Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: فوتبال با فروریختن مرزهای زبانی، نژادی و طبقاتی زبان جهانی مشترک به وجود آورده و همچون چاشنی بر تمام عرصه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تاثیر گذاشته است.

به گزارش خبرنگار شبستان، ورزش فوتبال علاوه بر اینکه بر رشد و سلامت جسمی و روحی افراد اثرگذار است، می تواند باعث همدلی و نشاط اجتماعی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از ورزش های جذاب در جامعه که بیشترین تماشاچیان و طرفداران را داراست، فوتبال است.امروزه دیگر فوتبال جزئی از زندگی شده است و بر جنبه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تاثیر می گذارد. حمیدرضا صدر کارشناس و مفسر فوتبال معتقد است، فوتبال دیگر جزئی از تاریخ شده است و اگر می خواهیم بدانیم کیستیم و کجاییم و کجا می رویم چاره ای نداریم جز اینکه فوتبالمان را بشناسیم.

 

تیم ملی ایران مظهر ورزش ملی ما در رشته فوتبال است. پیروزی های تیم ملی می تواند به رشد همدلی و افزایش نشاط و شادی اجتماعی منجر شود. در حالیکه قدمت ورزشهای باستانی مثل کشتی  و ورزش های زورخانه ای در ایران بیشتر است اما فوتبال نزد مردم از جایگاه بسیار خاصی برخورداد است. کشتی ایران همواره در بین سه رتبه برتر جهان بوده است و حتی والیبال در چند سال اخیر در میادین جهانی به موفقیت هایی رسیده است اما با این وجود، فوتبال با تمام ناکامی ها از محبوبیت زیادی در ایران برخوردار است . فوتبال توانسته به عنوان پرهیجان ترین ورزش در ایران میلیونها نفر را جذب کند. کتابی در این زمینه با عنوان " پسری روی سکوها " به قلم حمیدرضا صدر نوشته شده که در واقع وقایع نگاری چهار ده فوتبال ایران است. مضمون " پسری روی سکوها " جزییات فوتبال ایران است اما کتاب روایت گونه است و خواننده از خوانش آن لذت می برد. حمید رضا صدر در این کتاب تاثیرات فوتبال بر خانواده، فرهنگ و سیاست جامعه ایرانی را نیز تبیین کرده است.

 

توجه جدی جامعه شناسان به فوتبال

در زمینه فوتبال نه تنها کتابهای تخصصی به منظور بررسی تاکتیکی فوتبال و زندگی و رویکرد مربیان نوشته شده است بلکه به دلیل تاثیر گذاری فوتبال بر جنبه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی، کتابهای زیادی از سوی جامعه شناسان در مورد تاثیرات فوتبال بر جنبه های مختلف جامعه نوشته شده است. در حقیقت از سال 1980 فوتبال توجه جدی جامعه شناسان را به خود جلب کرد. آلبر کامو گفته تمام آنچه از اخلاق گرفته ام را مدیون فوتبال هستم، از طرفی جورج اورول فوتبال را منبع غیر اخلاقیات و جنگ بدون تیراندازی توصیف کرده است. اینگونه نظرات ضد و نقیض نشانگر اهمیت تاثیرات فرهنگی و اجتماعی فوتبال است. کارل سندوس، استاد پیشین دانشگاه کمبریج در حوزه جامعه که مدرک دکترای خود را در سال ۲۰۰۱ از دانشگاه اقتصاد و علوم سیاسی لندن گرفته است نمونه ای در این زمینه است. وی  کتاب " یک بازی دونیمه‌ای" را به رشته تحریر درآورده و هواداری فوتبال و مصرف، اشاعه فرهنگی و اجتماعی فوتبال و فوتبال و پست مدرنیته  را مورد بحث و بررسی قرار داده است. این کتاب در ایران توسط رضا شجیع و علی نامدار آزادگان ترجمه شده است.

 

پیشنهاد مظفرالدین شاه به فوتبالیستها

در پیشگفتار کتاب "رویکردها و نظریه‌های نوین در جامعه‌شناسی فوتبال " تألیف دکتر رضا شجیع آمده است"  مظفرالدین شاه را در پاریس به تماشای فوتبال برده بودند. فوتبال برای او تماشایی نبود زیرا با آن آشنایی نداشت. شاه از نشستن در جایگاه تماشاچیان حوصله‌اش سر رفته و پرسیده بود چند نفر در میدان بازی هستند؟ گفته بودند؛ بیست و دو نفر. پیشنهاد کرده بود که بیست و یک توپ دیگر بیاورند و به هر یک توپی بدهند تا بازیکنان این همه دنبال توپ ندوند! این جمله مظفرالدین شاه، اگرچه در ظاهر طنزآلود است ولی در باطن دارای معانی تأمل برانگیزی است که بازخوانی آنها، فلسفه امروزین فوتبال را تعیین می‌کند. منظور مظفرالدین شاه از گفتن آن جمله این بود که دویدن بازیکنان باید هدفی داشته باشد و اگر هدف آنها رسیدن به توپ است، پس به هر بازیکن می‌توان یک توپ داد" . مبانی جامعه شناسی ورزش،فلسفه اجتماعی فوتبال،تحولات سیاسی اجتماعی فوتبال در ایران، فوتبال و سیاست،فوتبال و فرهنگ ، فوتبال و مذهب، فوتبال و رسانه، فوتبال و جنسیت و اخلاق در فوتبال ایران سر فصلهای این کتاب است. کتاب دیگری که در مورد فوتبال و جامعه شناسی نوشته شده " روزی روزگاری فوتبال" است. دکتر حمید رضا صدر د ر این کتاب فوتبال، مردم و سیاست در فرهنگ های مختلف را  بررسی کرده است. در این کتاب به تاریجچه فوتبال، تاثیرات اجتماعی فوتبال و بازیکنان معروف فوتبال در کشورهایی مانند آلمان ، ترکیه، ایران، ایتالیا، اسپانیا و آرژانتین  پرداخته شده است.

 

فوتبال برای سیاستمداران بازی نیست

فوتبال اما در جام جهانی با عبور از مرزهای جغرافیایی تاثیراتش گسترده تر می شود. جام جهانی فوتبال ضمن ایجاد یک فضار رقابت برانگیز، بستری برای تعاملات فرهنگی میان ملتها ایجاد می کند. در جام جهانی کشورهایی که از نظر اقتصادی و یا نظامی جزو ضعیف ترین کشورها هستند فرصت رقابت در عرصه دیگری را با کشورهای دیگر پیدا می کنند و  به بهانه بازی در سطح جهان مطرح می شوند. علاوه بر این بازی تیم ها از کشورهای مختلف جهان به آشنایی فرهنگ ها و ایجاد صلح و فضای مسالمت آمیز کمک می کند. از طرفی پیروزی ها و شکست هایی که یک کشور در جام جهانی کسب می کند فارغ از حزب و گروه های سیاسی مختلف شادی یا غم همگانی را در پی دارد. علاقه مردم به چهره های ورزشی به خصوص فوتبالیست ها باعث ورود آنها به عرصه های سیاسی و اجتماعی شده است. احزاب سیاسی هم از این اقبال عمومی استفاده می کنند و نام این افراد را برای کسب آرای بیشتر در لیست خود قرار می دهند. سایمون کوپر، خبرنگار انگلیسی در کتاب " فوتبال علیه دشمن " اذعان داشته که نه تنها تروریست ها بلکه حکومت ها  نیز از فوتبال هم نگذشتند و آنرا وسیله ای برای رسیدن به اهداف و منافع خود قرار دادند. کوپر با این کتاب نشان داده است که فوتبال برای هواداران و حتی سیاستمداران تنها یک بازی نیست بلکه فراتر از چیزی است که در ذهن ما به عنوان فوتبال شکل گرفته است. فوتبال به طور ظریف و پیچیده ای بر ساختارهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه تاثیر گذار است. نویسنده " فوتبال علیه دشمن " که توسط عادل فردوسی پور ترجمه شده است از سفرهای خود به 22 کشور و تاثیر فوتبال در این کشورها سخن گفته است.

 

نیچه هوادار آرسنال می شد؟

فلاسفه نیز از پرداختن به فوتبال غافل نماندند. نیچه اگر امروز زنده بود، چرا باید هوادار آرسنال می‌شد؟چرا گاهی باید مثل مسی از فرامین مربی و قوانین قراردادی تخطی کرد؟  بکن بائر و زیدان چگونه چهار فضیلت اصلی فلسفه‌ یونان باستان را آموختند؟ شانس چقدر در فوتبال نقش دارد؟ چرا زیبا بازی کردن، اخلاقا بهتر است؟بدشانسی ما را می‌بازاند یا اشتباه داوری؟  آیا دروازه‌بان‌ها فیلسوف‌اند؟ زشتی‌های فوتبال کدام‌اند؟آیا تعیین نتیجه با ضربات پنالتی نوعی قمار است؟ از جمله پرسش هایی هستند که تد ریچاردز در کتاب " فوتبال و فیلسوف " به آنها پاسخ داده است. تد ریچاردز، فیلسوف معاصر در " فوتبال و فیلسوف" که توسط عیسی عظیمی، روزنامه‌نگار ورزشی به فارسی ترجمه شده است نقش اعتقادات مذهبی در فوتبال،  فلسفه‌ قضاوت ، داوری زیبا بازی کردن، شانس در فوتبال، جذابیت فوتبال و اینکه چرا لزوما تیم بهتر برنده نمی شود را مورد بررسی قرار داده است.

و اما جدیدترین کتابی که در مورد فوتبال در آستانه جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸  زیر چاپ است، کتاب " جامعه‌شناسی فوتبال در بافتی جهانی " نوشته جیم کله ­لند، استاد علوم اجتماعی دانشگاه لوبوروی انگلستان است  که در سال 2015 منتشر شد. جیم کله لند معتقد است با اینکه فوتبال محبوب‌ترین ورزش هر کشور نیست اما بسیاری از کشورها همچون برزیل، روسیه، هند و چین از قدرت فوتبال برای رسیدن به مقاصد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی استفاده می­­کنند. این کتاب که از منظر  جامعه‌شناختی به تحلیل فوتبال و ارتباط آن با سایر پدیده ­های اجتماعی فرهنگی می‌ پردازد با ترجمه حمید پورنگ به زودی از سوی پژوهشگاه فرهنگ ، هنر و ارتباطات روانه بازار کتاب می شود.

 

 

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس روز قدس دولت راهپیمایی روز قدس ماه رمضان حسن روحانی مساجد حجت الاسلام ارزانی کانون های مساجد مسجد کتاب و فوتبال جام جهانی فوتبال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۴۸۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد اشتغال پایدار از مسیر اتصال دانشگاه و صنعت می‌گذرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ حسن رضانیا، معاون سیاسی اجتماعی و امنیتی استاندار همدان در افتتاحیه رویداد صدرا با شعار«صنعت؛ دانشگاه؛ راه اشتغال» که در دانشگاه آزاد اسلامی همدان برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری این رویداد نشان از نگاه متعالی و دغدغه این دانشگاه در پیوند با صنعت دارد. ایجاد اشتغال پایدار در جامعه از مسیر اتصال دانشگاه و صنعت می‌گذرد وی باید در این زمینه با قوت وارد شد.

وی دانشگاه را مرکز تحول دانست و با گریزی به تحولات امروز در دانشگاه‌های اروپایی و آمریکا در دفاع از مردم مظلوم غزه عنوان کرد: امروز دنیا مبهوت این اتفاقات است که نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد.

معاون سیاسی اجتماعی و امنیتی استاندار همدان با اشاره به اینکه دانشگاه باید در مسیر آزادگی به همراه نگاه حل مشکل در جامعه در عرصه‌های مختلف به‌ویژه اقتصادی ورود کند خواستار توجه به این مهم شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایجاد اشتغال پایدار از مسیر اتصال دانشگاه و صنعت می‌گذرد
  • فرونشاندن التهابات اجتماعی و تنش‌های داخلی، ضرورتی امنیتی است
  • حقیقی قربانی توسعه تاکتیکی فوتبال هوادار
  • رئیس انجمن جامعه شناسی ایران: پروژه یکدست‌سازی همه جا شکست خورده است/ هر روز شکاف‌های عمیق‌تری بین ایدئولوژی حاکمیت با مردم می‌بینیم/ گروه‌های مختلف مردم به همدیگر احترام می‌گذارند
  • ربیع خواه: من از فوتبال شناور پرسپولیس لذت می‌برم/ گل محمدی جزو ۲ سرمربی برتر ایران است
  • تحمیل ایده یا مشکلات شخصیتی؛ چرا سرمربیان هلندی در فوتبال انگلیس ناکام می‌مانند؟
  • معلمان،پیشگامان جامعه
  • واکنش عباس عبدی به سخنان مهدی نصیری: اصلاح‌طلبی و براندازی دو راهبرد غیر قابل جمع است
  • جنبش‌های سده‌های دوم و سوم هجری بیش‌تر تقابل ایرانی – ایرانی بود نه ایرانی - عربی
  • اختتامیه پویش ارومیه شهر دوستدار کودک برگزار شد