Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله محمد محمدی قائینی استاد درس خارج از فقه حوزه علمیه استان، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: خداوند جهان را همراه با ابزار‌های مورد نیاز انسان آفریده است، تا او بتواند در زمین زندگی راحتی داشته باشد، حال تولید و بهره‌وری یکی از مسائل اقتصادی مهم جهان کنونی است.
وی افزود: کوشش در تولید و قناعت در مصرف باید سرمشق زندگی انسان‌ها قرار گیرد، کوشش در تولید به معنای استفاده از منابع و ظرفیت‌ها جهت انجام کاری مشروع جهت تأمین زندگی و پیشرفت اقتصادی است، که در این باب، حضرت رسول(ص) می‌فرمایند «اگر کسی بتواند کاری انجام دهد اما انجام ندهد از رحمت خداوند دور افتاده است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آیت الله قائینی اضافه کرد: امام علی(ع) فرموده‌اند «اگر کسی با وجود برخورداری آب و خاک، فقیر شود، خداوند او را از رحمت خود دور می‌کند چرا که نتوانسته از این دو منبع استفاده ای داشته باشد»، سفارش به تولید در بین ما بسیار بالاست و بر خلاف برخی مکتب‌ها که اسلام را مکتب فقرگرا می‌دادند، این آیین پاک به دنبال کسب مال و درآمد حلال است.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: امام صادق(ع) نیز در این خصوص فرموده‌اند «اصلاح کردن مال از ایمان است» امام علی(ع) نیز می‌فرمایند «هر نعمتی که خداوند به تو ارزانی داشته آن را بارور کن» و امام سجاد(ع) فرموده‌اند «از تمامیت انسان همین بس که مال را افزایش دهد»، در اینجا منظور از اصلاح و بارور کردن همان افزایش مال است.
وی یاد آور شد: امام باقر(ع) در این باب چه زیبا فرموده‌اند «اگر کسی در دنیا به دنبال کار رود تا آبروی خود را حفظ کرده و معیشت و راحتی اهل وعیال خود را فراهم آورد و از آن مال به خویشاوندان و همسایگان خود نیز ببخشد، خداوند را در قیامت با چهره ای نورانی همچون ماه شب 14 ملاقات خواهد کرد».
آیت‌الله قائینی هدف از کار کردن را حفظ عزت و بی‌نیازی از مردم، گسترش رفاه معقول برای خانواده، تکریم خویشاوندان و همسایگان و انفاق در راه خدا و رفع نیاز‌ها عنوان کرد و افزود: دو عامل مادی و معنوی باعث افزایش تولید و ثروت انسان می‌شود.
این مدرس حوزه ابراز کرد: صدقه دادن، امانت‌داری، ازدواج،کلام نیکو و مطهر بودن از جمله عوامل معنوی در راستای افزایش ثروت و مال است که پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند « صدقه دهید که صدقه مال را زیاد می‌کند»، « امانت داری، باعث غنا و خیانت باعث فقر می شود»، « ازدواج کنید چرا که زنان برای شما مال می‌آورند» و « دائما با طهارت باش تا روزی ات دائمی شود» و امام سجاد(ع) در خصوص کلام نیکو فرموده‌اند « گفتار نیکو باعث افزایش مال و برکت در آن می‌شود».
وی در نهایت عنوان کرد: دنیا و آخرت، پیوند ناگسستنی با یکدیگر دارند، خداوند به دنبال توجه انسان به روح توحیدی است و هیچ‌گاه در زندگی احساس استقلال نکنید چرا که خداوند در همه جا حضور دارد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا همدان کار تولید در اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۵۲۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محبت به خدا، زمینه ‌ساز فرمان‌ پذیری

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، آخوند «عبدالغفور رومی» مدرس حوزه و فعال فرهنگی بندر ترکمن با نوشتن یادداشتی با عنوان «محبت به خدا، زمینه ‌ساز فرمان‌ پذیری» به عوامل و انگیزه هایی که باعث ایجاد محبت به خالق یکتا می شود و تأثیرات و پیامدهایی که در ایجاد و دوری از این نوع ارتباط با خداوند در زندگی انسان ها بوجود می آید پرداخته است که متن کامل آن در ذیل می آید:
 
گزاف نیست اگر بگوئیم تمام مشکلات مردم دنیا ریشه در مسئله توحید دارد. توحید یعنی باور و اعتقاد به یک خدای بی‌نیاز و خیرخواه. اگر تمام انسان‌ها می‌دانستند که تمام امور هستی در اختیار خدا می‌باشد، هیچ‌گاه از درگاه او دور نمی‌شدند. پیامد طبیعی دور شدن از درگاه خدا آن است که مشکلات مختلفی گریبان‌ گیر جامعه بشری شد. البته شیاطین در دور ساختن انسان‌ها از اصل توحید بی‌تاثیر نبودند، ولی انسان‌ها می‌توانستند و می‌توانند با یاری جستن از عقل و اندیشه و پیروی از پیامبران، به دامان پر مهر خداوند بازگردند.گاه انسان‌ها در شناخت خدا به اشتباه می‌افتند و همین باعث دور شدن آنها از اصل توحید می‌شود. برخی گمان می‌کنند خدا آفریدگار همه چیز است و اگر انسان را آفریده، از او انتظار رعایت قوانین و دستورات دینی دارد. این نوع خداباوری نادرست نیست،‌ اما نیاز به تکمیل دارد. نتیجه ترویج این نوع خداباوری، تصویری خشن و خشک از خدا خواهد بود.
 
این در حالی است که تعالیم اسلام که بر گرفته از قرآن و سنت نبوی است بر اصل محبت و مهربانی در خداباوری تاکید می‌کنند. رابطه خالق و مخلوق همانند رابطه یک مخترع و وسیله‌ای که اختراع کرده، نمی‌باشد تا هر دستوری به او داد، انجام دهد و هیچ احساس و عاطفه‌ای در میان نباشد. خداوند آفریدگار انسان است و سرنوشت او برایش بسیار مهم است. خدا خود را «ربّ» نامیده، یعنی به پرورش و رشد موجودی که آفریده، بسیار اهمیت می‌دهد.
 
برای رساندن انسان‌ها به مرحله توحید و خداباوری، تعلیم و آموزش کافی نیست؛ بلکه باید محبت و مهربانی خداوند نیز به مخاطبان منتقل شود. اگر تعلیم خداباوری به انسان‌ها برای سعادتشان کافی بود، بسیاری از کسانی که در مورد خدا آگاهی و دانش دارند، در مسیر توحید قرار داشتند. تنها کسانی در مسیر اطاعت از خدا قرار دارند که نسبت به او محبت دارند و مهربانی او را در زندگی خود احساس کردند.
 
اصل محبت میان خدا و مردم چنان اهمیت دارد که بسیاری از مکتب‌های فکری ساختگی و جعلی، بر محور محبت و مهربانی تأسیس شده و از همین طریق، اباحی‌ گری و شهوت‌ رانی را به مخاطبان خود تزریق می ‌کنند.
 
در حالی‌ که اگر انسان‌ها با خداوندی که قرآن و سنت نبوی معرفی می ‌کنند آشنا شوند، خواهند دید که او خدایی است که محبتش دارای آثار و برکات بی‌ نظیر در زندگی است و در صورتی که انسان‌ها پیش از آشنایی با قوانین و فرامین خدا، با محبت او آشنا شوند، با جان و دل به فرمان‌ها و دستورات او جامه عمل می ‌پوشانند.
 
انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • چگونه به خداوند بیشتر علاقه‌مند شویم؟
  • پاداش های عظیم الهی برای چشم انسان
  • طرح «زندگی با آیه ها» یک طرح واقع گرایانه است
  • رسیدن به قرب الهی در شناخت مهدویت و درک امام زمان است
  • دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان
  • آیا واقعاً خدا همه گناهان را تا روز قیامت می‌بخشد؟
  • محبت به خدا، زمینه ‌ساز فرمان‌ پذیری
  • شرط بهره‌مندی انسان از شفاعت قرآن، انس با آن است
  • خداوند گناهان برخی انسان‌ها را نمی‌بخشد
  • حجت الاسلام والمسلمین رفیعی: امید به خداوند باید همراه با تلاش و کوشش باشد