Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ورزش در ایران به جز یکی - ۲ رشته هنوز به سود دهی مناسب نرسیده است و فرایند اقتصادی در چرخه حرفه‌ای ورزش هنوز لنگ می‌زند.

طول عمر حرفه‌ای یک ورزشکار در بازه زمانی تعریف شده برای هر رشته حداکثر به ۱۰ سال می‌رسد و این در حالی است که برای قهرمان شدن و در اوج ماندن باید سال‌ها ورزش را به صورت اختصاصی دنبال کنند و تمام وقت به عنوان تنها حرفه در آن عمر خود را صرف کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رشته‌هایی غیراز فوتبال، والیبال و بسکتبال در برخی باشگاه‌های کشتی که درآمد‌های میلیاردی شامل آن‌ها نمی‌شود، آنقدر مهجور مانده اند که درآمد‌ها گاهی میلیونی هم نیست در حالی که وقتی پای المپیک و بازی‌های آسیایی و دیگر رقابت‌های بین المللی دستگاه ورزش پُز همین مدال‌ها را می‌دهد و در طول سال توجهی به مشکلات ورزشکارنش ندارد.

کبدی سال ها است که حرف اول و دوم را در آسیا و جهان می‌زند، وزنه برداری هم که همیشه عصای دست ما برای رتبه بندی در جدول المپیک بازی‌های آسیایی بوده است.

دوومیدانی، شمشیربازی و بسیاری از رشته‌های دیگر افتخار را می‌آفرینند و بعد با جیب خالی می‌روند و یک سال دیگر تمرین می‌کنند تا آقایان وزارتی در موقع لزوم گزارشی مبسوط از عملکردشان در دوران ریاست ارائه دهند.

ورزشکارانی که در طول سال شاید ۶ ماه اردوی اختصاصی داشته باشند و بقیه سال را هم انفرادی تمرین می‌کنند نیاز‌های معیشتیشان باید برطرف شود.

یادمان نرفته یکی از قهرمانان صخره نوردی ایران برای حضور موفق در رقابت‌های پیش روی، مدال دوره قبل را فروخت تا بتواند هزینه اردوی آماده سازی را تامین کند.

ورزشکارانی که با مسافرکشی و دست فروشی در کنار پیاده رو‌ها رویای به اهتزاز در آوردن پرچم ایران را در سر می‌پروراندند و همین بغل گوشمان در حاشیه خلیج فارس برای بدست آوردن چنین گوهر‌های کمیابی، میلیارد‌ها هزینه می‌شود چرا که خودشان عاجز از تربیت جوانان این چنینی هستند.

زیر مجموعه‌های وزارت ورزش و جوانان به عنوان بازو‌های شناختی و اجرایی وظیفه دارند در این باره مشکلات را رصد کنند و شرایط و بستری را فراهم کنند تا ورزشکاران با فراغ بال در جهت پیشرفت و مصاف با رقیبان تا بُن دندان مسلح به تمرینات بپردازند در حالی که خود و خانواده شان مشکل معیشتی و هزینه‌ای نداشته باشند.

صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان یکی از همین بازو‌های وزارتی است.

جالب است که یکی - ۲ سال قبل یکی از پیشکسوتان مطرح و صاحب نام که سابقه گلزنی در جام جهانی را نیز دارد پیامک واریز حقوقش را که به ما نشان داد برای دقایقی سکوت کردیم.

حقوق بیش از ۳۰۰ هزار تومان برای ۲ ماه؟!

یعنی باید زندگی را از این راه اداره کند با همسر، بیماری و...

برخی ورزشکاران نیز برای حضور فقط در روز‌های اردویی ۴ هزار تومان دریافت می‌کنند و روز‌هایی هم که اردو تعطیل باشد هیچ!

در فدراسیون‌های خیلی شکیل و منظم ما هم حقوق‌های نهایتا ۲ میلیونی برای تک ستاره‌های نادر ورزش آن هم به تعداد انگشتان دست و مابقی از ۶۰۰ هزار تومان به بالا...

فدراسیون‌های ورزشی معتقدند ما بر حسب بودجه دریافتی از وزارت ورزش و جوانان می‌توانیم برای ورزشکاران حقوق تعیین کنیم و همه سر نخ‌ها دوباره به دستگاه ورزش بر می‌گردد.

توقعی از فدراسیون‌های ورزشی نمی‌رود، اما وقتی معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش آقای داورزنی به صراحت ۱۰۰ میلیون تومان را پول خرد محسوب می‌کند چه توقعی می‌توان از دیگر افرادی که مشکلات ورزش را نمی‌شناسند داشت.

به گوشه‌ای از مشکلات ورزشکاران در رشته‌های منهای فوتبال توجه کنید:

مسلم نیا دوست دارنده مدال برنز دوومیدانی قهرمانی آسیا درباره وضعیت قراردادش با تیم نفت در یک سال و همچنین مبالغی که از طرف فدراسیون برای ورزشکاران در نظر گرفته می‌شود، گفت:من ٦سال هست که برای نفت تهران مسابقه میدم که به نوعی بهترین وریشه دار‌ترین تیم دوومیدانى ایران هست و اکثر بچه هاى ملى پوش در این تیم حضور دارند. او ادامه داد:با وجودی که من امسال به هیچ اردویى از طرف فدراسیون دعوت نشدم، اما با این حال تمام هزینه اردوهایم را اداره ورزش وجوانان فارس تقبل کرد. نیا دوست در پاسخ به این سوال که آیا درآمد ورزشکاران در یک سال به بیست میلیون می‌رسد یا خیر، گفت:خدا را شکر مسئولان نفت تهران در یک سال مبلغی در حدود بیست میلیون تومان با ورزشکاران قرارداد می‌بندند اما متأسفانه سایر تیم‌ها هیچ پولى به ورزشکاران نمی‌دهند یا که اگر هم بدهند خیلى کم است. دارنده مدال برنز دوی ۱۵۰۰ متر در آسیا تصریح کرد:زمان‌هایی که در اردوی تیم ملی باشیم فدراسیون به ورزشکاران روزی ۷۰ هزار تومان حق الزحمه و ... پرداخت می‌کند و در بقیه موارد که اردوی تیم ملی تشکیل نمی‌شود هیچ پولی به ما داده نمی‌شود تا از طریق آن بتوانیم امرار معاش کنیم.

مهدی انصاری ملی پوش شنا کشورمان در رابطه با وضعیت مالی شناگران تیم ملی پوش که در اردو‌های تیم ملی شرکت می‌کنند، توضیح داد: مبلغ قرارداد بهترین شناگر ایران برای حضور در تیم‌های لیگ برتری ۱۲ میلیون تومان است. او ادامه داد:در ضمن با توجه به اینکه بازی‌های آسیایی جاکارتا نزدیک است ما چند ماهی می‌شود به طور منظم در اردو‌های تیم ملی به منظور حضوری موفق در این رقابت‌ها فدراسیون ماهی یک میلیون و دویست هزار تومان به ما پرداخت می‌کند. این در حالی است که قبل از این زمانی که در اردو‌ها به سر می‌بردیم تنها ماهی پانصد هزار تومان به ملی پوشان داده می‌شد که آن هم به شکل نامنظم بود.

ابوذر مهاجر ملی پوش کبدی درباره وضعیت قراردادهاگفت: از لحاظ مالی لیگ ایران چندان شرایط خوبی ندارد، اما خوشبختانه با توجه به نتایج درخشان تیم ملی در رقابت‌های آسیایی و جهانی انتخاب بازیکنان تیم ملی از طرف لیگ هندوستان، پاکستان و عراق در دستور کارشان قرار گرفته است و به تازگی لژیونر‌هایی از کشور ما در حال رفتن به آن‌ها تیم‌ها هستند که 5 کبدی کار در عراق و 9 لژیونر هم در هندوستان داریم؛ که اگر آن این اتفاق نمی‌افتاد بعید به نظر می‌رسید که بتوانیم با وضعیت قرارداد‌های لیگ مایحتاج زندگی مان را تامین کنیم. او افزود: هنگامی که در اردوی تیم ملی حضور داریم روزی 30 هزار تومان به اضافه هزینه ایاب و ذهاب به ما پرداخت می‌کنند، زمانی هم که در اردو نیستیم فدراسیون هیچ مبلغی به ما پرداخت نمی‌کند. مهاجر گفت: متاسفانه نگاه مسئولان ورزش کشور به رشته کبدی چندان مهم نیست و با اینکه تیم ما یکی از شانس‌های اصلی کسب مدال طلا در بازی‌های آسیایی پیش رو محسوب می‌شویم، اما با این وجود مسئولان از ما حمایتی انجام نمی‌دهند تا با شرایط بهتری راهی جاکارتا شویم.

مجتبی عابدینی ملی پوش شمشیربازی اظهار داشت: آن طور که من شنیده ام قرار شده برخی نمایندگان مجلس برای دیدن بازی‌های تیم ملی به روسیه بروند و مطمئنا هر نفری که آنجا می‌رود کم کم بین سی تا چهل میلیون هزینه او خواهد بود، البته شاید ممکن است این عدد به پنجاه میلیون تومان هم برسد. او ادامه داد:چه بهتر که این پول‌ها خرج رشته‌هایی مانند شمشیر بازی یا رشته‌هایی شود که در این پنج سال اخیر با جان و دل برای موفقیت کشورمان دست به هر کاری زده اند تا هم دیده شوند و هم بتوانند حرف شان را به گوش مسئولان برسانند. از نظر من شمشیربازی یک رشته‌ای است که در المپیک، مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی به نتایج خوبی دست یافته است، اما با این وجود از لحاظ امکانات و بودجه‌ای در شرایط خوبی قرار نداریم. او درباره قرارداد‌هایی که با ملی پوشان در لیگ بسته می‌شود، گفت:لیگ ما از لحاظ مالی پاسخگوی ورزشکاران نیست تا بتوانند از طریق آن امرار معاش کنند. عابدینی در مورد اینکه چقدر در روز‌هایی که در اردوی تیم ملی حضور دارند برای آن‌ها حقوق در نظر گرفته می‌شود، بیان کرد: شاید بچه‌های تیم ملی اندازه یک کارگر ساده هم حقوق دریافت نکنند. الان یک کارگر ساده روزی ۱۰۰ به بالا پول می‌گیرد، اما چنین چیزی در رشته ما وجود ندارد.

عبدالله جامعی دارنده اولین مدال آسیایی ژیمناستیک ایران که هم اکنون برای حضور در بازی‌های آسیایی در اردو به سر می‌برد درباره حقوق دریافتی خود از فدراسیون گفت: متاسفانه من هیچ حقوقی از فدراسیون نمی‌گیرم. قبلا قول پرداخت حقوق را به ما داده بودند، اما خبری نیست. او درباره این که هزینه‌های زندگی خود را از کجا تامین می‌کند اظهار کرد: من شغلی ندارم و تمام هزینه‌ها را از جیب خرج می‌کنم.

مسعود اسماعیل پور دارنده مدال نقره کشتی آزاد جهان درباره وضعیت قرارداد‌هایی که با ملی پوشان در لیگ کشتی بسته می‌شود، گفت:قرارداد‌هایی که باشگاه‌ها با ملی پوشان عنوان دار کشتی جهان و المپیک منعقد می‌کنند نسبت به گذشته کمتر شده است، اما مسئولان فدراسیون در حال یک برنامه ریزی مدون و پیشرفته هستند تا وضعیت بهتری را از لحاظ مالی برای کشتی گیران فراهم کنند. خدارا شکر شرایط در حال بهتر شدن است و امیدوارم این شرایط بهتر از گذشته هم شود. او ادامه داد:ما در روز‌هایی که چه در اردوی تیم ملی باشیم و چه نباشیم فدراسیون هیچ حقوقی را برای ما در نظر نمی‌گیرد، از جیب هزینه می‌کنیم.

امید احمدی صفا ملی پوش بوکس گفت:هر اردویی که تیم ملی برگزار می‌کند و ما به اردو می‌آییم پس از پایان اتمام اردو‌ها تنها ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنیم آن هم در شرایطی می‌شود که دو ماه است هیچ حقوقی نگرفته ایم. همچنین هزینه ایاب و ذهاب بوکسور‌های شهرستانی نفری سی هزار تومان است که این مبلغ به طور حتم نمی‌تواند کفاف زندگی ما را بدهد. او ادامه داد: بازیکنان تیم ملی فوتبال با وجودی که نمی‌توانند در مسابقات جام جهانی و آسیایی مدال بگیرند، اما قرارداد‌هایی با آن‌ها بسته می‌شود که دور از انصاف است، اما این در حالی است که بوکس همواره در بازی‌های آسیایی برای کشورمان مدال کسب کرده است. بوکس یک ورزش پر مدال در بازی‌های المپیک است و حمایت مسئولان می‌طلبد که ورزشکاران را بیشتر حمایت کنند تا بتوانیم مدال بگیریم. چرا که اگر پول در اختیار ورزشکاران باشد بدون هیچ گونه دغدغه فکری تنها به موفقیت کشورمان در مسابقات فکر می‌کنیم و اگر هم نباشد چندان نباید مسئولان به کسب مدال امید داشته باشند. نیازی نیست که مسئولان غیر فوتبالی برای دیدن بازی‌های تیم ملی به جام جهانی بروند و این هزینه‌ها را می‌توانند صرف پیشرفت بوکس در کشور کنند. احمدی صفا خاطر نشان کرد: چند سالی می‌شود که از مزایا و حقوق خاصی برخوردار نیستیم و تنها به دلیل عشق به بوکس و بالابردن پرچم کشور عزیزمان است که در اردو‌های تیم ملی و مسابقات شرکت می‌کنیم. متاسفانه لیگ هم نداریم که از طریق شرکت در آن بتوانیم کسب درآمد کنیم. تمام این موارد دست به دست هم داده تا بدون انگیزه برای شرکت در مسابقات پیش رو تمرین کنیم.

ایوب موسوی قهرمان وزنه برداری کشورمان درباره رفتن افراد غیر فوتبالی به روسیه برای دیدن تماشای بازی های تیم ملی بیان کرد: نمایندگان مجلس تمام تمرکزشان را روی فوتبال گذاشته اند و به ورزش‌های دیگر توجهی ندارند. او ادامه داد: با تمام حمایت‌هایی که از فوتبال صورت می‌گیرد، اما این رشته تاکنون موفقیت چندانی نداشته و اگر به رشته‌های همانند وزنه برداری بیشتر رسیدگی شود به طور قطع موفقیت‌های بیشتری را برای کشورمان بدست خواهیم آورد. منتظر هستیم تا جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه شروع شود و ببینیم که تیم ملی برابر حریفانش چه نتایجی کسب می‌کند. دارنده مدال برنز قهرمانی وزنه برداری جهان خاطر نشان کرد: زمانی که در اردو‌های تیم ملی حضور نداریم هیچ حقوقی به ما داده نمی‌شود. البته پولی هم که از شرکت در لیگ می‌گیریم نیز کفاف زندگی ما را نمی‌دهد. باید مسئولان به رشته‌های مدال آوری مانند وزنه برداری اهمیت دهند تا وضعیت بهتر شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار ورزشی وزارت ورزش و جوانان جام جهانی 2018

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۳۸۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسن رنگرز: مردم ایران این هدیه ناقابل را از کشتی فرنگی بپذیرند

به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی کشتی فرنگی ایران با هدایت حسن رنگرز موفق شد عنوان قهرمانی مسابقات آسیایی قرقیزستان را از آن خود کند.

حسن رنگرز سرمربی تیم ملی در خصوص قهرمانی ملی پوشان ایرانی گفت: امیدوار هستم که مردم ایران این هدیه ناقابل را از ما بپذیرند. من به نوبه خودم از همه عذرخواهی می‌کند چرا که شایستگی مردم ما حکم می‌کند که همه نفرات با کسب مدال طلا ادای دین کنند اما این اتفاق نیفتاد.

او ادامه داد: همه بچه‌ها با قدرت روی تشک ظاهر شدند اما کشورهای دیگر هم تلاش می‌کنند و سرمایه گذاری‌های زیادی انجام می‌دهند و در پایان اما در پایان توانستیم قهرمان شویم.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران گفت: از فدراسیون و وزارت تشکر می‌کنم که شرایط قهرمانی را فراهم کردند. این قهرمانی متعلق به مربیانی است که در همه جای کشور به پرورش استعدادها می‌پردازند

کد خبر 6080221

دیگر خبرها

  • حسن رنگرز: مردم ایران این هدیه ناقابل را از کشتی فرنگی بپذیرند
  • ساختن از پایه با مدیران کاربلد دوای ورزش خراسان رضوی است
  • دیدگاه ورزشکاران نخبه و کاپیتان‌های ورزش در مورد عملیات وعده صادق
  • وزیر ورزش و جوانان گفت: حجاب ورزشکاران نشان دهنده اقتدار فرهنگی ایران است
  • وزیر ورزش: اجرایی شدن وعده صادق را تبریک می‌گویم/ ورزشکاران درک بالایی از شرایط کشور دارند+ فیلم
  • کیومرث هاشمی: ورزشکاران درک بالایی از شرایط کشور دارند
  • ورزش ایران علیه صهیونیست‌ها
  • قدردانی جامعه ورزش و جوانان از غیور مردان نیرو‌های مسلح در دفاع مشروع از خاک ایران اسلامی
  • قدردانی جامعه ورزش از نیروهای مسلح در دفاع مشروع از خاک ایران
  • چرا قهرمان‌های المپیک هم به رسول خادم حسادت می‌کنند؟