Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@18:47:04 GMT

دستورالعمل افتتاح حساب جاری در بانک ها به روز شد

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۵۸۰۵۵

دستورالعمل افتتاح حساب جاری در بانک ها به روز شد

تهران- ایرنا- بانک مرکزی اعلام کرد: با بروز رسانی دستورالعمل حساب جاری، امکان افتتاح حساب جاری بدون دسته چک برای اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی فاقد شرایط اخذ دسته چک، فراهم شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از این بانک، با تحقق شرایط تعیین شده در این دستورالعمل، بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی که خارج از اراده خود و به دلیل شرایط بیرونی، دارای چک برگشتی رفع سوء ‌اثر نشده اند، برای اعطای دسته چک مساعدت می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«دستور‌العمل حساب جاری» در یک‌هزار و یکصد و چهلمین جلسه دوم خرداد 1391 شورای پول و اعتبار به تصویب رسید و در بخشنامه آن هشتم خرداد 1391 به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.
صرف‌نظر از اصلاح ماده (18) دستورالعمل سال 1393، برخی مواد آن، به موجب آرای صادره از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری اصلاح شد که این تغییرات منجر به بروز برداشت‌های متفاوت و ایجاد ابهاماتی ناشی از شکل‌گیری وضعیت‌ حقوقی جدید برای شبکه بانکی و صاحبان حساب سپرده قرض‌آلحسنه جاری نزد بانک‌ها شد.
از این رو، بازنگری در مقررات افتتاح حساب جاری باتوجه به مکاتبات و بازخوردهای واصله از شبکه بانکی و با در نظر گرفتن وضعیت حقوقی ناشی از آرای صادره از سوی دیوان عدالت اداری، در دستور کار قرار گرفت.
بر این اساس، عمده تغییرات و اصلاحات صورت گرفته در مفاد دستورالعمل حساب جاری، امکان افتتاح حساب بدون دسته چک (در چارچوب ماده 21 قانون صدور چک) برای اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی فاقد شرایط اخذ دسته چک براساس مفاد مربوط در این دستورالعمل و محدودیت‌های موجود، خواهد بود.
همچنین بانک ها مکلف به ارسال فوری اطلاعات مربوط به گواهی‌نامه عدم پرداخت صدور چک به سامانه‌های اطلاعاتی بانک مرکزی، به محض صدور گواهی‌نامه مزبور و حذف مهلت 10 روزه فعلی شدند.
دستورالعمل جدید حساب جاری در 23 ماده و 13 تبصره در جلسه اول خرداد ماه جاری شورای پول و اعتبار به تصویب رسید و با ابلاغ آن، بخشنامه‌های قبلی مغایر در این رابطه منسوخ و غیرقابل استناد است.
اقتصام **1070*2025

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد بانك مركزي حساب جاري شوراي پول و اعتبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۵۸۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهیه دستورالعمل ایمنی جرثقیل‌های برجی در پایتخت

به گزارش خبرگزاری مهر، علی نصیری، در نشست «تهیه و تدوین شرح وظایف متولیان ایمنی جرثقیل های برجی شهر تهران» گفت: برای تهیه دستورالعمل ایمنی بهره برداری از جرثقیل های برجی شهر تهران باید مجموعه های نظام مهندسی و وزارت کار و سایر فعالان در این بخش گرد هم آمده و ضوابط مربوطه را برای کاهش هر چه بیشتر حوادث این حوزه تهیه کنیم.

وی افزود: در همین خصوص باید دستورالعمل‌ها و آئین نامه‌های پیشین با نگاه به تحولات روز و الزامات تامین هر چه بیشتر ایمنی مورد بازنگری دقیق قرار گیرد تا در مجموع شاهد کاهش مخاطرات ناشی از حوادث در حوزه ساخت و سازهای بلند مرتبه باشیم.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به اینکه ساخت و ساز در کلانشهر تهران طی سال‌های اخیر رشد قابل توجه‌ای داشته است و به تبع آن بهره برداری از ماشین آلات پیچیده در این صنعت رونق گرفته است، گفت: به خصوص در مورد جرثقیل‌های برجی و بهره برداری غیر اصولی در این حوزه که می تواند پیامدهای جانی و مالی قابل توجه‌ای بر جای بگذارد باید اقدامات لازم باری بازرسی و تامین ایمنی هر چه بیشتر در این حوزه پیش بینی شود.

وی افزود: از همین رو سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بر اساس مصوبه پنجمین جلسه ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران مبنی بر تعیین و تدوین شرح وظایف تمامی ذی‌ربطان در حوزه ایمنی جرثقیل‌ها، با هدف پیشگیری از وقوع حوادث و تأمین ایمنی نیروی انسانی فعال در کارگاه‌ها و شهروندان و حفظ و حراست از سرمایه‌ها و تجهیزات، تدوین شرح وظایف فعالان حوزه تاورکرین را در دستور کار خود قرار داده است و تا کنون تمامی فعالان این حوزه شناسایی شده اند و باید جدول شرح وظایف آنان در مراحل خرید، نصب، راه اندازی، بهره برداری، برچیدن و جمع آوری جرثقیل‌های مذکور تهیه و آموزش‌های لازم برای واحدهای تابعه شهرداری تهران و متولیان راه اندازی شود.

کد خبر 6093977

دیگر خبرها

  • ایجاد حساب واحد خزانه باعث افزایش شفافیت مالی می‌شود
  • اعتبار بن دانشجویی نمایشگاه کتاب افزایش پیدا کرد/ امضای قرارداد با شرکت پُست
  • تهیه دستورالعمل ایمنی جرثقیل‌های برجی در پایتخت
  • بانک ذخایر دریایی افتتاح شد
  • بزودی صدور دسته چک منوط به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان خواهد شد
  • شاه کلید مهار تورم
  • تامین ارز ۲۰ روزه شد
  • پرداخت ۵.۶ همت تسهیلات ازدواج و فرزند آوری در سال جاری
  • حساب نانو آلپاری [راهنمای موفقیت در “binary option”]
  • دریافت هزار تراکنش حساب، با اینترنت‌بانک تجارت