آخرین وضعیت اسلامی سازی دانشگاه
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۴۷۶۳۵
* قضیه: - دوشنبه شب، و یک شب پس از گردهمایی اساتید دانشگاهها در حسینیه امام خمینی (ره) که در آن سخن از فاصله گرفتن از «مصرف زدگی در دانش» میرفت، به محفل افطار دوستان هنری-فلسفی-جامعهشناختی در یک حسینیه به نام نامی «شهید سید مرتضی آوینی» دعوت شدم؛ برای استماع سخنرانی قبل از افطار رفتم و همان قبل از افطار هم برگشتم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
- این، نمونهای بود از تبعات مواجهه تقلیدی با دانش که در نشست یک شنبه
شب رهبر انقلاب اسلامی با اساتید دانشگاه نکوهش میشد؛ ایشان فرمودند: «بنده با یاد گرفتن علم از دیگران هیچ مخالف نیستم؛ این را بارها گفتهام و همه هم میدانند؛ گفتم ما ننگمان نمیآید که از آن کسی که دارای علم است یاد بگیریم و شاگردی کنیم، امّا شاگردی یک حرف است، تقلیدیک حرف دیگر است! تا کِی دنبالهروِ علم این و آن باشیم؟ ... علم آن چیزی است که شما به آن دست پیدا کنید، بتوانید بفهمید آن را، از درون ذهن فعّال شما تراوش بکند. باید دنبال این باشیم که ما تولید علم بکنیم؛ تا کِی مصرف کنیم علم این و آن را؟»
* تأمل در قضیه:
- من در صحنه فعلی پیشرفت علوم انسانی اسلامی، سه موضع و جبهه میبینم؛ یکی باقیماندههایی از مسیر روشنفکری سنتی است که آشکارا خود را آنگلوفان و فرانکوفان میخوانده، و امروز، به طرز مفرطی در صحنه دانشگاهی فرتوت و محدود گردیده است. فرض این مسیر آن بوده است که ما همواره صد سال و اندی نسبت به «ازمابهتران» عقبتر افتادهایم، و هر چه در طول صفویه تا کنون دویدهایم، نتوانستهایم این فاصله را کم کنیم.
آنها مدام، فتوحات علمی و فنی ما را، پیشرفتهای مستقل ما به رغم همه کارشکنیها اعم از جنگ و تحریم را، و کامکاری جوانان این وطن در المپیادهای جهانی را، به عنوان استثناءهایی که هیچگاه به قاعده بدل نخواهند شد، از درک تاریخی خویش کنار میگذارند، و هر نوع ابتکار عمل خودی را پیشاپیش، شکستخورده و هزیمتیافته قلمداد مینمایند. و بدین سان، آنها تنها مسیر رشد ما را همراهی و همداستانی با نوسازیهای «غرب» قلمداد میکنند.
به رغم ضعف و زوال دانشگاهی این سبک روشنفکری، تهنشستهای اجتماعی و سیاسی این نحو باور به عقبماندگی ما، هنوز هم گریبان برخی را گرفته است، و هنوز هم کسانی هستند که مسیر امثال حسن تقیزاده را در مبادلات ما و شرکت توتال میجویند.
- در واکنش به این نگاه تحقیرآمیز روشنفکری، جریانی از جوانان پر شور برآمد تا به استناد گفتار خود روشنفکران اخیر اروپایی (نیمه دوم سده بیستم)، مدرنیت و روشنفکری را مرکززدایی کند، و زمینه را برای خروج از این جو و فضای حقارتباری که روشنفکری سنتی، مدام و برایچندین دهه بر سر ما میکوبید، فراهم نمایند. هدف خوبی بود که کم و بیش به آن رسیدند؛ ولی برای رسیدن به این منظور، به نحوی متناقضگون از همان ابزاری که نکوهش میکردند بهره بردند. آنها به تبعیت از راستگرایی افراطی و کم و بیش فاشیستی آلمانی، بویژه الهامات نیچه و هایدگر در پسامدرنیسم اروپایی، کوشیدند تا فکر روشنفکری را مختص به «غرب» قلمداد کنند و «شرق» را صاحب سرشتی متمایز اعلام نمایند که قواعد از اساس متمایز خود را دارد، و برای این منظور مجبور بودند تا نهایتاً خطاب «جهانشمول» دعوت ادیان فرزانه ابراهیمی را نیز در جریانیک نسبیتگرایی عام منکر شوند، و حتی اصل برنامه خرد و حکمت را که منظور نظر ادیان ابراهیمی بود، مطرود بشمارند. ابتدا این سخنان را بوضوح نمیگفتند، ولی دوشنبه شب، دیدم که صراحتاً در «محفل افطار» میگویند، و البته از شنیدن این سخنان چندان هم متعجب نشدم؛ از ابتدا معلوم بود که کار به اینجا میرسد، و رسید.
- درمقابل این دو مسیری که یکی آنگلوفان و فرانکوفان است، و دیگری عملاً ژرمنفان، یک مسیر مستقل سوم برآمده است، که میکوشد به اتکاء حکمت متعالی، مسیر مطمئن و عامی را برای فکر و زندگی بگشاید، به نحوی که معادی روشن فراروی آینده بشر باز کند و او را از دغدغهها و اضطرابهایی که محصول غفلت از مبدأ و معاد بوده است، خلاصی بخشد. این راه سوم، اصحاب هر دو رویکرد پیشین را، صرفنظر از دوگانههای تصنعی، به تأمل و گفتگو در مورد بنیادهای میسر شدن اندیشه و بیان و اخلاق و هنر فرا میخواند. این راه سوم، میکوشد که در قالب «رئالیسم استنتاج منطقی»، از اصول و بنیادهایی که اصل گفتگو میان انسانها را میسر میکنند، آغاز نماید، و از این اصول و بنیادها، منطقی برای حرکت به سوی مسیری بگشاید، که ضمن تصحیح پیشرفتها در مسیر پیموده شده بشر، نگرانیها را در مورد آتیه توسعه از طریق پایبندی به اصول مرتفع نماید. و مسیری که بتواند چنین تضمینهایی در مورد معاد توسعه و دانش به بشر ببخشد، بیگمان مسیر حنیف ادیان ابراهیمی علیهم السلام در «دیدگاه توحیدی» خواهد بود، که برای هزاران سال در میان هوشمندترین مردم کره زمین، پیوسته آزموده و تأیید شده است، و ارزش بقای بیمانندخود را در انطباق بینظیر به فطریات انسانی نشان داده است. این، راه قویم است و باید به آن چنگ بزنیم و متفرق نشویم. یا حق.
دکتر حامد حاجی حیدری
منبع: افکارنيوز
کلیدواژه: امام خمینی شکر آلمان مشهد خاک دین شورش رهبر انقلاب ذهن جنگ رشد اجتماعی و سیاسی اخلاق امام خمینی جامعه دین سید مرتضی آوینی دانشگاه اسلامی سازی دانشگاه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۴۷۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عملیات اصلاح هندسی و احداث دوربرگردان در بلوار ارم اجرایی شد
حمید صفدری گفت: طرخ احداث این دوربرگردان در راستای روانسازی ترافیک و حذف مسیر اضافه و کاهش پیمایش که یکی از مطالبات اصلی امام جمعه محترم مهرشهر و اعضای شورای اسلامی شهر کرج و همچنین شهروندان ساکن در این منطقه بوده اجرایی شده است.
صفدری عنوان کرد: با توجه به حجم بالای دور زدن وسایل نقلیه در بریدگی معبر اصلی بلوار ارم جنب پارک هامون و همچنین دور برگردان خیابان زنبق، مبحث اصلاح هندسی این مسیر برای تسهیل در تردد خودروها مورد مطالعه کارشناسان این مجموعه و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج قرار گرفت.
وی با بیان اینکه طبق بررسیهای صورت گرفته در بریدگی مذکور طرح دور برگردان شمال به شمال اجریی خواهد شد، افزود: این طرح ایمنسازی و روانسازی ترافیک در معبر یاد شده را به همراه خواهد داشت.
این مسئول افزود: اجرای طرح اصلاح هندسی معابر درون شهری در نقاط حادثه خیز و پرخطر، یکی از مهمترین راه کارهای ارایه شده به منظور تحقق اهداف مدیریت ترافیک در راستای افزایش ایمنی و روانسازی تردد وسایل نقلیه بهشمار میرود.
صفدری افزود: به منظور اجرای این پروژه و برای خدمت رسانی و همچنین کاهش حوادث احتمالی در این نقطه پر تردد که همیشه شاهد حجم زیادی از ترافیک را دارا میباشد، عملیات جدول گذاری و نصب تجهیزات ترافیکی و ایمنسازی مسیر نیز صورت گرفت.