Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد میرعمادی در تفسیر آیه ۲۷ سوره «زمر» با عنوان «وَلَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِی هَٰذَا الْقُرْآنِ مِنْ کُلِّ مَثَلٍ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ» و آیه ۲۸ با عنوان «قُرْآنًا عَرَبِیًّا غَیْرَ ذِی عِوَجٍ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ» اظهار داشت: معنای آیه ۲۷ این بوده که خداوند می فرماید ما برای مردم در قرآن از هر مثلی مانند مثال های واضح و روشن، تاریخی، توصیفی، مقایسه ای، سرگذشت گذشتگان، اسرار خلقت و آفرینش، پندها و موعظه ها، احکام، مسائل اخلاقی، تشریح قوانین و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. استفاده می کنیم.

هدف از ذکر مثال های متعدد در قرآن تذکر، تفکر و تعقل است

وی با بیان اینکه در قرآن بیش از ۵۰ نوع مَثل وجود دارد، تصریح کرد: خداوند از هر نوع مثلی که برای هدایت انسان ها لازم باشد در قرآن استفاده کرده است.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد در ادامه سخنان خود با طرح این سوال که هدف از مثال زدن ها در قرآن چیست؟ گفت: هدف از مثال های قرآن سه چیز است، یکی تذکر، دیگری تفکر و سوم تعقل است.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه قرآن برای تاثیر گذاری است و برای تاثیر گذاری سه مرحله لازم است، ادامه داد: مرحله اول یادآوری و تذکر است، مرحله دوم وادار کردن به اندیشه و فکر است، مرحله سوم پذیرش، عمل کردن و تعقل است.

وی با بیان اینکه در آیه ۲۸ این سوره برای کلمه «عَرَبِیًّا» دو معنا وجود دارد، اولی به معنای عبارت زیبا و شیوا و دوم به معنای لغت عربی است، گفت: در ادامه این آیه آمده است که این قرآن انحراف پیدا نمی کند.

قرآن از هر گونه انحراف به دور است

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه در آیه ۲۸ سوره زمر کلمه «عِوَجٍ» به معنای گمراهی معنوی است، گفت: معنای آیه این بوده که قرآن از هر گونه انحراف و کجی دور است.

قرآن آنقدر محکم، استوار و متقن است که انحرافی در آن وجود ندارد

آیت الله میرعمادی با تاکید بر اینکه قرآن، کتابی است که قابل انحراف نیست، بیان داشت: قرآن قابلیت انحراف و کجی ندارد، قرآن آنقدر محکم، استوار و متقن است که انحرافی در آن وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه این مثال هایی که در قرآن آمده برای تقوا و ترس از خداوند است، گفت: در آیه ۲۹ سوره «زمر» با عنوان «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا رَجُلًا فِیهِ شُرَکَاءُ مُتَشَاکِسُونَ وَرَجُلًا سَلَمًا لِرَجُلٍ هَلْ یَسْتَوِیَانِ مَثَلًا ۚ الْحَمْدُ لِلَّهِ ۚ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لَا یَعْلَمُونَ» یک مثال ذکر شده با این عنوان که شخصی یک ملک دارد که در آن چند شریک دارد، این شریک ها ناسازگار هستند و در نتیجه آن ملک معطل می ماند، همچنین کسی نیز بوده که خود به تنهایی یک زمین و یک ملک دارد که آن ملک آباد می شود، این مثال برای اثبات توحید است.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه مفسران می گویند این مثال معروف به برهان «تمانع» است، گفت: عالم هستی یک خدا دارد، اگر فرض کنیم چند خدا داشته باشد، چند صورت متصور می شود، یکی این بوده که هر کدام از این خدایان می خواهند اراده خود را اعمال کنند و نتیجه آن فساد و درگیری می شود.

جهان هستی یک مدیر و مدبر دارد

آیت الله میرعمادی بیان داشت: همچنین صورت دوم این بوده که این چند خدا فقط یک اراده داشته باشند و در حقیقت یک خدا بیشتر نیست، صورت سوم این بوده که این خدایان با همدیگر مانع اراده یکدیگر می شوند و در نهایت هیچ کدام اعمال اراده نکنند باز هم نتیجه آن عجز و ناتوانی است.

وی با بیان اینکه معنای برهان «تمانع» این بوده که دو خدا یکدیگر را منع می‌کنند، گفت: قرآن اثبات می کند که جهان هستی یک مدیر، مدبر و خالق دارد و وجود دو خالق منجر به فساد می شود.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه در ادامه آمده که خدا را شکر ما یک مطلب عمیق معارف اسلامی را با مثال برای شما روشن کردیم، گفت: بزرگترین مطلب عمیق اسلامی این بوده که اگر یک خدا را عبادت کنیم بهتر بوده تا چند خدا را عبادت کنیم، و این در حالیست که اکثر مردم به این امر نرسیده اند.

کد خبر 4318714

منبع: مهر

کلیدواژه: تفسیر قرآن نماینده ولی فقیه در لرستان راهپیمایی روز قدس بوشهر سالروز ارتحال امام خمینی ماه مبارك رمضان روز جهانی قدس شهرکرد یاسوج مشهد شیراز گرگان شب قدر خرم آباد خطبه های نماز جمعه امام خمینی ره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۲۳۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مقرأة الحرمین»؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا

به گزارش خبرگزاری مهر، طرح جدید اداره امور مسجد الحرام و مسجد النبی (ص) با عنوان «مقرأة الحرمین» خدمتی برای تصحیح قرائت، یادگیری تجوید، اتمام حفظ و یادآوری حفظیات قرآنی به ۶ زبان عربی، انگلیسی، اردو، اندونزیایی، مالایی و هوسایی است و پس از یادگیری کامل، گواهینامه و اجازه قرائت با سند متصل از سوی معلمان دارای مجوز در علم قرائت به قرآن‌آموزان اعطا می‌شود. این خدمت با هدف اینکه مرجع نخست در آموزش قرآن کریم باشد، راه‌اندازی شده است.

مقرأة الحرمین با هدف سهولت در آموزش کتاب خدا و یادگیری ترتیل قرآن برای کسانی که تمایل دارند در هر زمان و مکانی با استفاده از فناوری جدید و اجرای بهترین روش در آموزش قرآن کلام وحی را فرا بگیرند، اجرا می‌شود و به حجاج و عمره‌گزاران نیز فرصت آموزش قرائت صحیح قرآن کریم را می‌دهد و به آنان گواهینامه و اجازه قرائت اعطا می‌کند.

این پروژه دارای برنامه‌های متعدد آموزشی از جمله تصحیح قرائت، حفظ، یادآوری محفوظات، یادگیری تجوید، اصول قرائات، جلسات تلاوت قرآن، پیگیری آموزشی و جلسات پخش زنده است.

کد خبر 6088407 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • فیلم/ هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد
  • هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد | ویدئو
  • برپایی کارگاه آموزشی تخصصی قرآن کریم در بابل
  • صدور گواهی حفظ قرآن برای ۸۰۰ هزار نفر از شرکت‌کنندگان در طرح «زندگی با آیه‌ها»
  • نحوه دریافت کارت ورود به جلسه آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن
  • موزه پبده از بی نظیرترین موزه‌های کتب و نسخ خطی قرآن کریم
  • مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
  • اهانت مجدد به قرآن کریم در استکهلم
  • «مقرأة الحرمین» خدمتی برای تصحیح قرائت، یادگیری تجوید
  • «مقرأة الحرمین»؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا