Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-02@04:19:25 GMT

اهمیت توجه به آموزه‌های قرآنی در مسیر بندگی

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۲۵۶۳۸

اهمیت توجه به آموزه‌های قرآنی در مسیر بندگی

حجت الاسلام‌والمسلمین علی فلسفی‌نژاد، کارشناس مذهبی و روحانی هیئت قرآن و اهل بیت(ع) کرج در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، در رابطه با قرآن و جایگاه این کتاب آسمانی در زندگی اظهار کرد: خدا را شکر که توفیق خدمت به اهل قرآن را پیدا کردم چراکه قرآن بالاترین سرمایه دنیا و آخرت انسان‌هاست؛ دو سرمایه گرانقدر را پیامبر اکرم(ص) برای مسلمین به جا گذاشتند که این دو سرمایه جایگزین همه انبیاء و رسولان الهی هستند و مبلغانی هستند که هرگز خستگی و خاموشی ندارند که آن دو سرمایه، قرآن و اهل بیت(ع) هستند؛ قرآن خورشیدی‌ فروزنده است که شب و روز درخشش انوار زرینش تمام نقاط جهان را روشن می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به احادیث اهل بیت(ع) گفت: امام رضا(ع) در این باره می‌فرماید «قرآن بوستانی است که هیچگاه پاییز و زمستان ندارد. همیشه شاداب، سبز و خرم بوده و انسان‌ها از میوه‌های شیرین حکمتش بهرمند شده‌اند» قرآن کریم از گذشته نزد ما بوده ولی مانند الان جامعیت نداشته است و جلسات قرآن چندانی برپا نمی‌شد. مثلا در کل تهران چند جلسه سطحی به عنوان جلسه قرآن برگزار می‌شد، اما اکنون از برکت امام راحل(ره) و خون‌های شهدا؛ حافظان، قاریان و معلمان قرآن در سراسر جهان عطرافشانی می‌کنند و از زمانی که قرآن در بین مردم رواج پیدا کرده، الحمدالله زندگی‌ها بهتر و مشکلات تا حدودی کم‌تر شده است، در واقع هرچقدر بیشتر به قرآن تمسک بجوییم مشکلات و سختی‌ها کم‌تر احساس می‌شود.

این برادر شهید با اشاره به سخنان سه شخصیت مهم تاریخ در رابطه با قرآن بیان کرد: در روز 15 خرداد سال 42 استارت انقلاب زده شد و ندای ملکوتی حضرت امام(ره) در جهان پخش شد و اما کلام معمار انقلاب از کتاب صحیفه نور در رابطه با قرآن این کتاب آسمانی زیبا و شنیدنی است که می‌فرماید «اینجانب از روی جد نه تعارف معمولی می‌گویم که از عمر به باد رفته خود تأسف دارم شما ای فرزندان برومند اسلام حوزه‌ها و دانشگاه‌ها را به شئونات قرآن و ابعاد بسیار مختلف آن توجه دهید تدریس قرآن را در هر رشته‌ای، مدنظر و مقصد اعلا و نه در حاشیه قرار دهید. مبادا خدای ناخواسته در آخر عمر که ضعف و پیری بر شما هجوم کرد از کرده‌ها پشیمان و تأسف بر ایام جوانی بخورید.»

جانباز جنگ تحمیلی اظهار کرد: دومین شخصیتی که در رابطه با قرآن سخن گفته، ملاصدرا یک شخصیت برجسته فلسفی است که در کتاب تفسیر واقعه‌اش می‌فرماید «بسیار به مطالعه کتب حکما پرداختم تا آنجا که فکر کردم کسی هستم. اما همین که چشم بصیرتم باز شد خود را از علوم واقعی خالی دیدم. در آخر عمرم به فکر افتادم که دنبال تدبر در قرآن و روایت محمد وآل محمد(ص) بروم و یقین کردم که کارم قبلاً بی‌اساس بوده زیرا در طول عمرم به جای نور در سایه بودم. از غصه تمام جانم آتش گرفت و قلبم شعله کشید تا رحمت الهی دستم را گرفت و مرا با اسرار قرآن آشنا کرد و به تفسیر و تدبر قرآن مشغول شدم. در خانه وحی را کوبیدم، درها باز شد، پرده‌ها کنار رفت و دیدم که فرشتگان به من می‌گویند «سلامٌ عـَلیکُم طِبتُم فادخـُلوُها خالدین(سوره مبارکه زمرآیه شریفه73)» من که اکنون دست به نوشتن اسرار قرآن زده‌ام اقرار می‌کنم، قرآن دریای عمیقی است که جز با لطف الهی امکان ورود در آن نیست ولی چه کنم عمرم رفت، بدنم ناتوان، قلبم شکسته، سرمایه‌ام کم، ابزار کارم ناقص و روحم کوچک است.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فلسفی‌نژاد تصریح کرد: سومین شخصیت مرحوم علامه فیض کاشانی از شخصیت‌های برجسته فلسفه، علوم قرآن و تفسیر است که در رابطه با قرآن می‌فرماید «من مدت‌ها در مطالعه مجادلات متکلمین فرو رفتم و کوشش‌ها کردم. ولی همان بحث‌ها ابزار جهل من بود. مدت‌ها در راه فلسفه به تعلیم و تعلم پرداختم و بلند پروازی‌هایی را در گفته‌هایشان دیدم. مدت‌ها در گفت‌وگوهای این و آن بودم و کتاب و رساله‌ها نوشتم و گاهی از میان سخن فلاسفه و متکلمین جمع‌بندی می‌کردم و حرف‌ها را به هم پیوند می‌دادم ولی در هیچ یک از علوم دوایی برای دردم و آبی برای عطشم نیافتم. بر خود ترسیدم و به سوی خدا فرار کردم، بسیار انابه کردم تا خداوند متعال مرا از طریق تعمق در قرآن و حدیث هدایت کرد و سپس تأمل و تدبر در قرآن و عمل به آنها را شروع کردم.»

این کارشناس مذهبی ادامه داد: با توجه به سخن این سه شخصیت برجسته درمی‌یابیم، همان گونه که قرآن در معرفی خود می‌فرماید «سراجاً منیرا: نوری که همیشه درخشنده است» و جانشین خداوند در زمین است پس هرکس قرآن را دارد در حقیقت در محضر همه انبیاء و ائمه(ع) است. قرآن سرمایه عظیمی است که امیدواریم خداوند متعال توفیق بهره‌مندی از این کتاب آسمانی را نصیبمان فرماید.

این مبلغ دینی در پایان گفت: سال‌ها قبل وزیر پارلمان انگلیس قرآن را در دست گرفت و آن جمله معروف را گفت که تا قرآن در بین مسلمین است ما نمی‌توانیم بر آنها حاکمیت کنیم. به‌حمد الهی، امام(ره) تمام فتنه‌ها و خیال‌بافی‌های دشمن را خنثی کرد و امروز ملت ایران اقبال به قرآن و اهل‌بیت(ع) دارند که اگر فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) را نیز در این باره گوش کرده و بیشتر در مجالس و کلاس‌های قرآنی شرکت کنند در این مسیر بندگی موفق‌تر خواهند بود.

حسین کریمیان کاکلکی

 انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: کریمیان اهمیت قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۲۵۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت‌های یک نمایشگاه در احیای قرآن/ «حراج باران» برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی نگارخانه ترانه باران، این روزها فرهنگسرای نیاوران میزبان نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» است که تا پایان اردیبهشت آثار بیش از ۱۷۰ هنرمند هنرهای قرآنی را بر روی دیوار برده است.

محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در بازدید از این نمایشگاه درباره فعالیت بخش خصوصی در عرصه هنرهای ایرانی و اسلامی، گفت: از نگارخانه ترانه باران به عنوان بخش خصوصی که نمایشگاه «روایت باران» به همت آن برگزار شده تشکر می‌کنم و لازم می‌دانم که به این نکته اشاره کنم که خانم کاظمی دولابی همت خود را در این نمایشگاه برای احیا و عرضه آثار هنر اسلامی و هنرهای قرآنی گذاشته و این موضوع بسیار مهمی است.

وی ادامه داد: ماجرای هنر اسلامی ما این است که حتی عنوان آن را هم ایرانی‌ها نام‌گذاری نکردند، قبل از ما غربی‌ها متوجه این گنجینه و این معدن ارزشمند شدند و این قابلیت کم نظیری که ما در هنرمان داشتیم و داریم اتفاقی است که متاسفانه این روزها کمتر در فضای هنری نگارخانه‌ها و نمایشگاه‌های هنری دیده می ‌شود و اینکه به نام قرآن کریم و با پرچم هنرهای قرآنی چنین آثار فاخری به نمایش درآمده، قابل توجه است. از این استقبال چشمگیری که هنرمندان داشتند لذت بردم و خدا را شکر می‌کنم که در شرایطی که بسیاری فکر می‌کنند ماجرای توجه به قرآن در کشور ما کمرنگ شده، اینچنین هنرمندان با جان و دل، با نوآوری و خلاقیت و با تمام وجود خلق اثر می‌کنند.

مدیرکل هنرهای تجسمی تصریح کرد: اینکه بخش خصوصی بدون رویکردهایی که گاهی ممکن است در فضاهای حاکمیتی یا دستگاه‌های عمومی وجود داشته باشد، این‌چنین از درون می‌جوشد و به صورت خودجوش کار می‌کند، افتخار دیگری است و امیدوارم چنین مجموعه‌هایی و چنین تشکل‌هایی توسعه پیدا کنند و فعالیت‌شان در داخل ایران و فراتر از مرزهای ایران هر روز پررنگ‌تر شود.

وی در پاسخ به این پرسش که قطعاً حمایت‌های بخش دولتی می‌تواند در کنار فعالیت‌های بخش خصوصی حامی هنرمندان عرصه قرآنی باشد، توضیح داد: دقیقا همین طور است. طبیعی است که وظیفه حاکمیت است که در این عرصه ورود پیدا کند و اگر ظرفیتی وجود دارد در این حوزه قرار گیرد، مجموعه فرهنگسرای نیاوران نیز برای برگزاری نمایشگاه «روایت باران» زیرساخت را در اختیار گذاشت که این امر می تواند بخشی از این حمایت ها باشد. هر ظرفیت دیگری که در فرهنگسراها، موزه‌ها و نگارخانه‌های وابسته به دستگاه حاکمیتی وجود دارد، حتما باید در فضای کاری خودشان این اولویت را مدنظر قرار دهند و اگر توان و ظرفیتی دارند در این عرصه دریغ نکنند. چرا که وقتی دشمن ما محکم ایستاده تا قرآن را کمرنگ کند یا به قرآن اهانت کند، یا فضایی ایجاد کند که کم‌کم قرآن فراموش شود، حتما ابزار هنر و فضای هنر بهترین مسیر برای یادآوری و نمایش دوباره و احیای قرآن خواهد بود.

خراسانی زاده درباره این مهم که بخشی از حمایت‌های دولت می‌تواند در بخش اقتصاد هنر به ویژه در بخش هنرهای ایرانی و اسلامی باشد، گفت: یکی از اتفاقات خوبی که رقم خورد کمک به ادامه مسیر برگزاری «حراج باران» بود که چند سال قبل شروع شده بود اما چند سالی دچار وقفه شد. در این راستا چند جلسه داشتیم و گفت‌وگو کردیم و مانعی که در این زمینه وجود داشت، برطرف شد و ما در حال حاضر قول تایید اولیه مجوز برگزاری حراج را داده‌ایم و منتظر هستیم که آثار فراهم و این حراج برگزار شود و بسیار علاقمندیم که چنین حراج‌هایی در کل کشور برگزار شود، چراکه واقعاً هر کدام از کلانشهرهای ما که پیشینه و دیرینه ارزشمندی در حوزه هنرهای اسلامی دارند می‌توانند برای خودشان چنین بازارهایی را چه در عرصه حراج و چه در عرصه هنربازارها اعم از اکسپو و آرت فر داشته باشند که حتماً استقبال می‌کنیم.

کد خبر 6091833

دیگر خبرها

  • در زندگی قرآنی، گمراهی راه ندارد
  • شاهکار رهبر انقلاب در تفسیر قرآن
  • اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب تبیین و نشر داده شود
  • تبیین نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب را نباید در تدوین چند کتاب خلاصه کرد
  • نگاه قرآنی و تفسیری رهبر معظم انقلاب با سخن و کلام ایشان عجین است
  • برگزاری مسابقات قرآنی دانش آموزی در شهرستان سروستان
  • ثبت نام چهارمین دوره حفظ قرآن کریم دختران در آذربایجان شرقی
  • از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد
  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود
  • ظرفیت‌های یک نمایشگاه در احیای قرآن/ «حراج باران» برگزار می‌شود