ورزش براي گردن درد، اين بار مخصوص کارمندان پشت ميز نشين
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۲۳۴۴۹
خبرگزاري آريا -
جلوگيري از گردن درد در کارمندان با چند حرکت ورزشي
روزانه کارمندان مجبورند ساعات زيادي را پشت ميز کار خود سپري کنند که اين قضيه مي تواند آسيب هاي جدي به بدن وارد کند. در اين مطلب ورزش ها و حرکاتي که پشت ميز نشينان مي توانند در محيط کار خود براي جلوگيري از گردن درد و ... انجام دهند را به شما معرفي مي نماييم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جلوگيري از گردن درد در کارمندان با چند حرکت ورزشي
اکثر کارمندان محکوماند به پشت ميز نشيني که تاوان اين محکوميت، کاهش کيفيت زندگي، ابتلا به انواع و اقسام بيماريهاي عضلاني ــ اسکلتي، چاقي و در بسياري موارد مشکلات قلبي ـ عروقي است. عوارض فوق بيترديد بهدنبال پشت ميزنشينيهاي طولاني و کمتحرکي در کارمندان بويژه پس از چند سال بروز ميکند. اما با بهرهگيري از حرکات نرمشي و تمرينات اصلاحي و نيز استفاده از ميز و صندليهاي استاندارد و متناسب با ارگونومي بدن ميتوان اثرات تخريبي اين محکوميت را بسيار کم کرد.
بسياري از کارمنداني که از کمر درد، گردن درد و دست درد ناشي از نشستن مداوم پشت رايانهها و تايپ کردنهاي طولاني آسيب ميبينند، آسيبهايشان ناشي از کمتحرکي و ضعيف بودن عضلاتشان است. تقويت و کشش عضلات گردن، کتف، شانهها، کمر و لگن براي پشت ميزنشينان اصولي دارد. خيليها تصور ميکنند که کارهاي سنگين منجر به آسيبهاي اسکلتي و عضلاني ميشود، در حاليکه کمتحرکي نيز به همان اندازه آسيبزننده است. دردهاي ستون فقرات (کمر و گردن) يا دردهاي کمربند شانهاي و لگني اکثر کارمندان ناشي از کمتحرکي و ساعتهاي متمادي نشستن پشت ميز کار است .
ساعتها نشستن پشت رايانه، بعضي عضلات را کوتاه و بعضي را ضعيف کرده و به نوعي عدم بالانس عضلاني ايجاد ميکند. چرا که بعضي عضلات استعداد کوتاهي و برخي استعداد ضعف و خمودگي دارند. متناسب با اينکه عضلات درگير شما دچار کدام نوع از اين آسيبها بشود، درد و محدوديتهاي حرکتي در آن عضله بروز ميکند .
هر 45 دقيقه يا يکساعت از پشت ميزتان بلند شويد
مهمترين اقدام شما براي مقابله با عوارض پشت ميزنشيني يعني خستگي مفرط و متعاقب آن، ايجاد دردهاي مفصلي، بيماريهاي قلبي ـ عروقي، پوکي استخوان و اضافه وزن است. لذا توصيه ميشود که پس از 45 دقيقه تا يکساعت نشستن، برخيزيد و حداقل 5 دقيقه حرکت و نرمش کنيد.
دقيقا همان لحظهاي که بلند ميشويد و ميايستيد، عضلههاي ساق پاها را درگير ميکنيد. همين اتفاق، جريان وريدي (گردش خون) را در بدن تقويت ميکند. هجوم اين حجم از خون غني از اکسيژن به مغز، تمرکز را تقويت ميکند و انرژي را هم افزايش ميدهد. به همين دليل است که بهترين ايدههاي فکري وقتي به ذهن ميرسند که در حالت متحرک و ايستاده قرار داريم.
همچنين چند دقيقه ايستادن در هر ساعت، باعث سوخته شدن 50 کالري بيشتر ميشود. بنابراين، هر بار که در محل کار ميايستيد و از صندليتان فاصله ميگيريد، ميزان کالريهاي مصرفشده را افزايش ميدهيد.
رفع خستگي شانهها
وقتي مدام روي ميز خم ميشويد شانههاي شما در معرض آسيب قرار ميگيرند. براي پيشگيري از بروز مشکلات شانه، چند حرکت ساده وجود دارد.
پس از هر 45 دقيقه ميتوانيد براي تقويت عضلات شانهاي و پشتتان چند حرکت کششي و تقويتي انجام دهيد که عضلات کمربند شانهاي و تنه را از حالت خستگي و خمودگي خارج ميکند . بهترين حرکت آن است که بايستيد و چند قدم حرکت کنيد، دستها را قفل کرده به سمت بالا ببريد. در حرکت ديگر، شانهها را به سمت عقب ببريد و کتفها را به هم نزديک کنند .
يا پاها را به اندازه عرض شانهها باز کنيد، سپس هر دو شانه را به سمت بالا حرکت دهيد و بعد آهسته به جاي اول برگردانيد. هر يک از اين حرکات را 15 بار تکرار کنيد .
دردهاي کمر و گردن دراکثر کارمندان ناشي از کمتحرکي است
عضلات گردن را از درد خلاص کنيد
بيشتر کاربران رايانه در سنين مختلف، درگير گردن درد هستند. براي پيشگيري از آسيبهاي گردن علاوه بر خم نکردن گردن و استفاده از ميز مطالعه که جديدا توسط همکاران مجرب فيزيوتراپيستمان در داخل کشور طراحي و ساخته شده است، نيز چند نرمش ساده وجود دارد.
بايد از پشت ميزتان بلند شويد، دستها را از پشت قلاب کنيد، سپس گردن را آرام به سمت راست خم کنيد و بعد به سر جاي اول برگردانيد. همين حرکت را به سمت چپ تکرار کنيد. اين حرکت را 10 بار انجام دهيد.
کشش عضلات پشت ران
کشش عضلات همسترينگ (پشت ران) طي فعاليت کاري، قبل و بعد از کار (در خانه به صورت نشسته انجام شود) در بهبود وضع عضلات زانوها و پشت رانها بسيار موثر است. براي اين منظور فرد بايد ايستاده و سپس پاشنه يکي از پاهاي خود را روي يک بلندي (يک پله يا يک ميز) قرار دهد. سپس در حاليکه زانو کاملا صاف است تنه خود را به سمت جلو متمايل و اين حرکت را براي پاي ديگر نيز تکرار کند .
دستانتان را نرمش دهيد
بايستيد و دستها را بالاي سر قلاب کنيد و هر دو دست را به سمت بالا بکشيد، سپس به حالت اوليه برگرديد. همچنين ميتوانيد دستها را به سمت شکم بياوريد و کف دستها را به هم بچسبانيد. البته انگشتان شما بايد به سمت بالا باشد.
کوچک کردن عضلات شکم
هرچه وزن شکم کم بشود فشار باري که روي عضلات کمر ميآيد کمتر ميشود. به همين علت توصيه ميشود عضلات ناحيه شکم را قبل از رفتن به سر کار يا بعد برگشت با تمرينات دراز و نشست تقويت کرده و از تجمع چربي در اطراف آن پيشگيري کنيد.
منبع : jamejamonline.ir
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۲۳۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
همای سعادت بر شانه افعی تهران / در «افعی تهران» تعادل برقرار است
این سریال یک درام روانکاوانه خوش ساخت و متفاوتترین اثر سامان مقدم است که هر چهارشنبه در شبکه نمایش خانگی پخش میشود. میتوان گفت نویسنده این سریال، یعنی پیمان معادی، بیش از آنکه به دنبال کشف رمز و رازهای قتلهای افعی تهران برای مخاطب باشد، میخواهد به تاثیر نحوه ارتباط انسانها بر زندگی یکدیگر اشاره کند.
داستان پرکشش با گرههای دقیق در فیلمنامه، همچنین حضور بازیگران مطرح با بازیهای درخشان و کارگردانی خوب سبب شد «افعی تهران» از همان قسمت اول سروصدا کند و شروعی امیدوارکننده داشته باشد. پیمان معادی، سحر دولتشاهی، آزاده صمدی، بهادر مالکی، تورج اصلانی و... در این سریال به ایفای نقش پرداختهاند.
فیلمنامهای پرکشش
«افعی تهران» روایت کارگردانی است که قصد دارد اولین فیلم خود را درباره قتلهای زنجیرهای قاتلی مشهور به «افعی تهران» بسازد و در این مسیر با چالشها و همزادپنداریهایی مواجه میشود. ویژگی مشترک تمام مقتولین قصه، داشتن سابقه کودکآزاری است. نویسنده با دست گذاشتن روی معضلات اجتماعی، بدون سیاهنمایی، سعی کرده در بطن فیلمنامه ماجراهای دیگری هم رقم بزند و آگاهیبخشی کند. در واقع خرده روایتهای «افعی تهران» هم به نوعی وابستگی خود را به متن اصلی و قلب داستان نشان میدهد.
فیلمنامه این سریال در عین اینکه درام است، کمدی سیاه خوبی هم هست. سکانسهای خرید دارو، مجلس ختم و تست بازیگری آنقدر خوب پرداخت و ساخته شده که میتوان جز بهترین سکانسهای کمدی سیاه هم به حسابشان آورد.
پیمان معادی سعی کرده است در میان گرههای اصلی داستان، کمی هم به سمت فرهنگسازی در ارتباطهای روزمره افراد برود. مثلا در پلانی میبینیم آرمان بیانی همراه با فرزندش مشغول مسواکزدن است و همین کار کوچک حس خوب و مثبت به کودک تزریق میکند یا جای دیگری میبینیم که برخلاف تمام بیحوصلگیها و دلمشغولیهایش قبل از خواب کودک را به پادکست گوش دادن تشویق میکند. البته نباید از حق بگذریم، فیلمنامه از نظر دیالوگ گاهی به سمت کلیشه میرود؛ مثلا سکانسهای میز نقد در نوع بیان کمی مشکل دارد و به نوعی اگزجره هم میشود.
تکرار همراه با نوآوری
به طور کلی در این سریال روی دیگری از سامان مقدم، کارگردانی که پس از 10 سال و بعد از قلب یخی دوباره به شبکه نمایش خانگی برگشته، را در عرصه فیلمسازی میبینیم. معادی و مقدم سعی کردهاند خط داستانی افعی را بر خلاف چیزی که رایج است در عرض عنوان کنند، به عبارت دیگر در این سریال کلیات اصل را در برمیگیرد و قصه را میسازد، توجه به جزییات کمتر است که این امر آسیبی به خط داستانی و گرهها نمیزند. شاید هیچکس بهتر از پیمان معادی نمیتوانست بدون اینکه مخاطب را براند، این موضوع را در فیلمنامه لحاظ کند. ریتم سریال تا قسمت ششم رعایت شده و تمپو مناسبی دارد. برخی هم سکانسهای اتاق مشاوره آرمان بیانی با خانم دکتر را از لحاظ فرم و محتوا برگرفته از سریال سوپرانوز میدانند و خردههایی به این پلانها گرفته اند.
حضور کارآمد بازیگران مهمان
یکی از اصلیترین دلایل موفقیت «افعی تهران» انتخاب بازیگر این تیم بوده است. اگر از چهره بودن هریک از آنها بگذریم باید اقرار کنیم که ایفای این نقشها برای هرکدام جز بهترین بازیهای آنها تا به امروز بوده است. علی الخصوص بازی درخشان پیمان معادی و مریلا زارعی که بخش مهم بازیگری سریال بر عهده آنهاست.
پیمان معادی که نقش پدر، منتقد و کارگردان فیلماولی را بر عهده دارد به شکل ملموس و تماشایی ما را با ابعاد زندگی متفاوت یک انسان روبه رو میکند. به طوری که گاهی مدافع آرمان بیانی هستیم و گاهی منتقد! از این کاراکتر میتوان استنباط کرد که هر انسانی در تمام نقشهای زندگی اش خوب و فوقالعاده نیست. ممکن است یک فرد پدر خوبی باشد اما همسر مناسبی نباشد یا در حوزه کاری موفق و مطرح باشد اما پدر خوبی نباشد.
از بازی مریلا زارعی هم باید گفت که در نقش قاتل یا همان افعی تهران، تا این قسمت دلهره و استرس فراوانی به دل مخاطب انداخته و بازی چشمهای او در انتقال این مفاهیم بیتاثیر نبوده است.
بی انصافی است اگر از بازی «ماهور نعمتی» در نقش بابک تمجید نکنیم. بابک خوش ذوق و با استعداد افعی تهران چون سیمرغی بر بال افعی تهران نشسته است. او با سن کم در انتقال حس و همراه کردن مخاطب به خوبی عمل کرده است.
پاشنه آشیل فیلمنامه هم در عدم معرفی دقیق برخی از شخصیتها بعد از گذشت شش قسمت است. مثلا در دفتر فیلمسازی چند کاراکتر خانم از دوستان آرمان هستند که همچنان وجودشان برای مخاطب ناملموس و گنگ است.
اتفاق خاصی که در قسمت پنجم و ششم این سریال افتاد، حضور سلبریتیهایی همچون «امین حیایی» و «هومن سیدی» بود که به عنوان بازیگر مهمان حضور داشتند. اما این حضور برخلاف اتفاق رایج صرفا برای جذب مخاطب نبود، که «افعی تهران» به این موضوع نیازی نداشت، بلکه حضور بازیگران مطرح مهمان بخشی از گره سریال را هم حل کرد و بسیار مثبت و سازنده بود.
ساختار روایی و بصری متفاوت؛ عامل موفقیت
بازیگران این سریال چنان به شخصیتها جان بخشیدند که مخاطب با شخصیتهای «افعی تهران» همزادپنداری میکند. مخاطب به کمک بازیهای تاثیرگذار و موسیقی خارق العاده و به جا به نوعی با مشکلات و خلق و خوی هرکدام از کاراکترها دسته و پنجه نرم کرده است. مشکلات روحی و عاطفی کودکی آرمان بیانی و تاثیرش در بزرگسالی را درک میکند. نیازهای بابک را میشناسد، دل میسوزاند و به حضور رفیقهای همراه و تیم خوبی چون تیم آرمان دلگرم میشود. در «افعی تهران» تعادل برقرار است و با ساختار روایی و بصری متفاوت، اگر به همین شیوه پیش برود، قابلیت پیشی گرفتن از تمام رقبا و ماندگار شدن در تاریخ سریال سازی شبکه نمایش خانگی را دارد.
لیلا نوعی