Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تاکید بر ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان پشتوانه‌ای برای کشور گفت: دانشگاه آزاد باید با برنامه‌ریزی کار وتامل جدی اسلامی شود.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حمیدرضا مقدم‌فر مشاور فرهنگی رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی به همراه جمعی از معاونین و مدیران این دانشگاه، در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با آیت‌الله علی‌اکبر رشاد دیدار کرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این دیدار که با حضور مهدی عباس‌زاده معاونت پژوهشی و آموزشی، مهدی رمضانی چابک رئیس حوزه ریاست،‌ دکتر مسعود فیاضی مشاور ریاست پژوهشگاه در امور جوان، دکتر محمدرضا یقینی مدیر عامل کانون اندیشه جوان، حجت الاسلام محمد کاشی‌زاده رئیس مرکز پژوهش‌های جوان پژوهشگاه، دکتر بیژن رنجبر معاون پژوهش و فناوری، دکتر صالح اسکندری سرپرست سازمان چاپ، انتشارات و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی همراه بود، طرفین در زمینه‌های مختلف تعامل و همکاری، بحث و تبادل نظر کردند.

دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت بالایی برای مقابله با تهدیدات دارد

آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این دیدار گفت: انگیزه اصلی از این جلسه بر مبنای انگیزه رهبر معظم انقلاب است که دانشگاه آزاد اسلامی را یک ظرفیت عظیم در نظام اسلامی دانستند.

وی افزود: با وجود دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت بالایی برای مقابله با برخی تهدیدات وجود دارد که باید از این دستگاه پرظرفیت و این فرصت به نفع پیشبرد آرمان‌های نظام اسلامی استفاده کرد.

رشاد با توجه به جایگاه علمی و ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد باید به یک فرصت فوق‌العاده برای پشتیبانی از نظام و انقلاب تبدیل شود. معتقدیم خیلی از رهنمودهایی که توسط رهبر معظم انقلاب بیان شده است، هنوز روی زمین مانده است و کار درخوری برای آن انجام نشده است. نمونه این رهنمودها نیز تولید علم دینی است.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد باید اسلامی شود که اینکار به برنامه‌ریزی، کار و تأمل جدی نیاز دارد و باید در طول زمان مشخص با کار و تلاش عناصر مومن و انقلابی به اسلامی شدن این دانشگاه رسید.

آیت‌الله رشاد خاطرنشان کرد: در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تولید دانش صورت گرفته و تحقیقات و فعالیت‌های زیادی درحال انجام است. برای کمک به بالفعل کردن ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر تولید علم و همچنین برای تولید علوم انسانی اسلامی در آن، به هم‌افزایی نیاز است.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه افزود: بهترین آثاری که در اقتصاد مقاومتی وجو دارد،‌ کارهایی است که توسط اعضای هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی انجام شده و این محتوای تولید شده می‌تواند به اشکال مختلف استفاده شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان سخنان خود با اشاره به چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی گفت: یکی از بحث‌های مهم و اساسی امسال، بحث چهل سالگی انقلاب است. یقیناً کارهای زیادی اتفاق خواهد افتاد، اما در اصل باید گفت ثمره این انقلاب چه بوده است؟! بنده به عنوان یک طلبه باید بگویم که این انقلاب در بخش علم چه کرده و در حوزه علوم اسلامی چه رخ داده است. باید با مشارکت پژوهشگاه و دانشگاه با نوآوری و خلاقیت به دستاوردهای علمی انقلاب اشاره و پیشرفت‌های جدی در این حوزه را بازنمایی کنیم.

حمایت دانشگاه آزاد اسلامی از کرسی‌های آزاد اندیشی

حمیدرضا مقدم‌فر مشاور فرهنگی رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی مباحث مشترک فی‌مابین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دانشگاه آزاد را به دو طیف بلندمدت و کوتاه مدت تقسیم‌بندی کرد و گفت: در کنار موارد زیرساختی و مبنایی، مواردی نیز وجود دارد که پژوهشگاه می‌تواند در آن به دانشگاه آزاد کمک شایانی کند.

وی گفت: نظارت بر خط مشی تولیدات علوم انسانی اسلامی و تولید محتوای مناسب برای دروسی مانند وصیت‌نامه حضرت امام خمینی(ره) از اولویت‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی است.

مقدم‌فر افزود: بهترین معرفی برای حضرت امام خمینی(ره) سخنان رهبری است که همه ساله در ایام مختلف و مخصوصاً در روز چهاردهم خرداد، به ایشان می‌پردازند.

مشاور فرهنگی رییس هیات امنا و موسس دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: پژوهشگاه عرصه تولید است، هرچه نیازهای دانشگاه آزاد می‌تواند از این عرصه‌ی با اصالت تغذیه کند.

وی همچنین تصریح کرد: بنده و همکارانم از برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه آزاد حمایت می‌کنیم و فکر می‌کنم در این خصوص می‌توان همکاری خوبی با پژوهشگاه ایجاد کرد.

مقدم‌فر افزود: پژوهشگاه با ظرفیت بالایی که در تولید علوم اسلامی و فعالیت‌های فرهنگی دارد، می‌تواند بستری برای تولیدات فرهنگی مناسب جهت ارایه به اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد فراهم کند.

مرجعیت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مباحث علوم انسانی

بیژن رنجبر، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، با توجه به مسایل مطرح شده در جلسه و همچنین دغدغه‌های مورد نظر مقام معظم رهبری گفت: دانشگاه آزاد می‌تواند در بحث‌های علوم انسانی اسلامی، پژوهشگاه را به عنوان مرجع قرار دهد.

رنجبر افزود: انشاالله در آینده‌ای نزدیک و به پشتوانه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برنامه‌های خوبی پیش خواهیم برد تا به اهداف والای نظام اسلامی در این مجموعه دانشگاهی دست یابیم.

سابقه همکاری‌های موفق میان پژوهشگاه و دانشگاه آزاد وجود دارد

در ادامه این نشست دکتر مهدی عباس‌زاده معاونت پژوهشی و آموزش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: سابقه همکاری‌های موفق میان پژوهشگاه و دانشگاه آزاد وجود دارد و حتما این تجربه، مبنای خوبی برای تعاملات بعدی خواهد شد.

عضو هیات علمی گروه معرفت‌شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: باید دو بسته تعاملی برای همکاری داشته باشیم. یک بسته تعاملی بین بدنه اساتید دانشگاه و پژوهشگاه نیاز است و بسته تعاملی دوم نیز در رده دانشجویان و بخش‌های جوان پژوهشگاه و همچنین بخش فرهنگی و باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد که برای هریک از این بسته‌های تعاملی موضوعاتی قابل تعریف است.

معاون پژوهشی و آموزش پژوهشگاه با تاکید بر موضوعات روز گفت: بحث تهاجم فرهنگی، الگوی پیشرفت، اقتصاد مقاومتی، فضای مجازی، از جمله موضوعات و بحث‌های به‌روزی است که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برای آنها واحدهای تخصصی وجود دارد. بحث‌هایی مثل مدیریت جهادی، حمایت از کالای ایرانی، آسیب‌های اجتماعی و حتی کارنامه انقلاب ، موضوعاتی هستند که در پژوهشگاه تحقیق شده و این موضوعات نیز می‌تواند به عنوان موضوعات فرعی ذکر شوند.

آمادگی دانشگاه آزاد برای همکاری مشترک با پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

صالح اسکندری سرپرست سازمان چاپ، انتشارات و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی نیز با تاکید بر ضرورت همکاری پژوهشگاه با دانشگاه آزاد گفت: در حال حاضر 36 هزار دانشجو در خوابگاه‌های این دانشگاه اسکان دارند که با همکاری و کمک پژوهشگاه می‌توان تولیدات فرهنگی مناسبی به آنها ارائه کرد.

سرپرست سازمان چاپ، انتشارات و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: بازخورد و تجربه حاصل از همکاری ما نشان می‌دهد که این دو دستگاه می‌توانند کارهای جدی و با کیفیتی انجام دهند.

وی در خصوص همکاری در بخش انتشار کتاب نیز گفت: دانشگاه آزاد تاکنون بیش از ده هزار عنوان کتاب منتشر کرده است که در این زمینه آماده همکاری و انتشار آثار به صورت مشترک با پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است.

اسکندری خاطرنشان کرد: جامعه مخاطب دانشگاه آزاد در سه حوزه دانش آموزان، دانشجویان، همکاران و اساتید بسیار گسترده است که این جامعه وسیع، می‌تواند مخاطب سیاستگذاری‌ها و برنامه‌های علمی و فرهنگی هر دو مجموعه باشد.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۵۳۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامه رهبر انقلاب به دانشجویان منشا تحولات عظیم اروپا و آمریکا شد

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: علی معروفی آرانی نویسنده و پژوهشگر در ادامه نگارش یادداشت‌ها و مقالات خود درباره اسراییل و غرب، به‌تازگی نوشتاری درباره این‌روزهای دانشگاه‌های آمریکا و جنبش دانشجویی اعتراضی که در مخالفت با اسراییل و نسل‌کشی‌اش جریان دارد، نوشته است. این‌مطلب با عنوان رویش گفتمان انقلابی در دانشگاه‌های آمریکا در اختیار مهر قرار گرفته است.

در ادامه این‌یادداشت را می‌خوانیم؛

نامه‌های مقام معظم رهبری به دانشجویان و جوانان کشورهای غربی و آمریکایی اکنون به بار نشسته، و در سرتاسر آمریکا نصایح و پندهای آگاهی بخش معظم له موجبات بلوغ فکری و انسان دوستی دانشجویان را در کنار ساحت علم بارزتر و عینی ترکرده و این نتیجه تداوم گفتمان انقلاب اسلامی در دانشگاه‌های آمریکایی است.

تأثیر نفوذ کلام مقام معظم رهبری در نامه‌ای که به جوانان اروپایی نوشته بود، امروز مشخص شده است، مقام معظم رهبری در این نامه از جوانان اروپایی خواسته بود که در رابطه با انگیزه سیاه نمایی علیه اسلام خود تحقیق کنند. منشا تحولات اخیر در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا نامه ۱۰ سال پیش مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی است که سر منشا تحولات مناسبی در اروپا و آمریکا شده است.

صدها دانشجو در سراسر دانشگاه‌های ایالات متحده دستگیر شده‌اند، زیرا معترضان همچنان خواستار آتش‌بس در غزه و جلوگیری از کشتار بی‌رحمانه ماشین جنگی رژیم صهیونیستی و توقف کشتار غیر نظامیان و توقف آتش بس شده‌اند در این چند روز در ایالت‌های این کشور، دانشگاه‌های بیشتری شاهد تظاهرات علیه ادامه بمباران نوار غزه و پایان دادن به کمک نظامی ایالات متحده به اسرائیل توسط دانشجویان متحصن بوده است.

پس از دستگیری بیش از ۱۰۰ تظاهرکننده در هفته گذشته در دانشگاه کلمبیا، اعتراضات دانشجویان به جنگ رژیم صهیونیستی علیه حماس در تعداد فزاینده‌ای از دانشگاه‌ها به راه افتاد. دانشجویان از دانشگاه‌ها خواستار پایان دادن به جنگ اسرائیل علیه غزه و قطع روابط دانشگاه‌های آنها با شرکت‌هایی هستند که به اسرائیل سلاح می‌فروشند تا صلح و آتش بس در غزه قوت گیرد. اعتراضات در بسیاری از دانشگاه‌ها توسط ائتلاف‌های گروه‌های دانشجویی سازماندهی شده است. این گروه‌ها عمدتاً مستقل عمل می‌کنند، اگرچه دانشجویان می‌گویند از همتایان خود در دانشگاه‌های دیگر الهام گرفته‌اند.

رفتار خشونت‌آمیز پلیس در دستگیری دانشجویان و ضرب و شتم آنها نتیجه معکوس داشت و باعث الهام بخشیدن به دانشجویان در سرتاسر آمریکا شد و معترضان در دیگر دانشگاه‌ها را تشویق کرد تا دوباره جمع شوند و روند اعتراض و فشار بر دولت آمریکا را آغاز کنند.

دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آمریکا از دولت خود می‌خواهند که درآمدهای کشور را صرف حمایت از رژیم جنایت‌کار صهیونیستی نکنند و سلاح و بمب در اختیار این رژیم قرار ندهند و در برابر از نسل کشی مردم غزه جلوگیری کنند، این خواست مردم آمریکا از نمایندگان خودشان است؛ اما در همین شرایط نمایندگان مجلس سنا طرح کمک مالی به رژیم صهیونیستی و اوکراین را تصویب می‌کنند. این اقدام بی‌سابقه، پایانی بر ادعاهای حقوق بشری از سوی آمریکاست، این موضوع مهر تأییدی بر صحبت‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص استانداردهای دوگانه آمریکا در قبال ملت‌ها است.

طبیعتاً یکی از مهمترین مطالبات دانشجویان معترض پایان یافتن خشونت علیه مردم فلسطین است، اما خواسته دوم که از سوی اغلب دانشجویان صراحتاً اعلام می‌شود، درخواست پایان دادن به هرنوع همکاری علمی، فرهنگی، مطالعاتی، مالی و عملی با اسرائیل است. دانشجویان می‌گویند تمایلی ندارند در سیستمی درس بخوانند که با اسرائیل همکاری می‌کند. دانشجویان دانشگاه سیدنی نیز از دانشگاه خود خواسته‌اند که روابط خود را با دانشگاه‌ها و سازندگان اسلحه در اسرائیل قطع کند.

شرکت در اعتراضات هزینه بسیار بالایی برای این افراد دارد؛ بسیاری از این دانشجویان از دانشگاه‌ها اخراج شده‌اند و همچنین برخی استادان نیز تعلیق شده و کار خود را از دست داده‌اند؛ با این حال، این افراد همچنان در اعتراضات شرکت می‌کنند.فشارهای ناشی از اعتراضات به تدریج حمایت آمریکا را از رژیم صهیونیستی تغییر داده و یا دست‌کم کاهش خواهند داد.

پدیده عجیب در این اعتراضات برخورد خشن پلیس با دانشجویان معترض است که این نشان می‌دهد که دموکراسی و حقوق بشر در غرب فقط یک شعار است. ابزاری برای سلطه طلبی غرب بر دیگر کشورها است.

برملا شدن ماهیت استکباری آمریکا مهم‌ترین دستاورد اتفاقات اخیر در دانشگاه‌های آمریکا بوده است، این موضوع از مدت‌ها قبل بر ملت ایران ثابت شده بود؛ اما با سرکوب صورت گرفته به بهترین شکل توسط مردم جهان درک شد.

محکومیت جنایات رژیم اشغالگر قدس در فلسطین و غزه عزیز مدت‌هاست که از مرزهای کشورهای محور مقاومت فراتر رفته و بویژه در کشورهایی که حاکمان‌شان با حمایت آشکار از ددمنشی‌های اسرائیل در غزه، نقطه سیاه دیگری بر عملکرد خود ثبت کرده‌اند، انسان‌های حق‌طلب و آزادی‌خواه را به میدان آورده است.

دانشجویان معترض شعار می‌دادند؛ «بچه‌ها را رها کنید» و شعارهایی نیز علیه جنگ در غزه می‌دهند. دولت آمریکا دانشجویان را تهدید می‌کند تا از توهین‌های یهودستیزانه از جمله "یهودیان را بکشید" استفاده نشود.

دولت آمریکا در دهه‌های گذشته همواره پشت نقاب آزادی‌خواهی پنهان شده بود، اما در نهایت با حمله وحشیانه به دانشجویان کشور خودش نقاب از چهره انداخت تا بار دیگر بر مردم و افکار جهانی ثابت شود که شعارهای آزادی‌خواهی تنها ابرازی برای سو استفاده از قدرت استکباری خود است.

در این راستا، سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به اقدامات نیروهای امنیتی آمریکا اعلام کرد که این اعتراضات با واکنش سرکوبگرانه شامل بازداشت و اخراج دانشجویان نباید رو به رو شود. تازمانی که تأمین تسلیحات برای اسرائیل از سوی واشنگتن ادامه دارد، حق اعتراض برای دانشجویان از اهمیت بالایی برخوردار است. از دانشگاه‌های آمریکایی می‌خواهیم از حقوق دانشجویان در تظاهرات مسالمت‌آمیز و ایمن حمایت کنند.

طبیعتاً یکی از مهمترین مطالبات دانشجویان معترض پایان یافتن خشونت علیه مردم فلسطین است، اما خواسته دوم که از سوی اغلب دانشجویان صراحتاً اعلام می‌شود، درخواست پایان دادن به هرنوع همکاری علمی، فرهنگی، مطالعاتی، مالی و عملی با اسرائیل است. دانشجویان می‌گویند تمایلی ندارند در سیستمی درس بخوانند که با اسرائیل همکاری می‌کند. دانشجویان دانشگاه سیدنی نیز از دانشگاه خود خواسته‌اند که روابط خود را با دانشگاه‌ها و سازندگان اسلحه در اسرائیل قطع کند.

اعتراضات دانشجویی در آمریکا که مثل قارچ سمی در این کشور تکثیر و گسترده می‌شود برای جو بایدن در موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ نیز مشکل‌ساز خواهند بود چراکه این موضوع بسیار مهم و تأثیرگذار است. باید به این مسئله مهم و راهبردی اشاره کرد که هزینه‌های حمایت از رژیم صهیونیستی در حال افزایش بوده و این موضوع ممکن است بر آینده حمایت از رژیم صهیونیستی تأثیر داشته باشد.

امیدواریم روند مقاومت مردم غزه و محور مقاومت ادامه یابد و شاهد پیروزی مردم فلسطین بر رژیم غاصب صهیونیستی و فروپاشی این رژیم جعلی باشیم و علاوه بر آن مبارزات عدالت‌خواهان دانشجویان آمریکایی در حمایت از مظلومان جهان به سایر دانشگاه‌ها خواهد رسید.‌

کد خبر 6092074 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • نشست تخصصی «تصویر ایران پس از وعده صادق» برگزار می‌شود
  • بازنمایی رسانه‌ای ایران در جهان بعد از حملات موشکی به رژیم صهیونیستی
  • دانشگاه‌ها برای احیای سنت‌های محلی گام بردارند
  • ظرفیت علمی نیرو‌های مسلح در خدمت نخبگان و دانشگاهیان قرار می‌گیرد
  • نامه رهبر انقلاب به دانشجویان منشا تحولات عظیم اروپا و آمریکا شد
  • اثرگذاری فرهنگی اساتید در دانشگاه آزاد بیشتر می‌شود
  • استاد مجتهدی هم معلم و هم مولف بود
  • دانشگاه بنگاه اقتصادی نیست/ لزوم تولید دانش کاربردی برای تبدیل به سرمایه
  • استفاده از ظرفیت بانوان فعال برای رفع چالش‌های ملی/ پژوهش‌های دینی، مسئله‌محور باشند
  • عملیات «وعده صادق» امید به مقاومت در سایر کشورها را افزایش داد