خانیکی: وجود سلبریتیها در غیاب فرهنگ مدنی و نهادهای مدنی میتواند یک تهدید برای جامعه محسوب شود
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۳۸۸۲۶
به گزارش جماران، نشست تخصصی«سلبریتیگری؛ منطق دنیای امروز» با حضور هادی خانیکی، مدیرگروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، سید محمد مهدی خویی، استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه علامه طباطبائی و صادق پیوسته، دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه علامه طباطبائی، دوشنبه، ۱۷ اردیبهشتماه به همت انجمن علمی ارتباطات با همکاری پژوهشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در سالن همایشهای دانشکده ارتباطات برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این نشست، هادی خانیکی، مدیرگروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی به دو بحث پیش از سلبریتی پرداخت و گفت: بحث اول جریان چندمرحلهای انتقال پیام یا گروههای مرجع است که به خصوص در ارتباطات سیاسی سال ۱۹۴۲ بسیار جدی گرفته میشود، بعد از آن لازارسفلد مطرح میکند که افکار عمومی به صورت یکپارچه و واحد ساخته نمیشود بلکه توسط گروههای مرجع (دارای تعریفهای سیاسی و اجتماعی) شکل میگیرد.
او ادامه داد: پیمایش ارزشها و نگرشها نشان میدهد که در جامعه ما گروههای مرجع یعنی گروههایی که بیشترین تاثیرپذیری را دارند سخت جابهجا شدهاند، گروه اول مرجع، معلمان و پایینترین گروه هم کاسبان هستند البته گروه اول مرجع به این معنا نیست که هر اتفاقی در جامعه ما با نظر معلمان میافتد.
خانیکی بحث دوم پیش از سلبریتی را نظریه ستارهگی در مطالعات سینما دانست و اظهار کرد: در ایران میتوان جابهجایی ستارهها را مشاهده کرد، اتفاقاً چند نفر که با من پایاننامه داشتند موضوعشان در این رابطه بود که ستارههای مرد یا ستارههای زن در دهههای مختلف تحت تاثیر چه کسانی بودهاند و چه ویژگیهایی داشتهاند و چطور در فیلمهای سینمایی بازنمایی میشدند.
وی با اشاره به اینکه سلبریتی از پیامدهای رسانهای شدن فرهنگ است، گفت: اگرچه سلطه صنایع فرهنگی قدمتی طولانی دارد اما بحث سلبریتیها با ظهور و گسترش شبکههای اجتماعی و مهم شدن فرهنگ غیررسمی در برابر فرهنگ رسمی اهمیت پیدا کرد.
مدیرگروه ارتباطات دانشگاه علامه ادامه داد: فرهنگ غیر رسمی در جامعه در بسیاری از زمینهها تاثیرگذارتر از فرهنگ رسمی است، در فرهنگ رسمی معمولاً هر سیاستگذاری فرهنگی به دنبال تعیین الگو و ترویج آن است اما در فرهنگ غیر رسمی که حتی به فرهنگ پست نیز نزدیک میشود، قدرت سلبریتیها بیشتر میشود.
او افزود: از منظر ارتباطی نتایج نشان میدهد فعالیت سلبریتیها در اینستاگرام دیده میشود، انتشار عکسهای شخصی و غیررسمی، اشتراکگذاریها، درددلها و ساختن نوعی فرهنگ عمومی، مسئله سلبریتیها را مهم کرده است البته ذیل پدیده سلبریتیها، میکرو سلبریتیها هم اهمیت پیدا کردهاند و سلبریتیهای غیررسمی و رواج سیاست مشهور شدن به هر قیمتی و بحثهای مارکتینگ و تجاری شدن جزء بحثهای مطرح شده است.
خانیکی یکی از قویترین مبانی نظری کمککننده به تبیین ارتباطی مسئله سلبریتیها را بحث جامعه نمایش یا جامعه تماشایی «گی دبور» دانست و گفت: از نظر من از این زوایه میتوان تا حد زیادی به بحث سلبریتیها ورود کرد.
وی خاطرنشان کرد: میتوان از ویژگیهای شبکهای شدن جامعه و رسانهای شدن سیاست، فرهنگ، اقتصاد و حتی در این اواخر تلگرامی شدن سیاست، فرهنگ و اقتصاد صحبت کرد، در اینجا نقطه کانونی بحث نظری مفهوم نمایشی شدن اهمیت پیدا میکند.
استاد ارتباطات دانشگاه علامه به ۱۰ نکته براساس نگاه «گی دبور» اشاره کرد و گفت: نکته اول توجه به مفهوم نمایش به عنوان منطق دنیای ارتباطی امروز است یعنی نمایشی شدن یا پررنگ شدن نمایش، منطق ارتباطات امروز و نقطه کانونی آن است.
او ادامه داد: نمایش در نگاه دبور مجموعهای از تصاویر نیست بلکه یک رابطه اجتماعی بین اشخاص است که براساس تصاویر شکل میگیرد بنابراین تصاویر بیشتر با هم صحبت میکنند حتی عمدتاً در عرصه سیاست مخصوصاً در ایران میتوان آن را به طور واضح دید، انگارههای ساختهشده از واقعیت بزرگتر میشوند و آنچه که دیده میشود اهمیت داشته و اولویت پیدا میکند.
خانیکی با اشاره به نکته سوم، اظهار کرد: نمایش به عنوان ممتازترین حس انسانی به حس بینایی که انتراعیترین و فریبخوردهترین حس منطبق با واقعیت است، رسیده است یعنی به میزانی که شنیده حذف و دیده پررنگ میشود به همان دلیل هم انتزاعی شدن برجستهتر میشود.
وی بحث مواجه شدن با جدایی بین واقعیت و بازنمایی یا ترجیح نمود به بود را به عنوان نکته چهارم مطرح کرد و گفت: در شرایط اکنون جامعه ما به درستی گفته میشود، تصور از امنیت مهمتر از خود امنیت است؛ تصور ما از جامعه ناامن و بیآینده به ناامنی و بیآیندهگی منجر میشود به عبارتی نمودها اهمیت بیشتری از بود دارد و این یک ویژگی مهم در سلبریتیها است.
مدیرگروه ارتباطات ادامه داد: وقتی قضیه مرحوم پاشایی رخ داد بعضی از جامعهشناسان برجسته ما واقعاً عصبانی شده بودند که سهم آقای پاشایی در موسیقی ایران چقدر است که باید اینقدر به آن پرداخت، آیا جامعهای که شجریان دارد میتواند تا این حد درگیر پاشایی شود.
او در مورد نکته پنجم، اظهار کرد: از نظر من سلبریتیگری محصول صنایع فرهنگی است که نمیتوان خیلی به آن انتقاد کرد؛ این اهمیت نمود نسبت به بود است. در رسانه به وجوه اقتصاد و رابطه بین اقتصاد توجه کمی داریم در حالی که سلبریتی محصول نوعی تسلط اقتصاد بر زندگی است و به عبارت دیگر اینجا ترجیحِ داشتن بر بودن است یعنی اصلاً به فلسفه و منطق آن کار نداریم، دارندگی برازندگی است و به اختصار نوعی تنزل در اقتصادی شدن زندگی روزمره دیده میشود.
خانیکی تمایل پیدا کردن داشتن بر بودن را نکته ششم دانست و گفت: سلبریتی بودن یک جریان خیلی عادی و طبیعی نیست بلکه جریانی است که سعی میکند در درون خود با مکانیسمهایی خود را به نوعی بر سبک زندگی مسلط کند.
وی نکته هفتم را چنین تشریح کرد: نکته هفتم جزء ویژگی فناورانه سلبریتی در حوزه ارتباطات است، اگر تا پیش از عصر شبکههای اجتماعی، سلبریتیها محصول کمپانیهای بزرگ فیلمسازی یا صنایع فرهنگی یا وضعیتهای ورزشی و هنری بودند امروزه خودِ پدیدههای ارتباطی مانند اینستاگرام میتوانند خلق منزلت و برازندگی کنند یعنی سلبریتی میسازند و دوباره آن را بازتولید میکنند.
این استاد ارتباطات در ادامه با اشاره به نکته هشتم اظهار کرد: سلبریتیها استاندارد شده نیستند مثلاً اگر بخواهیم براساس زبانی انتخاب کنیم میبینیم که کسی وضعیت سلبریتیک پیدا میکند که خیلی خوشقلم نیست، هر امر روزمرهای میتواند به سلبریتی در دو سوی تولیدکنندگی و بینندگی تبدیل شود.
او افزود: به این ترتیب سلبریتی ساخته و پرداخته دو طرف و غیر استاندارد است و مسئله ازخودبیگانگی تماشاگر را هم به موضوع اضافه کرد، یعنی ما در حوزه سلبریتی باید به مخاطبان و کاربران توجه کنیم چراکه مخاطب و کاربر هم هرچه بیشتر نظارهگر سلبریتیها میشود کمتر از جنبههای واقعی زندگی لذت میبرد به عبارتی نوعی شکل گرفتن از خود بیگانگی است که سلبریتی و مخاطب را درون خود قرار میدهد.
خانیکی به نکته نهم اشاره کرد و گفت: نقد ساختاری به عنوان محصول تولید و محصول سرمایهداری در ایجاد ستاره کالاها نقش دارد و نوعی مبتذلسازی است که در نقد فرهنگ سرمایهداری و صنایع فرهنگی مطرح شده و وفور کالا به وفور سلبریتی منجر میشود، در نتیجه امکان انتخابهای کاذب را به وجود میآورد.
وی در خصوص آخرین نکته گفت: با سرعت و شدت تغییر و حتی افشایی که در جریان سلبریتیسازی و اشاعه سلبریتیها به وجود میآید امکان حاکمیت یک نوع فرهنگ نیست یعنی شتاب و شدت تغییر مرتب باعث کاهش شدت نگرانیها در مورد اشاعه سلبریتیگری شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه گفت: اگر بخواهیم در نسبت بین سلبریتی به عنوان یک فرآورده و محصول تولید شده توسط شبکهها در فضای مجازی صحبت کنیم، وجود سلبریتیها در غیاب فرهنگ مدنی و نهادهای مدنی میتواند یک تهدید برای جامعه محسوب شود اما اگر جامعه فعال باشد خود سلبریتیها نیز به عنوان بخشی از فرهنگ مورد نقد قرار گرفته میشوند.
خانیکی در پایان اظهار کرد: سیر کردن سلبریتیها به سمت نوعی ابتذال، سطحی شدن، زیرزمینی شدن و امثال آن نگرانکننده است اما در مقابل حضور آنها در فرهنگ زنده، منتقد و آزاد میتواند بخشی از آن فرهنگ و ویژگیهای جامعه شبکهای شود و اثرات مثبتی در جامعه داشته باشد.
انتهای پیام
منبع: جماران
کلیدواژه: روز قدس تلگرام نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 استاندارد جامعه عضو هیئت علمی دانشگاه فضای مجازی فلسفه روز قدس تلگرام نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۳۸۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آشنایی با قانون مدنی؛ مقدمه
قانون مدنی از قدیمیترین و مهمترین قوانین کشور و مشتمل بر ۱۳۳۵ ماده است.
به گزارش ایسنا، قانون مدنی ایران متشکل از یک مقدمه و سه جلد است:
مقدمه در انتشار و آثار و اجرای قوانین به طور عموم و امضا و نحوه لازم الاجرا شدن و انتشار آن صحبت می کند، جلد اول- در اموال (مصوب ۱۳۰۷)؛ جلد دوم در اشخاص (مصوب ۱۳۱۳ و ۱۳۱۴) و جلد سوم ادله اثبات دعوا.
در این گزارش، مقدمه (در انتشار و آثار و اجرا قوانین بطور عموم) فصل اول (در اموال غیرمنقول) از باب اول (در بیان انواع اموال) کتاب اول (در بیان اموال و مالکیت به طور کلی) جلد اول (در اموال) قانون مدنی از ماده ۱ تا ۱۸ را مرور می کنیم.
قانون مدنی
مصوب ۱۳۱۴/۰۸/۰۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی
مقدمه
در انتشار و آثار و اجراء قوانین بطور عموم
ماده ۱ - مصوبات مجلس شورای اسلامی و نتیجه همه پرسی پس از طی مراحل قانونی به رئیس جمهور ابلاغ می شود. رئیس جمهور باید ظرف مدت پنج روز آن را امضاء و به مجریان ابلاغ نماید و دستور انتشار آن را صادر کند و روزنامه رسمی موظف است ظرف مدت ۷۲ ساعت پس از ابلاغ منتشر نماید.
تبصره - در صورت استنکاف رئیس جمهور از امضاء یا ابلاغ در مدت مذکور در این ماده به دستور رئیس مجلس شورای اسلامی روزنامه رسمی موظف است ظرف مدت ۷۲ ساعت مصوبه را چاپ و منتشر نماید.
ماده ۲ - قوانین پانزده روز پس از انتشار در سراسر کشور لازم الاجرا است مگر آنکه در خود قانون ترتیب خاصی برای موقع اجرا مقرر شده باشد.
ماده ۳ - انتشار قوانین باید در روزنامه رسمی بعمل آید.
ماده ۴ - اثر قانون نسبت بآتیه است و قانون نسبت بماقبل خود اثر ندارد مگر اینکه در خود قانون، مقررات خاصی نسبت باین موضوع اتخاذ شده باشد.
ماده ۵ - کلیه سکنه ایران اعم از اتباع داخله و خارجه مطیع قوانین ایران خواهند بود مگر در مواردیکه قانون استثناء کرده باشد.
ماده ۶ - قوانین مربوط باحوال شخصیه از قبیل نکاح و طلاق و اهلیت اشخاص وارث در مورد کلیه اتباع ایران ولو اینکه مقیم در خارجه باشند مجری خواهد بود.
ماده ۷ - اتباع خارجه مقیم در خاک ایران از حیث مسائل مربوطه باحوال شخصیه و اهلیت خود و همچنین از حیث حقوق ارثیه در حدود معاهدات مطیع قوانین و مقررات دولت متبوع خود خواهند بود.
ماده ۸ - اموال غیرمنقول که اتباع خارجه در ایران بر طبق عهود تملک کرده یا میکنند از هر جهت تابع قوانین ایران خواهد بود.
ماده ۹ - مقررات عهودی که بر طبق قانون اساسی بین دولت ایران و سایر دول منعقد شده باشد در حکم قانون است.
ماده ۱۰ - قراردادهای خصوصی نسبت بکسانی که آنرا منعقد نموده اند در صورتیکه مخالف صریح قانون نباشد نافذ است.
جلد اول - در اموال
کتاب اول - در بیان اموال و مالکیت بطور کلی
باب اول - در بیان انواع اموال
ماده ۱۱ - اموال بر دو قسم است منقول و غیرمنقول.
فصل اول - در اموال غیرمنقول
ماده ۱۲ - مال غیرمنقول آنست که از محلی بمحل دیگر نتوان نقل نمود اعم از اینکه استقرار آن ذاتی باشد یا بواسطه عمل انسان بنحویکه نقل آن مستلزم خرابی یا نقص خود مال یا محل آن شود.
ماده ۱۳ - اراضی و ابنیه و آسیا و هر چه که در بنا منصوب و عرفاً جزء بنا محسوب میشود غیرمنقول است و همچنین است لوله ها که برای جریان آب یا مقاصد دیگر در زمین یا بنا کشیده شده باشد.
ماده ۱۴ - آینه و پرده نقاشی و مجسمه و امثال آنها در صورتیکه در بنا یا زمین بکار رفته باشد بطوریکه نقل آن موجب نقص یا خرابی خود آن یا محل آن بشود غیرمنقول است.
ماده ۱۵ - ثمره و حاصل مادام که چیده یا درو نشده است غیرمنقول است اگر قسمتی از آن چیده یا درو شده باشد تنها آن قسمت منقول است.
ماده ۱۶ - مطلق اشجار و شاخههای آن و نهال و قلمه مادام که بریده یا کنده نشده است غیر منقول است.
ماده ۱۷ - حیوانات و اشیائی که مالک آن را برای عمل زراعت اختصاص داده باشد از قبیل گاو و گاومیش و ماشین و اسباب و ادوات زراعت و تخم و غیره و بطور کلی هر مال منقول که برای استفاده از عمل زراعت لازم و مالک آنرا باین امر تخصیص داده باشد از جهت صلاحیت محاکم وتوقیف اموال جزو ملک محسوب و در حکم مال غیرمنقول است و همچنین است تلمبه و گاو و یا حیوان دیگری که برای آبیاری زراعت یا خانه و باغ اختصاص داده شده است.
ماده ۱۸ - حق انتفاع از اشیاء غیرمنقوله مثل حق عمری و سکنی و همچنین حق ارتفاق نسبت به ملک غیر از قبیل حقالعبور و حقالمجری و دعاوی راجعه باموال غیرمنقوله از قبیل تقاضای خلع ید و امثال آن تابع اموال غیرمنقول است.
انتهای پیام