Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@05:01:54 GMT

بازار داغ توتون در اوج گرانی سیگار

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۳۱۸۰۸

بازار داغ توتون در اوج گرانی سیگار

ارومیه- ایرنا- افزایش قیمت سیگار طی ماه های اخیر در پی تشدید اقدامات کنترلی مرزی جهت جلوگیری از قاچاق و نوسان ارز، به رونق بازار توتون فله ای خشک در استان مرزی آذربایجان غربی منجر شده و زنگ خطر گسترش استعمال این نوع از مواد دخانی را به صدا درآورده است.

به گزارش ایرنا اگرچه این ماده دخانی که همچون سیگار در لای کاغذ استعمال می شود نیز دچار افزایش قیمت شده اما همچنان در مقایسه با سیگار از قیمت پایین تر برخوردار است و مغازه های مرتبط و غیرمرتبط زیادی در ارومیه به فروش آن اقدام می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مشتریان توتون های فله ای در ارومیه از یک قشر خاص نیستند و برخی زنان و مردان از کوچک تا بزرگ از مشتریان ثابت توتون فروشی های سطح شهر به شمار می روند و نقصان فیلتر را هم با فیلترهای پلاستیکی موجود در بازار جبران می کنند.
به گفته برخی از مردم هیچ نظارتی در عرضه توتون فله ای وجود ندارد و گاهی نیز برخی از سودجویان مواد دیگری را با آن مخلوط می کنند و به مصرف کنندگان می فروشند.
اما به گفته علی قدرت الهی که 20 سال سابقه توتون فروشی دارد، مصرف کنندگان توتون ضرر این ماده را کمتر از سیگار تلقی می کنند و طعم آن را نیز بیشتر دوست دارند.
این فروشنده توتون خشک و فله ای ادامه داد: پیش از این توتون های خارجی که از ترکیه وارد می شد از مشتریان بیشتری در مقایسه با توتون های ایرانی برخوردار بود اما قیمت توتون خارجی به سه برابر توتون ایرانی افزایش یافته است و در حال حاضر توتون ایرانی بیشتر به فروش می رود.
وی قیمت هر کیلوگرم توتون داخلی را 80 هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم توتون خارجی را در بازار 300 هزار تومان عنوان کرد.
محمود شمزین یکی دیگر از فروشندگان توتون نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا کاغذ توتون نیز دچار افزایش قیمت شده است؟ گفت: کاغذی که برای توتون مصرف می شود، همان کاغذ معمول است.
نکته جالب توجه اینکه استعمال کنندگان توتون تمایلی به کشیدن سیگار ندارند و بهرام فیض، یکی از مصرف کنندگان توتون می گوید: 15 سال توتون مصرف کرده ام اما در این مدت حتی یکبار هم به علت وجود مواد شیمیایی در سیگار از آن استعمال نکرده ام.
توحید محمودی، یکی دیگر از خریداران توتون که به گفته خودش به علت افزایش قیمت سیگار در ماه های اخیر به توتون ایرانی روی آورده است، گفت: تاکنون به مضررات توتون یا سیگار فکر نکرده ام اما گرایش به توتون ایرانی با وجود افزایش قیمت سیگار خارجی امری طبیعی است.
مرد 35 ساله ای که در 10 سال گذشته توتون استعمال کرده است در حال خرید این ماده دخانی به خبرنگار ایرنا گفت: طعم و بوی توتون بهتر از سیگار بوده و از طرف دیگر وجود مواد شیمیایی در سیگار مشهود است.
وی نظر متفاوتی در مقایسه با توتون داخلی و خارجی داشت و گفت: توتون ایرانی بهتر از توتون خارجی بوده و دسترسی به آن با قیمت پایین امکان پذیر است.
فوق تخصص ریه و مراقبت های ویژه نیز گفت: دود حاصل از مواد دخانی چه به صورت سیگار و چه به صورت توتون و قلیان دارای 200 نوع ماده سمی است که این حجم بالای مواد مضر وارد ریه و دستگاه تنفسی می شود.
دکتر پیام صالحی ادامه داد: ورود مواد سمی حاصل از دود مواد دخانی به ریه فرد استعمال کننده موجب بروز التهاب بافتی ریه و در نهایت بروز عوارضی از قبیل سرطان ریه می شود.
وی با اشاره به اینکه مضرات توتون کمتر از سیگار نیست، افزود: عده ای که باور دارند سیگار ماده شیمایی دارد ولی توتون از این ماده مبراست، سخت در اشتباه هستند زیرا هر ماده دودزای دخانی به سیستم تنفسی و ریوی ضرر می رساند.
فوق تخصص ریه و مراقبت های ویژه ادامه داد: وقتی فرد استعمال کننده از سن 30 سالگی بالاتر می رود، حجم بافت ریه وی کاهش می یابد و این امر در نهایت منجر به تنگی نفس فرد و عوارضی از قبیل تخریب بافت و برونشیت در ریه می شود.
دکتر صالحی اضافه کرد: باید آموزش های لازم و کافی در جامعه داده شود تا مصرف مواد دخانی و دودزا کاهش یابد.
مدیر گروه بهداشت و محیط حرفه ای معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی نیز در خصوص علل گرایش مردم به مصرف توتون، گفت: عوامل زیادی از جمله عوامل فردی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی بر گرایش مردم به مصرف مواد دخانی تاثیرگذار بوده و اینکه کدام عامل نقش پررنگ تری دارد در افراد، متفاوت است.
سعید مینایی مهر ادامه داد: با توجه به وجود ماده اعتیادآور قوی در ترکیبات دخانیات از جمله سیگار، قلیان، پیپ و غیره، افرادی که به صورت تفننی مصرف را شروع می کنند با احتمال بالایی دچار اعتیاد می شوند.
وی افزود: نیکوتین یک آلکالوئید بوده که دارای اثر اعتیاد آوری و آرام کنندگی است؛ این آلکالوئید در مغز جذب می شود و آمونیاک جذب آن را بهتر می کند به همین منظور به سیگار ترکیبات مضر آمونیاک اضافه می کنند تا میزان جذب نیکوتین را افزایش دهد.
وی با اشاره به مضرات مصرف توتون و سیگار افزود: مواد مضر موجود در دود دخانیات از طریق دستگاه گردش خون به تمامی اعضای بدن انسان نفوذ و آسیب های غیر قابل جبرانی را به بدن انسان وارد می کند که بسته به شکل و میزان مصرف، شدت آسیب ها نیز در نقاط مختلف بدن متفاوت است.
وی ادامه داد: توتون که از طریق قلیان مصرف می شود به دلیل حجم بالای دود حاصل از مصرف آن بسیار مضرتر و آسیب رسان تر است.
مدیر گروه بهداشت و محیط حرفه ای معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی ادامه داد: سن شروع به استعمال مواد دخانی در آذربایجان غربی 19.9 است.
مینایی مهر افزود: مصرف قلیان در برخی خانواده ها عاملی مهم در پایین آمدن سن شروع مصرف دخانیات است زیرا با ورود قلیان به کانون خانواده، گرایش نوجوانان، جوانان و زنان به مواد دخانی و سایر مواد دخانی بیشتر می شود.
وی بیان کرد: افزایش مصرف قلیان در بین دختران و زنان به عنوان مادران آینده آسیبی جدی به سلامتی نسل های آینده وارد می کند.
وی اضافه کرد: آموزش و فرهنگ سازی در کلیه مقاطع سنی اقشار جامعه با استفاده از کلیه امکانات سازمان های دولتی و غیر دولتی، آشنا کردن شهروندان به حقوق شهروندی و حق استفاده از هوای سالم در اماکن عمومی، برنامه ریزی دقیق جهت پرورش و تقویت مهارت های زندگی در آحاد جامعه به خصوص جوانان و زنان از راهکارهای مقابله با افزایش مصرف توتون و سیگار در جامعه است.
به گفته وی اجرای دقیق و بدون قید و شرط قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و آیین نامه و دستورالعمل های اجرایی آن از مهمترین برنامه های مقابله با مصرف مواد دخانی است.
نوریه دلیلی، رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی نیز در رابطه با آمار شیوع مصرف دخانیات گفت: بر اساس آخرین بررسی عوامل خطر بیماری های غیرواگیر، حدود 15 در صد از جمعیت گروه سنی بالای 18 سال استان در مناطق شهری و روستایی، استعمال روزانه دخانیات داشته اند.
به گزارش ایرنا دخانیات هر ساله منجر به مرگ حداقل یک میلیون نفر در دنیا می شود و چنانچه الگوی مصرف دخانیات تغییر نکند پیش بینی می شود تا سال 2030 بیشترین عامل مرگ و میر و کاهش طول عمر باشد.
8135/3072

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي استعمال دخانيات اروميه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۳۱۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخودفرنگی وزن را کاهش می‌دهد؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز نخود فرنگی علاوه بر خوشمزه بودن گنجینه کوچکی از مواد مغذی هستند که دارای فواید بسیاری برای سلامت بدن می باشند. برخی افراد علاقه ای به خوردن آن ندارند، اما باید بدانند که حتما در ذائقه خود باید تغییر ایجاد کنند. نخود فرنگی دارای آمینو اسیدهای ضروری، سیستئین، لیسین و بسیاری از مواد مغذی مهم مانند پروتئین ها، ویتامین B، ویتامین E، نشاسته و چربی ها است. نخودفرنگی از محدود حبوباتی است که هم بصورت خام و هم پخته، جزء سبزیجات تازه محسوب می گردد. در مطلب قبلی خواص نخود فرنگی را کامل گفتیم و حالا در این بخش اثر این نخودهای سبز کوچک را در لاغری و کاهش وزن بیان خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

افرادی که در فصل گرما کمتر آب می‌خورند بخوانند

کاهش وزن با نخود فرنگی؟

افزایش وزن و تغییر سایز به دلیل سبک زندگی ناسالم و مصرف غذاهای پرچرب و کالری به وجود می آید. برای تغییر در رژیم غذایی بهتر است انواع مختلف غذاها را دریافت کنید، نخودفرنگی یکی از مواد غذایی مهمی است که در کاهش وزن موثر است. نخودفرنگی به طور طبیعی یک ماده غذایی کم کالری، کم چرب، حاوی پروتئین، فیبر و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است. به طور کلی هر فنجان نخودفرنگی حاوی ۱۳۴ کالری است اما فیبر بالایی دارد، به همین دلیل برای کاهش وزن بسیار مناسب است. اگر مایل به کاهش وزن خود هستید، سوپ سبزیجات خود را با افزودن نخودفرنگی تکمیل کنید. این سوپ با فیبر و پروتئین بسیار، احساس سیری در شما ایجاد کرده و جلوی اشتهای شما را می گیرد. این سوپ را قبل از غذای اصلی میل کنید تا غذای کمتری بعد از آن مصرف نمائید. زیرا این سوپ حجم زیادی از معده شما را اشغال کرده و از پرخوری جلوگیری می کند.

مواد مغذی نخود فرنگی

سه چهارم فنجان نخود فرنگی دارای ۱۰۰ واحد کالری است، مقدار پروتئین آن از یک چهارم فنجان بادام یا یک قاشق غذا خوری کره بادام زمینی بیشتر است. هر فنجان نخود فرنگی ۸ گرم فیبر و ۲۸ درصد فیبر مورد نیاز روزانه را تامین می کند. بسیاری از افراد فیبر کافی در طول روز مصرف نمی کنند، که می توانند با افزودن نخودفرنگی به غذای خود، فییبر مورد نیاز را دریافت کنند.
علاوه بر فیبر و پروتئین منبع مناسبی از ویتامین های گروه B، ویتامین A، ویتامین C، بتا کاروتن، آهن، منیزیم و ویتامین K است.

آیا مصرف نخود فرنگی، موجب چاقی می شود؟

تحقیقات بخش سلامت دانشگاه هاروارد نشان می دهد که میان افزایش مصرف سبزیجات نشاسته ای و بالا رفتن وزن ارتباطی وجود دارد. به طوری که نخودفرنگی را نیز یکی از عوامل افزایش وزن می دانند. در این مطالعه از اطلاعات یک پرسشنامه تغذیه ای استفاده شد که خطاهای محاسباتی داشت. این که بدانیم چه غذایی را در باید در کنار این سبزیجات استفاده کنیم، اهمیت بسیاری دارد.

با اینکه تحقیقات نشان داده است افزایش مصرف سبزیجات نشاسته ای باعث بالا رفتن وزن می شود اما تحقیقات دیگری نیز ثابت می نماید افزایش مصرف فیبر در برنامه غذایی به کاهش وزن کمک می کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1228762 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • نگران مصرف قلیان هستیم/ دکه‌های مطبوعاتی مجوز عرضه دخانیات ندارند
  • ویپ و خطراتی فراتر از آسیب به ریه و مغز
  • نخودفرنگی وزن را کاهش می‌دهد؟
  • تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور
  • ویپ های ۲ میلیون تومانی در کشور/ چرا سیگارهای الکترونیک در ایران ممنوع نمی شود؟!
  • «اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • پهپاد ارزان قیمت راهی بازار مصرف می شود
  • رشته‌های عفونی و خون متقاضی کمتری دارند/ شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم