Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-03@03:54:29 GMT

پشت‌پرده دلار ۴۲۰۰ تومانی به‌روایت فلاحت‌پیشه

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۴۹۹۲۶

پشت‌پرده دلار ۴۲۰۰ تومانی به‌روایت فلاحت‌پیشه

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به شوک مشکوک ارزی به بازار گفت: معنی اختلاف قیمت ۳۷۰۰ تا ۴۲۰۰ تومانی دلار همان جایگزینی ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان گرانی ناشی از حامل‌های انرژی بود که این شوک به گ

به گزارش مشرق، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه اظهار داشت: متأسفانه یکی از مشکلات و دلایل اساسی گرانی‌های اخیر ضعف مدیریتی برخی مسئولان و چرخه فساد رانت‌خواران در جامعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر ضعف مدیریتی و رانت‌خواری در کشور وجود نداشت گرانی‌های اخیر اتفاق نمی‌افتاد زیرا نمایندگان مجلس از گرانی ایجاد شده توسط دولت در لایحه بودجه جلوگیری کردند.

وی با اشاره به اینکه دولت در لایحه بودجه گرانی‌های 50درصدی حامل‌های انرژی را آورده بود، گفت: نمایندگان مجلس اجازه هرگونه گرانی را از دولت گرفتند و مانع گران‌سازی 17 هزار و 500 میلیارد‌تومان ناشی از حامل‌های انرژی شدند زیرا این موضوع خواست مردم بود. بعد از این قضیه شوک مشکوک ارزی به بازار وارد شد. به یکباره قیمت ارز افزایش یافت که براساس قانون لایحه بودجه قیمت ارز 3700 تومان بود اما پس از این شوک دولت دلار را به 4200 تومان رساند و در واقع نرخ دولتی را این مبلغ اعلام کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس عنوان کرد: معنی این اختلاف قیمت 3700 تا  4200 همان جایگزینی 17 هزار و 500 میلیارد تومان گرانی ناشی از حامل‌های انرژی بود که این شوک به گرانی تبدیل شد و بسیاری از افراد سودجو اقدام به گران‌کردن کالاهای مصرفی کردند.

وی با بیان اینکه براساس اعلام دولت کالاهای اساسی با نرخ دلار 4200 تومان و تأمین ارزی دولتی وارد می‌شود، افزود: کسانی که این کالاها را با ارز 4200 تومان وارد می‌کنند به نرخ شناور می‌فروشند؛ تا یک بار از طرف دولت و یک بار از طرف مردم سود دریافت کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس این گروه از واردکنندگان را برخوردار از رانت ارز دولتی دانست و بیان کرد: پس از این مرحله نیز از طریق واسطه‌ها گرانی بر مردم تحمیل می‌شود که تمام این اتفاقات و گرانی‌ها به ضعف مدیریت در کشور بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه زمانی که چرخه فساد وجود نداشته باشد این اتفاق‌ها رخ نخواهد داد، گفت: در شرایط کنونی گرانی‌ها بر مردم تحمیل شده و اکنون می‌بینیم که  دستمزدهای مختلف، حقوق‌های مختلف و نرخ‌های مختلف تنها با افزایش حداقلی مواجه شد و اگر متمم بودجه مجلس نبود این افزایش 20درصدی برای حقوق‌های پایین نیز رخ نمی‌داد.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه دولت باید درباره مشکلات اساسی چاره‌اندیشی کند، بیان کرد: با توجه به فشار اقتصادی بر جامعه، واردکردن شوک گرانی آن هم از سوی فرصت‌طلبان رانت‌خوار خیانت بزرگی به مردم محسوب می‌شود. از همین حیث باید برخورد جدی با این مسائل شود و مشخصاً با کسانی که سودجو هستند و گرانی را به جامعه تحمیل کردند برخورد جدی‌تری انجام شود اما تاکنون هیچ برخورد جدی با این گروه نشده و بار گرانی‌ها بر دوش مردم است.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: جام جهانی روسیه برجام حمایت از کالای ایرانی کره شمالی بازار ارز دلار دلار 4200 فلاحت پیشه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۴۹۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بحران گرانی در اسرائیل؛ بنزین 2 دلار شد، مواد غذایی 20 درصد گران شد

 طی چند ماه گذشته بنزین در رژیم صهیونیستی برای پنجمین بار گران شد تا به مرز ۸ شیکل (بیش از ۲ دلار) برای هر لیتر برسد.

به گزارش تسنیم، روزنامه عبری زبان و اقتصادی کالکالیست در گزارشی در این رابطه اعلام کرد، از بامداد چهارشنبه قیمت بنزین به 7.90 شیکل خواهد رسید تا به بالاترین قیمت خود از سال 2022 برسد که در آن قیمت هر لیتر بنزین به 8.08 شیکل رسیده بود.

به نوشته این رسانه عبری زبان، سقوط شیکل در برابر دلار طی هفته‌های اخیر (بعد از ضربه تنبیهی جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی) در کنار توقف سوبسید مالیاتی به مصرف کنندگان (به دلیل کسر بودجه بزرگ رژیم صهیونیستی به دلیل هزینه‌های جنگ) باعث شد تا قیمت بنزین از نیمه شب امشب (اولین دقایق روز چهارشنبه) 7.90 شیکل شود ( هر دلار 3.73 شیکل است).

در ادامه این گزارش آمده است، وزارت دارایی اسرائیل تقدیم سوپسیدهای مالیتی غیر مستقیم به سوخت را متوقف کرده است، علت آن هم کسری چندین میلیارد شیکلی بودجه اعلام شده است که بخشی از آن مربوط به هزینه‌های هنگفت جنگ است.

اما گرانی صرفا دامن بخش سوخت را نگرفته است بلکه صبح امروز رسانه‌های عبری زبان از افزایش 20 درصدی قیمت مواد غذایی و سوپری هم خبر دادند.

براساس گزارشی که روزنامه آیس در شماره امروز سه شنبه خود منتشر کرد، خبر داد، شیر که تحت نظارت نهادهای مربوطه قیمت گذاری می‌شود، 4.5 درصد از فردا صبح گران تر می‌شود، در حالی که مشتقات شیر و بقیه لبنیات بین 3 تا 15 درصد گران خواهند شد.

ماکارونی 20 درصد و سوسیس و کالباس 9 درصد به قیمتشان افزوده می‌گردد، در حالی که بقیه مواد غذایی نیزدر حدود 4 درصد افزایش را تجربه خواهند کرد.

در این بین روزنامه یسرائیل هیوم هم در گزارشی در شماره امروز خود با اشاره به سقوط قیمت شیکل در مقابل دلار اعلام کرد، بازار ارز متنظر اخبارمثبتی در رابطه با توافق مبادله اسرا است تا کمی از زیان‌های خود را ترمیم کند.

به نوشته این رسانه صرف رسیدن اخباری مثبت در مورد پیشرفت در مذاکرات مبادله اسرا تاثیرات خود را بر بازار ایجاد کرده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بازدید ۴۰ هزار نفر از مراکز صنعتی ایلام
  • اولویت اصلی مجلس دوازدهم مدیریت بحران گرانی باشد
  • اختلاف‌ نظر مجلس و دولت؛ دلار چند؟
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد/ احتمال بازگشت نرخ ارز به پله ۵۰ هزار تومان وجود دارد
  • بحران گرانی در اسرائیل؛ بنزین 2 دلار شد، مواد غذایی 20 درصد گران شد
  • علم‌الهدی: دستاورد‌های دولت برای مردم ملموس نیست / در شرایط فعلی کشور نیازمند بکارگیری قدرت اقناع هستیم تا حقیقت موضوع برای مردم تشریح شود
  • دولت چقدر ارز ۲۸۵۰۰ تومانی پرداخت کرد؟
  • فرمان علم الهدی به دولت رئیسی درباره گرانی ها
  • هزینه ۱۰۵ میلیارد تومانی دولت به پروژه های آبفا در کردستان