارتن‌های موز صادراتی است. کارتن‌های موز سمت راست به ردیف کارتن‌های زیره ۳ لایه و کارتن‌های سمت چپ به ردیف کارتن‌های زیره ۵ لایه اختصاص دارد.

به گزارش همشهری آنلاین، ردیف‌های تنگ هم که به کوهی کارتنی می‌مانند.

کارتن؛ یکی از مصائب مستاجران

عباس، کارگر یکی از همین حجره‌هاست. او هر روز پیش از طلوع آفتاب سراغ دیگر حجره‌ها می‌رود و کارتن‌های موز محکم و قابل استفاده را جمع‌آوری و خریداری می‌کند؛ بعضی‌ها را به تعداد و بعضی دیگر را به کیلوگرم می‌خرد. قبل از خرید هم به توصیه آقا جمشید (صاحب کارش) خوب کارتن‌ها را وارسی می‌کند تا عیب و ایرادی نداشته باشند.

از ساعت حدود ۱۰ صبح قبل از آمدن آقاجمشید، کارتن‌ها مرتب و منظم در حجره روی هم ردیف عمودی ردیف شده‌اند. کمی بعد از آن هم سر و کله مشتری‌ها که این روز‌ها اغلب مستاجر هستند، پیدا می‌شود. عباس هوای آن‌ها را دارد. چون خاطره‌های چندان خوبی از روزگار اجاره‌نشینی خود و اهل و عیالش ندارد. یکی از آن خاطرات همین تهیه کارتن‌های مقاوم برای اسباب‌کشی بود که باید بابت‌شان کلی هزینه پرداخت می‌کرد.

کارتن موزی کم از خدمات پکینگ ندارد!

یکی از مشتری با شنیدن قیمت کارتن‌های موز صادراتی از دهان عباس، کمی متعجب می‌شود و دوباره قیمت را می‌پرسد. عباس هم که عادت دارد به دیدن این تعجب کردن‌ها، تکرار می‌کند: «سایز بزرگ ۲۵ هزار تومان و سایز کوچک ۲۰ هزار تومان.» مشتری که هنوز متعجب است باز می‌پرسد: «این قیمت که گفتید برای همین کارتن‌های موزی‌ست دیگر؟» عباس، چای را لاجرعه سر می‌کشد: «بله؛ توی هر کدامشان می‌توانی از ۵ تا ۱۰ کیلوگرم با خیال راحت اسباب جای بدهی و با خودت ببریشان تا آن سر دنیا.»

مشتری که پیش از این کارتن‌های موز را از برخی اصناف با قیمت هر کارتن ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان تهیه می‌کرد و با شنیدن هزینه‌های چند ده میلیونی خدمات پکینگ ویژه اسباب‌کشی، دود از سرش برمی‌خاست، بی‌معطلی ۱۰ کارتن موز سایز کوچک از عباس خرید تا همه زندگیش را در آن بسته‌بندی کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • «غزه» مسئله اول جهان است
  • عفاف و حجاب حافظ زندگی انسان‌ها است
  • سقوط کمد جان پسر بچه ۷ ساله را گرفت
  • سقوط کمد جان پسر ۷ ساله را گرفت
  • سقوط کمد سبب مرگ کودک ۷ ساله در قائمشهر شد
  • اولویت امروز جهان اسلام غزه است/ بقاء انقلاب و استحکام آن مرهون وحدت و تقریب است
  • کمبود نیروی پرستاری، یک‌ مسئله جهانی است
  • مهم‌ترین مسئله حفظ حرمت معلمان در جامعه است/ ثبات در آموزش و پرورش را ایجاد کنیم
  • مصیبت جدید مستاجران!
  • مصیبت جدید مستاجران