Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ خشکسالی یکی از پدیده‌های اقلیمی است که در پهنه وسیعی از کشور ایران به اشکال متفاوت قابل مشاهده است و یا در آینده بروز خواهد نمود که در همه شرایط اقلیمی و در همه مناطق کره زمین به وقوع می‌پیوندد.

حمیدیان مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان لرستان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛گفت: آمار‌های هواشناسی نشان می‌دهد که در طی ۴۰ سال گذشته، ما میانگین بارندگی ما حداقل ۴۰ تا ۵۰ میلی متر کاهش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه افزود: بنابراین توجه به منابع آبی، استفاده درست از آن‌ها و راندمان بالایی که ما باید از منابع محدودی که در اختیار داریم یکی از واقعیت‌های انکارناپذیر است که ما باید به آن توجه کنیم.

با توجه به مصرف بیش از ۹۰ درصد منابع آبی کشور در بخش کشاورزی، اصلاح یا تغییر الگوی کشت و استفاده از گونه‌های مقاوم به خشکی امری ضروری است که محققان مرکز تحقیقات منابع طبیعی استان لرستان در این زمینه موفق به شناسایی یک گونه مقاوم به خشکی و کم آبی شده اند.

پزشک پور، محقق و کارشناس مرکز تحقیقات منابع طبیعی لرستان گفت: برای اینکه ما تاثیر تنش خشکی را کاهش دهیم از کار‌هایی که باید انجام دهیم یکی تغییر سیستم کشت از بهار به پاییزه یعنی محصول در فصل پاییز کشت شود که نیاز به آبیاری کمتری داشته باشد.

وی افزود: راه حل دیگر معرفی ارقام اصلاح شده مقاوم به خشکی و سازگار با شرایط خشکی است که یکی از این ارقام نخود سیاه است.

خادمی، کارشناس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان گفت: کشتی مانند نخود هم جایگزین خیلی مناسبی می‌تواند باشد با تغییر زمان کشت آن و گونه‌های مناسبی که مرکز تحقیقات تولید و معرفی کرده اند، جایگزین مناسبی برای کشت‌های آبدوست باشند.

بازوند، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان گفت: ما پروژه خیلی مهمی با موسسه بین المللی ایکاردار در استان لرستان عملیاتی شده است، که بتونیم با استفاده از آخرین یافته‌های علمی و تحقیقاتی افزایش عملکرد داشته باشیم.

مزایای گونه اصلاح شده نخود سیاه

از مزایای این گونه اصلاح شده نخود، کاشت ان در فصل پاییز و نیاز کم آن به آب است.

پزشک پور، محقق و کارشناس مرکز تحقیقات منابع طبیعی لرستان در مورد مزایای گونه اصلاح شده نخود سیاه گفت:مقاوم به به بیماری برزدگی هستند و ارتفادع بوته بالاتری نسبت به گونه‌های قبلی دارند به طوری که گونه اصلاح شده به راحتی به وسیله کمباین برداشت خواهد شد و نیاز به برداشت دستی نخواهد بود.

وی افزود: این گونه اصلاح شده حدود یک ماه زودتر از ارقام محلی به ثمر می‌رسد و برداشت می‌شود؛ و علاوه بر ایت تثبیت بیولوژیکی بیشتری دارد که می‌تواند باعث افزایش حاصل خیزی خاک شود.

پزشک پور در ادامه بیان کرد:اگر کشاورزان کشت پاییزه ارقام اصلاح شده را انجام بدهند، می‌توانند حداقل دو برابر عملکرد نسبت به ارقام محلی داشته باشند.

بازوند، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان گفت: پیش بینی ما این است که این برنامه در سال ۹۷ بیش از ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان لرستان به کشت حبوبات اختصاص پیدا کند.

وی افزود: همچنین پیش بینی ما این است که ۱۵۶ هزار تن تولید حبوبات در لرستان داشته باشیم.

توسعه کشت محصولات کشاورزی مقاوم به خشکی افزایش درآمد برای کشاورزان و صرفه جویی در مصرف آب را به دنبال دارد.

گزارش از سعیده دریکوند

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۲۳۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای مصوبه کاهش مصرف پلاستیک در قزوین

 میرزاحسینی معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست گفت: در طرح آزمایشی کاهش مصرف پلاستیک، فروشگاه‌ها موظف به استفاده از کیسه‌های سازگار با محیط زیست هستند.

میرزاحسینی افزود: اجرای این طرح مستمر است و به صورت دوره‌ای هم از فروشگاه‌ها بازدید می‌شود.

وی با اشاره به ممنوعیت رهاسازی پلاستیک‌های مصرفی در اراضی کشاورزی هم گفت: اطلاع رسانی ممنوعیت‌ها به کشاورزان و نظارت آن بر عهده جهاد کشاورزی است و با کشاورزانی که خلاف قانون عمل کنند برخورد می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • اجرای مصوبه کاهش مصرف پلاستیک در قزوین
  • رفع تصرف ۱۲ هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در لرستان
  • مصوبه کاهش مصرف پلاستیک اجرایی شد
  • کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب‌های زیرزمینی در افق ۱۴۲۰
  • فروش ویژه نهال گردو ریشه ای و گلدانی بدون محدودیت کاشت در کرج با ارسال یک روزه
  • بیشترین تغییر کاربری اراضی کشاورز در لرستان مربوط به خرم‌آباد است
  • لذت از بهار با گل همیشه بهار
  • برداشت گندم از مزارع بذری استان بوشهر آغاز شد
  • ایجاد پایگاه نوآوری یافته‌های تحقیقاتی جهش تولید در کامیاران
  • اجرای مصوبه کاهش مصرف پلاستیک از فردا