Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@03:45:48 GMT

کمبود آب، مشکل زلزله زدگان مناطق روستایی سرپل ذهاب

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۵۱۸۷۰

کمبود آب، مشکل زلزله زدگان مناطق روستایی سرپل ذهاب

قصرشیرین - ایرنا - حجم بالای ساخت و ساز و استفاده از آب آشامیدنی برای این مهم، باعث کمبود آب و قطعی مکرر آن در روستاهای زلزله زده سرپل ذهاب شده و مشکلات عدیده ای را در فصل گرما برای مردم این مناطق ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شبکه آبرسانی روستاهای سرپل ذهاب قبل از وقوع زلزله 7 و سه دهم ریشتری 21 آبان پارسال، دارای فرسودگی بوده اند که کمبود آب آشامیدنی و قطعی های مکرر آن به دلیل شکستگی لوله های خط انتقال آب، اکنون به مشکل عمده برای زلزله زدگان این شهرستان تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


زلزله ویرانگر غرب کرمانشاه خسارت زیادی را به تاسیسات شهری و روستایی به ویژه شبکه های آب و فاضلاب سرپل ذهاب وارد کرد که البته با تلاش شبانه مسئولان، مشکل شکستگی های شبکه های آبرسانی هر روز برطرف می شود.
استفاده زیاد از آب و بهره برداری غیراصولی از این نعمت خدادادی برای عملیات ساخت و ساز در سطح شهر و روستاها، مصرف بی رویه آن توسط مردمی که در کمپ های زلزله زدگان به سر می برند و بدون واحد اندازه گیری گاهی اوقات رعایت الگوی مصرف را ندارند، همگی مزید بر علت شده تا برخی از زلزله زدگان با مشکل کمبود آب مواجه شوند.
این مشکل در روستاهایی که در پایین دست مجتمع های شبکه های آبرسانی قرار دارند، بیشتر نمایان است و از این رو ساکنان مناطق روستایی مسئولان را برای رفع این مشکل به مساعدت و یاری طلبیده اند.
مهمترین تقاضای اهالی روستاهای سرپل ذهاب رفع مشکل کم آبی است که البته با مساعدت دیگر دستگاه ها از جمله بنیاد مسکن ، مشکلات این زلزله زدگان تا حدودی مرتفع می شود.

** استفاده از آب آشامیدنی در ساخت و سازها و بازسازی دلیل اصلی قطعی
فرماندار سرپل ذهاب کمبود آب را یکی از مهمترین نیازهای فعلی مردم این شهرستان به ویژه در مناطق روستایی دانست و گفت: این موضوع به معضلی تبدیل شده و نیازمند چاره اندیشی است.
محبت جمالی نیا افزود: با توجه به ساخت و ساز واحدهای مسکونی در این شهرستان، نیاز به آب فراوان است و در برخی از روستاها مشکل جدی برای تامین آب داریم.
او نیاز 24 روستا را ضروری دانست و گفت: گرمای هوا و افزایش ساخت و سازها، نیاز به آب را افزایش داده است.
بخشدار مرکزی سرپل ذهاب نیز به خبرنگار ایرنا گفت: فرسودگی شبکه آبرسانی، افزایش جمعیت روستایی و استفاده از آب آشامیدنی در امر بازسازی واحدهای مسکونی تخریب شده ناشی از زلزله، از دلایل اصلی قطعی و یا افت فشار آب آشامیدنی به ویژه در مناطق روستایی است.
جواد محمدی افزود: با توجه به تاکید استاندار کرمانشاه ، بنیاد مسکن و مردم به هیچ عنوان نباید از آب آشامیدنی برای ساخت و ساز استفاده کنند که در صورت تحقق این مهم مشکل کمبود آب در مناطق روستایی سرپل ذهاب رفع می شود.
وی اظهار داشت: آب مورد نیاز برای ساخت و ساز باید از طریق تانکر از سوی بنیاد مسکن تامین شود و اگر این موضوع درست مدیریت نشود، با چالشی جدی روبرو خواهیم شد.
بخشدار مرکزی سرپل ذهاب گفت: برای رفع این مشکل از دستگاه های اجرایی ، نیروهای انتظامی ، ارتش ، دستگاه های خدمات رسان و امداد رسانی ، برای تامین آب روزانه مردم روستاهای بخش مرکزی شهرستان سرپل ذهاب کمک گرفته ایم.
هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه هم در نشست اخیر ستاد بازسازی شهرستان سرپل ذهاب تاکید کرد: بنیاد مسکن و مردم به هیچ عنوان نباید از آب شرب برای ساخت و ساز استفاده کنند، آب مورد نیاز برای ساخت و ساز باید از طریق تانکر تامین شود، اگر این موضوع درست مدیریت نشود با چالشی جدی روبرو‌ خواهیم شد.

** فرسودگی 70 درصد از شبکه خط انتقال آب روستاهای سرپل ذهاب
مدیر شرکت آب و فاضلاب روستایی سرپل ذهاب نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون 70 درصد از شبکه های آبرسانی در مناطق روستایی این شهرستان فرسوده است و نیاز به اصلاح و مرمت دارد.
حشمت احمدی افزود: اصلاح ، مرمت و بازسازی شبکه های آبرسانی در 161 روستایی سرپل ذهاب نیازمند 570 میلیارد ریال اعتبار است که در این زمینه مکاتبات لازم صورت گرفته است.
وی بیان کرد: شبکه های آب آشامیدنی در مناطق روستایی براساس جمعیت قبلی طراحی شده و با گذشت زمان و افزایش جمعیت، علاوه بر فرسودگی، دیگر جوابگوی نیاز جمعیت فعلی نیست و این خود مشکلی است که نیازمند طراحی جدید شبکه هستیم.
وی اظهارداشت: استفاده و برداشت بی رویه از آب آشامیدنی در ساخت و سازها در مناطق روستیی باعث شده که مردم برخی از روستاهای پایین دست مجتمع های آبرسانی ، دچار قطعی آب و یا افت فشار مواجه شوند.
مدبر شرکت آب و فاضلاب روستایی سرپل ذهاب گفت: حدود هشت کیلومتر خط انتقال آب مسیر سراب ماهیشان تا روستای سرقلعه با 30 میلیارد یال اعتبار لوله گذاری شد و طی هفته گذشته به بهره برداری رسید که با اجرای این طرح بخشی از مشکل کمبود در مناطق روستایی سرپل ذهاب رفع شد.
احمدی افزود: با انجام این مهم خط انتقال آب این مناطق به شبکه اصلی متصل شد و از این رو شاهد رفع مشکل آب روستاهای دهستان سرقلعه و جگیران خواهیم بود.
وی ادامه داد: تامین آب در ساخت و سازها واحدهای مسکونی روستایی برعهده بنیاد مسکن است که این مهم روزانه از طریق تانکر سیار انجام می شود و در این راستا صرفه جویی و مدیریت استفاده درست از آب آشامیدنی می تواند بخش عمده ای از مشکلات موجود را حل کند.
وی شمار مشترکان زیرپوشش اداره آب و فاضلاب روستایی سرپل ذهاب را حدود 11 هزار مشترک اعلام کرد و گفت: تیم های آبفار با تمام توان و به صورت شبانه روزی پای کار هستند تا خدمات رسانی لازم و بدون وقفه را به اهالی منطقه انجام دهند.
سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه با 90 هزار تن جمعیت و برخورداری از هشت دهستان و 226 روستا ، بیش از 11 هزار مشترک آب و فاضلاب روستایی دارد.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 90 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.
7079/7399/3012/8066

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي زلزله 96 كمبود آب سرپل ذهاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۵۱۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع بیش از ۱۱ هزار بسته غذایی در میان سیل‌زدگان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، یعقوب سلیمانی گفت: امدادگران هلال احمر از ۲۷ فروردین ماه و همزمان با موج جدید بارش‌های شدید در جنوب شرق کشور، تا ۴ اردیبهشت ماه به ۶۵ هزار و ۵۲۳ نفر در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان امدادرسانی کردند.

این مقام مسئول افزود: در مجموع یک هزار و ۴۰۰ نیروی هلال احمر در ماموریت امدادرسانی به سیل‌زدگان جنوب شرق کشور مشارکت داشتند.

دبیرکل جمعیت هلال احمر گفت: از زمان وقوع سیل تا به امروز، ۴۶ سورتی پرواز برای کمک رسانی و ۳۴ تُن اقلام امدادی و زیستی بین سیل زدگان توزیع شده است. 

سلیمانی با اشاره به وضعیت مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان افزود: سیل اخیر بیشترین آسیب را به سیستان و بلوچستان و مناطق جنوبی آن وارد کرده و به همین علت جمعیت هلال احمر تا حل مشکلات مناطق سیل زده در کنار مردم حاضر خواهد بود و کمک رسانی‌ها ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • بازی‌دراز آماده میزبانی از زائران راهیان نور است
  • از مناطق سیل‌زده جنوب چه خبر ؟
  • توزیع بیش از ۱۱ هزار بسته غذایی در میان سیل‌زدگان
  • برداشت نوبرانه گوجه سبز در سرپل ذهاب
  • ویزیت رایگان در‌ مناطق روستایی کنت
  • نفرین شاه باستانی ایران: افسانه پیروزی بر صخره‌های سرپل‌ذهاب
  • برداشت محصول گوجه سبز در ۲ روستای پیران و کلاهمال
  • آغازبرداشت نوبرانه گوجه سبز از باغات سرپل ذهاب
  • آغاز برداشت محصول باقلا از ۱۰۰ هکتار از مزارع سرپل ذهاب
  • آغاز برداشت محصول باقلا از سطح ۱۰۰ هکتار از مزارع سرپل ذهاب