Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@23:24:33 GMT

سامراء شهر غریب

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۳۲۱۷۵

سامراء شهر غریب

تهران- ایرنا- شهر مقدس سامراء یا سامره در لغت به معنای شاد کننده زائران و مدفن دو تن از امامان شیعه حسن عسکری (ع) و علی نقی (ع) و از شهرهای مذهبی عراق در بین مردم این کشور به شهر غریب معروف است.

به گزارش خبرنگار عتبات عالیات ایرنا، این شهر مقدس که در استان صلاح الدین عراق است. بین تکریت و بغداد قرار دارد و به خاطر مدفن بودن این دو امام شیعه، عسکریین (ع) نیز گفته می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در حرم مطهر امامین عسکریین (ع) همچنین مرقد مطهر نرجس خاتون مادر بزرگوار امام عصر(عج) و حکیمه خاتون دختر امام جواد (ع) و عمه امام عسکری (ع) نیز در پایین پای امامین عسکریین (ع) مدفون است.

* انفجار و تخریب حرم امامین عسکریین (ع)
تکفیری های از خدا بی خبر در ادامه عملیات های تروریستی و کشتار مردم بی دفاع در سال 1384 و 1386 در دو اقدام تروریستی و انفجار حرم و گنبد این مکان مقدس موجب شهادت جمعی از کودکان، زنان و مردان بی گناهی شدند که برای زیارت به این مکان مقدس سفرکرده بودند.
به همین منظور نیروهای ستاد بازسازی عتبات عالیات که در توسعه، بازسازی و ترمیم اعتاب مقدسه فعالیت می کنند، عملیات بازسازی و ترمیم مکان های آسیب دیده حرم مطهر امامین عسکریین (ع) را با همفکری و همکاری جمعی از اساتید دانشگاه، هنرمندان و متخصصان امر آغاز کردند و پس از گذشت حدود پنج سال کار و تلاش شبانه روزی عملیات بازسازی و ترمیم را به پایان رساندند.
در این خصوص می توان از ساخت مجدد گنبد و مکان های آسیب دیده حرم مطهر امامین عسکریین (ع) شامل طلاکاری گنبد، آینه کاری، گلدسته ها، ساخت ضریح و دیگر مکان ها توسط هنرمندان و متخصصان ایرانی نام برد.
ساخت صندوقچه های مضجع امامین عسکریین(ع)، نرجس خاتون و حکیمه خاتون، ساخت پنجره فوقانی باب الغیبه و باب المراد، درهای حرم مطهر و باب القبله و نیم ضریح امامین عسکریین (ع) نیز از دیگر اقداماتی است که توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات و کمک خیرین و اهدای نذورات مردمی به انجام رسیده است.

* اجرای بیش از 180 طرح در مکانهای مقدس عتبات عالیات
ستاد بازسازی عتبات عالیات که فعالیت بازسازی، ترمیم و توسعه مکان های مقدس عراق را از حدود 13 سال پیش در کربلا، نجف، کاظمین و سامراء در عراق آغاز کرده است تاکنون موفق شده است در قالب سه طرح کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در بسیاری از موارد از برنامه زمانبندی پیشی گرفته و بسیاری از طرح های خود را به پایان برساند.

* اشتغالزایی
در این ارتباط بیش از سه هزار و 500 متخصص امور فنی، هنرمند، کارگر و طراح ایرانی عهده دار بازسازی، ترمیم و توسعه حرم ها و مکان های مقدس عتبات عالیات در عراق هستند.
در هر گوشه ای از این حرم مطهر که بنگرید می توانید شاهد آثاری از هنر هنرمندان ایرانی در قالب آینه کاری، مقرنس کاری رواق ها و حتی دیگر هنرهای هنرمندان ایرانی باشید که برخی از آنان در حال سپرده شده به فراموشی بودند.
حسن پلارک، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: اجرای بیش از 20 طرح بزرگ بازسازی و توسعه حرم های مطهر در عراق از جمله اقدامات برجسته خادمان آن بزرگوران به شمار می آید.
وی با قدردانی از ملت بزرگ ایران اسلامی در اهدای نزورات و کمک های خیرین و همه دست اندرکاران عرصه جهاد بازسازی عتبات اظهار داشت: اقدامات صورت گرفته در بازسازی و توسعه مکان های مقدس عتبات عالیات در عراق در قالب چند بخش برای اقدامات فوری شامل ترمیم و تعمیر، رفع نیازهای حرم های مطهر و اقدامات توسعه ای به انجام رسیده است.
وی با تاکید بر اینکه ما موظف هستیم تا وجوه نقدی و غیری نقدی را فقط صرف بازسازی عتبات عالیات کنیم، گفت: این ستاد تلاش شبانه روزی خود را معطوف به طرحها و اقداماتی کرده است که در شأن و مزلت ائمه اطهار (ع) و زائران ایشان باشد.
وی با تاکید بر اینکه امسال جشنواره افتتاحیه طرح ها را خواهیم داشت گفت: تاکنون تمام پروژه ها با نازلترین قیمت و بالاترین کیفیت به انجام رسیده است.
گزارش از بهروز سلطانیان
اجتمام* 1933* 3063

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعی عتبات ستاد بازسازی عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۳۲۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غریب آبادی: وضعیت حقوق بشر به صورت مکتوب منتشر می‌شود

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، مراسم رونمایی از کتاب نقض حقوق بشر در کانادا و سوئد روز سه‎شنبه، ۱۱ اردیبهشت، با حضور کاظم غریب آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران و جمعی از کارشناسان حقوقی و فرهنگی و همچنین اساتید دانشگاه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: غریب‌آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

در این مراسم از دو جلد کتاب با عنوان «نگرانی‌های حقوق بشری در دو کشور کانادا و سوئد طی دو دهه گذشته از منظر نهادهای بین‌المللی حقوق بشری» رونمایی شد.

غریب آبادی در این مراسم ضمن اشاره به اینکه بحث حقوق بشر از دو بعد مهم است، گفت: نخست حمایت و ارتقای حقوق بشر در داخل است و دوم از آنجایی که ما آماج اتهامات برخی کشورها قرار داریم، بنابراین وظیفه داریم وضعیت حقوق بشر را در این کشورها رصد کنیم و ببینیم که آیا در این زمینه صادق هستند یا خیر.

دبیرستاد حقوق بشر با بیان اینکه از اکتبر گذشته مشخص شد رویکرد جامعه بین‌المللی نسبت به حقوق بشر آنگونه که برخی کشورها می‌گویند، باید تغییر کند، اظهار کرد: ما برای اولین بار تصمیم گرفتیم وضعیت حقوق بشر را در داخل ایران به صورت مکتوب منتشر کنیم؛ همچنین یکی از کارهایی که در ستاد حقوق بشر انجام می‎شود، پایش حقوق بشر در برخی کشورهاست؛ ستاد حقوق بشر منبع را نه رسانه‌ها و ژورنالیستی بلکه بر رویکرد سازوکارهای بین‎المللی قرار داده است اما این به معنای درست بودن هرچه آن‌ها می‌گویند، نیست.

وی همچنین به بررسی گزارش گزارش‎گران سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در کشورها طی دو دهه اشاره کرد و گفت: این گزارش‎گران سفرهایی به کشورها دارند و گزارش‎ها و توصیه‎نامه‌هایی منتشر می‌کنند که این‌ها در ستاد حقوق بشر بررسی شده‎اند.

غریب آبادی، ادامه داد: در مرحله نخست بررسی وضعیت کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایسلند، کانادا، آلمان، سوئد در دستور کار قرار گرفتند؛ مبنای کتب بر زبان فارسی نبود و کتاب‎های مذکور به زبان انگلیسی هم منتشر شدند.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه دلیل انتخاب این هفت کشور این است که در وهله نخست این کشورها در زمینه حقوق بشر مدعی هستند و ثانیا این کشورها علیه ایران اقدامات و اتهاماتی وارد می‌کنند، عنوان کرد: رویکرد ما تدافعی نیست؛ به‎زودی و ظرف یک ماه آینده رویکرد تهاجمی در حوزه حقوق بشر را نهایی می‌کنیم که بعد پاسخگویی، رفع ابهام و تعامل هم دربردارد؛ تصمیم بر این است که در این رابطه سندی تهیه شود که پیش‌نویس آن آماده شده است.

وی در بخشی دیگر با اشاره به اینکه کانادا کشوری است که گرفتار نقض گسترده حقوق بشر است و حقوق بومیان در این کشور نقض می‌شود، اضافه کرد: کانادا هم در داخل و هم در ارتباط با کشورهای دیگر حقوق بشر را نقض می‌کند؛ این کشور هر سال در نشست مجمع عمومی سازمان ملل علیه ایران قطعنامه صادر می‌کند.

غریب آبادی، اضافه کرد: سوئد نیز به همین شکل است؛ اکنون حمید نوری چهار سال است که در این کشور بازداشت است و همه حقوق وی نقض شده است؛ حمید نوری تبعه ایران است و وظیفه ما است که تمام تلاش‌ها را درباره این شهروند ایرانی انجام دهیم؛ ان‎شاالله که بتوانیم حمید نوری را به دامان خانواده بازگردانیم.

معاون امور بین‎الملل قوه قضاییه در بخشی دیگر با تاکید بر اینکه حقوق بشر یک موضوع سیاسی شده است، عنوان کرد: نهادهای حقوق بشری درباره فلسطین چه کردند، درباره دانشگاه‌های آمریکا نهادهای حقوق بشری هنوز یک بیانیه هم صادر نکردند؛ شورای حقوق بشر درباره آمریکا سکوت کرده، اما در ایران چه اتفاقی افتاده که این نهاد چندین بیانیه صادر می‌کند، اما کمیساریای عالی درباره آمریکا سکوت کرده است.

دبیر ستاد حقوق بشر، تصریح کرد: سیاست‎زدگی در حقوق بشر تنها درباره کشورها روی نداده و نهادهای بین‌المللی هم دچار این سیاست‌زدگی شدند.

غریب آبادی در بخشی دیگر با اشاره به اینکه درباره بحث تحریم اقدامات زیادی انجام شده و ادبیات‎سازی گسترده‌ای درباره تحریم‌های یک‎جانبه صورت گرفته است، گفت: پرونده‎های زیادی در شعبه پنجاه‌وپنجم دادگستری تهران درباره تحریم‌ها باز شده است؛ همچنین پرونده‌هایی برمبنای طرح شکایت از سوی شاکی خصوصی از جمله بیماران پروانه‌ای تشکیل شده است.

دبیرستاد حقوق بشر، اظهار کرد: موارد نقض را باید با استفاده از ابزارهای خود پیگیری کرده و باید به دنبال اجرای حکم‌های صادرشده برویم، تاکید کرد: این موضوع پیگیری شده و آرای محاکم ما باید اجرا شود؛ در این رابطه کشتی که محموله نفتی آمریکا را داشت توقیف شد و براساس حکم دادگاه درباره بیماران پروانه‌ای باید صرف شود که اقدام خوبی است.

غریب آبادی در بخشی دیگر با بیان اینکه یکی از مطالباتی که مقام معظم رهبری همواره تاکید داشتند دفاع از حقوق مستضعفان است، افزود: در حوزه دفاع از حقوق مردم غزه اقدامات زیادی انجام شده است.

دبیر ستاد حقوق بشر همچنین نقش سازمان‌های مردم‌نهاد و رسانه‌ها را در زمینه پایش و رصد حقوق بشری بسیار مهم خواند و گفت: در این موضوع نیز از اقدامات پژوهشگران و دانشگاه‌ها استقبال می‎شود.

در پایان این مراسم با حضور دبیر ستاد حقوق بشر و مدعوین، از کتاب نگرانی‌های حقوق بشری در دو کشور کانادا و سوئد طی دو دهه گذشته از منظر نهادهای بین‌المللی حقوق بشری رونمایی شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229029 برچسب‌ها حقوق بشر

دیگر خبرها

  • جزییاتی از آخرین اقدامات مطلوب برای پیاده‌روی اربعین در کرمانشاه
  • عکس| تبریک عجیب و غریب بهرنگ علوی در روز معلم
  •  تقویت زیرساخت‌های مرز بین المللی خسروی در دستور کار استانداری
  • مواکب کوچک اربعین ساماندهی می‌شود
  • کمک ۴ میلیاردی مردم لرستان برای بازسازی عتبات‌عالیات
  • سفر به عتبات یک سفر توحیدی است
  • وضعیت حقوق بشر در ایران برای اولین بار به صورت مکتوب منتشر می‌شود
  • احداث ۴ شبستان جدید در آستان حسینی
  • غریب آبادی: وضعیت حقوق بشر به صورت مکتوب منتشر می‌شود
  • تصمیم کمیساریای عالی حقوق بشر؛ محکومیت دیگری به جای آمریکا