Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مهاباد- ايرنا- مهمترين عامل در فرهنگ سازي، جلب اعتماد جامعه، جهت گيري افکار عمومي، بسترسازي براي انجام فعاليت هاي جمعي، آگاه سازي و همراه کردن مردم، کمک به مسوولان و بسترسازي براي توسعه بر گرده رسانه هاست.

به گزارش ايرنا رسانه ها براي شناسايي و معرفي کالاهاي کيفي و اعتمادسازي براي خريد کالاي ايراني و تغيير نگرش مردم نسبت به کالاهاي ساخت داخل و کالاي هاي خارجي با 2 شيوه تکنيک خبررساني و تاکتيک تبليغات با ذهن و افکار مردم ارتباط برقرار مي کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اگر استفاده از تکنيک ها و شيوه هاي مختلف خبري را بر مبناي واقعيت بدانيم، تبليغات در بيشتر موارد بر مباني غير از واقعيت طراحي مي شود.
کارشناسان ارتباطات معتقدند با بررسي رسانه‌ها به يک واقعيت تلخ مي‌رسيم که تبليغ و معرفي کالا در رسانه‌هاي ارتباط جمعي با نگرش گردش چرخ رسانه صورت مي‌گيرد و با اين نگرش نمي‌توان کالاي کيفي و خوب را از کالاي بي‌کيفيت تشخيص داد.
رييس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي تهران در اين خصوص در گفت و گو اختصاصي با خبرنگار ايرنا بيان کرد: رسانه ها به قابليت پول سازي تبليغات توجه دارند و حمايت از توليد ايراني يا اصلاح الگوي مصرف مد نظر قرار نمي گيرد.
محمدمهدي فرقاني افزود: راديو و تلويزيون تبليغ کالاي خارجي را ممنوع کرده که گام موثري در حمايت از کالاي ايراني است ولي در مجموع رسانه ها به دنبال درآمد هستند و الگوي رسانه اي در کشور و البته ساير کشورها استقبال از تبليغات در ازاي پرداخت پول است.
وي يادآور شد: اما با توجه به بعد فرهنگي انقلاب و ضرورت حمايت از کالاي ايراني اين الگو در کشور نياز به بازنگري اساسي دارد.
فرقاني ادامه داد: 2 رويکرد مي توان در اين خصوص اتخاذ کرد؛ اول اينکه به صورت قانوني تبليغ کالاي غيرايراني را ممنوع کنيم که البته ممکن است به تجارت و کسب و کار لطمه بزند و بخش خصوصي را دچار رکود کند.
وي اضافه کرد: اولويت دادن به تبليغات کالاهاي با کيفيت ايراني راهکار دومي است که امکان حمايت از توليد و کالاي ايراني را محقق مي کند.
استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي تهران همچنين گفت: بر اين اساس رسانه ها نياز به سياست گذاري جديدي دارند که البته به علت پايين بودن شمارگان مطبوعات، اين سياست گذاري جديد را بايد راديو و تلويزيون بيشتر مورد توجه قرار دهد.
دکتر فرقاني با اشاره به اينکه در ساختار تبليغات بايد مرجعي دولتي يا صنفي براي تائيد تبليغات و کيفيت کالا تاسيس شود، ادامه داد: تبليغات رسانه اي بايد مورد تائيد مرجع ياد شده قرار گيرد؛ به خصوص تبليغاتي که با سلامت جامعه ارتباط مستقيم دارد.
رييس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي تهران گفت: مرجع نظارتي بايد روي محتواي تبليغات بازرگاني نظر بدهد و شناسنامه دار بودن کالا و کيفيت آن را تاييد کند و سپس مجوز تبليغات داده شود؛ در واقع بايد گواهي تائيد از مرجع ياد شده صادر شود.
فرقاني تاکيد کرد: متأسفانه بستر تبليغات رسانه‌اي در اين خصوص داراي نقص است و تنها تعيين‌ کننده در تعريف و تمجيد از کالا ميزان هزينه تبليغات است که به رسانه پرداخت مي شود طوري که به صحت و سقم مطالب توجه نمي شود
وي اضافه کرد: بر اين اساس اين کارکرد بايد بازبيني شود و ويژگي‌هاي مورد ادعاي توليد‌کننده بايد اثبات و سپس تبليغ در رسانه پذيرفته شود.
دست اندرکاران رسانه معتقدند اگرچه تبليغات بر مبناي واقعيت استوار نيست اما به اين معنا هم نيست که تبليغ کننده کالا به روش تبليغات سياه يا تبليغات خاکستري به ‌خاطر پول دريافتي از توليد‌کننده به مخاطبان دروغ بگويد و جنس و کالاي بي‌کيفيت را تبليغ کند.
رسانه يک عامل مؤثر در توسعه است که البته تبليغات رسانه‌اي با آن تطابق و تناسب ندارد و در اين ارتباط يک دگرگوني در تبليغات رسانه‌اي لازم است که آغاز آن با تغيير قوانين تبليغات رسانه‌اي امکان پذير است و تا زماني که خواص و ويژگي‌هاي کالايي مورد تأييد نيست نبايد تبليغ شده و به خورد مردم داده شود.
استاد روزنامه نگاري دانشگاه هاي علامه طباطبايي تهران نيز در اين خصوص به ايرنا گفت: تا زماني که پول و مسائل مالي در مطبوعات و رسانه ها اولويت اول محسوب مي شود و حتي در انتشار مطالب خبري نيز تاثير مستقيم دارد، در اين زيرساخت براي حمايت از توليد و کالاي ايراني مشکل اساسي وجود دارد.
حسينعلي افخمي بيان کرد: رابطه معني داري بين کالاي ايراني و تبليغات در رسانه ها وجود ندارد و اين رويه بايد اصلاح شود.
وي ادامه داد: چه بسا در تبليغات رسانه اي کالاهايي که کيفيت آنها شعاري است و واقعيت ندارد بر کالاهايي که از کيفيت مناسب برخوردار است ترجيح داده مي‌شود؛ بر اين اساس تاثير اين موضوع در آينده فروش کالاهاي ايراني نقش بازدارنده خواهد داشت.
از چهره هاي ماندگار علمي و استاد مديريت رسانه دانشگاه تهران نيز به ايرنا گفت: بيشتر رسانه هاي ايران سياسي است و توليد محور نيستند و زيرساخت حمايت گرايانه نيز ندارند.
علي اکبر فرهنگي بيان کرد: حتي ساختار اطلاع ‌رساني در معرفي کالا با ساختار تبليغات رسانه‌اي در تضاد است و ابتدا بايد اين تضاد از بين برود تا کار رسانه‌اي به دست خود رسانه خنثي نشود.
وي ادامه داد: برخي مواقع کالايي از طريق رسانه تبليغ مي‌شود و از طرف ديگر بخش اطلاع‌ رساني رسانه‌اي نکات ضعف آن را بيان مي‌کند؛ بايد حمايت از کالايي صورت گيرد که کيفيت در شعار را در عمل ثابت کرده باشد.
وي اضافه کرد: اگرچه تبليغات جزو جدايي ‌ناپذير رسانه‌هاست اما علت تأثيرگذاري آن اعتمادي است که مخاطبان به ذات رسانه‌ها دارند.
وي گفت: بايد در تبليغ و معرفي درست کالا چاره انديشي شود يعني اعتماد مخاطب دستاويز قرار نگيرد؛ بر اين اساس ساختار تبليغات در رسانه و قوانين مربوطه متناسب با حمايت از کالاي ايراني تنظيم شود و البته اقتصاد رسانه نيز مورد توجه ويژه مسوولان قرار گيرد تا رسانه ها دچار مشکل نشوند.
وي بيان کرد: برخي از رسانه‌ها در چند سال گذشته برخلاف اخلاق حرفه‌اي، تبليغات خاکستري با منبع مبهم و غيرموثق و اطلاعات و محتوا را بر تبليغات سفيد مبتني بر اطلاعات درست و منبع موثق ترجيح داده‌اند.
وي افزود: اين موضوع علاوه بر اينکه در دراز مدت موجب کاهش اعتماد مخاطبان به رسانه‌هاي مذکور خواهد شد، سلامت رواني مردم را نيز تهديد مي‌کند.
به ‌نظر کارشناسان ارتباطات و رسانه، تبليغات خاکستري نه منبع مطمئني دارد و نه محتواي آن مورد تأييد و اطمينان است؛ بر اين اساس برخي رسانه‌ها از مبهم بودن محتوا و نداشتن دسترسي مخاطبان به اطلاعات شفاف و دقيق، سلامت رواني و اعتماد مردم را فداي سود اقتصادي براي چرخاندن چرخ‌هاي رسانه‌اي خود مي‌کنند و اين روند براي حمايت از کالاي ايراني با کيفيت سم است.
کلام آخر اينکه بايد بستر رسانه‌اي براي حمايت از کالاي ايراني فراهم شود؛ حمايت از کالاي ايراني وظيفه تمام رسانه‌ها بوده و معرفي آنها از اولويت‌هاي مهم است اما تبليغ کالاهاي بي‌کيفيت از بين بردن اعتماد عمومي و بي‌اعتبار کردن توليدکنندگان زحمت کشي است که در بازار رقابت توانسته اند کيفيت را در عمل نشان دهند.
3093/3072
** گزارش: پيمان پاکزاد
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۳۲۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت شورای هماهنگی تبلیغات از اعتراضات دانشجویی علیه اسراییل

به گزارش خبرگزاری مهر، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، بیانیه‌ای در حمایت از اعتراضات بین المللی دانشجویی علیه جنایات صهیونیست‌ها صادر کرد.

در این بیانیه آمده است:

با ادامه‌ی نسل‌کشی، کشتار و جنگ در غزه، دانشگاه‌های سراسر جهان بویژه ایالات متحده آمریکا شاهد بزرگ‌ترین موج تجمعات اعتراضی به نشانه‌ی همبستگی با مردم فلسطین و خواهان قطع مراودات علمی با نهادها و شرکت‌های وابسته به آن و توقف ارسال تسلیحات کشتار جمعی به سازه‌ی فاشیستی هستند.

امروز در مهد به اصطلاح «آزادی بیان» و «آزادی آکادمیک» (آزادی موسسات دانشگاهی، پژوهشی و اعضای جامعه علمی، استادان، پژوهشگران و دانشجویان)، در حمایت از درنده خوترین نیروی تاریخ بشر یعنی دولت فاشیست و آپارتاید رژیم صهیونیستی، آمریکای جنایتکار که خود را متصدی بلامنازع فضیلت‌ها و ارزش‌های انسانی می‌داند در کسری از ثانیه ارزش‌های جهانشمول آزادی را تحقیر و روی راستینِ خود را نشان داده و در یک اقدام بی‌سابقه با اشغال و لگدمال کردن حریم مستقل دانشگاه آن را تبدیل به پادگان کرده و با گسیلِ پلیس ضد شورش، گارد ملی ارتش آمریکا، استقرار نیروهای امنیتی و تک‌تیرانداز، نصب دوربین‌های امنیتی نسبت به محاصره دانشگاه و دستگیری، بازداشت و ضرب و شتم صدها استاد و دانشجو اقدام و با پرونده‌سازی، مقدمات تعلیق و اخراج آنها را در راستای سرکوب و خفه کردن صدای حامیان فلسطین و معترضین به ماشین نسل‌کشی فراهم کرده است و سازمان بدنام موساد با استفاده از تکنولوژی شناسایی صورت، دانشجویان را تهدید به از دست دادن موقعیت‌های شغلی و استخدامی می‌کند.

امروز در دوره پسافروپاشی و افول هژمونی نظام سلطه، که تحولات جهانی با سرعت سرسام‌آور حول مساله فلسطین و غزه قهرمان به پیش می‌رود و خیزش نوین ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های جهان به راه افتاده و نیروهای ساحت میدانی جبهه خود را مشخص و حول این مساله دست به صف‌آرایی زده‌اند دانشجویان و اساتیدِ تمامی دانشگاه‌های ایران اسلامی، حمایت از مردم فلسطین را رسالت و ماموریت اصلی خود قرار داده و پیش‌آهنگ تحولات منطقه‌ای و جهانی باشند و با نمایندگی مطالبات مردمی نگذارند نیروهای منحط، اوباش و شیفتگان دموکراسی صوری و گزینشی آمریکایی بر حوزه عمومی مسلط گردند.

کد خبر 6089667 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • ضرورت توجه به جریان رسانه‌ای در مناطق مختلف اردبیل
  • نام خلیج فارس همیشه ماندگار است
  • لزوم تغییر رویکرد خدماتی به اجتماعی در شهرداری‌ها
  • دو راهکار کاهش ارزبری واردات بی رویه موبایل
  • حمایت شورای هماهنگی تبلیغات از اعتراضات دانشجویی علیه اسراییل
  • لزوم تشکیل کارگروه مشترک برای ایجاد تغییر در طرح ترافیک
  • ‌مهم‌ترین ‌در تحقق شعارهای سال، توجه به حمایت از تولید ملی است
  • روش‌های جدید در تبلیغات دین به معنای کمرنگ شدن روش‌هایی سنتی تبلیغ نیست
  • لزوم توجه به پیوست فرهنگی و رسانه‌ای جهت اجرای شعار سال
  • چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟