Web Analytics Made Easy - Statcounter

اورژانس اجتماعی نقش موثری در کاهش آسیب‌های اجتماعی در شهرها دارد و در صورتی که مردم نسبت به خدمات این نهاد آگاه‌تر شوند می‌توان تا حدود زیادی به کم شدن آسیب‌ها و مراجعه کمتر مردم به کلانتری‌ها امیدوار بود. ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱ استانها اصفهان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مبارکه، حدود 19 سال از تأسیس اورژانس اجتماعی در کشور می‌گذرد، اما هنوز تعداد زیادی از مردم خدماتی را که این اورژانس ارائه می‌دهد، اطلاعی ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال 78 بود که اورژانس اجتماعی با هدف به حداقل رساندن زمان دسترسی مردم به منابع اجتماعی و کاهش میزان آسیب‌های اجتماعی وارده به افراد، در سازمان بهزیستی ایجاد شد.

اورژانس اجتماعی یکی از برنامه‌های مداخله‌ای باهدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به شمار می‌رود و وابسته به سازمان بهزیستی است و این اورژانس در سراسر کشور و در مراکز شهرستان­ها وجود دارد و دارای ماشین گشت در مکان‌های عمومی است و وظیفه‌اش مداخله در بحران‌های همچون کودک و همسر آزاری، خشونت، خودکشی و… است.

اورژانس اجتماعی متشکل از گروهی روان‌شناس و مشاور و مددکار است که اگر در مواقع بحران تماس بگیرید هم مشاوره­ تلفنی می‌دهند و هم در صورت لزوم با تیم مشاوره و روان‌شناسی و مددکاری در محل حاضر می‌شوند و مداخله در بحران می‌کنند.

درواقع می‌توان گفت مهم‌ترین هدف اورژانس اجتماعی، پر کـردن فاصـله بـین خانه با کلانتری و دادگستری توسط خدمات مددکاران اجتمـاعی و روانشناسـان اسـت و به‌عبارت‌دیگر این اورژانس غیر انتظامی تشکیل‌شده تا برای هر موضوعی برای مردم پرونده قضائی ایجاد نشده و پای آن‌ها به کلانتری باز نشود.

شناسایی کانون­ها و مناطق آسیب‌زای اجتماعی از اهدافی است که اورژانس اجتماعی دنبال می‌کند و این مرکز با اطلاعات ارزشمندی که در اختیـار دارد بسـتر مناسـبی بـرای رصد آسیب‌های اجتماعی در جامعه است.

ظرفیت‌های اجتماعی در حل معضلات اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی که در کشورمان وجود دارد به بهترین شکل بهره بگیریم. اورژانس اجتماعی شاید بیش از هر نهاد دیگری در جلوگیری از باز شدن پای همه افرادی که به هر دلیلی جرمی را مرتکب می‌شوند به مراجع قضایی و دادگستری نقش دارد و درواقع حدفاصل منزل تا کلانتری قرار دارد.

طلاق زوجین و کودک‌آزاری بیشترین چالش‌های اورژانس اجتماعی است

مسئول اورژانس اجتماعی شهرستان مبارکه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه متأسفانه آسیب‌های اجتماعی در جامعه ما نسبت به سال‌های اخیر زیاد شده است، گفت: بیشترین چالش‌هایی که اورژانس با آن سرکار دارد طلاق زوجین متعارض، کودک‌آزاری‌ها، خودکشی و زنان و دختران آسیب‌دیده است و وظیفه اورژانس کمک کردن به افراد آسیب‌دیده است.

نسیم نفر بیان کرد: ما در اورژانس اجتماعی کمک می‌کنیم زوجینی که برای طلاق به ما مراجعه می‌کنند، سازش کنند و یا حداقل با دلایل درستی طلاق بگیرند و اگر قرار است سازش بین نشان باشد بتوانیم برخی مشکلات و مسائل را حل و پیگیری کنیم.

وی با بیان اینکه در اورژانس اجتماعی آمارهای این‌چنینی زیاد داریم که زوجین چندین سال درگیر بودند و مشکلاتشان زیاد بوده و هیچ مرکزی نبوده که کارشان را پیگیری کنند، تصریح کرد: زوجین اینجا می‌آیند شناخته می‌شوند، برخی از مشکلاتشان حل می‌شود و در برخی از موارد که مشکلاتشان مزمن شده و ما نمی‌توانیم از آن‌ها مشکلی حل کنیم و راه طلاق انتخاب می‌شود.

مسئول اورژانس اجتماعی شهرستان مبارکه ادامه داد: به دلیل اینکه زنان مطلقه بیشترین قشر آسیب‌پذیر در جامعه هستند، دوره‌های آموزشی مختلفی برگزار می‌شود تا برای بازسازی زندگی‌شان کمک کنیم.

وی با بیان اینکه آموزش‌های فرزند پروری کودکان تک والد، پیش از ازدواج و مهارت‌های کاریابی از جمله کارگاه‌های آموزشی در شهرستان مبارکه است، اظهار داشت: این کارگاه‌های آموزشی برای زنان 20 تا 35 سال برگزار می‌شود.

نفر قسمت بعدی فعالیت این اورژانس را گزارش‌های کودک‌آزاری عنوان و بیان کرد: کودک‌آزاری‌ها سهوی یا عمدی در دو بخش جسمی و بی‌توجهی است که کار این مرکز مداخله و ارتباط با خانواده است و اگر کودک‌آزاری شدید باشد و پدر و مادر صلاحیت بزرگ کردن بچه‌ها را نداشته باشند، کودک را به مراکز شبه خانواده‌های شهرستان ارجاع می‌دهیم.

وی ادامه داد: رسیدگی به مسائل خودکشی افراد بخش دیگر فعالیت‌های اورژانس اجتماعی است که تعدادی کمی در شهرستان داریم که قصد خودکشی دارند و با دارو درمانی و مشاوره و مددکاری توانستیم مسائلشان را حل کنیم.

مسئول اورژانس اجتماعی شهرستان مبارکه با بیان اینکه 15 درصد از آمار جمعیت شهرستان مبارکه از خدمات اورژانس اجتماعی مبارکه استفاده می‌کنند، گفت: خط 123، ارتباط ما با مردم برای گزارش‌هایی مانند کودک‌آزاری مدرسه، همسایه‌ها، دوستان و خانواده‌ها که می‌توان با ما در میان بگذارند و مشاوره‌های اورژانس اجتماعی رایگان، این مشاوران جوان و متخصص هستند.

وی بیان کرد: دوره‌هایی برای معرفی اورژانس اجتماعی در سطح مدارس و ادارات شهرستان برگزار کردیم که از آسیب‌های جدید پیشگیری کنیم و در زمینه روابط با همسر، کودک و پیشگیری از طلاق هر چیزی که به‌نوعی با اورژانس در ارتباط است، آموزش دهیم.

هدف اورژانس اجتماعی به حداقل رساندن و کاهش آسیب‌های اجتماعی است

رئیس بهزیستی شهرستان مبارکه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه اورژانس اجتماعی مبارکه در سال 87 تأسیس‌شده و یکی از اورژانس‌ها سطح دو استان است، اظهار داشت: مرکز اورژانس اجتماعی مبارکه یک خوابگاه و یک ماشین گشت دارد و هدف این مرکز به حداقل رساندن و کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

محسن محمودی با اشاره به اینکه خانواده‌هایی که در آخرین مرحله طلاق بوده‌اند، توانسته‌اند با یک سری مشاوره به زندگی برگردند، گفت: زوجین اگر قبل از اینکه پرونده‌ای برای طلاق تشکیل دهند، به بهزیستی مراجعه کنند، شاید نیازی به ایجاد پرونده و رفت‌وآمد برای طلاق نداشته باشند و مشکلاتشان حل شود.

وی افزود: حوزه‌های توان‌بخشی، امور اجتماعی، پیشگیری و پشتیبانی و مشارکت‌های مردمی، چهار حوزه تخصصی فعالیت بهزیستی‌ها در شهرستان‌ها است.

رئیس بهزیستی شهرستان مبارکه با بیان اینکه حوزه توان‌بخشی با معلولان در پنج سطح، بیماران اعصاب و روان، معلولان جسمی و حرکتی، ذهنی، بینایی و کم بینایی و شنوایی و کم‌شنوا سروکار دارد، خاطرنشان کرد: اعصاب و روان، اختلال اوتیسم، حرفه‌آموزی دختران و پسران بالای 15 و بچه‌های زیر 12 سال و سالمندان، 6 مرکز توان‌بخشی در سطح شهرستان است.

وی ادامه داد: دومین حوزه، حوزه امور اجتماعی است که شامل اورژانس اجتماعی، مراکز غیردولتی و کلینیک و مهدهای کودک و شبهه خانواده است.

محمودی با بیان اینکه بهزیستی یکی از سازمان‌هایی پیش‌قدم‌ترین در اجرای اصل 44 قانون اساسی بوده است، گفت: تعدادی از مهدکودک بهزیستی، کلینیک‌ها و مجتمع‌های غیردولتی و شبهه خانواده‌ها واگذارشده است.

وی با تأکید بر اینکه دو مرکز شبهه خانواده در شهرستان که دختران بالای 14 هستند، به خیریه‌ها واگذارشده است، بیان کرد: این دو مرکز در کشور رتبه بیشترین ازدواج و کمترین طلاق را نسبت به شهرستان دارد و در ازدواج‌های این مراکز از سال 89 تاکنون یک طلاق را هم نداشته‌ایم.
رئیس بهزیستی مبارکه سومین حوزه را پیشگیری عنوان و تصریح کرد: این حوزه بیشتر در زمینه آموزش‌ها و آگاه‌سازی نسبت به آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کند و پنج مرکز مشاوره فعال در مبارکه وجود دارد.

وی با اشاره برگزاری کارگاه آموزش‌های پیش و حین ازدواج، مهارت‌های زندگی، پیشگیری از معلولیت‌ها و از اعتیاد در سطح شهرستان مبارکه، اضافه کرد: در این حوزه طرح غربالگری بینایی و شنوایی هم در سطح شهرستان اجرا می‌شود.

محمودی افزود: چهارمین حوزه، حوزه مشارکت‌های مردمی، خیریه‌ها و اشتغال است که پشتیبانی سه قسمت دیگر را انجام می‌دهد و در زمینه اشتغال و مسکن مددجویان فعالیت می‌کند.

انتهای پیام/

R41346/P1494/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۳۶۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلعیده شدن دختربچه ۶ ساله در کانال آب تیران

 عباس عابدی اظهار کرد: حادثه غرق شدگی در کانال آب ساعت ۱۵:۲۹ امروز یکشنبه شانزدهم اردیبهشت به مرکز اورژانس اصفهان گزارش شد.
وی با اشاره به اعزام یک واحد امدادی ۱۱۵ به محل حادثه افزود: این حادثه در روستای قاسم‌آباد تیران رخ داده بود.

سخنگوی اورژانس و فوریت‌های پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: یک کودک شش ساله بر اثر این حادثه جان خود را از دست داد.

منبع: رکنا

tags # اخبار حوادث سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • اهداف فولاد مبارکه در زمینه کاهش حوادث بسیار متعالی است
  • آمار طلاق در دو سال اخیر کاهش یافته است
  • کاهش طلاق در دو سال اخیر/ تدوین دفترچه برای دستگاه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان در سال گذشته
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان طی سال گذشته
  • آذربایجان شرقی استان پیشرو در زمینه کاهش آسیب اجتماعی کودکان کار
  • بلعیده شدن دختربچه ۶ ساله در کانال آب تیران
  • دیدار گیتی پسند مقابل نیروی زمینی شهید شاملی کازرون
  • فردا گیتی‌پسند اصفهان میزبان نیروی زمینی شهید شاملی کازرون
  • آرامش اجتماعی؛ طرحی برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مناطق محروم