Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: میزان برداشت از آب های زیرزمینی از سال ۵۹ تاکنون در استان ۱۹ برابر شده و سطح سفره ها ۴.۲ متر افت پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، علی نظری، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان در جمع خبرنگاران گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 404 میلی متر بارندگی در استان به ثبت رسیده که هرچند در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی 18 درصدی دارد اما اثر چندانی در آورد رودخانه و تغذیه سفره های زیرزمینی نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: آورد رودخانه های استان در سالجاری نسبت به سال گذشته حداقل هفت تا 38 درصد کاهش دارد و نسبت به میانگین درازمدت نیز 75 تا 82 درصد کاهش را نشان می دهد.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بیان کرد: امسال گرچه نسبت به سال آبی گذشته باران بیشتری باریده اما نتوانسته خود را نشان دهد که این مسئله نگران کننده است.

 

وی با اشاره به روند افزایش دمای استان در سال های اخیر، گفت: در هر دهه متوسط افزایش اقلیمی دما در جهان 18 صدم درصد، در ایران 25 تا 35 صدم درصد و در استان گلستان این میزان 38 صدم درصد است.

 

نظری افزود: اگر روند کنونی بهره برداری از آب های زیرزمینی در استان ادامه داشته باشد به زودی در خیلی از مناطق مردم باید کوچ کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: از سال 59 تا کنون جمعیت استان گلستان 2.3 برابر افزایش یافته اما تعداد چاه های آب از سه هزار حلقه به 36 هزار حلقه افزایش یافته است. این بدان معناست که برداشت از سفره های آب زیرزمینی در استان 19 برابر شده است.

 

نظری گفت: مشکل کنونی کف شکنی، جابه جایی چاه و لایروبی آنها است که نشان می دهد سطح سفره های زیرزمینی دچار افت شده و براساس آمار 4.2 متر سطح آب های عمیق افت کرده است.

 

پایان پیام/417

منبع: شبستان

کلیدواژه: روز قدس مجلس راهپیمایی روز قدس ماه رمضان مسجد کارآفرینی مساجد دولت راهپیمایی حسن روحانی افت سفره های زیرزمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۵۰۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بالغ‌بر ۵۰ درصد چاه‌های عمیق جوین متقاضی مجهز شدن به پنل‌های خورشیدی هستند

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین گفت: بالغ‌بر ۵۰ درصد چاه‌های عمیق جوین متقاضی مجهز شدن به پنل‌های خورشیدی هستند.

 قاسمعلی نیک‌پسند در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: محققین توانسته‌اند با جایگزین کردن منابع و تولید برق از انرژی خورشید به نفع خود و برای تولید برق استفاده کنند.

وی در همین خصوص خاطرنشان کرد: شهرستان جوین دارای ۳۶۰ حلقه چاه عمیق می‌باشد که از این میزان در اولین کمیته فنی بالغ‌بر ۱۷۰ حلقه از آن متقاضی مجهز شدن به پنل خورشیدی شدند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین با اشاره به اینکه شهرستان جوین دارای تعداد ۳۶۰ حلقه چاه است، اذعان کرد: در چرخه تولید محصولات کشاورزی نیز مکانیزه کردن روند تولید از کاشت، داشت و برداشت با آمدن برق سر چاه توسط پنل‌های خورشیدی، بهره‌وری سیستم‌های آبیاری نوین را فراهم افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه بدون شک کشاورزی را باید به سمت و سوی نوین‌سازی و کاهش هزینه‌های تولید پیش ببریم، افزود: طرح تجهیز چاه‌های عمیق به پنل‌های خورشیدی با هدف جلوگیری از خسارت قطعی برق در تابستان با توجه به افت عملکرد محصولات و سوختگی پمپ‌ها و ریزش میل چاه‌ها در حال ترویج است که با استقبال خوبی مواجه شده است.

نیک‌پسند اذعان کرد: در چرخه تولید محصولات کشاورزی نیز مکانیزه کردن روند تولید از کاشت، داشت و برداشت با آمدن برق سر چاه توسط پنل‌های خورشیدی، بهره‌وری سیستم‌های آبیاری نوین را فراهم افزایش می‌دهد.

وی در ادامه با اعلام اینکه شهرستان جوین به عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی، نقش عمده‌ای در تأمین امنیت غذایی منطقه دارد، گفت: وسعت زمین‌های باغی و زراعی جوین ۳۵ هزار هکتار و محصولات عمده آن گندم، جو، چغندر قند، پیاز، انگور و پسته است.

جوین ۱۲ هزار بهره‌بردار در بخش‌های کشاورزی، باغداری، دام‌پروری و طیور دارد و کارخانه قند و مجتمع کشت و صنعت جوین از صنایع مهم مرتبط با بخش کشاورزی در این شهرستان هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کشف یک «زیستگاه» عظیم در عمق چهار متری خشک‌ترین صحرای جهان
  • بالغ‌بر ۵۰ درصد چاه‌های عمیق جوین متقاضی مجهز شدن به پنل‌های خورشیدی هستند
  • عرضه دو لاستیک نانویی ویژه مسابقات دوچرخه‌سواری
  • ساخت دستگاه حفاری تا عمق ۳ هزار متری توسط محققان پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی
  • ساخت دستگاهی برای حفاری عمق تا ۳ هزار متری توسط محققان پژوهشگاه اقیانوس شناسی
  • خرید تضمینی گندم ۳۰ درصد افزایش یافت
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان
  • سند بسیار مهم درباره سفره‌های آب زیرزمینی؛ چرا همه سکوت کرده‌اند؟!
  • آغاز برداشت گل محمدی از گلستان‌های کرمانشاه