Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-30@04:24:26 GMT

چرا سخنان محمدجواد لاریجانی جنجالی شد؟

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۵۴۹۷۶

چرا سخنان محمدجواد لاریجانی جنجالی شد؟

صدای ایران - رسانه‌های امریکایی با استناد به اظهارات محمدجواد لاریجانی، ایران را به حمایت از القاعده متهم کردند.
 
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران، در تاریخ 30 می در گفتگویی با تلویزیون ایران درباره عبور تروریست‌های القاعده از ایران سخنانی گفته بود که شبکه خبری العربیه با تقطیع و ترجمه انگلیسی اشتباه به انتشار آن پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
به گزارش پرشیا دایجست، پس از حوادث ۱۱ سپتامبر، به درخواست دولت جورج دبلیو بوش و کنگره آمریکا، کمیسیونی تحت عنوان "کمیسیون ملی حملات تروریستی علیه ایالات متحده" برای تحقیق درباره حوادث ۱۱ سپتامبر تشکیل شد. این کمیسیون در ۲۲ ژولای ۲۰۰۴، گزارشی درباره حملات ۱۱ سپتامبر منتشر کرد که در آن ادعا شده عاملان حملات ۱۱ سپتامبر در مسیرشان از ایران عبور کرده و ایران در گذرنامه آن‌ها مُهر نزده است.
 
بعد از انتشار ویدئوی صحبت های لاریجانی توسط العربیه، وبگاه آمریکایی دیلی‌کالر مدعی شد که اظهارات لاریجانی می‌تواند یافته‌های کمیسیون ۱۱ سپتامبر درباره نقش داشتن ایران در حملات ۱۱ سپتامبر را تایید کند.  
 
این ادعا در حالی بر مبنای ترجمه تحریف شده العربیه از سخنان لاریجانی مطرح می شود که ۲۸ صفحه محرمانه از گزارش کمیته تحقیق کنگره آمریکا در مورد حملات ۱۱ سپتامبر نشان داد عربستان مهم ترین حامی عاملان حمله ۱۱ سپتامبر بوده است.
 
با این حال روزنامه نیویورک‌پست نیز روایت مشابه دیلی کالر از اظهارات لاریجانی را مخابره کرد و نوشت: "یک مقام بلندپایه ایرانی برای نخستین بار اذعان کرد که ایران آگاهانه به تروریست‌های القاعده - از جمله به برخی از مهاجمان ۱۱ سپتامبر- کمک کرده تا از خاورمیانه به طور سری سفر کنند".
 
البته نیویورک پست در گزارشی مستند در تاریخ  9 سپتامبر 2017 از نقش سفارت عربستان در امریکا در حوادث یازده سپتامبر پرده برداشته و نوشته بود: سفارت عربستان از شبیه سازی عملیات ربایش هواپیماها پشتیبانی مالی کرده است.
 
اما علاوه بر رسانه‌ها، وزارت خارجه آمریکا هم در توئیتی به زبان عربی نوشت: "تماشا کن. محمد جواد لاریجانی، معاون قوه قضاییه ایران در اظهاراتی بی‌سابقه اذعان کرد ایران عبور عناصر القاعده را که حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را انجام دادند، تسهیل کرده است. او آنچه در گزارش کمیسیون ویژه حملات در این خصوص آمده را تایید کرد".
 
اما محمدجواد لاریجانی چه گفته بود؟
 
اظهارات وی را می توانید در زیر بخوانید:
 
"گزارش کمیسیون یازده سپتامبر که یک گزارش تفصیلی است و شخصیت‌هایی مثل لی همیلتون و امثال این‌ها ریاست این کمیسیون را بر عهده داشتند، در صفحات فکر کنم 240 یا 241 این گزارش، دو یا سه صفحه راجع به ایران است. یک سؤال مطرح کردند که ایران در این قضایا چه نقشی می‌توانسته داشته باشد؟ مجموعه گزارش‌هایی بود که این عناصر القاعده که از عربستان که می‌خواستند بروند افغانستان یا جای دیگری، این‌ها با پروازها یا زمینی می‌آمدند، دم مرز تقاضا می‌کردند که شما مُهرتان را توی پاسپورت ما نزنید، چون اگر دولت عربستان بفهمد ما ایران آمدیم، ما را اذیت می‌کند. بعضی از این‌ها را هم دولت ما قبول می‌کرد مُهر نزند، چون ترانزیت بودند، دو ساعت بودند بعد رد می‌شدند می‌رفتند ولی اطلاعات آمدورفتشان را داشتند. این را این‌ها یک‌جوری گفتند که انگار ایران با القاعده همکاری داشته یا مثلاً گفت یک هواپیمایی که داشته از یکجایی عبور می‌کرده، مثلاً از یک نقطه‌ای به یک نقطه دیگر در منطقه می‌رفته، ضمن اینکه این خلبان عملیات در آن بوده، یک فرمانده ارتش حزب‌الله هم در یک صندلی دیگر نشسته بود. حالا مجموعه این‌ها را سر هم کرده بودند که آیا ایران مستقیماً یا از طریق حزب‌الله لبنان با القاعده در این زمینه همکاری کرده یا نه؟ خود جمع‌بندی کمیسیون به‌طورکلی این است که القاعده به‌طورکلی دشمن درجه‌یک ایران بوده".

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: محمد جواد لاریجانی تروریست القاعده 11 سپتامبر دیلی کالر نیویورک پست العربیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۵۴۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش علی ربیعی به حملات دولت به مرکز پژوهش های مجلس /نتایج سنجش‌ها را نه کتمان و نه با آن بازی کنید!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مرکز پژوهش های مجلس و گزارش های این مرکز با عصبانیت دولت رئیسی همراه شده است. علی ربیعی سخنگوی دولت سابق در یادداشتی در کانال تلگرامی اش نوشته است؛

آینه، چون نقش تو بنمود راست/ خود شکن، آیینه شکستن خطاست

رسانه دولت و تعدادی از نمایندگان، هجمه سنگینی به همراه موجی از اتهامات، به مرکز پژوهش‌های مجلس اصولگرا وارد کردند.

فارغ از نزاع‌های بر سر قدرت بین رؤسای دو قوه یک‌دست شده، یکی از مصایبی که نتایج آن، این‌روزها به طور ملموس در جامعه مشاهده می‌شود، از بحران آب و خاک تا تغییرات ارزشی، فضای مجازی و... بی‌اعتنایی به علوم اجتماعی خصوصا جامعه‌شناسی بوده است.



ستیز با اندیشمندان ساحت علوم انسانی، اخراج‌ اساتید و بورسیه سازی‌ها برای ندیدن و نشنیدن حقایق، بی‌تردید نتایج تلخی در پی خواهد داشت.

با بستن در هر اندیشکده و مرکز تحقیقات، دری به سوی انواع بحران‌ها گشوده می‌شود.

نتایج سنجش‌ها را نه کتمان و نه با آن بازی کنید!

۲۷۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901207

دیگر خبرها

  • واکنش علی ربیعی به حملات دولت به مرکز پژوهش های مجلس /نتایج سنجش‌ها را نه کتمان و نه با آن بازی کنید!
  • حملات تند به نماینده مجلس و مرکز پژوهش های مجلس در رسانه دولت / چرا قیمت دلار را بین ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان نگه داریم؟
  • روز ۲۰۷ طوفان‌الاقصی|تداوم حملات هوایی اسرائیل به غزه
  • شلیک ۴۰ موشک به سرزمین های اشغالی طی یک روز
  • تجدید انتخابات جنجالی در فدراسیون دوومیدانی
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • تازه‌ترین حملات اسرائیل به رفح ۱۰ شهید برجای گذاشت
  • حملات سنگین روسیه به 4 نیروگاه حرارتی اوکراین
  • تداوم حملات رژیم صهیونیستی در سراسر غزه و افزایش شهدا
  • گاف تاریخی محمدجواد کریمی قدوسی چه بود؟