Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@06:56:29 GMT

سد بارزوي شيروان و نشانه هاي بحران کم آبي

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۲۴۷۳۳

سد بارزوي شيروان و نشانه هاي بحران کم آبي

خبرگزاري آريا - بجنورد- ايرنا- خشکسالي هاي اخير بويژه سال زراعي جاري باعث کاهش 47.8 درصدي ورودي آب به سد بارزوي شيروان شده است به همين علت هم اکنون مخزن اين سد تنها 4 درصد ذخيره آب دارد که ادامه آن موجب بحران شديد کم آبي در تابستان امسال خواهد شد.

به گزارش ايرنا شهرستان شيروان در سال هاي اخير دوران خشکسالي و کم‌آبي سختي ها را به خود ديده و حتي در مناطق مختلف بويژه تعدادي از روستاها مردم براي تامين آب شرب با مشکل مواجه شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بارش‌هاي رو به رشد ابتداي سال جديد نيز مرهم خشکي سد آب بارزوي شيروان نشد و همچنان مخزن اين سد خالي است.
گرد و غبار و ريزگردها، تغيير اقليم، از ميان رفتن زيست‌بوم‌هاي طبيعي و کاهش سطح زير کشت و توليد محصولات کشاورزي تنها بخشي از مشکلاتي است که در نتيجه خشکسالي و از آن مهم‌تر مديريت ناصحيح منابع آب در سال‌هاي گذشته گريبان شيروان را گرفته است.
در شرايط کنوني با استمرار خشکسالي ها و کاهش حجم روان آب ها ناگزير از ارتقاي بهره وري در مصرف و مديريت آن هستيم که به منظور حفاظت از منابع آب و بهره وري در اين حوزه، بايد به سمت مديريت مصرف حرکت کنيم.
ناديده گرفتن اين هشدارها در طول 5 دهه گذشته وضعيت خشکسالي در شيروان را بسيار حساس کرده است.
از سويي با در نظر نگرفتن اين هشدارها امروز در شيروان با يک خشکسالي بسيار گسترده و انباشته شده روي هم مواجه شده ايم و در حالي که مديريت آبي از سال‌ها قبل بايد در برنامه قرار مي‌گرفت.
در سال هاي اخير مصوباتي در راستاي اصلاح الگوي کشت و جلوگيري از توليد محصولات آب بر و جلوگيري از آبياري سنتي ابلاغ شده بود اما کشاورزي در اين شهرستان با وجود همه اقدامات انجام شده هنوز با روش هاي علمي و برنامه ريزي و روش هاي مدون علمي فاصله طولاني دارد.
فرماندار شيروان گفت: ورودي آب به سد بارزوي اين شهرستان خراسان شمالي در سال جاري 47.18 درصد کاهش يافته است که اين موضوع نشان از خشکسالي شديد دارد.
امين رضا مرآتي اظهار داشت: با توجه به اينکه 3.7 درصد آب پشت سد بارزو ذخيره شده است بايد در بحث صرفه جويي آب يک عزم جدي صورت گيرد.
به گزارش ايرنا حجم سالانه مخزن سد بارزوي شيروان 92ميليون متر مکعب آب است که بنا به گفته مسئولان اکنون اين سد شرايط نامناسب دارد و متاثر از
خشکسالي ها و کاهش بارندگي ها، پاييز پارسال از محل اين سدها آب در اختيار کشاورزان قرار نگرفته است.
فرماندار شيروان افزود: بحران خشکسالي مشکل کوچکي نيست بايد با برنامه ريزي و هدف گذاري صحيح از اين بحران عبور کنيم.
نماينده عالي دولت در شيروان گفت: سند جامع مديريت بحران شيروان تدوين و به وزرات کشور ارسال شده است.
فرماندار شيروان با بيان اينکه اين شهرستان با بحران آب روبه رو است گفت: حجم آب موجود سد بارزو 13 ميليون متر مکعب است که هشت ميليون متر مکعب آن حجم مرده است.
مرآتي با بيان اينکه سهميه توليد آب شرب در نظر گرفته شده امسال اين شهرستان 2ميليون متر مکعب است اظهار داشت: مصرف آب از سال گذشته بشدت افزايش يافته است که بايد مصرف آن را کنترل کنيم.
مدير عامل آب منطقه اي خراسان شمالي با بيان اينکه سد بارزوي شيروان شرايط خوبي ندارد گفت: حجم کل مخزن آب سد 92 ميليون متر مکعب در سال است که حجم آب قابل تنظيم براي يکسال 44.4 ميليون متر مکعب پيش بيني شده است.
سيد ابراهيم علوي در گفت و گو با ايرنا با اشاره به اينکه هم اکنون سد بارزو شيروان 4 درصد يعني حدود 4 ميليون متر مکعب آب دارد اظهار کرد: اين سد سال گذشته 15 ميليون مترمکعب آب داشته که 16 درصد حجم مخزن سد را شامل مي شده است.
وي با بيان اينکه امسال کل آب ورودي سد هشت ميليون متر مکعب بوده است گفت: کاهش بارندگي در شيروان نسبت به شهرستان هاي ديگر زياد نبوده و شرايط بهتري را در مقايسه با ديگر شهرهاي استان داشته ولي بارندگي در حوزه بالاي دست سد اتفاق نيفتاده و بارندگي موثر در مخزن سد صورت نگرفته است.
علوي افزود: از مهرماه 96 تاکنون اين شهرستان 206 ميليمتر بارندگي داشته است که نسبت به ميانگين بلند مدت 9 درصد کاهش داشته است.
مديرعامل آب منطقه اي خراسان شمالي گفت: با توجه به پيش بيني خشکسالي و تدابير صورت گرفته اواخر سال گذشته جلساتي در اين خصوص صورت گرفت که سعي کرديم مصارف آب سد را با اولويت شرب و باغات تحويل دهيم که ميزان سهم بخش هاي مختلف آب مشخص شده و به کمک مردم و کشاورزان وضعيت کم آبي را مديريت خواهيم کرد.
علوي با بيان اينکه سالانه 6 ميليون متر مکعب آب در سال براي کشاورزان در نظر گرفته شده است افزود: اين در صورتي است که نياز آب کشاورزان منطقه بيش از اين است که توصيه شده از کشت هاي کم مصرف، کم آب طلب و روش هاي جديد آبياري استفاده شود.
شهرستان شيروان داراي 105 هزار هکتار عرصه کشاورزي و باغي است،
اين شهرستان با 157 هزار نفر جمعيت به عنوان دومين شهرستان پر جمعيت خراسان شمالي در 60 کيلومتري شرق بجنورد قرار دارد.
3007/ 7186/ 6042
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۲۴۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات تیم مدیریت بحران تهران با هدف امدادرسانی به سیل‌زدگان

عملیات تیم مدیریت بحران تهران با هدف امدادرسانی به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان
به گزارش خبرگزاری مهر، صمیم مرادی روزبهانی، عملکرد تیم اعزامی مشترک سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان را تشریح کرد.

معاون آمادگی و عملیات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با پرداختن به وسعت سیل در شهرستان کنارک در استان سیستان و بلوچستان گفت: صد در صد شهرستان کنارک درگیر سیلاب شده است. در واقع همه محلات هفتگانه به نوعی درگیر سیلاب است اما محلات پنجگانه نظرآباد، سورک، کوهیان، زیباشهر و چادران کاملاً درگیر سیلاب بوده و ضمن در اولویت قرار گرفتن امداد رسانی، از وضعیت بسیار نامناسبی نیز برخوردار بودند.

وی افزود: در خصوص میزان پیشرفت کار امدادی در سطح استان نیز طبق اظهارات جانشین شهردار کنارک، ۹۰ درصد از پنج محله که مساحتی در حدود ۱۵۰ هکتار است دچار سیلاب شده که حدود ۱۰۰ هکتار از این مساحت امداد رسانی شد و در ۵۰ هکتار شامل چادران و نظرآباد همچنان امداد رسانی در حال انجام است.

مرادی روزبهانی ادامه داد: تیم مشترک عملیاتی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران شامل نیروی انسانی به همراه وسایل نقلیه، ۱۰ دستگاه پمپ آب کف کش و لجن کش و دو دستگاه موتور برق با تجهیزات انفرادی برای کمک به مردم سیل زده اعزام شدند.

بر اساس این گزارش، تیم مشترک عملیاتی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و معاونت خدمات شهری و سازمان آتش نشانی در روز پنجشنبه ۳۰ فروردین به محل حادثه اعزام شده است.

تیم عملیاتی مذکور بلافاصله پس از استقرار و از صبح روز جمعه ۳۱ فروردین با حضور در فرمانداری شهرستان کنارک و برگزاری جلسات هماهنگی با مسئولین شهرستان کنارک (فرماندار و شهردار کنارک) عملیات امدادرسانی را آغاز کرده و تاکنون مشغول به خدمت‌رسانی به سیل زدگان در این شهرستان است.

تیم اعزامی از سازمان مدیریت بحران شهر تهران تا پایان روز سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه در حدود ۳۶۰ نفر ساعت زمان صرف عملیات امداد رسانی به سیل زدگان کرده است.

کد خبر 6089774

دیگر خبرها

  • دستگیری کلاهبردار دارای اعلان قرمز پلیس بین‌الملل در بجنورد
  • بازداشت کلاهبردار دارای اعلان قرمز اینترپل در شیروان
  • دستگیری کلاهبردار دارای اعلان قرمز پلیس اینترپل
  • کلاهبردار دارای اعلان قرمز پلیس اینترپل دستگیر شد
  • دستگیری کلاهبردار میلیاردی بعد از ۷ سال ‌در شیروان
  • بازداشت کلاهبردار دارای اعلان قرمز پلیس اینترپل در خراسان شمالی
  • افتتاح تعاونی شکوفایی خلاقیت در شیروان
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • عملیات تیم مدیریت بحران تهران با هدف امدادرسانی به سیل‌زدگان