Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-29@20:05:03 GMT

مورد عجیب ساندرو ۹۰

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۲۸۰۵۸

مورد عجیب ساندرو ۹۰

تبعات مونتاژکار شدن خودروسازان داخلی روز به روز بیشتر خود را نشان می‌دهد و اکنون به علت قطع همکاری دوباره فرانسوی‌ها، خط تولید محصولاتی که قطعات اصلی آن‌ها از فرانسه وارد می‌شد، در حال خوابیدن است که خودروی ساندرو نمونه مشخص آنهاست.

جام جم: در دو سه دهه اخیر شرکت‌های فرانسوی، بازار خودروی ایران را به طور انحصاری در اختیار داشتند، اما با سیاست زیرکانه، خودروسازان ایرانی را به مونتاژکاران خود تبدیل کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
در این سال‌ها، بازار خودروی ایران به راحتی در اختیار فرانسوی‌ها قرار گرفت تا محصولات قدیمی و از رده خارج خود را در ایران به فروش برسانند، اما آنچه تاسف‌آور است، اینکه فرانسوی‌ها هیچ‌گاه اجازه انتقال فناوری قطعات اصلی خودرو را به شرکای ایرانی خود ندادند.

این مساله موجب شد تا فرانسوی‌ها در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ با تهدیدات آمریکا، به آسانی بازار ایران را ترک کنند و برایشان اهمیتی نداشت که خطوط تولید محصولاتشان در ایران‌خودرو و سایپا به علت نبود قطعه، بخوابد. این مساله موجب شد خودروسازان داخلی کمی به خود بیایند و به سمت بومی‌سازی قطعات اصلی خودرو روی بیاورند تا دیگر فرانسوی‌ها دست آن‌ها را در آب نمک نخوابانند. در این دوران، خودرو‌هایی همچون تیبا، دنا و رانا با کمترین وابستگی به فرانسه، روی خط تولید قرار گرفتند تا از سهم رنو و پژو در بازار ایران بکاهند.

متاسفانه این روند ادامه نیافت و با اجرای برجام، دوباره فیل خودروسازی ایران یاد فرانسه کرد و اولین قرارداد‌های پسابرجامیص، به خودروسازان فرانسوی هدیه شد. با این که کارشناسان در همان مقطع بار‌ها هشدار دادند که نباید از سوراخ فرانسوی‌ها دوباره گزیده شویم، اما شتاب و عجله برخی مسئولان برای امضای قرارداد‌های پسابرجامی موجب آن شد که دوباره فرانسوی‌ها با امضای قراردادهایی، محصولات خود را روی خط مونتاژ ایران خودرو و سایپا سوار کنند. پس از آن فرانسوی‌ها قطعاتی، چون گیربکس اتوماتیک را دوباره راهی ایران کردند، عرضه خودروهایی، چون ساندرو استپ‌وی را دوچندان و مونتاژ پژو ۲۰۰۸ را نیز شروع کردند و ایران‌خودرو و سایپا نیز با خیالی خوش اقدام به فروش این محصولات کردند.

فرانسه باز هم بدعهدی کرد.

اما این جریان، مدت زیادی دوام نیاورد و از چند هفته قبل که آمریکا از برجام خارج شد، فرانسوی‌ها پیشتاز خروج از ایران شدند. پژو چند روز قبل اعلام کرد قرارداد‌های خود در ایران را متوقف خواهد کرد و رنو هم با اینکه رسما موضعی اتخاذ نکرده، اما وضعیت تولید محصولاتش در ایران نشان می‌دهد، صادرات قطعات و خودرو را کاهش داده است.

به همین دلیل است که شرکت سایپا در روز‌های اخیر در بخشنامه‌ای اعلام کرده که امکان تحویل رنو ساندرو به خریداران را ندارد و این خودرو را با تندر ۹۰ جایگزین کرده است. یعنی مشتریانی که از سال گذشته اقدام به واریز پول به حساب سایپا کرده بودند تا در اردیبهشت امسال ساندرو تحویل بگیرند، اکنون با یک ماه تاخیر با بخشنامه این شرکت مواجه شده‌اند که به جای ساندرو، باید تندر ۹۰ تحویل بگیرند.

هرچند سایپا اعلام کرده که هدف از صدور بخشنامه در زمینه تحویل تندر ۹۰ به جای ساندرو با هدف کسب رضایت مشتریان بوده است، اما فعالان صنعت خودرو به خوبی می‌دانند که علت این بخشنامه، کاهش ورود قطعات ساندرو به کشور پس از اجرای تحریم‌های آمریکاست، چراکه اگر مشتریان خواستار خرید تندر ۹۰ بودند، همان پارسال می‌توانستند با پول پیش‌فروش ساندرو، به طور نقدی تندر ۹۰ خریداری کنند. از آنجا که میزان داخلی‌سازی تندر ۹۰ قابل توجه است، سایپا ترجیح داده به جای ساندرو که عمده قطعات آن وارداتی است و در این شرکت مونتاژ می‌شود، تندر ۹۰ به مشتریان تحویل دهد که فعلا خط تولید آن دچار مشکلات کمتری است.

به گفته فعالان صنعت خودرو، سایپا در شرایط فعلی چاره‌ای ندارد، چون فرانسوی‌ها که استاد بدعهدی هستند به زودی همکاری خود با ایران را قطع می‌کنند و در این شرایط، خودروهایی، چون ساندرو که عمده قطعات آن وارداتی است، به زودی از چرخه تولید کنار خواهند رفت و این عاقبت صنعتی است که به مونتاژکاری فرانسوی‌ها عادت کرده است. ماجرای ساندرو نشان داد صنعت خودروسازی ایران تا زمانی که چشم‌انتظار لطف اروپایی‌ها بماند تا محصولات آن‌ها را مونتاژ کند یک صنعت آسیب‌پذیر در برابر فشار‌ها و تهدیدات خارجی باقی خواهد ماند. در این شرایط ضروری است خودروسازان داخلی بار دیگر سیاست تولید خودرو‌های ملی و داخلی‌سازی حداکثری خودرو‌های مونتاژی در پیش بگیرند و چشم امیدی به انتقال فناوری از خودروسازان اروپایی نداشته باشند. لینک کوتاه خبر: farda.fr/003TQL

منبع: فردا

کلیدواژه: پژو فرانسه بد عهدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۲۸۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشتریان به نشان استاندارد و اصالت قطعات خودرو توجه کنند

محمدرضا آل‌سارا، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن خودرو گفت:یکی از مهم‌ترین نکات این است که کالاهای مورد نیاز خودروی خود را از واحدهای صنفی خریداری کنند که دارای پروانه کسب است زیرا واحدهایی که دارای پروانه کسب هستند باید تهیه شود.

او در پاسخ به این سوال که چگونه روغن تقلبی را از اصلی تشخیص دهیم؟ اضافه کرد:روغن‌های تقلبی در یک بسته‌بندی دربسته است و تا در آن باز نشود تشخیص کیفیت آن بسیار مشکل است. تنها درصورتی قابل تشخیص است که آن واحد صنفی روغن را باز کند و بفهمد تقلبی هست یا خیر.

ال سارا اضافه کرد: البته راه دیگر این است که همه روغن‌های عرضه شده در بازار به آزمایشگاه تشخیص بروند. بازرسی و نظارت اگر توأم با متخصصان واحدهای صنفی باشد و به کارشناسان برای انجام این کار مراجعه شود، قطعا تأثیر مثبتی در بهبود اوضاع خواهد گذاشت.

او در خصوص نحوه خرید لاستیک گفت:به طور کلی باید  به نکاتی مانند داشتن علامت استاندارد ملی ایران یا بین‌المللی، نداشتن نقص و عیوب ظاهری مانند ناهمواری، ترک، حباب و… توجه کرد. خریداران لاستیک می‌توانند از طریق سامانه‌های پیامکی یا وب‌سایت‌های مربوطه اصالت لاستیک را استعلام کنند

برای خرید لاستیک نیز حتماً باید به فروشگاه‌های معتبر و دارای مجوز مراجعه کرد. همچنین به نکاتی مانند داشتن علامت استاندارد ملی ایران یا بین‌المللی، نداشتن نقص و عیوب ظاهری مانند ناهمواری، ترک، حباب و… توجه کرد. خریداران لاستیک می‌توانند از طریق سامانه‌های پیامکی یا وب‌سایت‌های مربوطه اصالت لاستیک را استعلام کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • چپ‌کردن عجیب ماشین چینی توی کوچه! (فیلم)
  • ◄ لوازم یدکی ماکسیما اصل را از کجا تهیه کنیم؟
  • سایپا فراخوان داد / این افراد به سایت سایپا مراجعه کنند
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی
  • ببینید | ادعای عجیب وزیر صمت درباره تولید خودرو در ایران
  • مشتریان به نشان استاندارد و اصالت قطعات خودرو توجه کنند
  • رانت ۴ میلیارددلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید
  • رانت ۴ میلیارد دلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید
  • سایپا سیتروئن C۵ Aircross را در ایران مونتاژ می‌کند
  • قیمت جدید ۲۲ محصول ایران خودرو و سایپا در بازار + جدول