Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا-المانيتور در گزارشي نوشت: با توجه به روابط ديپلماتيک کويت و عمان با تهران و نقش مهم کويت در اوپک و توافق وين اگر اين دو کشور تنها هدف از افزايش توليد اوپک را درخواست آمريکا براي تحت فشار قرار دادن ايران بدانند، با اين طرح مخالفت مي کنند.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا، `نيکلاي کوزنف` از اعضاي آکادميک `روسيه و اوراسيا پروگرام` و `چتم هاوس` روز دوشنبه (ديروز) در گزارشي افزود: انتظار مي رود اعضاي اوپک در جلسه 22 ژوئن (1 تيرماه) در وين تصميم خود مبني بر افزايش توليد نفت بر اساس خواسته غير رسمي دونالد ترامپ را اعلام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس گزارش رسانه هاي بين المللي، ايالات متحده از عربستان سعودي و شمار ديگري از اعضاي اوپک خواسته است کمبود نفت ناشي از تحريم هاي دوباره آمريکا عليه ايران را جبران کنند .
روز 2 ژوئن (12 خرداد ماه) نمايندگان عربستان سعودي، کويت، امارات متحده عربي و عمان موضوع افزايش توليد نفت را مورد بحث قرار دادند و نتيجه گرفتند بايد براي حفظ ثبات بازار تلاش کنند. تحليلگران سياسي اين نتيجه گيري را پاسخ مثبت احتمالي اين نمايندگان به درخواست آمريکا مي دانند. با اين حال وضعيت ممکن است کمي با آنچه به نظر مي رسد، متفاوت باشد.
نخست مهم است که تحت تاثير نظريه هاي توطئه آميز قرار نگيريم. در حال حاضر رهبري کنوني عربستان سعودي مواضع بسيار سرسختانه اي عليه ايران دارد و ملک سلمان و وليعهد سعودي ايران را يک رقيب منطقه اي مي داند و هيچ فرصتي را براي دشوارتر شدن وضعيت تهران از دست نمي دهند. با اين وجود، تاکنون موقعيتي پيش نيامده که عربستان باعث به خطر انداختن بقاي اقتصادي ايران شود.
دوم، از اوايل دهه 1990، 14 عضو اوپک سعي کرده اند توليد نفت را سياسي نکنند. علاوه بر اين، پس از امضاي توافق نامه وين (توافق ميان اوپک و ديگر توليدکنندگان نفت براي کاهش توليد نفت) در سال 2016، رياض تلاش کرده است اين روند را به پيش برد و با توجه به تفاوت هاي موجود در ظرفيت توليدات اوپک و موقعيت هاي سياسي داخلي، اتحاد تمامي اعضا بر سر يک روند ديگر، کار دشواري است.
سوم، ملاحظات اقتصادي در اينجا نقش مهمي ايفا مي کنند. به دليل اهميت اقتصاد پادشاهي سعودي، عربستان بايد براي ثبات بازار نفت بکوشد و از آنجا که رياض برنامه بلندمدت توسعه اقتصادي را به تصويب رسانده، انتظار مي رود وابستگي اين کشور به نفت و درآمد حاصل از آن افزايش يابد. در اين شرايط، قيمت پايدار نفت در بلند مدت براي رياض بسيار اهميت دارد و لذا افزايش ناگهاني بهاي نفت، به اندازه سقوط ناگهاني آن خطرناک است. در نتيجه، رياض براي جبران کاهش توليد نفت ايران، موافقت خواهد کرد توليد نفت افزايش يابد و اين امر به طور قطع براي جلوگيري از شوک قيمت ها خواهد بود نه به دلايل سياسي.
به گفته برخي از تحليلگران در بدترين حالت، ممکن است تا سال 2019، توليد نفت ايران تا يک ميليون بشکه در روز کاهش يابد. اما در اين ميان، موضوع ديگري که کارشناسان بازار نفت را نگران مي کند بحران ونزوئلا است که در کنار تحريم هاي ايران مي تواند بازار نفت را به شدت تحت تاثير قرار دهد. همچنين خطرات مربوط به توليد نفت در نيجريه، ليبي و عراق را نيز بايد به اين نگراني ها اضافه کرد.
در نهايت، رياض و ديگر اعضاي اوپک نمي توانند تصميم خود براي افزايش توليد را بدون رضايت ديگر توليدکنندگان نفت که عضو اوپک نيستند اما توافق وين را امضا کرده اند، بگيرند. اين کشورها ممکن است از اين ابتکار عمل اوپک حمايت کنند، اما حمايت آنها تاثير چنداني بر نيت آمريکا در اعمال فشار بر ايران نخواهد داشت. در اين ميان روسيه به عنوان مهمترين کشور غير عضو اوپک نقش مهمي در اين بازي ايفا مي کند.
در واقع ضرورت افزايش سهم توليد نفت اعضاي امضا کننده توافق وين با دلايل اقتصادي و داخلي مشخص مي شود. به طور قطع افزايش توليد نفت به منافع ايران آسيب خواهد زد اما لازم است تاکيد شود ايران تنها کشوري نخواهد بود که در اثر اين افزايش آسيب مي بيند. علاوه بر اين، موفقيت طرح ابتکاري عربستان سعودي براي افزايش سقف توليد تضمين شده نيست و پيش از آنکه اجرايي شود مسيري طولاني پيش رو دارد.
از سوي ديگر چالش اصلي رياض و مسکو در خصوص افزايش توليد دوگانه است؛ از يک طرف، در حالي که مسکو و رياض مشترکاتي در خصوص افزايش توليد نفت پيدا کرده اند، هنوز بر سر قيمت آن به توافق نرسيده اند. رياض نمي خواهد قيمت نفت با افزايش ناگهاني روبرو شود و از سوي ديگر راضي نيست بهاي آن از بشکه اي 70 دلار کمتر شود؛ قيمتي که دقيقا مدنظر کرملين است. آنها همچنين هنوز در مورد چگونگي تنظيم حجم توليد موافقت نکرده اند.
از سوي ديگر، مسکو و رياض بايد بر مقاومت ساير اعضاي غير اوپک نيز غلبه کنند. کويت، به عنوان کشوري مهم که در مذاکرات وين ممکن است خواستار تجديد نظر در اين طرح شود. همچنين کويت و ديگر اعضاي کارتل عرب، رياض را متهم به خيانت به منافع توليد کنندگان نفت در خاورميانه کردند و معتقدند نيت رياض بهره مندي واشنگتن و مسکو از اين اوضاع است. همچنين، با توجه به روابط ديپلماتيک کويت و عمان با تهران، اگر اين دو کشور تنها هدف از افزايش توليد نفت را تحت فشار قرار دادن ايران بدانند، بسيار بعيد است با اين طرح موافقت کنند.
`تارنماي المانيتور از فوريه 2012 توسط `جمال دنيل` يکي از عرب‌هاي آمريکايي تبار در واشينگتن، دي.سي. پايه گذاري شد. المانيتور به جمع‌آوري گزارش و تجزيه و تحليل در مورد خاورميانه از جمله خليج فارس، مصر، ايران، اسرائيل، دولت فلسطين و ديگر کشورها مي‌پردازد. اين تارنما با رسانه‌هاي بزرگ خبري در خاورميانه نيز همکاري مي‌کند`.
اروپام**7276 **1908
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۳۰۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تولید رادیوداروها در سازمان انرژی اتمی ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی از افزایش تولید رادیوداروها در این سازمان خبر داد و گفت: رادیوداروها در فرایندی که سازمان انرژی اتمی طی کرده، امروزه پاسخگوی کل نیاز کشور است.

     

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3073475 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • عمان و امارات خواستار خویشتنداری ایران و اسرائیل شدند
  • وزش باد شمال شرقی در خلیج فارس و دریای عمان از امشب
  • مخالفت جدی منچستریونایتد با محدودیت مالی در لیگ برتر
  • بهره برداری از بزرگترین مزرعه خورشیدی برای نمک زدایی در عمان
  • افزایش تولید فولاد خام ایران
  • ازسرگیری صادرات نفت کردستان
  • افزایش همکاری‌های مرزی ایران و کویت
  • سفیر ایران: خاندوزی هفته آینده به عربستان می رود
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • افزایش تولید رادیوداروها در سازمان انرژی اتمی ایران