Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@16:59:50 GMT

تصویب قوانین حمایتی؛ راهکاری برای حذف کار کودکان

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۴۸۶۶۸

تصویب قوانین حمایتی؛ راهکاری برای حذف کار کودکان

تهران- ایرنا- کودکان کار به سبب شرایط جسمی بیش از بزرگسالان در معرض آسیب قرار دارند که این مهم خطرهای بسیاری را برای جامعه دارد. از این رو تصویب و اجرای قوانین حمایتی و نظارت بر ممانعت از کار کودکان در واحدها و سازمان‌های مختلف می تواند گام موثری برای کاهش این آسیب ها باشد.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ «ترویج راهبردهای یک پارچه برای پایان دادن به کار کودکان؛ حل بحران آب با برنامه ریزی برای مشارکت همگانی و موسیقی سنتی؛ نمادی از فرهنگ و هویت ملی» از جمله مهمترین موضوعاتی است که در مطبوعات امروز (چهارشنبه) برجسته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** ترویج راهبردهای یک پارچه برای پایان دادن به کار کودکان
آخرین آمار‌ها نشان می‌دهد حدود 11هزار کودک کار و خیابان تحت پوشش مراکز شبانه‌روزی و روزانه سازمان بهزیستی قرار دارند؛ کودکانی که بدون برخورداری از مزایای رفاه اجتماعی همه عمرشان را به فال و گلفروشی بر سر چهارراه‌ها می‌گذرانند تا نان آور کوچک خانواده هایشان باشند. از این رو ترویج راهبردهایی یک پارچه برای پایان دادن به کارهای مخاطره‌آمیز آنها می تواند در کاهش این مهم تاثیرگذار باشد.

روزنامه «ایران» در مطلبی با عنوان «روزی 11 ساعت کار، ماهی 300 هزار تومان درآمد» در گفت وگو با کارشناسان می نویسد: کارشناسان حوزه بهزیستی می‌گویند مشکلات اقتصادی و معیشتی و نبود حمایت‌های اجتماعی از جمله عواملی است که موجب افزایش حضورکودکان کار در کنار خیابان‌ها شده است، به‌طوری که هر ساله با تعطیلی مدارس و آغاز فصل تابستان، تعداد کودکان کار در خیابان‌ها افزایش جدی پیدا می‌کند.«رضا جعفری» رئیس اورژانس اجتماعی کشور در این زمینه به «ایران» می‌گوید: حدود 13 درصد کودکان کار، بازمانده از تحصیل هستند و تعداد زیادی از آنها هم با تعطیلی مدارس به خیابان‌ها می‌روند.«سید حسن موسوی چلک»، رئیس انجمن مددکاری کشور نیز با اشاره به اینکه اغلب کودکان کار به علت مشکلات اقتصادی و معیشتی مجبور به کار در خیابان‌ها می‌شوند، می‌گوید: اغلب آنها ترک تحصیل کردند یا بر اثر بزهکاری برای کار در خیابان‌ها فرستاده می‌شوند.

در ادامه این گفت وگو آمده است: الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودکان نیز می‌گوید: برخی از کارشناسان معتقدند بیش از سه میلیون نفر کودک کار در ایران وجود دارد. ضمن اینکه کارشناسان معتقدند در تهران 20هزار کودک کار وجود دارد اما به‌دلیل آنکه اغلب کودکان کار هیچ گونه ثبت هویتی ندارند آمار دقیقی در این زمینه نمی‌توان ارائه کرد. وی با بیان اینکه کودکان 8 ساله در کارگاه‌های پرس کاری لب خط به ازای 11ساعت کار، فقط 300 هزار تومان دریافت می‌کنند، ادامه می‌دهد: این در حالی است که تنبیه شدید فیزیکی صاحبکار در تمام کارگاه ها رایج است و همگان کودکان زباله گردی که سر در سطل‌های زباله هستند را دیده‌ایم که در معرض ابتلا به انواع و اقسام بیماری‌ها هستند.

روزنامه«مردم سالاری» در گزارشی با عنوان «13 درصد کودکان کار روزانه بیش از 8 ساعت در خیابان کار می کنند» به نقل از رضا جعفری رییس اورژانس اجتماعی و مدیر کل دفتر امور اسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نوشت: کودکان کار خیابان، کودکانی هستند که بدون حضور موثر سرپرست یا مراقب در خیابان به مشاغل رده پایین اشتغال دارند و انگیزه آنها کسب درآمد است. عمدتا دو گروه کودکان کار خیابان وجود دارند که شامل «کودکان خیابان» و «کودکان خیابانی» هستند. کودکان خیابانی کسانی هستند که خیابان را به عنوان محل کارشان انتخاب می‌کنند اما معمولا ارتباط‌شان با خانواده قطع نیست و حتی اگر به شکل مستمر و منظم به خانه رجوع نکنند اما با این حال معمولا پس از مدتی به خانه‌شان می‌روند اما کودکان خیابان، کودکانی هستند که محل کار و زندگی‌شان خیابان است.

در ادامه آمده است: نتایج بررسی‌های بهزیستی نشان می‌دهد 33.8 درصد از این کودکان بین یک تا چهار ساعت در خیابان مشغول به کار هستند. 52.1 درصد از آنها بین چهار تا هشت ساعت و 13 درصد از آنها بیش از هشت ساعت در خیابان به سر می‌برند و کار می‌کنند. درهمین راستا یکی از رویکردهای سازمان بهزیستی، کاهش آسیب برای این کودکان است؛ هر چقدر بتوانیم ساعات حضورشان در خیابان‌ها را کاهش دهیم به همان میزان با آسیب‌های اجتماعی کمتری مواجه می‌شوند.

روزنامه «شرق» در یادداشتی با عنوان «جمع آوری کودکان کار تدبیر یا تقصیر» به قلم الهام فخاری عضو شورای اسلامی شهر تهران آورده است: «کودک کار» کودکی است که به یکی از اشکال کار سبک/سخت، داوطلبانه/اجباری برای کسب درآمد، نه کسب توانمندی، اشتغال دارد. مهم‌ترین عوامل کار کودک، ساختار مشکل‌دار خانواده، فقر، نوسان‌های اقتصادی ناگهانی، زیادبودن هزینه‌های تحصیل و نظام آموزشی نابرابر هستند. نزدیک به 215‌میلیون کودک کار در جهان وجود دارد. برخی کارشناسان آمار کودکان کار ایران را بیش از سه‌ میلیون نفر برآورد می‌کنند. ضمن اینکه این رقم برای تهران 20 ‌هزار نفر تخمین زده می‌شود؛ اما به دلیل اینکه بسیاری از کودکان کار هیچ‌گونه ثبت هویتی ندارند، آمار دقیقی دراین‌باره نمی‌توان ارائه کرد.

در ادامه این یادداشت آمده است: مهم‌ترین و فوری‌ترین مسئله کودکان کار؛ در میان همه مسائل و نگرانی‌های مربوط به کودکان کار، ضروری است به‌عنوان اصلی‌ترین مسئله به ایمنی، بهداشت و آموزش آنان توجهی جدی شود. به این منظور پیشنهاد می‌شود این راهبرد در رأس برنامه‌های حمایتی نهادهای دولتی، عمومی و سازمان‌های مردم‌نهاد قرار گیرد. سازمان‌های مردم‌نهاد مؤثرترین و مهم‌ترین نهاد حمایتی کودکان کار؛ تقویت نقش و جایگاه سازمان‌های مردم‌نهاد در مواجهه با مسئله کودکان کار بسیار حیاتی است.

**حل بحران آب با برنامه ریزی برای مشارکت همگانی
امروزه بحران آب استان‌ های مختلف را دچار اختلاف کرده است. از این رو برای مدیریت حیاتی بحران آب باید با برنامه ‌ریزی و اجرای آن در همه حوزه‌های نظری و عملی کشور، همه مردم را به مشارکت در آن فرا خواند تا بتوان از پرتو چنین سیاست هایی کشور را از این بحران رهایی داد.

روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با عنوان «رد پای آب» به قلم معصومه ابتکار نوشت: در اینکه آب منشأ حیات گیاهان، جانوران و انسان است و چرخه تنوع زیستی با منابع آب ارتباط مستقیم دارد، تردیدی نیست. اما افزایش جمعیت و گسترش فعالیت‌های انسانی، مصرف فزاینده و آلودگی‌ها، همچنین اقداماتی که به تغییرات کلان در اقلیم کره مسکون منتهی شده و امروز تغییر اقلیم نامیده می‌شود، معادلات و چرخه متوازن طبیعت را بر هم زده است. یعنی انسان رد پای بزرگی از مصارف و آلودگی‌ها را در کره زمین از خود به جای می‌گذارد و رد پای آب در این میان هر روز بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شود. بهره‌وری مصرف در بخش کشاورزی و شهری پایین بوده و میزان آلودگی و مدیریت ناکارآمد منابع آب مزید بر علت شده است.

در ادامه آمده است: به هر حال در ایران رد پای آب از طریق ساز و کار مدیریتی شورای عالی آب و کارگروه‌های فعال آن برای شرایط جدید کم آبی با برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت درجهت اصلاح روش‌های مدیریت منابع آب دنبال می‌شود. معاونت رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده نیز ذیل شورای فرهنگ عمومی در کارگروه اصلاح الگوی مصرف، پویش رد پای آب را برای ارایه روش‌های کار بردی مصرف بهینه آب در خانواده‌های شهری و روستایی دنبال می‌کند.

روزنامه «مردم سالاری» در گزارشی با عنوان «عطش آب در 434 روستا» نوشت: برای افراد شهرنشین که به‌راحتی به آب این نعمت بی‌بدیل خداوند دسترسی دارند درک شرایط روستایی مرزنشین که برای آب شرب باید منتظر تانکر آب‌رسانی سیار باشد سخت و غیرقابل‌تصور است.روستایی که خشک‌سالی، کمبود اعتبار و بسیاری مسائل دیگر باعث شده کشاورزی، دامداری، بهداشت و سلامت او در معرض خطر قرار گیرد و هرروز در لابه‌لای خبرهایی که به گوشش می‌رسد منتظر راه‌حل‌های مسئولین برای رفع مشکل هم آبادی‌های خود است. اما به‌راستی چرا علی‌رغم اینکه بسیار از این مشکل ناخوشایند و تلخ‌سخن گفته می‌شود اما هنوز به‌صورت جدی و ریشه‌ای این مشکل حل‌نشده و اگر همین تانکرهای آب‌رسانی سیار نباشد روستایی مرزنشینی که امنیت را مدیون بودن او در روستاها هستیم برای آب شرب با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

در ادامه می خوانیم: حجت‌الاسلام علیرضا حسینی دبیر کمیته فرهنگی صنعت آب و برق خراسان جنوبی نیز به خبرنگار مهر گفت: شروع مشکل کم‌آبی از اواسطِ دهه 80 از آنجایی شروع شد که اعتبارات ملی شرکت‌هایی چون آب و فاضلاب روستایی قطع و تصمیم گرفته شد این شرکت‌ها به‌صورت خودکفا اداره شوند. وی اظهار کرد: از طرف دیگر برای رعایت حال روستائیان و اقشار ضعیف جامعه نیز تعرفه آب و برق در آن سال‌ها هیچ افزایشی پیدا نکرد که مشخص بود قطع اعتبارات ملی شرکت آب و فاضلاب روستایی و عدم افزایش تعرفه آب این شرکت‌ها را برای ارائه خدمت دچار مشکل می‌کند.

روزنامه «آرمان» در مطلبی با عنوان «شهری نظیر اصفهان آب ندارد» نوشت: بارها تابلوهایی به ما داده‌اند که روی آن سهم آب اصفهان و سهم آب یزد نوشته شده است، اما وضعیت همچنان نابسامان است. نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: بعضی از منازل در اصفهان آب برای دستشویی و حمام رفتن ندارد، این برای نظام زشت است که شهری نظیر اصفهان که دنیا آن را با رودخانه‌هایش می‌شناسند، آب نداشته باشد. حسن کامران افزود: چندین بار درباره مساله آب کشاورزی تذکر دادم. آب کشاورزی که بجای خود، راجع به آب شرب اصفهان نیز چند بار تذکر دادم. در روزهای اخیر هم معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در حال حاضر وضعیت آبی در کل کشور پرمخاطره است؛ چرا که شرایط خشک و کم‌آبی را در طول 50 سال اخیر تجربه می‌کنیم. جهانگیر حبیبی درباره وضعیت منابع آبی در استان‌ها اظهارکرد: در حال حاضر استان اصفهان شرایط بدتری را نسبت به سایر استان‌ها تجربه می‌کند؛ به‌گونه‌ای که کم‌آبی در این استان نسبت به سال‌های گذشته بی‌سابقه است.

در ادامه می خوانیم: همچنین در دی 96، نماینده مردم فلاورجان در مجلس با تشریح دلایل بحران کم آبی در استان اصفهان گفت: سوءمدیریت علت اصلی مشکلات کم آبی در کشور است و افرادی که مسئولیت می‌پذیرند در کار خود خبره و کارشناس نبوده و آب را به وفور فروخته و میزان تقاضا را افزایش می‌دهند. سید ناصر موسوی لارگانی با بیان اینکه استان اصفهان در مجموع استان کم آبی است، افزود: به‌دلیل وجود صنایع بزرگ فولاد و ذوب آهن در استان اصفهان و گرما و آلودگی حاصل از این صنایع، ابرها کمتر بارور شده در نتیجه با بارندگی کمتری نسبت به سال‌های قبل مواجه هستیم.

**موسیقی سنتی؛ نمادی از فرهنگ و هویت ملی
موسیقی سنتی ایرانی وجهی از تاریخ این مرز و بوم کهن است که در برهه های مختلف با وجود فراز و نشیب های فراوان همچنان خود را حفظ کرده است و زنده و پویا به حیات خود ادامه می دهد تا از این رهگذر فرهنگ و هویت ایرانی را به جهانیان عرضه کند. از این رو باید به این نماد فرهنگ ایرانی توجه شود تا همچنان شاهد بالندگی آن باشیم.

روزنامه «ایران» در مطلبی با عنوان «بوی حلوای موسیقی سنتی درآمده است» در گفت و گو با صدیق تعریف خواننده و آهنگساز می نویسد: ایده‌آل برای من درموسیقی و اساساً خلق هنری این بوده است که تمام عوامل پدید آورنده یک اثر هنری اعم از آهنگساز، نوازنده، خواننده و شاعر از ارتباط عاطفی، روحی و روانی و معنوی هماهنگی با همدیگر برخوردار باشند که خروجی این اثر هنری مآلاً اثری یکدست و سرشار ازخلاقیت هنری خواهد بود ولی متأسفانه امروز روز به دلایل متعدد بسیار بسیار از این گونه ایده‌آل‌ها دور شده‌ایم و بندرت با آثاری این چنینی برمی‌خوریم. عموماً آثار تولیده شده امروزی از یکدستی، پاکیزگی و عواطف لازم چندان برخوردار نیستند و بدیهی است که این آثار (البته اگراثر تلقی شود) ماندگار نخواهند بود و عمر چندان طولانی نخواهند داشت.

در ادامه این گفت وگو می خوانیم: نظارت خاص، دقیق و سختگیرانه ای برآموزشگاه‌هایی که مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند اعمال نمی‌شود، می‌توان گفت اغلب صاحبان مجوزاین آموزشگاه‌ها صلاحیت کافی درمدیریت واداره درست آموزشگاه‌ها ندارند. بسیاری از صاحبان مجوزهای این آموزشگاه‌ها در قبال دریافت ماهانه‌ای، به‌صورت حق الامتیازمجوز، این مجوز‌ها را در اختیار افراد کم صلاحیت و حتی بی‌صلاحیت این به ظاهرآموزشگاه‌ها قرارداده‌اند. نتیجه و خروجی سر جمع این‌گونه به‌ظاهر آموزشگاه‌ها و آموزش‌ها می‌شود همین بلبشو و آشفته بازاری به‌ظاهر موسیقیایی کشور، حال شما پیدا کنید پرتقال فروش را و معلمان و مدرسان آموزش ردیف میرزا عبدالله، آقا حسینقلی، طاهر‌زاده، دوامی، اقبال آذر، نی داوود، ادیب خوانساری و... به این ترتیب می‌توان گفت که فاتحه چیزی به نام موسیقی اصیل و سنتی ایران رو به احتضار و مُوت را باید خواند و عن قریب حلوای این متوفی را می‌بایست میل بفرماییم.

روزنامه «اعتماد» در مطلبی با عنوان «قطعه کهکشانی با خیام و موسیقی خراسان اوج گرفت» در گفت وگو با احسان توکل آهنگساز ایرانی و برنده جایزه هوا فضای اوکراین نوشت: هنر و فرهنگ باعث تلطیف روحیات انسان‌ها می‌شود و جوامعی که در آن هنر و فرهنگ مسیر سخت‌تری برای حرکت دارد، خشونت بیشتری تجربه می‌کنند. من اعتقاد قلبی دارم اگر با روی گشاده با موسیقی کشورمان برخورد کنیم، فضای بسیار زیادی برای نشان دادن فرهنگ‌مان در دنیا داریم. در همه‌جای دنیا موسیقی اسپانیا یا موسیقی هند و ویژگی موسیقی این فرهنگ‌ها را می‌شناسند اما عوام از موسیقی ایران کمتر می‌دانند. معتقدم تمام تلاشی که برای شناساندن هنر موسیقی ایران در خارج از کشورمان صورت گرفته یک قطره در مقابل دریا‌ست. متاسفانه بسیاری از گنجینه‌هایی که ما در موسیقی فولک داشتیم بر اثر بی‌توجهی‌ها و غفلت‌ها از دست رفته و دیگر دسترسی به اساتید موسیقی نواحی که فوت شده‌اند، نداریم و خیلی کم مجموعه کاملی از این بزرگان و داشته‌های‌شان ثبت و ضبط شده است.

در ادامه آمده است: ریشه‌های موسیقی خراسان و موسیقی ایرانی در خون من هست و نمی‌شود از آنها بطور کامل جدا شد. زمانی که من این اثر را می‌نوشتم، ناخودآگاه بسیاری از موتیف‌ها و ریتم‌ها را از موسیقی ایران گرفتم. مثلا بخش سوم این اثر ده ضربی است و این ریتم معمولا در موسیقی ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی بخشی از این کار را که بر اساس تکنیک سریالیسم نوشته شده و تِمی که برای آن نوشتم ناخودآگاه رنگ و بوی ایرانی دارد. یعنی وقتی شما بخش سوم این اثر را می‌شنوید، متوجه می‌شوید تا حدودی طعم ایرانی از آن استنباط می‌شود. هر چند که من در اوکراین ساکن هستم و موسیقی اروپایی کار می‌کنم، اما خمیر‌مایه من ایرانی است و ادویه‌ای که من به این موسیقی می‌زنم طعم ایرانی به آثارم می‌دهد و نمی‌شود از آن فرار کرد.

روزنامه «جام جم» در گزارشی با عنوان «فوتبال روی صحنه موسیقی» آورده است: این روزها نه فقط تیم ملی ایران در عرصه جام جهانی بلکه بسیاری از آهنگسازها می‌خواهند گل بزنند؛ گل‌هایی که هر چند قرار نیست در زمین بازی فوتبال ثبت شوند، اما با خواندن قطعات فوتبالی، اجرای کنسرت با این موضوع یا بهانه و البته اظهار نظرهای دائمی درباره سرود تیم ملی که هنوز هم با گذر چند هفته از رونمایی اش به پایان نرسیده، فعالیت‌های فوتبالی این روزهای تعدادی از ‌ آهنگساز های کشورمان شده است.

در ادامه می خوانیم: ارکستر سمفونیک تهران، امروز راهی کشور روسیه شده و در سن پترزبورگ، مسکو و کازان سه اجرا خواهد داشت.در این اجرا مجموعه منتخب ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان و ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی حضور پیدا میکنند و چند قطعه موسیقی کلاسیک چند قطعه بی کلام و با کلام ایرانی از جمله سرود تیم ملی ایران در جام جهانی را به آهنگسازی بابک زرین و خوانندگی سالار عقیلی اجرا میکنند.

پژوهش**9370**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي تحليل روزنامه ها اجتماعي و فرهنگي 23خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۴۸۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش حجم پرونده‌های قضایی با اصلاح قوانین

حمیدرضا محمدی در رابطه با سند تحول قوه قضاییه اخیر رئیس قوه قضائیه ضمن بیان اینکه سند تحول قضایی، سند خوبی است؛ گفت: بهتر بود که در تدوین سند تحول قضایی از نظرات وکلا هم استفاده می کردند تا راهکارها را ارایه دهند.

وی افزود: یکی از مواردی که در سند تحول قضایی نیامده مربوط به حقوق کارکنان و قضات است زیرا درآمد و حقوقشان بسیار ناچیز است و بعضی از قضات حتی در مخارج زندگی روزمره خود مانده اند؛ زیرا حجم پرونده هایی که بر روی میز قضات است، بسیار زیاد است و مسلما قضات توان رسیدگی به این حجم از پرونده‌ها را ندارند. 

این وکیل دادگستری گفت: آنچه که سیستم قضایی ما را دچار ضعف کرده، حجم انبوه ورودی پرونده هاست و  باید به این موارد توجه میشد. 

وی افزود: بهتر است که اداره ثبت قوی شود زیرا در این صورت  بخشی از پرونده های ملکی ما به سرانجام می رسد. 

محمدی تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل افزایش پرونده‌ها مربوط به ایرادات شکلی در قانون ماست و اگر قانون اصلاح شود دیگر شاهد وجود حجم انبوهی از پرونده‌ها در دستگاه قضایی نیستیم و نیمی از پرونده‌های دادگستری کاهش می یابد؛ لذا بهتر است قبل  از هر کاری پیشگیری کنیم زیرا پیشگیری بهتر از درمان است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳/ پایان خدمت الزامی نیست
  • تعاون راهکاری علمی، عملی و عقلی برای مشارکت مردم در تولید
  • مکرون خواستار نظارت والدین بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی شد
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • ساماندهی فضای کسب و کار؛ جهش تولید و صنعت در استان اردبیل
  • ماکرون: اروپا در خطر مرگ قرار دارد
  • آمادگی ذخیره‌سازی مرغ مازاد در لرستان وجود دارد
  • کیهان: دانشگاه‌های آمریکا و اروپا هم برای پوشش دانشجویان قوانین سختگیرانه دارند؛ چرا ما نداریم؟
  • رهاشدگی قیمت ها در بازار اجاره بها و رهن مسکن
  • کاهش حجم پرونده‌های قضایی با اصلاح قوانین