Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-16@23:05:57 GMT

۱۰ خودروی تاثیر گذار و نوآور در صنعت خودروسازی

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۴۲۹۸۲

انصافا باید اعتراف کرد خودروهایی که امروز شاهد آن‌ها هستیم با خودروهای اولیه تفاوت‌های زیادی دارند. نوآوری در طراحی خودرو باعث شده است تا خودروهای اولیه راه خود را به خوبی پیدا کنند و شاهد خودروهای زیبا و پیشرفته امروزی باشیم. اما در صنعت خودروسازی نیز مانند سایر صنعت‌ها همیشه خودروهای نوآورانه‌ای بوده‌اند که تاثیر بسزایی در ساخت سایر خودروها داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین منظور خالی از لطف نیست اگر در ادامه با هم نگاهی به ۱۰ خودرو نوآورانه و تاثیرگذار در صنعت خودرو داشته باشیم.

۱. فورد مدل تی (Ford Model T) سال 1908

اولین خودرویی که به تولید انبوه رسید.

۱۰ خودرو تاثیر گذار و نوآور در صنعت خودروسازی

کارشناسان صنعت خودروسازی، فورد مدل تی را اولین خودروی مقرون‌ به‌صرفه‌ای می‌دانند که به تولید انبوه رسید، از این خودرو با نام Tin Lizzie نیز یاد می‌شود. فورد مدل تی توانست دنیای جدیدی را پیش روی صنعت خودروسازی برای ساخت خودروهای بهتر باز کند.

فورد توانست به لطف خط تولید معروف خودروسازی این شرکت استاندارد جدیدی را معرفی کند، این استاندارد در سایر صنایع نیز به خدمت گرفته شد. خودرو فورد مدل تی بین سال‌های 1908 تا 1927 تولید شد، جالب است بدانید در این بازه زمانی فورد توانست تعداد 15 میلیون دستگاه فورد مدل تی را به فروش برساند. تمامی این موارد دست به دست هم دادند تا فورد مدل تی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین خودروها در تاریخ طراح و تولید محصولات صنعتی به حساب بیاید.
۲. رولز رویس سیلور گُوست (Rolls Roys Silver Ghost) سال 1908

اولین خودروی نظامی.

۱۰ خودرو تاثیر گذار و نوآور در صنعت خودروسازی

خودروی رولز رویس سیلور گوست در آن زمان به عنوان یکی از پرچمداران خودروهای لوکس و گران‌ قیمت به حساب می‌آمد. اما جالب است بدانید سرنوشت برای رولز رویس سیلور گوست چیز دیگری در آستین داشت و در سال 1914 بدنه تمامی خودروهای رولز رویس سیلور گوست که تاکنون ساخته شده بود با در نظر گرفتن استانداردهای نظامی آن زمان تقویت شد تا این خودروها نقش مهمی در جنگ جهانی اول، جنگ داخلی ایرلند و حتی جنگ جهانی دوم ایفا کنند. با این حساب می‌توان گفت رولز رویس سیلور گُوست به دوران استفاده از اسب‌ها در سواره‌نظام خاتمه داد و مفهومی جدید از حمل‌و‌نقل را در جبهه‌های نبرد ایجاد کرد.
۳. آستین سوِن (Austin Seven) سال 1922

اولین خودرو پرطرفدار.

۱۰ خودرو تاثیر گذار و نوآور در صنعت خودروسازی

آستین سون خودروی افسانه‌‌ای انگلیسی است که توانست در این کشور و سایر کشورها موفقیت فراوانی کسب کند. موفقیت آستین سون به اندازه‌ای بود که این خودرو را به عنوان خودرویی پیش‌رو در صنعت خودروسازی قلمداد می‌کنند. آستین سون توانست تاثیر مهمی در بازار خودروهای مقرون‌ به صرفه داشته باشد و از این لحاظ با فورد مدل تی که 15 سال پیش از آستین سون معرفی شده بود مقایسه میشود. این محصول، به محبوبیت بیشتر خودروها کمک کرد و سلاطین بزرگ خودروسازی مانند بی‌ام‌و، نیسان، لوتوس و جگوار از بدنه آستین سون برای ساخت اولین خودورهای خود الهام گرفتند.
۴. فولکس قورباغه‌ای سال ۱۹۳۸

خودرویی نوآورانه که به نماد خودروسازی تبدیل شد

۱۰ خودرو تاثیر گذار و نوآور در صنعت خودروسازی

در این قسمت از فهرست خودروهای تاثیرگذار در صنعت خودروسازی به محصولی رسیدیم که برای ما ایرانی‌ها یادآور خاطره‌های خوش و درخشانی است. فولکس قورباغه‌ای آنقدر در صنعت خودروسازی خوش درخشیده است که بعید به نظر می‌رسد در تاریخچه این صنعت، خودرویی به این جا و مکان رسیده باشد. جالب است بدانید فولکس قورباغه‌ای به عنوان یکی از اولین خودروهایی که موتور آن در پشت تعبیه شده است شناخته می‌شود، این خودرو برای رانندگی در سرعت بالای یکصد کیلومتر در ساعت در بزرگراه‌های آلمان ساخته شده بود.

جالب‌‌تر اینکه فولکس قورباغه‌ای به عنوان یکی از اولین خودروهایی به حساب می‌آید که در ساخت آن از فناوری خنک‌کنندگی موتور با هوا استفاده شده بود. اما تاثیرگذاری فولکس قورباغه‌ای در صنعت خودروسازی به همین‌جا ختم نمی‌شود. محبوبیت فولکس قورباغه‌ای باعث شد تا این خودرو بین سال‌های 1938 تا 2006 تولید شود. به این ترتیب با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت فولکس واگن قورباغه‌ای با 65 سال تولید، افتخار طولانی‌ترین زمان تولید را در بین خودروها دارد.
۵. بی‌ام‌سی مینی (BMC Mini) سال 1959

اولین خودروی هاچ‌بک

۱۰ خودرو تاثیر گذار و نوآور در صنعت خودروسازی

بی‌ام‌سی مینی نیز از آن خودروهایی است که حق زیادی بر گردن صنعت خودرو سازی دارد. تاکنون چیزی حدود ۱۰۰ مدل مختلف از بی‌ام‌سی مینی در کشورهای مختلف دنیا تولید شده است. ویژگی‌های بی‌ام‌سی مینی به همین‌جا ختم نمی‌شود و این خودرو به عنوان یکی از اولین خودروهای مدرن که از سیستم انتقال نیرو در جلو بهره گرفته است شناخته میشود. طراحی قسمت هاچ‌بک بی‌ام‌سی مینی نیز در نوع خود جالب توجه است. این خودروی کوچک با طراحی ساده‌ای که داشت توانست به عنوان یکی از کارآمدترین خودروهای شهری جای خود را در دل هواداران باز کند، بی‌ام‌سی مینی را حتی در مسابقات رالی و سایر مسابقه‌های اتوموبیل‌رانی نیز شاهد بودیم.
۶. سیتروئن دی‌اس (Citroen DS) سال 1955

خودروی نوآوری که تاثیر زیادی بر روی سایر خودروهای همرده خود گذاشته است.

۱۰ خودرو تاثیر گذار و نوآور در صنعت خودروسازی

کارشناسان زیادی سیتروئن دی‌اس را به عنوان یکی از بهترین خودروها در تمام تاریخ صنعت خودروسازی به حساب می‌آورند. طراحی این خودرو کاملاً‌ آینده‌ نگرانه بود و به همین دلیل گفته می‌شود تمامی خودروهای مدرن امروزی به نوعی از طراحی سیتروئن دی‌اس الهام گرفته‌اند. سیتروئن دی‌اس به عنوان اولین خودرویی شناخته می‌شود که با طراحی آیرودینامیک و دیسک ترمز به تولید انبوه رسید و راهی بازار شد، نوآوری‌های سیتروئن دی‌اس به همین‌جا ختم نمی‌شود و این خودرو با سیستم تعلیق هیدرولیک و چراغ‌های چرخان جلو شناخته می‌شود. تمامی این موارد دست به دست هم داد تا سیتروئن دی‌اس در اولین روز عرضه به بازار، ۱۲ هزار دستگاه فروش داشته باشد.
۷. جگوار تایپ E سال 1961

خودرو لاکچری دهه 60 میلادی

۱۰ خودرو تاثیر گذار و نوآور در صنعت خودروسازی

انصافاً باید گفت جگوار تایپ E یکی از زیباترین خودروهای اسپرتی است که در آن زمان راهی بازار شد. از طرف دیگر در طراحی بیشتر خودروهایی که در آن زمان عرضه میشد توجه کمی به طراحی و عملکرد خودرو میشد، اما داستان جگوار تایپ E فرق می‌کند و با خودرویی طرف هستیم که سرعت و رعایت اصول زیباشناختی به بهترین نحو ممکن در این خودرو اعمال شده بود. جگوار تایپ E سرعتی برابر با 240 کیلومتر داشت و تنها در کمتر از 7 ثانیه از صفر به 96 کیلومتر سرعت دست پیدا می‌کرد.

جگوار تایپ E، در زمان خود اولین خودرویی بود که بدنه‌ای متصل با اتصال جدانشدنی به شاسی نداشت، در عوض در این خودرو شاهد طراحی اسپرت و ورزشی بودیم که بدنه آن می‌توانست برای بهینه‌سازی‌های بعدی خودرو جدا شود. این موارد باعث شد تا خودروهای اسپرت زیادی از طراحی جگوار تایپ E، الهام بگیرند.
۸. لامبورگینی میورا (Lamborghini Miura) سال 1966

اولین خودرو سوپر اسپورت دنیا.

۱۰ خودرو تاثیر گذار و نوآور در صنعت خودروسازی

لامبورگینی میورا تفکر صاحبان صنایع خودروسازی آن زمان را نسبت به توانایی‌های خودرو تغییر داد. این خودرو با تعبیه کردن دو صندلی، بسیار سبک، راحت و سریع طراحی شده بود. لامبورگینی میورا در زمان عرضه خود به بازار به لحاظ سرعت رقیب نداشت و سریع‌ترین خودروی آن زمان بود. طراحی لامبورگینی میورا شباهت‌های زیادی به زبان طراحی داشت که در خودروهای مسابقه‌ای آن زمان به خدمت گرفته میشد، جالب اینجاست که در آن زمان فروچو لامبورگینی، اسطوره بزرگ این شرکت، از طراحی اصلی لامبورگینی میورا راضی نبود و از مهندسین لامبورگینی خواسته بود تا در وقت‌های اضافه خود بر روی طراحی لامبورگینی میورا کار کنند.
۹. کرایسلر مینی‌وَن (chrysler Minivan) سال 198

اولین مینی‌ون با چندین صندلی

۱۰ خودرو تاثیر گذار و نوآور در صنعت خودروسازی

کرایسلر در سال 1983 طراحی جدیدی در چیدمان صندلی‌های خودروی مینی‌ون خود به خدمت گرفت. این طراحی باعث شد تا کرایسلر مینی‌ون به خودرویی برای خانواده‌های پرجمعیت که نیاز به صندلی بیشتری دارند تبدیل شود، از طرف دیگر این خودرو تجربه رانندگی دلچسبی را در اختیار راننده قرار می‌داد.

در نگاه اول مینی‌وَن کرایسلر حالتی مکعب‌ مستطیل مانند دارد، اما کارآیی این خودرو بیشتر از این حرف‌هاست. جالب است بدانید این خودرو دارای درِ کشویی برای سوار شدن راحت کودکان بود و فضای زیادی را در حین پارک اشغال نمی‌کرد. این موارد باعث شد تا مینی‌ون کرایسلر دید طراحان خودرو را برای همیشه تغییر دهد.
۱۰. تویوتا پریوس (Toyota Prius) سال 1997

۱۰ خودرو تاثیر گذار و نوآور در صنعت خودروسازی

اولین خودروی هیبریدی که به تولید انبوه رسید. تویوتا در سال 1997 اولین تویوتا پیروس را به تولید انبوه رساند. از آن زمان تاکنون خودروهای هیبریدی طرفداران بیشتری پیدا کرده‌اند اما بدون شک تویوتا پریوس تاثیرات زیادی در صنعت خودروهای هیبریدی گذاشته است که بعضی از این تاثیرها را در آینده شاهد خواهیم بود. تویوتا پریوس در چند سال اخیر شاهد بهینه‌سازی‌های مختلفی بوده است، این خودرو به صاحبان صنعت خودروسازی ثابت کرد که می‌توان یک خودروی دوست‌دار محیط زیست هیبریدی را به تولید انبوه رساند و نظر مشتریان را جلب کرد.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم از علاقه‌مندان دوآتشه صنعت خودرو هستید و خودرویی را سراغ دارید که تاثیر زیادی در این صنعت گذاشته است، نام و مشخصات این خودرو را در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: پارسینه خودرو خودروسازان مینی ون خودرو لاکچری خودروی هاچ بک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۴۲۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف خودروی سرقتی در اراک

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ سرهنگ پور شمس گفت: در پی وقوع یک فقره واژگونی یک دستگاه خودروی سواری پراید در محور قم – اراک مأموران پلیس راه استان بلافاصله در محل حاضر شدند.
او افزود: با حضور پلیس در صحنه تصادف مشخص شد راننده و سرنشینان خودرو از محل حادثه متواری شده اند که با استعلام پلاک خودرو مشخص شد خودرو دارای سابقه سرقت از یکی از استان‌های همجوار را دارد.
رئیس پلیس راه استان مرکزی گفت: خودروی سرقتی مکشوفه برای بررسی بیشتر به پارکینگ منتقل شد.

دیگر خبرها

  • ۸ هزار خودروی وارداتی تحویل مردم شد
  • ثبت سفارش ۱۳۳ هزار خودروی وارداتی/ بازبینی آیین‌نامه واردات خودروهای دست دوم
  • گروه های فشار مانع ابلاغ آیین نامه واردات خودروهای کارکرده
  • کشف خودروی سرقتی در اراک
  • فعالیت ۲۸ روستای بخش بابلکنار در صنعت نوغانداری
  • ضرورت ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی به صنعت نوغانداری بابل
  • توقیف ۲۱ خودروی شوتی طی ۷۲ ساعت گذشته در هرمزگان
  • توقیف ۲۱ خودروی شوتی در طرح ۷۲ ساعته
  • تغییرات قیمت خودرو در روز ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ / خودروی داخلی گران شد
  • قیمت خودرو امروز ۲۶ فروردین +جدول