Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@15:28:55 GMT

لبنان در انتظار تولد کابینه جدید

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۳۳۷۹۸

لبنان در انتظار تولد کابینه جدید

بیروت-ایرنا-روند تشکیل کابینه جدید لبنان با تعیین سهمیه احزاب اصلی پیروز در انتخابات یک گام به جلو حرکت کرد. بسیاری در انتظار اعلام اسامی نهایی وزیران چند روز پس از عید سعید فطر هستند.

به گزارش ایرنا، «سعد الحریری» که از حدود سه هفته پیش مامور تشکیل کابینه شده است، عصر دیروز (دوشنبه) چارچوب کلی دولت آینده را که شامل تعیین سهمیه فراکسیون های اصلی است به «میشل عون» رئیس جمهوری این کشور تقدیم کرد تا برای شرکت در مراسم افتتاحیه جام جهانی فوتبال 2018 راهی مسکو و بعد از آن برای تعطیلات عید فطر به ریاض سفر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی پس از دیدارش با عون، ضمن بیان اینکه من و رئیس جمهوری، نمایی کلی از چگونگی تقسیم سهم های وزارتی را میان گروه های سیاسی ترسیم کردیم، گفت: دولت باید بیشترین تعداد گروه های سیاسی را جمع کند، چرا که در مرحله منطقه ای دشواری هستیم و هر کسی باید وظایف خود را به انجام رساند.
الحریری افزود: انتخابات تمام شده و همگی تلاش دارند تا قدرت خود را در این دولت ابراز کنند، من موافق تسریع در تشکیل دولت هستم اما با شتابزدگی نه.
رسانه های لبنانی اعلام کردند که نخست وزیر مامور به تشکیل دولت، در تقدیم این نمای کلی، سهم فراکسیون هایی که بیشترین کرسی را در مجلس دارند، به رئیس جمهوری پیشنهاد داده است و اگر موافقت عون را کسب کند، آن وقت به سراغ فراکسیون های کوچکتر می رود، و پس از آن هم برای هر سهم، اسامی و وزارت ها را مشخص کند.
روزنامه «الجمهوریه» لبنان در شماره امروز (سه شنبه) خود خبر داد که الحریری، سهمیه فراکسیون های «لبنان قدرتمند» (متعلق به جریان ملی آزاد و متحدانش)، «المستقبل»، «جنبش امل»، «حزب الله»، «جمهوری قدرتمند» (متعلق به حزب نیروهای لبنانی)، «گردهمایی دموکراتیک» (متعلق به حزب سوسیالیست ترقی خواه)، «المرده» و مستقلین را به رئیس جمهوری پیشنهاد کرده است.
بر اساس گفته منابع این روزنامه، سعد الحریری تعیین 3 وزیر را به عهده عون گذاشته، 5 سهم را به فراکسیون لبنان قدرتمند داده (که حزب ارمنی داشناک را هم در ذیل همپیمانان جریان ملی آزاد به شمار آورده)، 6 وزارت را به دوگانه شیعی یعنی حزب الله و امل سپرده است، 4 وزارت را به فراکسیون منتسب به «سمیر جعجع» یعنی جمهوری قدرتمند اختصاص داده، 5 وزارت سنی را برای حزب خود یعنی المستقبل کنار گذاشته، 3 وزارت را سهم فراکسیون «ولید جنبلاط» یا همان گردهمایی دموکراتیک دانسته و البته ممکن است سهم سوم دروزی ها را از غیر از جنبلاطی ها برگزیند و به جایش یک سهم مسیحی به آنها دهد و 1 وزارت هم به جریان المرده «سلیمان فرنجیه» سپرده است.
این روزنامه در ادامه نوشت که در حالی که همه در سایه تهدیدات پیش روی لبنان به ویژه اقتصادی و مالی، بر ضرورت تشکیل دولت در اسرع وقت تاکید دارند و از تبعات نفی کندی در این روند ابراز نگرانی می کنند، الحریری به عون گفته که قرار است برای افتتاحیه جام جهانی راهی مسکو شود و پس از آن برای تبریک عید فطر به مقامات سعودی و خانواده اش، به عربستان سفر کند.
روزنامه «الاخبار» نیز در شماره امروز خود، نوشت: پیش از بازگشت الحریری از مسکو، ریاض و شاید بعد از آنها پاریس، هیچ چیز ممکن نیست بدست آید.
این روزنامه نکته دیگری را هم اینگونه مورد تاکید قرار داد: حتما هیچ چیز جدی، پیش از دیدار احتمالی الحریری و «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی رخ نخواهد داد.
الاخبار نوشت: روند کندی که نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه در پیش گرفته، تبدیل به نگرانی برای دیگران از جمله میشل عون رئیس جمهوری شده است.
از نظر نویسنده این روزنامه لبنانی، با وجود دیدارها و تماس های مکرر عون و الحریری، این به معنای برخاستن دود سفید از کاخ ریاست جمهوری نیست و به خاطر موانع کاشته شده در مسیر تشکیل دولت، رسیدن به این هدف سخت به نظر می رسد.
البته الاخبار نیز این مساله را که الحریری در چارچوب و نمای کلی ارائه شده به عون، سهمیه فراکسیون های بزرگ را معین کرده، مورد اشاره قرار داده اما نوشت که سهمیه فراکسیون های کوچک به ویژه همپیمانان حزب الله یعنی هشت مارسی ها و مستقل های نزدیک به آن هنوز مشخص نشده است.
این روزنامه یکی از نکات این نمای کلی را تبادل سهمیه یک وزیر مسیحی و سنی با هم بین رئیس جمهوری و نخست وزیر عنوان می کند و نوشته که قرار شده عون یک کرسی وزارتی مسیحی مارونی را به الحریری بدهد و در مقابل یک کرسی وزارتی سنی از او بگیرد.
از نظر الاخبار یکی از گره های تشکیل کابینه بر سر توزیع سهم میان دروزی هاست. فراکسیون های گردهمایی دموکراتیک 4 سهم را درخواست کرده، اما با وجود «طلال ارسلان» که رئیس حزب دموکراتیک است و در انتخابات با جریان ملی آزاد ائتلاف داشت، دادن همه سهم ها به جنبلاطی ها سخت است. از این رو ممکن است میشل عون یکی از سهم های خود را به طلال ارسلان ببخشد.
ولید جنبلاطی که با فرزندش که در انتخابات اخیر با نام او بر کرسی پدر در مجلس تکیه کرد، در سفیر اخیر خود به عربستان سعودی به مقام های آن کشور از جمله محمد بن سلمان دیدار داشت و خودش و «تیمور جنبلاط» این دیدار را دوستانه و صمیمانه توصیف کردند.
روزنامه «المستقل» وابسته به الحریری با اعلام اینکه نخست وزیر لبنان در حاشیه افتتاحیه جام جهانی فوتبال در مسکو با مقام های دیگر کشورها دیدار و گفت و گو خواهد داشت، تاکید کرد: تماس ها و رایزنی های سعد الحریری در مورد تشکیل کابینه با وجود سفر به مسکو و ریاض متوقف نخواهد شد.
این روزنامه همچنین خبر داد که تشکیل دولت پس از تعطیلات عید فطر قطعی به نظر می رسد.
شبکه تلویزیونی ام تی وی لبنان نیز به نقل از منابع خود، گفت که دولت آینده بسیار شبیه دولت قبلی است البته با تغییرات ناچیز.
خاورم**2054

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیاسی لبنان سعد الحریری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۳۳۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هاآرتص: بن‌گویر و اسموتریچ در موضوع تبادل اسرا مانع‌تراشی می‌کنند

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه هاآرتص در یادداشتی تحت عنوان «توافق مبادله اسرا همین الان» بن گویر و اسموتریچ (وزرای امنیت داخلی و دارایی رژیم صهیونیستی) را به خاطر مخالفت با توافق مبادله اسرا و تهدید به خروج از دولت، به شدت مورد حمله و انتقاد قرار داده است.

این روزنامه اشاره کرد که این اوج ارزش‌های تحریف شده راست‌گرایان افراطی است که جنگ ابدی و شهرک‌سازی در غزه را بر جان اسرای اسرائیلی ترجیح می‌دهند.

هاآرتص از بنی گانتز و گادی آیزنکوت دو عضو کابینه جنگ که موافق مبادله اسرا هستند، خواسته نتانیاهو را برای پذیرش این توافق تحت فشار قرار دهند.

روزنامه هاآرتص بیان کرد که گانتز و آیزنکوت باید تهدید به خروج از کابینه جنگ کنند هرچند که این جنگ بدون آن‌ها هم ادامه خواهد داشت و این یعنی اینکه نتانیاهو و نزدیکانش اسرای اسرائیلی را به حال خود رها کردند.

بن کسبت نویسنده سیاسی سرشناس اسرائیلی هم در روزنامه معاریو نوشت که نتانیاهو با یک تراژدی دوگانه مواجه است، یکی توافق مبادله اسرا که پایه‌های دولت او را به لرزه درمی‌آورد و دیگری احتمال صدور حکم بازداشت او که کل اسرائیل را به لرزه درمی‌آورد.

آموس هرئیل تحلیلگر نظامی روزنامه هاآرتص نیز به موضوع مبادله اسرا پرداخته و آن را مهم‌تر خوانده و گفته سخت است نتانیاهو به خاطر پایبندی به شرکای راست‌گرای خود بتواند در مسیر تحقق این توافق گام بردارد.

کد خبر 6093982 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • برگزاری ششمین اجلاسیه هم اندیشی روحانیون کلان شهرهای کشور در قم
  • اصولگرایان در مجلس آینده یک فراکسیون تشکیل می‌دهند
  • صفحه نخست روزنامه های عبری زبان/ نزاع در کابینه رژیم صهیونیستی
  • باتلاق شمال در انتظار صهیونیست‌ها
  • مانع‌تراشی بن‌گویر و اسموتریچ در موضوع تبادل اسرا
  • اولین جلسه هیات اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس دوازدهم برگزار شد + اسامی اعضا
  • اولین جلسه هیات اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی برگزار شد + اسامی اعضا
  • هاآرتص: بن‌گویر و اسموتریچ در موضوع تبادل اسرا مانع‌تراشی می‌کنند
  • ۵۸ درصد صهیونیست‌ها خواستار برکناری فوری نتانیاهو هستند
  • ۱۰۰نفر از منتخبان مجلس دوازدهم خواهان تشکیل فراکسیون اکثریت