Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: معیشت 46 هزار خانوار در استان سمنان به بخش کشاورزی وابسته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، سید حسن میرعماد مدیرکل جهاد کشاورزی استان سمنان در نشست خبری با اصحاب ر سانه و مطبوعات که به مناسبت فرارسیدن هفته جهاد کشاورزی برگزار شد با اشاره به برنامه‌های گرامیداشت این هفته در استان گفت: در هفته جهاد کشاورزی امسال از 66 نفر از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی استان با حضور استاندار سمنان تقدیر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل جهاد کشاورزی استان سمنان از افتتاح 79 طرح تولیدی و عمرانی بخش کشاورزی استان با سرمایه‌گذاری 272 میلیارد ریالی در این هفته خبر داد و افزود:  از این تعداد 11 طرح با سرمایه‌گذاری 133 میلیارد ریال مربوط به بخش تولید و 68 طرح با سرمایه‌گذاری 138 میلیارد ریال مربوط به بخش عمرانی است.

میرعماد اظهار کرد: با بهره‌برداری از این طرح‌ها زمینه اشتغال 536 نفر به طور مستقیم و سه هزار نفر نیز به صورت غیرمستقیم فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیش از هزار و 800 خانواده در استان از این طرح‌ها بهره‌مند خواهند شد گفت: در هفته جهاد کشاورزی 49 طرح در بخش آب و خاک، 5 طرح در بخش تولیدات دامی، 6 طرح در بخش تولیدات گیاهی و 19 طرح در بخش عشایری به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان ارزش سالیانه تولیدات کشاورزی این استان را بالغ بر 4 هزار و 600 میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: حجم تولیدات سالیانه این بخش نیز حدود یک میلیون و 460 هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی است که 825 هزار تن آن را محصولات زراعی نظیر گندم، جو و سیب زمینی تشکیل می‌دهد.

میرعماد میزان احتمالی تولید گندم به روش آبیاری را برای سال زراعی جاری حدود 110 هزار تن پیش‌بینی کرد و افزود: امیدواریم تا پایان سال بین 100 تا 102 هزار تن گندم از گندمکاران استان خریداری شود که 17 هزار تن از این میزان تاکنون خریداری شده است.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای خرید 54 هزار تن جو، 54 هزار تن سیب‌زمینی و 36 هزار تن گوجه فرنگی در سالجاری خبر داد و گفت: خرید 165هزار تن چغندر قند از چغندرکاران استان نیز در برنامه‌های امسال سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان قرار دارد.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان ادامه داد: ارزش محصولات صادراتی بخش کشاورزی از استان در سال گذشته حدود 22 میلیارد دلار بوده است.

میرعماد با بیان اینکه معیشت بیش از 46 هزار خانوار در استان سمنان به بخش کشاورزی مرتبط است اظهار کرد: سهم بخش کشاورزی در اشتغال استان سمنان حدود 17 درصد برآورد می‌شود.

وی از فعالیت 798 واحد دامداری صنعتی با حجم تولید سالیانه 275 هزار تن خبر داد و گفت: همچنین 399 واحد پرورش طیور، 38 واحد تولید تخم مرغ و 10 واحد پرورش شترمرغ در استان سمنان فعالیت می‌کنند.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان با اشاره به تولید سالیانه 50 هزار تن گوشت مرغ در مرغداری‌های استان افزود: 70 درصد از تولیدات گوشت مرغ استان مازاد بر نیازاستان است و به سایر نقاط کشور صادر می‌شود.

میرعماد همچنین حجم تولید گوشت قرمز در استان سمنان را 30 هزار تن در سال عنوان کرد و گفت: سالیانه بیش از 17 هزار تن تخم مرغ در استان سمنان تولید می‌شود که امیدواریم تا پایان سالجاری به 21 هزار تن افزایش یابد.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به مشکل تامین آب در استان سمنان تصریح کرد: مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی یکی از اولویت‌های این سازمان در سالهای اخیر بوده است به گونه‌ای که اراضی تحت پوشش سیستم‌های نوین آبیاری در استان سمنان از سال 92 تا 96 نزدیک به دو برابر افزایش یافته است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه دولت در سال 96 بیش از 67 میلیارد تومان اعتبار برای بخش آب و خاک استان درنظر گرفته است اظهار کرد: تاکنون برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در استان سمنان حدود 49 میلیارد تومان پرداخت شده است.

میرعماد از تدوین طرح 10 ساله برای نصب سامانه‌های آبیاری در 60 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان خبر داد و گفت: 40 هزار هکتار از اراضی کشاورزی سمنان برای مهار خشکسالی باید به سامانه های نوین آبیاری مجهز شود.

وی با بیان اینکه تجهیز هر هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری حدود 100 میلیون ریال هزینه دارد، افزود: دولت 85 درصد هزینه های اجرای سامانه های نوین آبیاری را به صورت بلاعوض پرداخت می کند و بهره بردار تنها 15 درصد هزینه را پرداخت می کند که به این ترتیب فرصت خوبی برای کشاورزان برای استفاده از این دانش در بهره وری بهتر از آب است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان احیا و مرمت قنوات و چاه‌های آب کشاورزی را یکی دیگر از راهکارهای مدیریت مصرف آب در این بخش دانست و گفت: طی سال گذشته 80 رشته قنات در استان سمنان مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

میرعماد اذعان کرد: در حال حاضر بیش از 60 درصد کانالهای آبرسانی بخش کشاورزی استان سمنان به صورت سنتی است که تلفات زیاد آب را در این بخش به دنبال دارد.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته به منظور اصلاح و لوله کشی انتقال آب در زمین‌های کشاورزی استان حدود 110 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استانی هزینه شد.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۳۷۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخریب ساخت و ساز‌های غیر مجاز در زمین‌های کشاورزی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ کارشناس حقوقی جهاد کشاورزی گلپایگان در جلسه پیشگیری از ساخت و ساز‌های غیر مجاز در اراضی کشاورزی گفت: ساخت و ساز در اراضی کشاورزی گلپایگان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته است.


حسین خوشنویسان افزود: جهاد کشاورزی گلپایگان در ایام نوروز امسال ۳۳ مورد اخطاریه برای افرادی که به صورت غیر مجاز اقدام به ساخت و ساز در اراضی کشاورزی کرده بودند صادرکرده است.
حسن جوکاری؛ رئیس امورمنابع آب گلپایگان هم دراین جلسه گفت: در سال گذشته ۶ هزار متر زمین در منطقه عباس آباد و ۲۰ هزار متر هم در دیگر نقاط شهرستان گلپایگان آزاد سازی شده است.


روح الله حججی؛ نماینده دادستان گلپایگان نیز خواستار افزایش گشت‌های بازرسی و تخریب شد و گفت: باید قبل از ساخت و ساز در اراضی کشاورزی از این تخلف جلوگیری شود.

دیگر خبرها

  • توجه به گسترش کشاورزی دانش‌بنیان، زمینه صادرات مازاد نیاز داخلی را فراهم می‌کند
  • تاکید وزیر جهاد کشاورزی بر اجرای کاشت یک میلیارد درخت
  • تخریب ساخت و ساز‌های غیر مجاز در زمین‌های کشاورزی
  • پوشش فیبرنوری کشور به هفت میلیون خانوار رسید
  • وزیر ارتباطات: هفت هزار و ۱۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار کشور اینترنت پرسرعت دارند
  • بیش از هفت هزار روستای بالای ۲۰ خانوار کشور اینترنت پرسرعت دارند
  • هفت هزار و ۱۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار کشور اینترنت پرسرعت دارند
  • واحد تولیدی خوراک دام با حضور وزیر جهاد کشاورزی در گرمسار افتتاح شد
  • وزیر جهاد کشاورزی از پروژه ملی سیلوی گرمسار بازدید کرد
  • پیش‌بینی تولید ۱۰۰ هزار تن گوشت مرغ در لرستان