Web Analytics Made Easy - Statcounter

در دو ماهه نخست سال 97 بازارهای مختلف با نوساناتی رو به رو بوده اند. این نوسانات عمدتاً با افزایش قیمت همراه بوده است و کمتر بازاری روی کاهش قیمت را به خود دیده است. پرسش این است که در دو ماهه نخست سال 97 بازدهی کدام بازار بیشتر بوده است؟

به گزارش تابناک اقتصادی، این روزها بازارهای مختلف در تلاطماتی هستند که این تلاطمات عمدتاً در جهت رشد قیمت بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرمایه های سرگردان هر از چند گاهی به یک بازار ورود پیدا کرده و قیمت ها در بازار مورد نظر را دچار اختلال می کنند. این روند تا آنجا پیش می رود که دولت مجبور به دخالت شده و برای مدتی و با کوچ سرمایه ها به بازار دیگری اوضاع ساکن شده اما دوباره قیمت ها روند رو به رشد خود را به آرامی در آن بازار آغاز می کنند. نمونه این رفتارها را می توان به راحتی در دخالت دولت در بازار ارز و کوچ سپرده ها به بازار سکه و طلا دید. 

حالا پرسش این است که با توجه به اینکه همه بازارها با نوساناتی رو به رو بوده اند، بازدهی کدام بازار در دو ماهه نخست سال 97 بیشتر بوده است؟

از بازار مسکن آغاز می کنیم. بازاری که این روزها در سکوت افزایش قیمت را تجربه می کند و در مدت یک سال متوسط قیمت هر مترمربع آن، بیش از 34 درصد رشد کرده است. در حالی که در فروردین ماه 97 میانگین قیمت هر متر مربع مسکن حدود 5.5 میلیون تومان بوده، این قیمت با رشدی 8.2 درصدی در اردیبهشت ماه 97 به 5.9 میلیون تومان رسیده است.  بنابراین بازدهی بازار مسکن در این مدت دو ماهه نخست سال 97، 8.2 درصد بوده است.

در بازار ارز و با تک نرخی اعلام شدن دلار اندکی از تلاطمات کاسته شد. در بازار آزاد قیمت هر یورو و هر پوند در 5 فروردین 1397 به ترتیب 6133 تومان و 6872 تومان بوده است. قیمت این دو ارز در 31 اردیبهشت 1397 به ترتیب به 7429 تومان و 8473 تومان رسیده است. یعنی رشد قیمت یورو و پوند در مدت دو ماهه نخست سال 97 به ترتیب 21 درصد و 23 درصد بوده است.

شاخص کل بورس اوراق بهاردار نیز در پنجم فروردین ماه 97 حدود 96 هزار و 426 واحد بوده که این شاخص در 31 اردیبهشت 97 به 95 هزار و 227 واحد کاهش یافته است. یعنی بورس در دو ماهه نخست سال 97 بازدهی منفی 1.2 درصدی را تجربه نموده است.

در بازار طلا، در حالی که قیمت هر گرم طلای 18 عیار در 5 فروردین 97، 159 هزار و 643 تومان بوده است این قیمت در 31 اردیبهشت 97 به 189 هزار و 360 تومان افزایش یافته است. بنابراین رشد قیمت هر گرم طلای 18 عیار در دو ماهه نخست سال 97، حدود 19 درصد بوده است.

در بازار سکه که این روزها در حال رکوردشکنی قیمتی می باشد، در 5 فروردین 97 قیمت هر سکه امامی و بهار آزادی به ترتیب یک میلیون و 917 هزار تومان و یک میلیون و 613 هزار تومان بوده است. در 31 اردیبهشت 97 قیمت هر سکه امامی و بهار آزادی به ترتیب با رشدی 4 درصدی و 1.4 درصدی به یک میلیون و 996 هزار تومان و یک میلیون و 636 هزار و 100 تومان رسیده است.

بنابراین با توجه به مطالب فوق الذکر و نمودار زیر، در دو ماهه نخست سال 97 بازدهی بازار ارز و خرید و فروش پوند و یورو نسبت به سایر بازارها بیشتر بوده است. بعد از بازار ارز، بازار طلا با بازدهی 19 درصد در جایگاه بعدی قرار دارد. در انتهای این رتبه بندی نیز بورس قرار دارد که برخلاف سایر بازارها، در دو ماهه نخست سال 97 بازدهی منفی را تجربه نموده است.

 

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۲۷۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمار مرگ و میرهای سال ۱۴۰۲/ زنان یا مردان کدام بیشتر فوت کردند؟

به گزارش خبرآنلاین، از تعداد فوت های ثبت شده در سال ۱۴۰۲، ۵۵/۶ درصد مرد و۴۴/۴ درصد زن بوده‌اند.

تسنیم در خبری نوشت: در سال ۱۴۰۲ مردان ۵۵/۶ درصد و زنان ۴۴/۴ درصد از ثبت فوت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند که این میزان در مدت مشابه سال قبل برابر ۵۶/۶ درصد برای مردان و ۴۳/۴ درصد برای زنان بوده است.

همچنین آمارهای ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد در مقابل هر ۱۳۰ مرد فوت شده، ۱۰۰ زن فوت شده‌اند.

بر اساس این گزارش در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۴۲ هزار و ۲۱۳ رویداد فوت به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل با تعداد ۴۱۸ هزار و ۷۴۱ رویداد فوت ثبت شده، ۵/۶ درصد افزایش داشته است.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900148

دیگر خبرها

  • متولدین کدام ماه‌ها از همه آسیب‌پذیرترند!
  • قلک پورشه خالی شد
  • تکاپوی کانال‌های تلگرامی برای توقف ریزش ارز/ دلار بازهم ریخت
  • اعلام آمار مرگ و میر‌های سال ۱۴۰۲/ زنان یا مردان کدام بیشتر فوت کردند؟
  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟
  • اعلام آمار مرگ و میرهای سال ۱۴۰۲/ زنان یا مردان کدام بیشتر فوت کردند؟
  • مردم کدام کشور‌ها بیشتر کتاب می‌خوانند؟ (اینفوگرافی)
  • توقف رشد صنایع بزرگ؟
  • قیمت گذاری دستوری بیشتر باعث افزایش قیمت لاستیک می شود
  • مردم کدام کشور‌ها بیشتر کتاب می‌خوانند؟