Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-29@21:58:03 GMT

گلایه‌ها از آخر قصه «شهرزاد»

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۲۶۱۹۵

گلایه‌ها از آخر قصه «شهرزاد»

سریال «شهرزاد» بالأخره بعد از نزدیک به سه سال، دیروز به پایان رسید و سرنوشت شخصیت‌های سریال هم مشخص شد. قصه پرکشش سریال در این سه فصل و 59 قسمت، مخاطبان بسیاری را هر هفته به سوپرمارکت‌ها یا سرویس‌های آنلاین تماشای فیلم کشاند و سود سرشاری را نصیب سازندگان این مجموعه کرد.

به گزارش روزنامه خراسان، علاوه بر کیفیت‌های فنی و تعلیق قصه، پیشرفت سامانه‌های پخش نیز در این استقبال فوق‌العاده بی‌تأثیر نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توزیع «شهرزاد» به نوعی با حضور قدرتمند سامانه‌های ویدیوی درخواستی (VOD) در عرصه رسانه‌های تصویری همزمان شد و این موضوع نیز به موفقیت سریال کمک کرد. به مناسبت پایان این سریال، به مهم‌ترین تأثیرات این مجموعه بر عرصه رسانه‌های تصویری می‌پردازیم، با ما همراه باشید:

1- اعتماد مخاطبان به شبکه خانگی

بدون تردید مهم‌ترین دستاورد «شهرزاد» که دیگران نیز از آن استفاده فراوانی کردند و خواهند کرد، بازگرداندن اعتماد مخاطب عام به سریال‌های شبکه نمایش خانگی بود. بعد از ناتمام ماندن مهم‌ترین پروژه‌های شبکه نمایش خانگی یعنی «قهوه تلخ» و «قلب یخی» و همچنین عرضه سریال‌های نه‌چندان‌قوی «ابله»، «عطسه» و «دندون طلا»، این سریال «شهرزاد» بود که اعتماد مخاطبان را به شبکه نمایش خانگی آورد و این کسب‌وکار را رونق دوباره داد.

2- ستاره‌ها در شبکه خانگی

«شهرزاد» را می‌توان آغازگر حضور ستاره‌های سینما در سریال‌های شبکه نمایش خانگی دانست. تا پیش از «شهرزاد»، سهم ستاره‌ها از سریال‌های شبکه نمایش خانگی زیاد نبود و جز حضورهای معدود، باقی بازیگران این مجموعه‌ها را چهره‌های روتین تلویزیونی تشکیل می‌دادند. حضور ستاره‌هایی مانند شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، علی نصیریان، مصطفی زمانی و پریناز ایزدیار برای سازندگان «شهرزاد» کم‌دردسر نبود و اتهامات مالی زیادی به سرمایه‌گذاران زده شد؛ اتهاماتی که حتی مسائل قضایی هم برای آن‌ها به وجود آورد.

3- ایده‌های جریان‌ساز

«شهرزاد» حتی در زمینه موضوع و پیش‌زمینه قصه هم جریان‌ساز بود. موفقیت این مجموعه باعث شده تا ظرفیت‌های ژانر عاشقانه تاریخی، دوباره دیده شود و فیلم سازان به سراغ این ژانر بروند. نمونه‌اش «دلدادگی» به کارگردانی سامان مقدم و «عمارت فرنگی» به کارگردانی عزیزا... حمیدنژاد است که دومی در اواسط تصویربرداری قرار دارد. جالب آن که محمدرضا ورزی تاریخی‌ساز معتمد تلویزیون هم در جدیدترین سریالش «ایراندخت» نسبت به آثار قبلی‌اش دوز درام قصه را بسیار بالاتر برده بود و بیشتر از آن که تاریخ را روایت کند، چند قصه عاشقانه را در بستر تاریخ روایت کرده بود.

4- کمک متقابل «شهرزاد» و محسن چاووشی

این مورد آخر، یک تأثیر «شهرزاد» یک‌طرفه نیست و این خواننده هم با محبوبیت خود، به موفقیت «شهرزاد» کمک کرد. با این حال استقبال از «امیر بی‌گزند» به عنوان اولین آلبوم این خواننده پس از «شهرزاد»، با آلبوم «پاروی بی‌قایق» یعنی آخرین آلبوم او قبل از این سریال، اصلاً قابل قیاس نیست. موفقیت سریال، به محبوبیت محسن چاووشی افزود و حضور این خواننده را در بازار موسیقی، با موفقیت بیشتری همراه کرد.

یک پایان بحث‌برانگیز

از آن جا که اتفاقات قصه «شهرزاد» در قسمت آخر، باب میل بسیاری از مخاطبان نبوده، بسیاری از کاربران با هجوم به صفحه اینستاگرام سریال، به این پایان اعتراض کرده‌اند. دو پست آخر صفحه اینستاگرام سریال، تا لحظه تنظیم این مطلب در عصر دوشنبه، حدود هشت هزار کامنت داشته‌اند و غالب آن‌ها به خاطر اتفاقات قسمت پایانی از دست حسن فتحی شاکی‌اند. جالب این جاست که برخی پایان قصه را قبول ندارند و خواهان یک قسمت آخر جدید (!) برای این سریال هستند! با این حال برخی مخاطبان نیز نگاهی منطقی‌تر دارند و می‌گویند پایان قصه همیشه آن چیزی نیست که مخاطب دوست دارد و اصلاً در واقع مسیر قصه در این سه فصل بوده که آن‌ها را هر هفته منتظر نگه داشته نه انتظار برای قسمت پایانی.

منبع: تابناک

کلیدواژه: سریال شهرزاد حسن فتحی پایان شهرزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۲۶۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌های ایرانی

آفتاب‌‌نیوز :

مهدی سیفی مدیرکل نظارت و تطبیق ساترا گفت: سریال «حشاشین» محصول کشور مصر است و روایت آن از تاریخ اسلام متضمن تحریف‌های فراوانی است که به نظر می‌رسد با رویکرد سیاسی مغرضانه تولید شده است. بر همین اساس طبق نظر شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» (The Assassins)، در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تایید نیست.

همچنین در این زمینه امید علی مسعودی؛ عضو شورای سواد فضای مجازی ساترا درباره این سریال و لزوم حذفش از پلتفرم‌ها می‌گوید: «پخش سریال حشاشین محصول شبکه تلویزیونی مصر از ماه مبارک رمضان از این شبکه و پلتفرم‌های نمایش خانگی در ایران و کشور‌های عرب زبان آغاز شد و همچنان این سریال در حال کسب مخاطب بیشتر از طریق سکو‌های نمایش خانگی است. سریال حشاشین با بودجه‌ای ۱۲ میلیون دلاری ساخته شده و یکی از پرخرج‌ترین سریال‌های تاریخ کشور‌های عرب زبان به شمار می‌رود. این سریال دست روی کاراکتری گذاشته که تاریخ درباره آن روایات متعددی را مطرح کرده و تاکنون دستمایه ساخت بازی‌های ویدیویی مشهوری با نام «اساسینز کرید» (فرقه آدمکشی) و تولید فیلم و سریالی به همین نام بر اساس این بازی و حتی نوشته شدن یک سری رمان و کمیک بوک (داستان مصور) از روی آن بوده است.» وی در ادامه یادآور می‌شود: «نوجوانان جهان با دنیای دروغینی که کمپانی فرانسوی بازیسازی یوبیسافت از جهان حشاشین ساخته آشنایی دارند و متاسفانه فریب قصه‌های دروغ این بازی و مشتقات آن (کتاب‌ها و سریال و…) را خورده‌اند. پیش از این بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اقدام شایسته‌ای در برابر دروغ‌هایی که در این فرنچایز بازی ویدیویی مطرح شده انجام نداده بود و حالا با تولید و انتشار سریال مذکور از شبکه نمایش خانگی ساترا نیز در معرض آزمونی تازه قرار گرفته است.

برجسته کردن فرقه‌ها از پروژه‌های مهم صهیونیسم جهانی به شمار می‌رود و تصور می‌شود که تولید و پخش چنین سریال پر هزینه‌ای نیز با همین سیاست‌ها همسو باشد. این سریال با پخش در ایام ماه مبارک رمضان که ماه همدلی مسلمانان است، سعی کرد تا اختلافات مذهبی مسلمانان را به تبلور بکشد. یکی از اهداف سریال حشاشین این بود که ترور و سرآغاز ترور را به اسلام و به خصوص به شیعه‌ها ربط دهد. شاهد این نظریه آن است که در این سریال تاکید میشود که تروریست از جهان عرب متولد نشده است بلکه شهر‌های ری، قم و اصفهان را منشاء تروریست معرفی میکند.»

همچنین مسعودی در بخش دیگر صحبت هایش تصریح می‌کند: «تولید و انتشار این سریال که از نظر تاریخی محلی از اعراب ندارد و اشکالات ریز و درشتی به فیلنامه آن وارد است در پلتفرم‌های نمایش خانگی ایرانی همراه با انتشار در پلتفرم‌های عرب زبان، این ضرورت را بیشتر از گذشته مطرح کرد که لازم است انتشار تمام سریال‌های خارجی نیز همچون سریال‌های داخلی ناچار به اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) شود.

حالا که شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تدوین آیین نامه محتوایی شبکه نمایش خانگی است پیشنهاد میکنم در این آیین نامه انتشار سریال‌های خارجی نیز مشمول ممیزی پیشینی شود، چون زمانی که سریالی خارجی از شبکه نمایش خانگی پخش میشود، قطعا حتی اگر بعدا از شبکه نمایش خانگی حذف شود، دیگر این حذف کارایی لازم را نخواهد داشت، ضمنا توجه به این نکته ضروری است که پیشگیری بهتر از درمان است و چنانچه سریال‌های خارجی قبل از پخش ممیزی شوند، این امر آسیب کمتری برای خانواده‌های ایرانی خواهد داشت.»

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌های ایرانی
  • سریال جدید مهران مدیری؛ در «پدر قهوه» چه می‌گذرد؟
  • مهران مدیری در سکوت قهوه‌اش را می‌خورد؟
  • مهران مدیری باز هم در سکوت قهوه‌اش را می‌خورد؟
  • مهران مدیری باز هم در سکوت قهوه می‌خورد؟
  • کدام کارگردان‌ها مشغول ساخت سریال هستند؟
  • شبکه نمایش خانگی مروج چه اندیشه‌ای است؟!
  • «پدر قهوه»؛ سریال جدید مهران مدیری درباره چیست؟
  • بعد از «اسکار» مهران مدیری با «پدر قهوه» در شبکه نمایش خانگی
  • کدام کارگردان‌ها مشغول ساخت سریال‌ هستند؟