Web Analytics Made Easy - Statcounter

قدرت الله شمیرانی در گفتگو با خبرگزاری برنا؛ در تشریح برنامه های روز پاکداشت طبیعت، ضمن مروری بر شناسنامه اجرای این طرح در استان اظهارداشت: طرح پاکداشت طبیعت از سال ۹۳ به ابتکار اداره کل ورزش و جوانان کلید خورد؛ طرحی که در نخستین سال آغاز بکار خود، هزار و ۲۰۰ شرکت کننده داشت.

وی با اشاره به استمرار اجرای این طرح زیست محیطی تا اکنون افزود: طرح پاکسازی طبیعت مقطعی نبود و در سال ۹۴ نیز با افزایش مشارکت سازمان های مردم نهاد و جوانان به ۲ هزار نفر رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شمیرانی گفت: گستره تبلیغات و اطلاع رسانی این طرح برای حضور اقشار مختلف تا جایی بود که در سال ۹۵ نیز ۳ هزار و ۸۰۰ علاقمند به حفاظت از محیط زیست در این طرح شرکت داشتند.

پاکسازی ۷۰۵ کیلومتر از مسیر جاده چالوس تا کندوان توسط ۴ هزار 

معاون فرهنگی و امور جوانان  اداره کل ورزش و جوانان در ادامه با اشاره به برنامه های طرح پاکداشت طبیعت در سالجاری نیز بیان کرد:  طرح  پاکداشت طبیعت روز جمعه اول تیرماه، از ابتدای جاده چالوس تا کندوان به طول ۷۰۵ کیلومتر با حضور حداقل ۴ هزار نفر از اعضای سازمان های مردم نهاد و داوطلبان، ورزشکاران، قهرمانان ورزشی، هیات های ورزشی و داوطلبانی از اقشار مختلف جامعه این طرح همگانی را اجرایی خواهیم کرد.

برگزاری مسابقه عکاسی طبعیت در حاشیه اجرای طرح

وی با بیان اینکه برنامه های جنبی نیز برای روز  پاکداشت طبیعت تدارک دیده شده است؛ گفت: همزمان با اجرای طرح، مسابقه عکاسی نیز با ثبت تصاویر ماندگار توسط عکاسان استان برگزار می شود و در پایان نیز به ۲۰ نفر از عکاسان برگزیده جوایزی اهدا خواهد شد.

مشارکت دستگاه های فرهنگی و اجتماعی استان برای حفاظت از محیط زیست

وی در ادامه با بیان اینکه دستگاه های متعددی در این زمینه مشارکت دارند؛ افزود: متولی اجرای طرح پاکداشت طبیعت، ستاد ساماندهی امور جوانان است و دبیرخانه این ستاد در اداره کل ورزش و جوانان، سازمان حفاظت از محیط زیست، شهرداری،سازمان پسماند و سیما و منظر شهری، آموزش و پرورش و.. نیز ما را در برنامه های این طرح همگانی همراهی می کنند.

آموزش و نهادینه سازی در حفظ محیط زیست هدف اصلی طرح است

شمیرانی همچنین با اشاره به اهداف برگزاری طرح پاکداشت طبیعت گفت: آموزش و نهادینه سازی حفاظت از محیط زیست توسط مردم و نقش آفرینی سازمان های مردمی اصلی ترین هدف بشمار می رود. 

پاکداشت طبیعت طرحی مداوم و فراگیر در سطح استان

وی ضمن تاکید بر این نکته که این طرح مقطعی و دوره ای نیست؛ افزود: طرح پاکداشت طبیعت بعنوان یک پیوست فرهنگی با مشارکت هیات های ورزشی، سازمان های مردم نهاد در طول سال در نقاط مختلف گردشگری و ایستگاه های متعددی از سطح استان بصورت متمرکز و فراگیر اجرا می شود.

معاون امور فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان گفت: علاوه بر این اعضای سازمان های مردم نهاد در سطح شهر نیز برنامه های خود را با رویکرد نهادینه سازی فرهنگ حفاظت از محیط زیست ویژه دانش آموزان در مدارس برگزار می شود.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۵۵۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد

 عبدالرحمن زحمتی گفت: هر سال با شروع فصل بهار، زاد و ولد حیوانات وحشی آغاز می‌شود و زیر چتر حمایت و حفاظت محیط‌بانان حفاظت محیط زیست به زندگی خود ادامه می‌دهند و زنده‌گیری نوزادان حیات‌وحش پیگرد قانونی دارد.

معاون حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم در این باره با اشاره به آغاز فصل زایش وحوش گفت: محیط بانان پارک‌های ملی سالوک و ساریگل در شهرستان اسفراین نخستین بره‌های متولد شده‌ی امسال را مشاهده کرده اند.

روح الله لایق افزود: بارندگی‌های مناسب اسفند و فروردین ماه سبب رویش گیاهان و پوشش مناسب گیاهان در مراتع شده وشرایط برای زیست گونه‌های علفخوار همچون قوچ و میش اوریال، آهو و کل و بز مناسب است.

وی در ادامه گفت: فصل بهار گردشگران بیشتردر طبیعت حضور می‌یابند که توصیه می‌شود در صورت مشاهده نوزادان حیات وحش در طبیعت از لمس آنها خودداری کنند، زیرا موجب جدا کردن این نوزاد از چرخه طبیعی خواهد شد.

معاون حفاظت محیط زیست استان اضافه کرد: هر ساله در فصل بهار و زمان زادآوری حیات وحش، به علت نبود آگاهی بسیاری از مردم نسبت به برخورد صحیح هنگام مشاهده نوزادان حیات وحش در طبیعت، بسیاری از نوزادان از چرخه طبیعت خارج می‌شوند.

لایق از طبیعت گردان خواست از نزدیک شدن و نوازش بره‌ها و نوزاد وحوش خودداری کنند، چون نوزادان حیواناتی که با لمس و نوازش کردن و یا در آغوش گرفتن بوی انسان به خود گرفته اند، تلف می‌شوند.

در طبیعت و مناطق حفاظت شده‌ی خراسان شمالی ۶۵ گونه از پستانداران زیست می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • منطقه «چهلمیر» در پارک ملی تندوره درگز پاکسازی شد
  • پاکسازی مسیر کوهنوردی درکه با حضور دوستداران محیط زیست
  • جاده کرج ـ چالوس بسته شد
  • چالوس سه روز بسته شد؛ مسافران از مسیر جایگزین استفاده کنند
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌ها پلاستیکی
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ
  • دو رأس بزغاله کوهی به دامان طبیعت بازگردانده شدند
  • دومین پویش مردمی پاکسازی جنگل های هیرکانی در گرگان برگزار شد
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد