Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: سخنگوی وزارت بهداشت در مورد واکسن HPV گفت: تولید واکسن هایی که در پیشگیری از بیماری ها موثر هستند را باید‌ در کشور توسعه دهیم و یکی از این واکسن ها، واکسن HPV است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از وبدا، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی گفت: ویروس HPV ، منجر به دو بیماری مهم زگیل تناسلی و برخی سرطان های ناحیه تناسلی از جمله سرطان دهانه رحم می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به این که در کشور در سال ۹۴، ۹۲۷ مورد سرطان دهانه رحم داشتیم، افزود: ۵ درصد مردم در طول عمر خود به زگیل تناسلی مبتلا می شوند و بروز آن بیشتر در زنان کمتر از ۲۴ سال و در مردان ۲۵ تا ۲۹ سال است.

وی با بیان این که یکی از عوارض متعدد ابتلا به زگیل تناسلی، اختلال در روابط زناشویی و به دنبال آن افسردگی، اضطراب و کاهش اعتماد بنفس در زوحین و نهایتا طلاق است، افزود: از سال های گذشته به دنبال تولید این واکسن بودیم و  واکسن موجود در کشور از طریق قانونی وارد می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: این واکسن نیاز به سه بار تزریق دارد و هر بار تزریق آن ۲۷۰ هزار تومان است که هزینه تزریق آن در مراکز خصوصی بیشتر است و بسیاری از مردم استطاعت تهیه این واکسن را ندارند.

وی افزود: برای تولید واکسنهای مورد نیاز در داخل کشور با اجازه مقام معظم رهبری اعتبار از صندوق توسعه ملی برای دو واکسن روتاویروس و پنوموکوک تخصیص داده شده است.

دکتر حریرچی همچنین با بیان این که زمانی که به تولید بالای واکسن اچ پی وی در کشور برسیم، می توانیم در برنامه ملی واکسیناسیون قرار دهیم، افزود: تولید هر واکسن معمولا توانایی تولید چند واکسن دیگر را در کشور ایجاد می کند و باعث ایجاد رقابت در تولید و صادر کردن واکسن ها به کشورهای دیگر می شود.

وی با اعلام این که از همکاری سازمان های مردم نهاد و خیریه هایی که صلاحیتشان توسط ارگان های دیگر تایید شده است استقبال می کنیم، گفت: امید است واکسن را در داخل کشور تولید کنیم و بتوانیم به تولید ملی اضافه کنیم چراکه برای ارتقای تولید ملی و استقرار اقتصاد مقاومتی این فعالیت ها انجام می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه گفت: حوزه واکسن بقدری مهم است که مقام معظم رهبری با درخواست تخصیص اعتبار برای تولید واکسن های مورد نیاز از صندوق توسعه ملی موافقت کرده اند.

وی همچنین با بیان این که در مورد مسائل علمي مربوط به واكسن HPV و عوارض آن، افراد علمی باید اظهار نظر کنند، گفت:  نه در ايران و نه در دنيا گزارشي مبني بر خطرناك بودن و عقيم كردن توسط اين واكسن وجود ندارد و این واکسن در ۵۴ کشور در حال استفاده است و در برخی کشورها استفاده از آن اجباری است و حتي جزو برنامه فراگير واكسيناسيون آنها به شمار می رود.

دکترحریرچی با اشاره به این که مخالفت‌هایی که در زمینه استفاده از این واکسن مطرح شده، به جز یک نفر که مدعی عنوان علمی است، بقیه توسط  افراد غیرعلمی عنوان شده است، گفت: برخی افراد هر کار جدید را توطئه و ایجاد منافع برای دشمنان می‌دانند. باید قبول کرد کسانی که در وزارت بهداشت خدمت می‌کنند، مورد اعتماد دولت، رییس جمهور و مجلس هستند و برای سلامت مردم کار می‌کنند.

وی  گفت: راه اصلی انتقال این بیماری، ارتباط جنسی است، اما ممكن است ويروس از راه هاي ديگر نیز منتقل شود و  انتقال این ویروس صرفا به روابط غیر اخلاقی منحصر نبوده، بلکه‌ در روابط زناشویی، بین زن و شوهر نیز در صورت وجود این ویروس، بیماری منتقل می‌ شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به این که وزارت بهداشت برای گسترش واکسن‌ها و خدمات دارویی اولویت بندی دارد و با توجه به امکانات مالی این گسترش اتفاق می‌افتد، گفت: در دهه اول انقلاب در گسترش واکسن‌ها اتفاق خوبی افتاد، اما این پیش‌گامی در فراهم آوری طی یکی دو دهه گذشته دچار کاهش شد.

دکترحریرچی با اشاره به این که با توجه به اولویت بندی، واکسن اولی که با توجه به منابع اضافه شد، واکسن پنتاوالان بود، نیز گفت: پوشش واکسن‌های قبلی را به  بیش از ۹۸ درصد افزایش ‌دادیم.

وی همچنین گفت: در حال حاضر، ۶۸۷ سازمان مردم نهاد و خیریه در حوزه سلامت فعال هستند و از حمایت مالی و معنوی آنها در پیشبرد اهداف نظام سلامت استقبال می کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت اشاره کرد: در سال جاری با موافقت مقام معظم رهبری از صندوق ذخیره ارزی ۱۰۰ میلیون دلار برای توسعه و تولید دو واکسن روتاویروس و پنوموکوک اختصاص پیدا کرده است.

دکتر حریرچی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که از اوایل سال گذشته، نظرسنجی از مراجعه کنندگان به واحدهای ارائه خدمات بهداشتی در دانشگاه های علوم پزشکی آغاز شد، افزود: در این سیستم با استفاده از سامانه پیامک تلفن همراه از مراجعین به مراکز بهداشتی دولتی، نظرخواهی و رضایت سنجی می شود.

وی در ادامه با بیان این که این سیستم از ۲۸ اسفند سال گذشته در سراسر کشور گسترش یافته و تاکنون برای13.717.081 نفر پیامک ارسال شده است و 2.555.401 نفر پاسخ داده اند، گفت: این بدین معنی است که از مراجعین به ۱۷۹۰۰ خانه بهداشت روستایی، ۵۴۱۷ پایگاه سلامت شهری، ۴۱۰۵ مرکز جامع خدمات سلامت روستایی و ۲۲۱۳ مرکز جامع خدمات سلامت شهری درمورد نحوه دریافت خدمت بهداشتی درمانی که تلفن همراه داشته و شماره خود را در اختیار گذارده اند، رضایت سنجی انجام شده است.

دکتر حریرچی با اشاره به اینکه برای انجام این رضایت سنجی از تمام مراجعین به مراکز بهداشتی درخواست شماره تلفن همراه شده و شماره همراه مراجعه کننده در سامانه ارائه خدمات مراکز بهداشتی دولتی که سامانه کامپیوتری بر خط است، ثبت می شود، افزود: با اتمام ارائه خدمت بهداشتی درمانی در مرکز و ثبت الکترونیک و هم زمان با خدمات، بلافاصله به صورت خودکار، پیامک رضایت سنجی به تلفن همراه فرد ارسال می شود.

وی افزود: اهداف ایجاد این سامانه پایشی عبارتند از: ارتقای سلامت جامعه، ارتقای کیفیت خدمت، ارتقای رضایت گیرندگان خدمت، ارتقای سواد سلامت جامعه، استفاده هزینه اثربخش از منابع و تصمیم گیری آگاهانه برای اصلاح فرآیندها.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: اطلاعات این رضایت سنجی ها به تفکیک همه ارائه کنندگان خدمت شامل پزشکان، مراقبین سلامت و بهورزان، کارشناسان سلامت روان، تغذیه،‌ دندانپزشکان و... به تفکیک مراکز ارائه خدمات، شهرستان ها و دانشگاه ها موجود است و مسئولین محلی و دانشگاهی به دقت میزان رضایت را بررسی و به ارائه کنندگان خدمت و مدیران مربوطه ارزیابی لازم را ارائه کرده و اقدامات اصلاحی لازم در این زمینه انجام می شود.

دکتر حریرچی با اشاره به این که میزان پاسخگویی با توجه به سامانه های مشابه مناسب بوده و میزان عدم رضایت از خدمات در مراکز بهداشتی روستایی و شهری 3.51 درصد بوده است، گفت: از بیش از ۶۵ درصد مراجعین تاکنون، شماره تلفن همراه دریافت و ثبت شده است.

وی علل اصلی عدم رضایت را برخورد نامناسب، ندادن آموزش هاي لازم، نگفتن زمان مراجعه بعدي، ندادن پاسخ به پرسش ها، گرما يا سرماي زياد، انتظار طولاني و كمبود دارو و لوازم برشمرد.

سخنگوی وزارت بهداشت  با بیان این که یک مزیت مهم دیگر این سامانه کنترل اصل انجام خدمت و جلوگیری از ورود اطلاعات نادرست ولو به صورت نادر و غیر شایع است، افزود: وزارت بهداشت در نظر دارد به تدریج این سامانه را به مراکز درمانی هم گسترش دهد و به طور مستمر میزان رضایت مردم از خدمات بهداشتی درمانی را بررسی و تحلیل کرده و برای افزایش کیفیت خدمات، اقدامات لازم را انجام دهد.

پایان پیام/47

منبع: شبستان

کلیدواژه: راهپیمایی روز قدس روز قدس حسن روحانی مجلس روز جهانی قدس بهرام قاسمی شهید خلیل تختی نژاد شهید مدافع حرم کانون های فرهنگی هنری مساجد واكسن HPV حریرچی وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۱۳۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم

محمد علی زلفی گل، وزیر علوم در مراسم آیین نکوداشت اعضای هیئت علمی کشور گفت: شهدای علمی نشان دادند که دشمن از پیشرفت علم و فناوری در هراس است. در دوران شیوع بیماری کرونا دانشمندان پزشکی، مهندسی و انسانی کمک کرده تا سلامت جسمی و روحی مردم ایران حفظ شود. 

وی ادامه داد: دنیای مدعی حقوق بشر و آزادی واردات واکسن کرونا را تحریم کرده بودند. 

زلفی گل ادامه داد: افتخار وعده صادق و اقتدار ایران خروجی دانشگاه های کشور است.علم و فناوری جدید فرهنگ تازه ای را خرق خواهد کرد. 

وزیر علوم بیان کرد: استادان سرمایه های نمادین کشور هستند و استادان در هر نقطه ای سبب ارزش بیشتر پیدا کردن آن مناطق خواهد شد. مرجعیت علمی. شاکرد پروری از جمله الویت های وزارت علوم است. 

زلفی گل تاکید کرد: کشورگشایی مشروع از طریق علم و فناوری همچنین تولید دانش است. جامعه فرهیخته دانشگاهی را باید قدر بدانیم و سرمایه گذاری در حوزه علم و فناوری بهترین سرمایه گذاری کشور است.

وزیر علوم افزود: بر اساس ابلاغیه ها ۱۵ درصد بودجه دانشگاه ها به پژوهش و ۵ درصدنیز به امور فرهنگی اختصاص پیدا کند. 

وی گفت: علامه مطهری با خون خودش رسالت انبیا را تقویت کرد و به ما آموخت که شهدا و استادان بعد از حیات نیز اقدامات سان اثر بخش است.

در ادامه مراسم،  حجت الاسلام مصطفی رستمی مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها گفت: در مراسم   جریان مداوم علمی در کشور بسیار درخشان بوده است. 

وی ادامه داد:  اگر بنا بر بروز اتفاقات مورد نظردر کشور هستیم باید به سمت علم و دانش همچنین تکریم استادان علمی حرکت کنیم. 

وی بیان کرد: اگر جریان علمی کشور در کنار دفاعی قرار نمی گرفت،  وعده صادق به خوبی انجام نمی گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

دیگر خبرها

  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • وزیر بهداشت: حمل دارو توسط سکو‌های اینترنتی موجب تسهیل امور مردم می‌شود
  • وزیر بهداشت: اولویت در تامین دارو شرکت های دانش بنیان داخلی هستند/ خدمات درمانی برای کودکان تا ۷ سالگی رایگان شد
  • اعتراف «آسترازنکا» درباره عوارض این واکسن؛ ۵۰ قربانی شکایت کردند
  • اعتراف سازنده «آسترازنکا» درباره عوارض این واکسن
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • اعتراف تولیدکننده واکسن آسترازنکا به عوارض نادر و لخته خون
  • کارگاه آموزشی مهارت های زندگی با موضوع پیشگیری از اعتیاد برگزار شد
  • تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم
  • آزمون غربالگری درون دانشگاهی المپیاد علمی دانشجویی وزارت بهداشت در دانشگاه آزاد برگزار شد