Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز،  رفتن و درگذشتن، بریده‌شدن و به آخر رسیدن، نابودی و تمام‌شدگی و به‌سرآمدگی و اتمام و انجام و آخر. لغت‌نامه دهخدا انقراض را این‌طور تعریف کرده است. همان بلایی که یک روز به سر ماموت‌ها آمد و یک روز به سر ببرهای مازندرانی.

 

سرزمین ما جزو ٢٠ کشور نخست جهان به لحاظ تنوع زیستی است و در حدود ١١٤٠ گونه جانوری در کوهستان و دریا و بیابان و تالاب‌هایش زندگی می‌کنند؛ ١٩٧ گونه از رده پستانداران، ٥٣٥ گونه پرنده، ١٨٠ گونه ماهی، ٢٢٧ گونه خزندگان و ٢١ گونه از رده دوزیستان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جانورانی که در زیست‌بوم‌های خود برای زندگی می‌جنگند؛ گاه با تغییر کاربری‌ها، جاده‌سازی و سدسازی‌ها نسلشان تهدید می‌شود و گاه با صید و شکار و قاچاق. این چالش‌ها نام بسیاری از گونه‌های شاخص کشور را در فهرست قرمزی جای داده است.

 

در این فهرست که اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در دوره‌های ٥ یا ١٠ساله بازبینی می‌کند، وضع حفاظتی گونه‌های گیاهی و جانوری جهان بررسی می‌شود. در این فهرست قرمز همین حالا نام ٧٤ گونه از مهره‌داران ایران آمده؛ گونه‌هایی که یا زمانشان به سر آمده یا درحال درگذشتن‌اند و باید فکری به حال بازگشتشان به زندگی کرد.

 

گزارش پیش رو بعضی از گونه‌های شناخته‌شده این سرزمین را براساس آخرین وضعیتی که در سیاهه‌ قرمز گونه‌های در معرض خطر آمده بررسی می‌کند. در این فهرست وضع حفاظتی گونه‌ها در این سطوح طبقه‌بندی شده: ارزیابی‌نشده (NE)، اطلاعات ناکافی (DD)، کمترین نگرانی (LC)، در نزدیکی تهدید (NT)، آسیب‌پذیر(VU)، در معرض خطر انقراض (EN)، بحرانی (CR)، از بین‌رفته در حیات وحش (EW) و منقرض‌شده(EX). به فهرست مختصری که اینجا آمده، باید خرس سیاه آسیایی یا مم بلوچی، سمندر لرستانی، آهوی میش‌داغ دشت‌های میشان، گور ایرانی، فوک خزری، شوکا، مرال، روباه شنی، لاک‌پشت فراتی و لاک‌پشت سبز و خفاش نعل اسبی و ده‌ها گونه دیگر را اضافه کرد.

 

روباه ترکمنی یا کرساک:

نام روباه کرساک یا روباه ترکمنی Vulpes corsac که در بسیاری منابع از آن به‌عنوان گونه‌ای در خطر انقراض یاد شده در فهرست دارای کمترین نگرانی‌های IUCN آمده است، اما این روباه کوچک‌جثه در ایران تنها در ترکمن صحرا و مناطق استپی و نیمه‌بیابانی سروکله‌اش پیدا می‌شود. این گونه دست و پای بلندتری از روباه قرمز دارد و دمی کوتاه که به زمین نمی‌رسد. رنگ موهای انتهایی دم خلاف روباه معمولی و شنی، قهوه‌ای تیره یا سیاه است. پوست این روباه زیبا برای شکارچیان باارزش است و به همین دلیل بسیار در معرض شکار‌ند و انقراض آنها را تهدید می‌کند.

 

موش کور ایرانیPersian Mole:

این گونه که فقط در ایران و در ارتفاعات بالای ٢هزار متری منطقه گزار دره کردستان دیده شده، شباهت زیادی به حفار مدیترانه‌ای دارد با این تفاوت که جثه‌اش قدری بزرگتر است. از سایر خصوصیات و عادات این حیوان اطلاع بیشتری در دست نیست.


دوپای فیروز

دوپای فیروز به‌عنوان یک گونه جدید در دنیا، برای نخستین‌بار در ٣٠ کیلومتری جنوب شهرضا کشف و به نام اسکندر فیروز، بنیانگذار سازمان حفاظت محیط ‌زیست ایران نامگذاری شد. مشاهده این دوپا که شبیه یک موش کوچک با چشم‌های گرد و درشت است، هنوز در منطقه دیگری گزارش نشده است..

 

گاندو؛ تمساح پوزه‌کوتاه:

گاندو یک‌جور تمساح بسیار خجالتی، محتاط و ترسو است. نام علمی این گونه Crocodylus palustris است و به دلیل خجول بودنش به سختی می‌توان مشاهده‌اش کرد. حداکثر طول گاندوها چهار تا پنج متر است ولی با طول کمتر و بیشتر هم دیده شده و غذای اصلی‌اش ماهی، لاک‌پشت، پرندگان آبزی و لاشخور است.زیست گاندو در مسیر رودخانه‌های سرباز، باهوکلات و کاجو است و در شهرستان سرباز در جنوب استان سیستان و بلوچستان که یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های این استان است، قرار دارد . این‌جا تنها زیستگاه تمساح‌های پوزه‌کوتاه ایرانی است و توانسته گردشگران بسیاری را به بلوچستان جذب کند. در فروردین‌ماه ٩٦ در شهرهای جنوب استان٣٥٦ گاندو سرشماری شد.

 

گربه پالاس:

گربه‌ای کمیاب و خجالتی؛ پالاس یکی از زیباترین گربه‌سانان جهان است. صورتی گرد، گوش‌هایی کوچک، چشمانی تیزبین، پاهایی کوتاه و بدنی پوشیده از خز‌های بلند. گربه پالاس یکی از ۸ گونه گربه‌سان ایران است و زیستگاهی مشترک با پلنگ ایرانی دارد. پراکنش جهانی این گونه از ترکمنستان است تا غرب چین، کشمیر و پاکستان اما در ایران وجود این گربه خجالتی تاکنون تنها در منطقه خوش‌ییلاق شاهرود، بجنورد، سرخس، ترکمن صحرا، آذربایجان‌غربی (حاشیه رود ارس)، آذرشهر، اصفهان، تهران و کرمان گزارش شده است.از این گونه هم اطلاعات مختصری در مورد تغذیه، زیستگاه‌ها، تولید مثل و رفتارهای اجتماعی وجود دارد و مستندات بسیار اندکی هم از آن در ایران به ثبت رسیده و به همین دلیل نیازمند توجه بیشتر محققان برای شناخت بهتر است.

 

پلنگ ایرانی

پلنگ ایرانی از گونه‌های نادر کشور است؛ به عبارتی یکی از بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ در دنیاست که از‌ سال ٢٠٠٨ نامش در فهرست جانوران «در معرض خطر انقراض» آمد. این گونه پراکنش بالایی در مناطق کوهستانی با پوشش جنگلی بالا دارد و از ارتفاعات البرز تا تپه ماهور کویر مرکزی، هر کجا طعمه مناسب باشد، زندگی می‌کند. تمام عواملی که به از بین رفتن زیستگاه‌ها انجامیده تلفات پلنگ‌های ایرانی را بالا برده.

 

سیاه‌گوش ایرانی یا کاراکال

اگرچه از کاراکال یا سیاه‌گوش ایرانی جایی در فهرست قرمز به‌عنوان گونه‌ای آسیب‌پذیر یاد شده اما این گونه به دلیل تخریب زیستگاه‌ها، شکار و کاهش طعمه در فهرست گونه‌های درحال انقراض جای گرفته است. این گربه‌سان دارای پاهای بلند، دم کوتاه و پشمالو با موهای بلند ریش مانند است و زیستگاه‌ آن در مناطق بیابانی و نیمه‌بیابانی به‌ویژه حاشیه کویر مرکزی است.

 

گوزن زرد گوزن زرد ایرانی

گوزنی با رنگ طلایی و خال‌های سفید؛ این گونه به نام گوزن زرد یکی از زیباترین گوزن‌های دنیاست که وجود آن نخستین بار در غرب ایران گزارش شد. این گونه در گذشته پراکندگی وسیعی از لرستان، کرمانشاه، خوزستان، عراق تا مناطق جنوب شرق حوزه مدیترانه و شمال آفریقا داشت. تصور می‌شد منقرض شده اما ‌سال١٩٥٥ گزارشی از مشاهده تعدادی گوزن زرد در دز و کرخه منتشر شد.‌ درحال حاضر این گونه در طبیعت منقرض شده و تعداد محدودی در شرایط اسارت و نیمه‌اسارت نگهداری می‌شوند. تنها زیستگاه مادری گوزن زرد، دز و کرخه است و سازمان محیط‌زیست می‌خواهد این گونه را به زادگاهش برگرداند.

 

ببر مازندران:

در انتهای فهرست قرمز، یک بخش سیاه وجود دارد که نام منقرض شده‌ها در آن آمده؛ گونه‌هایی که حتی دیگر نمونه‌ای از آنها در شرایط اسارت هم زیست نمی‌کنند و هیچ اثری از آنها نیست. ببر مازندران یکی از این منقرض‌شده‌هایی است که به نام ببر توران و ببر کاسپین هم معرفی می‌شود. نعره‌ ببر خزری که بعد از ببر سیبری و بنگال بزرگترین زیرگونه‌ ببر در جهان بود، در‌ سال ١٣٣٧ خاموش شد.

 

طبق آخرین اطلاعات سازمان محیط‌زیست در همین‌سال یک شکارچی ترکمن آخرین ببر از گونه ببرهای مازندران را در پارک ملی گلستان شکار کرد و بعد از آن هیچ نشانی از ببر مازندران نبود. این شد که‌ سال ١٣٥٠ در ابلاغیه سازمان محیط‌زیست کشور نسل ببر مازندران در جنگل‌های خزری منقرض اعلام شد. اکنون تنها یادگار این گونه دو پوست در موزه دارآباد و موزه تاریخ طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست است.

 

یوزپلنگ آسیایی:

دست‌کم در کشور ما اغلب مردم نخستین بار با شناختن یوزپلنگ آسیایی با خطر انقراض آشنا شدند. این گونه که حالا زیستگاه آن به دشت‌های ایران محدود شده به نام یوزپلنگ ایرانی شناخته می‌شود و گمان می‌رود که تنها ۴۰ تا ۷۰ قلاده یوزپلنگ در ایران باقی مانده است. معروف‌ترین یوزپلنگ‌های ایران کوشکی و دلبرند؛ دو جفتی که در پارک پردیسان نگهداری می‌شوند و دوستداران حیات وحش در انتظار‌ند که بالاخره مطالعات برای جفت‌گیری و بچه‌دار شدن این دو یوز ایرانی سرانجامی خوش داشته باشد. در فهرست قرمز نام یوزپلنگ زیر عنوان بحرانی آمده؛ توصیف بهتری برای وضع این دونده زیبا در ایران وجود ندارد.

 

دریاچه ارومیه از چندسال گذشته تابه‌حال، محل موجی از امیدها و ناامیدی‌هاست. همین چندوقت پیش بود که مسئولان سازمان محیط‌زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه گفتند خلاف انتظاری که داشته‌اند، سطح تراز آبی این دریاچه پایین آمده است. حالا اما با بارش‌های بهاره که بیشتر شهرهای ایران تجربه‌اش کردند، به ‌نظر می‌رسد حال دریاچه ارومیه هم بهتر شده است. آن‌طور که مسئولان سازمان محیط‌زیست گفته‌اند، با افزایش میزان بارندگی در ماه‌های اخیر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، سطح تراز آبی این دریاچه افزایش یافته است. دریاچه ارومیه از اواسط دهه ١٣٨٠ شروع به خشک‌شدن کرد و براساس آمار بین المللی تا‌ سال ٢٠١٥ میلادی حدود ٨٠‌درصد از مساحت آن خشک شد.

 

خبرنگاران جوان

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: گونه های جانوری گوناگون روباه پلنگ جام نیوز گربه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۳۶۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه جهانیِ تولید ایرانی علیه تحریم‌ها

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ما همزمان و حتی شاید ساعتی پیش از باز شدن در سالن‌های هفده‌گانه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ به عنوان بزرگ‌ترین و شاخص‌ترین رویداد تجاری برای معرفی توانمندی‌های صادراتی کشورمان به بازارهای جهانی، خیل عظیم بازدیدکنندگان ایرانی و خارجی در محوطه نمایشگاه و ورودی‌ها خودنمایی می‌کند؛ بازدیدکنندگانی که طبعاً به واسطه ترکیب چهره و رنگ پوست، لباس‌های ملی و محلی و یا کت و شلوارهای رسمی به آسانی امکان تشخیص «خارجی بودن» یا «هموطن بودن» را به بیننده می‌دهند.

تحریم، حریف توان و اراده ایرانی نیست
ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران که از هشتم تا دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ برقرار است، خوشبختانه با استقبال چشمگیر استان‌ها و شرکت‌های داخلی و خارجی همراه بوده به طوری که فعالان حوزه‌های صنعت ساختمان و خدمات فنی، مهندسی و پتروشیمی، صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات، فرش و صنایع ‌دستی و گردشگری، صنعت دارو، تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی و محصولات شیمیایی، آرایشی و بهداشتی در آن حضور به هم رسانده‌اند تا ضمن معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های تولیدی و صادراتی خود عرصه تجارت خارجی کشور و بازارهای هدف برای محصولات وطنی را چابک‌تر، هموارتر و شفاف‌تر کنند.
در این گردهمایی بزرگ اقتصادی و تجاری  ۲هزار و ۵۰۰ تاجر از ۱۰۰ کشور و ۸۰۰ شرکت برتر صادراتی داخلی حضور دارند.از سویی با توجه به حضور پررنگ استان‌ها به نظر می‌رسد رویداد بزرگ برای صاحبان صنعت و تولید در اقصی نقاط کشور به قدری انگیزه‌بخش بوده که غرفه‌هایی برای خود تدارک دیده‌اند تا از نزدیک هر آنچه در چنته دارند را برای معرفی به جامعه هدف ارائه کنند و به خوبی اثبات کنند میله‌های سخت و بلند تحریم هیچ گاه محکم‌تر و برافراشته‌تر از پرچم اراده صنعتگران و صادرکنندگان ایرانی و قوی‌تر از اراده دیپلماسی اقتصادی کشورمان برای توسعه ظرفیت‌ها و روابط اقتصادی با کشورهای همسایه، منطقه و بازارهای جهانی نیست.

حضور پرتعداد میهمانان خارجی در محوطه بیرونی سالن‌ها و همچنین غرفه‌های نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ به خوبی مؤید این واقعیت است که فرصت پنج‌روزه برگزاری این گردهمایی، علاوه بر معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی اقتصادی و تجاری کشور، امکان دستیابی بیش از پیش به ذائقه طرف‌های تجاری، آشنا شدن شرکت‌های ایرانی با توان و ظرفیت اقتصادی و تجاری میهمانانشان و بازاریابی به صورت رودررو و بی‌واسطه فراهم آمده است.

هدف گذاری یک میلیارد دلاری
بر اساس اظهارات مجریان نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران حدود ۶۰درصد از تاجران حاضر در نمایشگاه سال گذشته برای نخستین بار به ایران سفر کرده بودند و پس از بازدید از نمایشگاه پنجم و آشنایی با توان و ظرفیت‌های تجاری شرکت‌های ایرانی، امسال حضور پررنگ‌تر و پرتعدادتری در نمایشگاه داشته‌اند.

ارقام منتشر شده از دستاوردهای نمایشگاه سال گذشته ایران اکسپو نشان می‌دهد در نتیجه قراردادهای منعقد شده میان طرف‌های ایرانی و خارجی بیش از یک میلیارد دلار صادرات محقق شده و بر این اساس انتظار می‌رود امسال رقم صادرات حاصل از این گردهمایی فراتر از رقم یک میلیارد دلار باشد.

نمایشگاه ششم ایران اکسپو ۲۰۲۴ در شرایطی بستری هموار برای متنوع‌تر شدن کالاها و گروه‌های کالایی صادراتی و افزایش آمار مقاصد و بازارهای صادراتی ایران فراهم آورده که همزمان با این رویداد شاخص تجاری، برنامه‌هایی برای بازدید از کارخانه‌های بزرگ، شهرک‌های صنعتی و دانش‌بنیان‌ها هم پیش‌بینی شده و قرار است در این فرصت پنج‌روزه ۳هزار و ۵۰۰جلسه بی‌توبی (Business-to-Business) نیز برای فروش محصولات و خدمات بین شرکت‌ها برگزار شود.

فرزانه غلامی

دیگر خبرها

  • عنکبوتی به نام رامبد جوان ! | همه نامگذاری های عجیب جانوران
  • پلاناریا ؛ این موجود توانایی باز زایی عجیبی دارد! (+فیلم و عکس)
  • پلاناریا ؛ این موجود توانایی بازرزایی عجیبی دارد! (+فیلم و عکس)
  • تمدن ایرانی-اسلامی از عرصه جهانی حذف‌شدنی نیست
  • خودکشی ایرانی ها، کمتر از میانگین جهانی
  • جانبازانِ «نون‌ خ» و سرگذشت تلخ یک بازیگر
  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد
  • رتبه بندی داروخانه‌ها براساس شاخص شفافیت
  • رتبه بندی داروخانه‌ها بر اساس شاخص شفافیت
  • عرضه جهانیِ تولید ایرانی علیه تحریم‌ها