Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-05@04:46:47 GMT

سکولارسازی اجتماعی هویت نظام راتهدید میکند

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۳۹۳۶۲

سکولارسازی اجتماعی هویت نظام راتهدید میکند

به گزارش جهان نيوز، سومین جلسه از سلسله جلسات چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با موضوع کلی «انقلاب اسلامی و بحران‌های اجتماعی و سیاسی» توسط گروه مطالعات انقلاب اسلامی، پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه، روز دوشنبه ۲۱ خردادماه 97 در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

منوچهر محمدی به عنوان ارائه دهنده در آغاز این کرسی با تاکید بر تعریف بحران گفت: بحران زمانی اتفاق می‌افتد که در جهت براندازی نظام باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: تاکنون هجده بحران در طول سی و پنج سال گذشته رخ داده است که این تعداد از بحران‌ها در پنج گروه منازعات قومی، کودتاها، ترورها، جنگ‌های تجاوزکارانه و فتنه‌ها دسته‌بندی شده است.
محمدی با اشاره به سه عنصر لطف الهی، مدیریت ولایت فقیه و حضور مردم در شکل‌گیری انقلای اسلامی گفت: در انقلاب اسلامی ایران برخلاف سایر انقلاب‌ها مردم مرخص نشدند. البته در آن زمان تلاش‌های فراوانی برای دور کردن مردم از صحنه‌های نبرد و تظاهرات شد، مانند تلاش‌های آقای بازرگان که با واکنش مهم حضرت امام خمینی(ره) و اصرار ایشان بر ماندن مردم در صحنه روبرو شد.

محمدی تصریح کرد: سه عنصر مکتب، رهبری و توده‌های مردم عناصری مهم در تداوم انقلاب اسلامی بودند که این عناصر در همه بحران‌ها کارآمد بوده است. البته در آینده هم بحران‌هایی توسط دشمنان پیگیری خواهد شد تا از این ابزار «ابزار بحران» برای تضعیف نظام استفاده شود.

در ادامه این کرسی علمی یحیی فوزی به عنوان اولین ناقد این کرسی گفت: کتاب دکتر محمدی در زمینه بحران یکی از بهترین کتاب‌های این حوزه است. تفکیک میان بحران و چالش اهمیتی فراوانی دارد. باید بدانیم که بحران موجودیت نظام را تهدید می‌کند و همین بحران، فقط چالش‌هایی نیست که تهدید کننده موجودیت فیزیکی نظام مثل کودتا و جنگ و … باشد.

فوزی افزود: بحران‌هایی وجود دارند که هویت نظام را تهدید می‌کنند مثل سکولارسازی اجتماعی یا جریان‌های تکنوکراسی که هویت نظام را در معرض تهدید قرار داده است. پس نباید صرفاً در حوزه‌ی سیاسی، امنیتی باقی ماند و لازم است حوزه‌های فرهنگ و اقتصاد را نیز درنظر گرفت.

وی افزود: لازم است یک سطح‌بندی در میان بحران‌ها انجام شود. بحرانی مثل مهدی هاشمی با بحران کودتا یک سطح نیست. ریشه یابی بحران‌ها نیز اهمیت دارد. منازعات قومی به عنوان یک دسته از بحران‌ها دارای یک بستر تاریخی اجتماعی است. ثمره‌ی بحث این است که سرکوب بحران بدون ریشه‌یابی بحران، منجر به حل بحران نمی‌شود.

فوزی با توجه به اهمیت وجوه اشتراک بحران‌ها گفت: در وجه اشتراک ما بین بحران‌ها به عنوان مثال در همه بحران‌های کمونیست‌ها، چپ‌ها در بحران‌های قومی نقش اساسی داشتند. همچنین نقش نیروی خارجی در این مساله اهمیت دارد.

سید جلال دهقانی فیروزآبادی به عنوان ناقد دوم در این کرسی علمی گفت: کتاب منطقی و منسجم است. هرچند تعریف در این نوشتار قراردادی است، اما لازم است که تعریف به گونه‌ای باشد تا مرزها را مشخص کند. پس چالش و تنش چه معنایی دارد؟ آیا می‌توان گفت که همه اینها بحران هستند؟ از طرف دیگر تعریف مضیق است (تهدید شدن موجودیت نظام) در حالی که این شدیدترین حالت بحران است و پیش از این مرحله هم می‌توان بحران داشت.

فیروزآبادی با توجه به دسته بندی رویکردهای مدیریت بحران گفت: دو دسته رویکرد های مدیریت وجود دارد، رویکرد تصمیم‌گیری و رویکرد سیستمیک، که این کتاب سعی دارد تا رویکرد سیستمی داشته باشد.

وی افزود: در حیطه سطح و دامنه بحران داخل کشور یا خارج، عمده بحران‌های احصا شده داخلی است و کمتر به بحران‌های سیاست خارجی پرداخته‌اند.

فیروزآبادی با تاکید بر نوع دیگری از تقسیم بندی بحران اشاره کرد: بحران موضوعی موجود است که از لحاظ موضوع نوع و جنس بحران را از هم تفکیک می‌کند؛ مثل سیاسی، اقتصادی، محیط زیست و …
سید جلال دهقانی فیروزآبادی در پایان سخنان خود گفت: کتاب حاضر بیشتر بحران‌شناسی است تا مدیریت بحران و از مدیریت بحران به سرعت گذشته است. به نظر بنده شاخصه اصلی بحران عدم توسل به زور است. می‌توان گفت مدیریت بحران در برخی از این موارد و یا موارد دیگر ذکر شده، ضعیف و یا قوی بود.

در ادامه این کرسی علمی دیگر افراد حاضر در جلسه به ارائه پرسش‌های خود از دکتر منوچهر محمدی پرداختند و ایشان نیز در پایان به این پرسش‌ها پاسخ داد.

منبع: فارس

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۳۹۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیکر شهید «فرزین بلیان» در بانه تشییع شد

به گزارش خبرنگار مهر، پیکر پاک و مطهر سرباز وظیفه «فرزین بلیان» که شب گذشته در حین درگیری با گروهک معاند در مرز بانه به شهادت رسید، عصر پنج شنبه با حضور فرمانده مرزبانی استان کردستان، همرزمان و خانواده آن شهید والامقام، اقشار مختلف مردم شهرستان بانه، نیروهای نظامی و انتظامی و مسئولان تشییع شد.

امام جمعه موقت بانه در این مراسم اظهار کرد: نظام انقلاب اسلامی نظامی دینی است که بر مبنای قرآن و دین مبین اسلام بنا نهاده شده است.

ماموستا جمال کریمی خاطرنشان کرد: نیروهای نظامی و انتظامی و نیروهای مرزبانی این مرز و بوم هیچگاه اجازه تصرف یک وجب از خاک این دیار را به دشمنان نمی‌دهند و برای حفظ انقلاب اسلامی ایران خون می‌دهند.

وی با بیان اینکه شهدا همیشه زنده‌اند، اعلام کرد: نظام جهموری اسلامی نظام عظمت و اقتدار است و این اولین و آخرین شهید ما نخواهد بود چرا که نظام ما نظام مقتدر شهادت است.

امام جمعه موقت بانه خاطر نشان کرد: امنیت ما مدیون خون پاک شهدا است و نظامی است که از خاک ایران، اسرائیل غاصب را در هم کوبید.

ماموستا کریمی عنوان کرد: ملت ایران دارای نیروهای نظامی مسلمان و با ایمان هستند و در راه اعتلای نظام، جمهوری اسلامی ایران و کلمه مبارک الله هیچ وقت کوتاهی نمی‌کنند.

آئین تشییع پیکر این شهید در مقابل حسینه این شهر آغاز و تا میدان انقلاب با حضور آحاد مردم و نیروهای نظامی و انتظامی ادامه داشت.

پیکر مطهر این شهید والا مقام به زادگاهش در شهرستان کرمانشاه بدرقه شد.

کد خبر 6095332

دیگر خبرها

  • دشمن به دنبال از بین بردن هویت گفتمان انقلاب اسلامی است
  • تظاهرات دانشجویان، استکبار جهانی را به مرز بحران کشانده است
  • مهم ترین عامل توسعه یك جامعه نظام آموزشی است
  • پیکر شهید «فرزین بلیان» در بانه تشییع شد
  • تشریح ۵ گام ارتقای تعلیم و تربیت اجتماعی
  • لزوم توانمندسازی بازرسی کار / تقدیر از شهرداری اصفهان برای پیاده‌سازی نظام یکپارچه HSE
  • ضرورت آرایش‌جنگی رسانه‌ها دربرابر رسانه‌های نظام سلطه
  • ضرورت آرایش جنگی رسانه‌های کشور در برابر رسانه‌های نظام سلطه
  • ۲۰ توصیه رهبر معظم انقلاب در دیدار فرهنگیان چه بود؟
  • ۲۰ توصیه رهبر انقلاب در دیدار فرهنگیان چه بود؟