Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اسلام آباد - ايرنا - وضعيت و روند اجراي پروژه خط لوله گاز ميان ايران و پاکستان موسوم به (IP Gas Pipeline) اين روزها و همزمان با اعلام خروج آمريکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مورد توجه کارشناسان بخش انرژي و سياستگذاران دو کشور قرار گرفته است.

به گزارش ايرنا، ايده احداث خط لوله صلح در سال 1990 مطرح شد و قرار بود که اين خط لوله با انتقال گاز ايران به پاکستان و هند، پيام آور صلح و دوستي در شبه قاره باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با توجه به اينکه توافق شده بود هند و پاکستان براي تامين امنيت اين خط لوله، اختلافات خود را کاهش دهند، اين خط لوله انتقال گاز به `خط لوله صلح` موسوم شد.
براساس توافق اوليه، قرار بود اين خط لوله دو هزار و 700 کيلومتري گاز صادراتي ايران را از مسير پاکستان به هند منتقل کند.
پيش بيني شده بود که در صورت توافق نهايي، يکهزار و 100 کيلومتر از اين خط لوله در ايران، يکهزار کيلومتر در پاکستان و 600 کيلومتر در هند احداث شود.
طبق طرح اوليه قرار شده بود که روزانه 150 ميليون مترمکعب گاز ايران به هند و پاکستان صادر شود که 90 ميليون مترمکعب آن براي هند و 60 ميليون مترمکعب آن براي پاکستان در نظر گرفته شده بود.
طبق قراردادي که در سال 2010 ميلادي ميان ايران و پاکستان امضا شد و به خط لوله صلح ميان دو کشور معروف شد، گاز طبيعي ايران از ميدان گازي پارس جنوبي در استان بوشهر به بندر ˈنواب شاهˈ در جنوب پاکستان منتقل مي شد.
همچنين بر اساس اين قرارداد، قرار شد که ايران از فروردين ماه 1393 (2014 ميلادي) روزانه 21 ميليون و 500 هزار مترمکعب گاز و سالانه 8/7 ميليارد مترمکعب گاز طبيعي به پاکستان صادر کند.
پاکستان که به بهانه تحريم ها و فشارهاي خارجي، تاکنون به تعهدات خود در قبال قرارداد خاتمه يافته اش با ايران براي تکميل خط لوله آي-پي در خاک خود عمل نکرده است، عنوان مي کند که سخت در تلاش است تا با احداث خط لوله مربوط به طرح آي-پي در خاک خود (بيش از 700 کيلومتر)، هر چه سريع تر زمينه واردات گاز طبيعي از ايران را فراهم کند.
طبق گفته مقامات رسمي پاکستان، اين کشور قراردادهايي براي احداث خط لوله گاز از بندر گوادر (در 70 کيلومتري مرز ايران) تا نوابشاه (مقصد نهايي خط لوله آي-پي) امضا کرده و براساس آنچه عالي ترين مقامات پاکستان عنوان کرده اند، اين خط لوله، در صورت احداث، در واقع قرار است بخش اصلي خط لوله ( آي - پي) باشد.
ضرب الاجل تعيين شده در قرارداد گازي آي - پي، همزمان با پايان سال 2014 ميلادي به پايان رسيد و جمهوري اسلامي ايران مدت ها قبل از سررسيدن اين ضرب الاجل، به تعهد خود عمل کرد و خط لوله گاز را در خاک خود از ميدان هاي گازي جنوب تا نزديک مرز پاکستان احداث کرد.
پاکستان که نياز شديد به انرژي دارد، بارها اعلام کرده است که طرح خط لوله آي-پي کاملا مستقل از طرح تاپي است و اين کشور به اجراي هر دو طرح براي رفع بحران انرژي خود نياز دارد.
*** نيازهاي گازي پاکستان 200 ميليون نفري
پاکستان، کشوري با 207 ميليون نفر جمعيت، بازار مصرف بزرگ گاز طبيعي در منطقه محسوب مي‌شود که در حال حاضر تنها توانايي تامين دو سوم گاز مورد نياز خود را دارد.
اين در حالي است که با توجه به افت فشار مخازن گاز اين کشور، سهم توليد داخلي در تامين گاز مورد نياز آينده پاکستان بيش از پيش کاهش مي يابد.
از سوي ديگر، طي سال‌هاي اخير پاکستان با بحران تامين انرژي روبه رو بوده و به همين منظور، به دنبال انعقاد قراردادهاي مختلف واردات گاز از جمله خط لوله صلح، خط لوله تاپي براي واردات از ترکمنستان و واردات ال.ان.جي از قطر بوده است.
بر اساس آخرين آمار دبير فراورده هاي نفتي پاکستان در کابينه دولت انتقالي اين کشور به سرپرستي `ناصرالملک`، در حال حاضر ميزان مورد نياز انرژي در اين کشور 79.58 ميليون تن است که 38 درصد آن از طريق گاز، 34 درصد از طريق نفت، 6 درصد از طريق ال.ان.جي، هيدروليک و زغال سنگ تامين مي شود.
بر اين اساس، مجموع مصرف کنندگان گاز در پاکستان، 8.8 ميليون نفر مي باشد که ساليانه به ميزان 500 هزار نفر به اين تعداد افزوده مي شود.
به گفته دبير فراورده هاي نفتي پاکستان، به دليل کمبود گاز در کشور، تا سال 2030 ميزان توليد ال. ان. جي از يکهزار ميليون فوت مکعب به سه هزار و 600 ميليون فوت مکعب افزايش مي يابد.
ميزان مصرف گاز در پاکستان طي 20 سال گذشته بيش از 80 درصد افزايش داشته و جمعيت پاکستان به‌سرعت در حال رشد است و تعداد انشعابات گاز از چهار ميليون به 8.8 ميليون انشعاب افزايش يافته است.
*** آخرين تحولات خط لوله گاز ايران به پاکستان
بر اساس آخرين تحولات اين خط لوله گازي، محمد فيصل سخنگوي وزارت امور خارجه پاکستان چهارم اسفندماه سال 96 در اظهار نظر رسمي درباره طرح خط لوله آي-پي گفت که طرح انتقال گاز ايران به پاکستان کنار گذاشته نشده و اين طرح در جاي خود باقي بوده و ادامه مي يابد.
وي با تاکيد بر اجراي خط لوله گاز ايران به پاکستان به دليل نيازهاي رو به رشد انرژي در کشورش گفت: اسلام آباد در خصوص تکميل خط لوله صلح در کنار ايران مي ماند.
نخست وزير پيشين پاکستان در دولت حزب مسلم ليگ نواز نيز در آخرين نشست خبري خود با رسانه ها پيش از پايان دولت، در خصوص وضعيت بخش انرژي و نفت و گاز اين کشور در دوران پنج سال عملکرد حزب مسلم ليگ - نواز- گفت که اسلام آباد هم اکنون تلاش خود را بر پروژه خط لوله گاز موسم به تاپي ( TAPI) متمرکز کرده است.
شاهدخاقان عباسي درمورد تحريم ها عليه ايران گفت:هم اکنون به دليل تحريم هاي تازه عليه تهران، قادر نيستيم که پروژه خط لوله گاز ايران-پاکستان موسوم به (IP) را اجرايي کنيم.
وي واردات گاز مايع (ال - ان - جي) را بهترين گزينه پيش روي دولت مسلم ليگ نواز در دوران 5 ساله تصدي دولت عنوان کرد.
**** قرارداد 10 ميليارد دلاري خريد گاز از پاکستان؛ گزينه جديد؟
رسانه هاي پاکستاني سه شنبه هفته گذشته 15 خردادماه به نقل از منابع آگاه اعلام کردند که اسلام آباد و مسکو اخيرا تصميم گرفتند تا براي احداث خط لوله گاز در پاکستان قرارداد 10 ميليارد دلاري امضا کنند.
بر اساس اين خبر، منابع آگاه در پاکستان گفتند:اين کشور به زودي قرارداد 10 ميليارد دلاري گاز با روسيه امضا مي کند که باعث مي شود که خواب از سر آمريکايي هايي که هميشه پاکستان را سرزنش مي کنند، بپرد.
در اين گزارش آمده بود:گسترش چشمگير روابط پاکستان و روسيه خبر بدي براي آمريکايي ها محسوب مي شود، آمريکا که هميشه پاکستان را براي انجام اقدامات بيشتر در جنگ عليه تروريسم تحت فشار قرارداده است، اکنون سياست هاي غيرمنطقي آن باعث شده تا اسلام آباد و مسکو بيشتر به هم نزديک شوند.
بر اساس اين خبر به نقل از منابع آگاه، کابينه دولت وقت اسلام آباد پيش تر با امضاي قرارداد گازي با روسيه موافقت کرده و دولت به سفارت اين کشور در مسکو نيز دستور العمل هاي لازم را براي عقد قرارداد با طرف روسي ابلاغ کرده است.
براساس اين گزارش، به احتمال زياد هفته جاري در شهر مسکو پايتخت روسيه اين قرارداد به امضا مي رسد.
وب سايت روزنامه انگليسي زبان اکسپرس تريبيون پاکستان نيز به نقل از منابع گزارش داد:شرکت گازپروم روسيه قرار است گزارش امکانسنجي اين طرح گازي را آماده کند که پس از آن بودجه کامل آن نيز برآورد خواهد شد.
در مقابل پاکستان نيز با فرآيند امکانسنجي موافقت کرده و در اين خصوص شرکت ملي گاز پاکستان (ISGS) با طرف روسي در ارتباط خواهد بود.
در اين گزارش آمده است:عمليات احداث اين خط لوله که قرار است آسياي ميانه را به آسياي جنوبي وصل کند، از ماه مارس سال آينده ميلادي آغاز مي شود.
شايان ذکر است که شرکت هاي مهم انرژي روسيه از جمله گازپروم و جي پي بي گلوبل ريسورس متعلق به کنسرسيوم روسي در سال 2012 به دولت پاکستان پيشنهاد مشارکت در طرح انتقال گاز از ايران به پاکستان را مطرح کرده بودند.
روسيه در سفر بهمن ماه 1390 خانم حنا رباني کهر وزير وقت امور خارجه پاکستان به مسکو، پيشنهاد مشارکت در پروژه انتقال گاز ايران و تامين بودجه لازم براي مشارکت در اين زمينه را ارائه کرده بود.
بر اين اساس، کارشناسان معتقدند در صورت تحقق اين پروژه‌، قدرت منطقه‌اي پاکستان به شدت افزايش يافته و ممکن است دولت آمريکا طي روزهاي آينده براي جلوگيري از افزايش روابط ميان مسکو -اسلام آباد فشار خود را بر پاکستان افزايش دهد.
*** پاسخ وزارت خارجه پاکستان به اخبار قراردادهاي گازي
محمد فيصل سخنگوي وزارت امور خارج پاکستان پنجشنبه هفته گذشته (هفدهم خردادماه) در نشست خبري هفتگي با رسانه هاي خارجي و داخلي پاکستان در پاسخ به پرسش خبرنگار ايرنا در خصوص انتشار اخباري در رسانه هاي اين کشور مبني بر امضاي توافق نامه 10 ميليارد دلاري اسلام آباد - مسکو و تاثير اين قرارداد بر خط لوله گاز ايران به پاکستان گفت:روسيه و پاکستان براي اجراي خط لوله گاز با همکاري جمهوري اسلامي ايران در اعماق اقيانوس در سواحل جنوبي اين کشور، توافق نامه همکاري امضاء مي کنند.
وي اضافه کرد:در مرحله نخست، کارشناسان روسي براي عملياتي کردن احداث خط لوله گاز در اعماق دريا اقدامات امکان سنجي انجام مي دهند.
محمد فيصل گفت:پيشنهاد اجراي خط لوله گاز در زير دريا از سال 2017 ميلادي از سوي دولت پاکستان در دست بررسي بوده و در اين طرح، روسيه، پاکستان، جمهوري اسلامي ايران و هند مشارکت دارند.
اين ديپلمات پاکستاني در ادامه سخنانش در اين خصوص افزود:مسئولان بلندپايه وزارت انرژي پاکستان و روسيه پيش نويس توافق نامه همکاري براي آغاز مطالعات امکان سنجي به منظور اجراي طرح احداث خط لوله گاز در زير دريا را آماده کرده اند.
سخنگوي وزارت امور خارجه پاکستان خاطر نشان کرد:پيشنهاد امضاي توافق نامه همکاري براي آغاز مطالعات امکان سنجي، به عملي بودن اين طرح کمک کرده و پاکستان و روسيه در مرحله نخست، تصميم نهايي را درباره اين طرح خواهند گرفت.
محمد فيصل در خصوص انتشار اخباري مبني بر اينکه پاکستان طرح خط لوله انتقال گاز از ايران موسوم به (IP GPAS PIPELINE) را ناديده گرفته است نيز گفت:خط لوله گاز ايران - پاکستان طرح جداگانه است که مسئوليت عملياتي کردن آن با وزارت نفت و منابع طبيعي پاکستان است.
«محمد فيصل» سخنگوي وزارت خارجه پاکستان ضمن تأييد توافق با روسيه براي احداث خط لوله انتقال گاز از بستر دريا گفت:اين پروژه مانع دريافت گاز از ايران نمي‌شود.
به نظر مي رسد، در حالي که دولت فدرال پاکستان(حزب حاکم) به خط آخر رسيده و دولت انتقالي اين کشور، عهده دار امور کشور شده است، وضعيت خط انتقال گاز از ايران به پاکستان موسوم به(آي پي)نامعلوم است و بايد تا تشکيل دولت آتي منتظر ماند.
البته اين اخبار در حالي در رسانه هاي پاکستان منتشر مي شود که خبرگزاري رسمي دولت پاکستان (APP) روز شنبه دوازدهم خردادماه جاري گزارش داد:اداره نفت و منابع طبيعي پاکستان مصمم است تا با تماس با سازمان همتاي خود در ايران، ازسرگيري طرح مشترک گاز را مورد بررسي قرار دهد.
بر اساس خبر منتشر شده، اداره امور نفت و منابع طبيعي پاکستان تصميم دارد تا براي ازسرگيري طرح انتقال گاز از ايران موسوم به (آي - پي)، با طرف ايراني گفت وگو و تماس برقرار کند.
در اين گزارش به نقل از منابع دولتي پاکستان آمده است:با توجه به تحريم هاي بين المللي عليه ايران، طرف پاکستاني خواهان بررسي همه جانبه اين وضعيت براي ازسرگيري طرح انتقال گاز از ايران به پاکستان است.
اين منابع افزودند:پاکستان براي تکميل اين طرح آماده است و در سال مالي جديد نيز، تمامي جزئيات درخصوص خط لوله انتقال گاز ايران از جمله قرارداد خريد و فروش گاز با مسئولان ايراني مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.
پيش از اين نيز روزنامه اردو زبان جنگ چاپ راولپندي به نقل از يک مقام ارشد وزارت نفت و منابع طبيعي پاکستان نوشت: مقامات پاکستان به دولت جمهوري اسلامي ايران پيشنهاد داده اند که براي ازسرگيري مذاکرات درخصوص طرح انتقال گاز از ايران موسوم به (آي - پي)، نماينده ويژه خود را به اسلام آباد اعزام کند.
*** سفارت ايران در پاکستان:بهانه هاي تکميل نشدن خط لوله، واهي بود
در پيگيري اين موضوع از سفارت جمهوري اسلامي در پاکستان، بخش بازرگاني سفارت کشورمان در اين خصوص روند اجرا و تکميل خط لوله گاز، اعلام کرد:اينکه عنوان مي شود که دولت اين کشور سخت در تلاش است تا با احداث خط لوله مربوط به طرح آي-پي در خاک خود (بيش از 700 کيلومتر)، هر چه سريع تر زمينه واردات گاز طبيعي از ايران را فراهم کند، اين اخبار به صورت اغراق آميز از سوي رسانه هاي پاکستاني منتشر شده است.
بر اين اساس، دولت پاکستان تاکنون هيچ اقدام و تلاشي براي اجراي خط لوله گاز به عمل نياورده است.
ايران معتقد است که تحريم ها شامل خطوط انرژي نمي شود و اين موارد مطرح شده در خصوص اينکه تحريم ها دليل تکميل نشدن اين طرح است، بهانه اي بيش نيست.
همچنين در مورد اخبار مطرح شده با موضوع اينکه با توجه به تحريم هاي بين المللي عليه ايران، طرف پاکستاني خواهان بررسي همه جانبه اين وضعيت براي ازسرگيري طرح انتقال گاز از ايران به پاکستان است، تاکنون هيچ شواهد و اخبار موثقي دريافت نشده است.
آساق**6125**1337
سيدبهادر حسيني
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۵۰۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبرسانی پایدار به ۱۰ هزار روستا رویکرد محوری دولت سیزدهم است

به گزارش خبرنگار مهر، هاشم امینی ظهر چهارشنبه در آئین افتتاح طرح آبرسانی مجتمع شهید سلیمانی شازند افزود: در بخش فاضلاب ۷۵ پروژه در قالب ۵۲ تصفیه خانه برای ۹.۳ میلیون نفر جمعیت کشور تعریف شده بود که شاخص برخورداری از آبفا به ۵۷ درصد برسد.

وی افزود: یکی از این پروژه‌ها تصفیه‌خانه شازند و آستانه در استان مرکزی است که امروز اولین انشعاب فاضلاب این طرح نصب و مردم از نعمت آن بهرمند شدند.

امینی گفت: اقدام ارزشمند دیگر در راستای حفاظت از منابع آب، بحث استفاده از ظرفیت صنایع برای پساب است که در دنیا نیز مورد اقبال قرار دارد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: یکی دیگر از طرح‌هایی که مورد توجه دولت سیزدهم قرار دارد، آب‌رسانی به پنج و هفت دهم میلیون نفر جمعیت کشور است.

وی بیان کرد: در دولت سیزدهم ۲۵ پروژه برای آبرسانی به مناطق مختلف برنامه‌ریزی شده و تاکنون ۱۵ طرح به بهره‌برداری رسیده که یکی از این طرح‌ها، مجتمع آبرسانی شهید سلیمانی شازند و آستانه است که ۱۰ روستا از مزایای آب شرب کیفی آن بهرمند می‌شوند.

امینی ادامه داد: حدود ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در این شهر اختصاص پیدا کرده است.

وی در خصوص جهاد آبرسانی تاکید کرد: در سطح کشور در راستای تأمین آب پایدار کشور، برنامه‌ای در قالب جهاد آبرسانی به دولت ارائه شده که ۱۰ هزار روستا را تأمین آب پایدار انجام می‌دهد.

امینی تاکید کرد: آبرسانی پایدار به پنج هزار و ۲۰۰ روستای کشور طی ۲ سال گذشته در قالب طرح جهاد آبرسانی انجام شد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور اضافه کرد: آبرسانی به ۱۰ هزار روستای دیگر با کمک قرارگاه امام حسن و جهاد آبرسانی پیش بینی شده و این پروژه از طرح‌های اثرگذار بعد از انقلاب است.

امینی افزود: مردم شازند و آستانه با خرید انشعاب فاضلاب آلودگی را از محل زندگی خود جمع کنند و آبفای استان مرکزی نیز در فروش حق انشعاب فاضلاب به مردم این مناطق کمک‌های ویژه به شکل نقد و اقساط را انجام خواهد داد.

کد خبر 6094336

دیگر خبرها

  • ۲۸ زندانی پاکستانی آزاد می‌شوند
  • ایران ۲۸ زندانی پاکستانی را آزاد می کند
  • آزادی ۲۸ زندانی پاکستانی در جریان سفر رئیس قوه قضاییه به هرمزگان
  • همکاری با ایران بهترین راه حل بحران انرژی پاکستان است
  • وقتی «فرهنگ» در میدان «دیپلماسی» قد عَلَم می‌کند
  • آبرسانی پایدار به ۱۰ هزار روستا رویکرد محوری دولت سیزدهم است
  • آبرسانی به ۵۲۰۰ روستا ظرف دو سال انجام شده است
  • رئیسی پروژه‌ای که در دولت روحانی افتتاح شده بود را دوباره افتتاح کرد!
  • لوله‌سازی اهواز در مسیر توسعه صادرات
  • آزردگی آمریکا از همکاری تجاری ایران و پاکستان