Web Analytics Made Easy - Statcounter

ماه مبارک رمضان در شهرستان رودسر از آداب و رسوم سنتی در پخت انواع غذاها و با جلوه‌های نوع‌دوستی همراه است. ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۰ استانها گیلان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رودسر، تمامی مناطق سرزمینی گیلان به دلیل سرسبزی و بکر بودن از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار هستند.

 اگر از جای جای این استان بکر و بی‌نظیر دیدن کنیم به‌درستی به این نتیجه می‌رسیم که تک تک مناطق و شهرستان‌های گیلان به تنهایی بهشتی بر روی زمین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرستان رودسر با وجود زیبایی‌های طبیعی وصف‌ناپذیر از مردمانی خونگرم، متدین و مذهبی برخوردار است که در طول سال تمامی مناسبت‌های ملی و مذهبی را با اشتیاقی مملو از رضایت درونی برگزار می‌کنند.

این شهرستان که شرقی‌ترین شهرستان استان گیلان است و از دو قسمت جلگه‌ای و کوهستانی تشکیل شده است؛ مردمان شهرستان رودسر در برگزاری مراسمات مذهبی همواره پیشتاز هستند به گونه‌ای که می‌توان از شهرستان رودسر را یکی از مذهبی‌ترین مناطق گیلان نام برد.

با به پایان رسیدن ماه شعبان شور و شوقی عجیب سرتاسر شهرستان رودسر را فرا می‌گیرد و مردم مذهبی و خونگرم این شهرستان در تکاپوی فرارسیدن ماه مبارک رمضان به فعالیت مشغول می‌شوند و این ماه را از مبارک‌ترین ماه‌های ایام سال می‌دانند.

غبارروبی

تمیز کردن و غبارروبی از مساجد، بقاع متبرکه و خانه‌های شهرستان رودسر همچون دیگر شهرستان‌های گیلان در روز‌های پایانی ماه شعبان مرسوم است و مردم با زدودن غبار از اماکن و قلب‌های خود آماده ضیافت سفره الهی می‌شوند.

مساجد شهرستان رودسر در ماه مبارک رمضان به طور ویژه فعال می‌شود به گونه‌ای که در ماه مبارک رمضان در طول شبانه روز مساجد فعال هستند و مردم در این ایام به طور متداوم در مساجد مناطق مختلف شهرستان حضور می‌یابند.

بانگ سحری

در گذشته مردم این شهرستان به هنگام سحر با بانگ مناجات از گلدسته‌ مساجد و یا بام‌های خانه بیدار می‌شدند و در مناطق روستایی و کوهپایه‌ای رودسر همسایگان یکدیگر را از خواب بیدار می‌کردند.

 امروزه به هنگام سحر از تمامی گلدسته‌های مساجد شهرستان رودسر بانگ مناجات شنیده می‌شود و همچنین ساعت‌های زنگ‌دار و تلفن‌های همراه وظیفه بیدار کردن روز‌داران را بر عهده گرفته‌‌اند.

زنان خونگرم و مهربان شهرستان رودسر چند ساعت قبل از سحر بیدار می‌شوند و به تهیه و پخت غذای سحری می‌پردازند؛ عمده‌ غذا‌های محلی این شهرستان میرزا‌قاسمی، فسنجان‌، مرغ ترش، باقلا‌قاتق، کال کباب، اشکنه، شامی گیلانی، کشک بادمجان و ماست و دوغ محلی است.

سفره‌های سحری مردمان خون‌گرم شهرستان رودسر به‌دلیل تنوع محصولات غذایی و طبیعی بودن، رنگارنگ و متنوع است؛ به هنگام سحر تمامی اهل خانه از خواب بیدار می‌شوند و پس از صرف غذا به خواندن دعای سحر می‌پردازند.

سفره سحری

همچنین بانگ مناجات دعای سحر به هنگام ماه مبارک رمضان از تمامی گلدسته‌های مساجد این شهرستان شنیده می‌شود و نوای طنین‌انداز دعای سحر به مناطق شهری و روستایی این شهرستان فضای آکنده از نور معنویت هدیه می‌دهد.

خونگرمی و میهمان‌نوازی مردم شهرستان رودسر در تمامی مناطق گیلان زبانزد است و خانواده‌های ساکن این شهرستان سحر‌های زیادی از شب‌های ماه مبارک رمضان را میهمان یکدیگر می‌شوند.

 صاحب خانه و میهمانان پس از صرف سحری و خواندن دعای سحر راهی مسجد می‌شوند تا نماز صبح را به جماعت بخوانند.

در طول روز‌های ماه مبارک رمضان در مناطق مختلف شهری و روستایی شهرستان رودسر مراسمات مذهبی ختم قرآن و مناجات‌خوانی برگزار می‌شود و به هنگام افطار در این خانه‌ها سفره‌های بزرگ و طولانی افطاری ساده پهن می‌شود.

نان "کشتا"

پخت نان‌های سنتی و محلی از رسومات رایج مردم شهرستان رودسر در ماه مبارک رمضان است؛ پخت انواع نان‌ محلی در اکثر مناطق شهری و روستایی این شهرستان در ماه مبارک رمضان رواج دارد و زنان اهالی محل در این کار با یکدیگر همکاری می‌کنند.

یکی از این نان‌های محلی معروف شهرستان رودسر که در ماه مبارک رمضان نیز پخته می‌شود نان "خرفه" یا "خلفه” است که امروز نان "کشتا” نیز معروف است؛ در تمامی سفره‌های افطار در شهرستان رودسر نان‌ کشتا وجود دارد و جلوه ویژه‌ای به سفره‌های افطاری می‌بخشد.

مردم شهرستان رودسر ماه رمضان را بهترین فرصت برای تبلیغ دین و نشر احکام الهی می‌دانند و با برگزاری مراسمات متعدد مذهبی تلاش می‌کنند تا باور‌های دینی و اعتقادی جامعه امروز به ویژه در نسل جوان را افزایش دهند.

کمک به ایتام

کمک به ایتام به ویژه در ایام شب قدر در شهرستان رودسر به طور ویژه انجام می‌شود،؛بزرگان اهل محل و مناطق مختلف شهرستان با جمع شدن در مساجد و صحبت با یکدیگر ایتام مناطق مختلف را شناسایی می‌کنند و در شب‌های ماه مبارک رمضان و قدر لوازم و وجه نقد جمع‌آوری شده ویژه ایتام را به صورت پنهانی و به دور از سر و صدا به دست ایتام می‌رسانند.

توجه به ایتام در ماه مبارک رمضان از حساسیت ویژه‌ای در شهرستان رودسر برخوردار است و گاه علاوه بر کمک به ایتام در این ماه بزرگان محل برای تهیه جهیزیه و یا آزادی یک زندانی اهل محله خود با یکدیگر همکاری می‌کنند.

شب‌های قدر

شب‌های قدر و احیاء با آدابی سنتی در مساجد و محلات مختلف رودسر برگزار می‌شود؛ با فرا رسیدن ایام شب قدر و شب شهادت امام علی(ع) تمامی مساجد، کوچه‌ها و محلات مختلف شهرستان رودسر سیاهپوش می‌شود و مردم در شب‌های قدر تا سحر در مساجد حضور پیدا می‌کنند و مراسمات ویژه این شب‌ها را برگزار می‌کنند.

علاوه بر مراسمات مذهبی در ماه مبارک رمضان برگزاری مسابقات ورزشی و فرهنگی در شهرستان رودسر رایج است و جوانان این شهرستان پس از افطار با حضور یافتن در سالن‌های ورزشی و فرهنگی به شرکت در مسابقات مختلف می‌پردازند.

مردم شهرستان رودسر تلاش می‌کنند تا از ایام مبارک ماه رمضان که سفره الهی به صورت گسترده برای بندگان پهن است نهایت استفاده را داشته باشند تا توشه‌ای گرانبها را برای آخرت خود ذخیره کنند.

نماز عید فطر

با پایان ماه مبارک رمضان و فرا رسیدن عید فطر نمازی با شکوه در مناطق مختلف شهرستان رودسر زیر سقف آسمان آبی و با طراوت این شهرستان برپا می‌شود.

مردم متدین و مذهبی رودسر با حضور گسترده و با شکوه در این نماز بزرگ عید ویژه مسلمانان را جشن می‌گیرند و خداوند را در مقابل نعمت‌های فراوانش شکر می‌گویند.

انتهای پیام/ش

R7877/P1361/S6,71/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۲۲۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش باران بهاری در فولادشهر اصفهان + فیلم

این روز‌ها با بارش باران فضای کشور رنگ و بوی بهاری به خود گرفته است. مناطق کوهستانی استان اصفهان نیز از این بارش‌ها بی نصیب نماند و میزبان رحمت الهی شد.

شهروند خبرنگار ما با ارسال فیلم بارش باران در فولادشهر اصفهان را به نمایش درآورد.

منبع: شهروند خبرنگار - اصفهان

بیشتر بخوانید:

بارش رحمت الهی به وقت بهار در روستای توآباد + فیلم

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان
  • بارش باران بهاری در فولادشهر اصفهان + فیلم
  • ۳۰۰ نفر در کرمانشاه برگزیده طرح مسطورا در ماه مبارک رمضان شدند
  • بارش رحمت الهی را در حرم شاهچراغ ببینید+ فیلم
  • خادمان قرآنی و فعالان طرح «مسطورا» در کرمانشاه تجلیل شدند
  • شادی مردم از بارش رحمت الهی در مناطق مختلف استان همدان
  • تجلیل از فعالان و عوامل برگزار کننده محفل قرآنی در ایلام
  • حقوق واقعی کارگران دیده شود
  • طرح بازرسان و ناظران افتخاری اجرا می‌شود
  • بارش باران رحمت الهی در بام