Web Analytics Made Easy - Statcounter

دلاور حیدر پور در گفتگو با خبرنگار مهر، میزان کسری برنج کشور را حدود ۵۰۰ تا یک‌میلیون تن اعلام کرد و گفت: این میزان باید از طریق واردات تأمین شود.

وی درعین‌حال درباره آفات محصولات به‌ویژه برنج وارداتی گفت: همه محصولاتی که وارد کشور می‌شود از سوی سازمان حفظ نباتات و قرنطینه نظارت و کنترل می‌شوند و در صورت عاری بودن از آفات نباتی و گیاهی اجازه ترخیص می‌یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بابیان اینکه آفات برنج وارداتی را تائید نمی‌کنیم افزود: برنج وارداتی برای محصول مازندران آفتی ندارد و نگران‌کننده نیست و آفت انباری نظیر شپشک تنها مخصوص برنج نیست و اگر شرایط انبار خوب نباشد محصول دچار آفت می‌شود.

حیدر پور از توقیف محموله چوبی در بندر نوشهر به دلیل آفت خبر داد و گفت: این محموله یا باید بازگشت داده و یا امحا شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: هر محصولی که باید وارد کشور شود اگر قرنطینه‌ای باشد اجازه ورود نمی‌دهیم و به‌عنوان نمونه گندم پاکستان هرچند مازاد بوده ولی چون دارای علف هرز است و یا پنبه کشورهای دیگر به دلیل داشتن آفت اجازه واردات به کشور را ندارند، همچنین اجازه ورود شلتوک برنج را نمی‌دهیم زیرا ممکن است دارای تخم و لارو حشره باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران همچنین درباره کشت دوم برنج گفت: به دلیل شرایط کم‌آبی، کشت برنج در استان‌های غیر از گیلان و مازندران موردحمایت وزارت جهاد کشاورزی نیست و دولت نیز مصوبه‌ای در این زمینه داشته است و باید کشت برنج در سایر استان‌ها محدود یا ممنوع شود.

 حیدر پور با عنوان اینکه کشت دوم برنج ازجمله راهکارهای برای تأمین کسری برنج موردنیاز کشور است گفت: به دلیل کم‌بارشی و عدم تغذیه مناسب سفره‌های زیرزمینی در برخی جاها ازجمله شرق استان، سیاست کلی استان این است که کشت دوم را با آب چاه توسعه ندهیم.

وی افزود: چاه‌های مازندران سطحی و عمدتاً زیر ۲۰ متر عمق دارند و با توجه به سیاست باید حداکثر ظرفیت برای مهار آب‌های سطحی و هدایت رودخانه‌ها برای کشت دوم استفاده شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: درزمینهٔ استفاده از آب چاه برای کشت دوم برنج با توجه به شرایط کم‌آبی توصیه براین است که به آب‌های زیرزمینی فشار نیاوریم اما برای آب رودخانه‌ها و آب‌بندان ها مشکلی نداریم و درعین‌حال منع قانونی برای کشت دوم برنج نداریم.

کد خبر 4319763

منبع: مهر

کلیدواژه: جهادکشاورزی مازندران شالیزار راهپیمایی روز قدس بوشهر سالروز ارتحال امام خمینی روز جهانی قدس ماه مبارك رمضان شیراز شهرکرد مشهد گرگان یاسوج شب قدر خرم آباد خطبه های نماز جمعه امام خمینی ره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۴۷۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاشت برنج به سبک مکانیزه در روستای کیامحله جویبار + فیلم

برنج پس از گندم یکی از پر تقاضاترین عنصر خانواده غلات است که در سفره‌های ما ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد. شهر‌های شمالی کشور  به دلیل رطوبت، بارندگی های فراوان و زمین‌های مساعدی برای کشت برنج دارند.

در این روز‌های بهاری کشاورزان روستای کیامحله از توابع شهرستان جویبار استان مازندران نیز اقدام به کاشت برنج به روش مکانیزه کردند.

شهروندخبرنگار ما فیلمی ارسال کرده است که مشاهده می‌کنید.

منبع: فرهاد ولی‌زاده - مازندران

بیشتر بخوانید:

آغاز کاشت نشا برنج در شالیزار‌های بابل + فیلم

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور
  • مرگ تدریجی آب‌بندان‌های مازندران
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی برای کشت برنج در مازندران
  • کشت برنج در ۶۷ هزار هکتار شالیزار مازندران
  • کشت برنج در ۶۷ هزار هکتار از شالیزار‌های مازندران
  • حضور ۱۰ شرکت تولیدی کشاورزی مازندران در نمایشگاه اکسپو
  • صادرات بیش از ۱۰۵ هزار تن کالا از گمرکات گیلان
  • ارزآوری ۶.۲ میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • کاشت برنج به سبک مکانیزه در روستای کیامحله جویبار + فیلم
  • تقویت زنجیره های ارزش محصولات کشاورزی مازندران