Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-07@09:49:23 GMT

کشف "گرد و غبار" تشکیل دهنده منظومه شمسی

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۴۱۷۳۰

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما، ­روزنامه یو اس ای تودی در گزارشی نوشت دانشمندان گرد و غباری را کشف کرده اند که ماده اولیه تشکیل دهنده سیاره زمین و منظومه شمسی است.
بر اساس یک مطالعه جدید، دانشمندان مقداری گرد و خاک بین ستاره ای کشف کرده اند که میلیاردها سال پیش به زمین و منظومه شمسی شکل بخشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هوپ ایشی از دانشگاه هاوایی در مانوئا و یکی از محققان این مطالعه گفت "گرد و خاک بین ستاره ای ماقبل تشکیل منظومه شمسی است که سنگ بنای سیاره ها و ستاره ها را تشکیل می دهد."
محققان این گرد و خاک باقیمانده را از جو بالای زمین جمع آوری کردند که احتمالاً به خاطر عبور ستاره های دنباله دار در آنجا جمع شده است.
ستاره های دنباله دار با عبور از نزدیکی خورشید، گرد و غباری از خود به جای می گذارند که می تواند به جو زمین برسد و در آن رسوب کند.
جیمز کلیستون از آزمایشگاه ملی لورنس برکلی در کالیفرنیا که یکی دیگر از محققان این مطالعه است گفت: "این ذرات غبار بین سیاره ای از زمان قبل از شکل گیری اجرام سیاره ای در منظومه شمسی به جا مانده اند و به ما بینشی درباره ترکیب شیمیایی اجزاء سازنده ستاره ها و سیاره ها می دهد."
این "گرد و خاک" در واقع دانه های بسیار ریز شیشه ای به نام "GEMS" (گوهر) هستند که با لایه های فلزی و سولفید پوشیده شده اند – و ضخامتی کمتر از یک صدم ضحامت یک تار موی انسان دارند.
ایتان سیگل متخصص فیزیک نجومی پس از خواندن این مطالعه جدید با اشاره به درک کنونی ما از نحوه شکل گیری سیاره ها گفت: "تصویر ساده انگارانه ما از دیسکی که خیلی داغ می شود، خرد می شود و سپس خنک می شود تا سیاره ها را شکل بدهد به شکل مأیوس کننده ای ساده سازی شده است. در عوض، ما یاد گرفتیم که ممکن است ماده بیرونی که کلید رازهای سیاره ای است در واقع ماده ای سرد باشد."
ایشی گفت: "اگر ما مواد اولیه شکل گیری یک سیاره متعلق به چهار میلیارد و ششصد میلیون سال پیش را در اختیار داشته باشیم، آنگاه می توانیم درک عمیق تری داشته باشیم."

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: کشف گرد و غباري سياره زمين منظومه شمسي دانشمندان خاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۴۱۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویم و اوقات شرعی دوشنبه ۱۷ اردیبهشت به افق قم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، تقویم و اوقات شرعی امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ هجری شمسی است.     ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ هجری شمسی    ۲۷ شوال ۱۴۴۵ هجری قمری    ۵ می ۲۰۲۴ میلادی   ********************   اذان صبح: ۰۳:۳۸ دقیقه   طلوع آفتاب: ۰۵:۱۱ دقیقه    اذان ظهر: ۱۲:۰۳ دقیقه    اذان مغرب: ۱۹:۱۵ دقیقه

دیگر خبرها

  • اگر با صورت آرایش‌کرده ورزش کنیم چه خواهد شد؟
  • چرا مشتری ۷۹ قمر دارد ولی زمین فقط یکی؟
  • سیاره مشتری ممکن است عامل وجود ماه زمین باشد
  • خسارت سیل به تاسیسات آبفای تفت یزد
  • تقویم و اوقات شرعی دوشنبه ۱۷ اردیبهشت به افق قم
  • دنباله‌دارها، سیارک‌ها و شهاب‌سنگ‌ها: بازدیدکنندگان فضا
  • پختن، سرنوشت شوم زمین و زمینیان؟
  • افزایش باد همراه با غبار محلی و مواج شدن دریا در خلیج فارس، ۱۶ اردیبهشت
  • واژگونی رانا در شهرستان اردل با پنج مصدوم
  • تجلیل از معلمان ایرانی در آنکارا