Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@04:17:55 GMT

صيانت از محيط زيست حرکت به سوي توسعه پايدار

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۵۸۲۷۹

صيانت از محيط زيست حرکت به سوي توسعه پايدار

خبرگزاري آريا - گچساران - ايرنا - آگاهي بخشي به مردم براي صيانت از محيط زيست و توانمندسازي جوامع محلي براي بهره وري اصولي از منابع طبيعي حرکت اصولي به سوي توسعه پايدار است.

به گزارش ايرنا، محيط زيست به عنوان گنجينه اي خدادادي که هم بستر حيات بشر است و هم مي تواند زمينه ساز بهبود معيشت جوامع محلي باشد از اهميت زيادي برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


صاحب نظران استفاده از مراتع براي کشت گياهان دارويي را که منجر به افزايش درآمد جوامع محلي ميشود براي جلوگيري از قاچاق چوب و چراي بي رويه دام ها ، راهبردي براي تحقق محيط زيست سالم مي دانند.
راهکارهايي که افزون بر بهبود وضغيت اقتصادي روستائيان گره گشاي صيانت از محيط زيست و کاهش آلايندگي هاي زيست محيطي است.
کارشناسان رهاسازي زباله ها در طبيعت، استفاده بي رويه از مراتع براي چراي دام، شکار گونه هاي حيات وحش، آتش سوزي در جنگل ها و مراتع و قاچاق چوب را از مهمترين تهديدهاي محيط زيست مي دانند.
** موانع تحقق محيط زيست پايدار
مديرکل حفاظت محيط زيست کهگيلويه و بويراحمد گفت: استفاده از ظروف يک بار مصرف يکي از عوامل تهديدزا براي محيط زيست است به طوري که طبق پيش‌بيني‌ کارشناسان تا سال 2050 تعداد پلاستيک‌ها در اقيانوس‌ها بيشتر از تعداد ماهي‌ها خواهد شد.
محسن جعفري‌نژاد افزود: مهم‌ترين مشکل کنوني کشور در حوزه محيط زيست نهادينه نشدن مشارکت همگاني در حفاظت است.
مديرکل حفاظت محيط زيست کهگيلويه و بويراحمد غلبه بر آلودگي پلاستيک به عنوان شعار روز جهاني محيط زيست در سال جاري مطرح است.
جعفري‌نژاد گفت:مديريت صحيح پسماند پيشگيري از ورود شيرابه‌ها به آب هاي زيرزميني از اولويت هاي جدي مسئولان در اين عرصه است.
وي عنوان کرد: در دنيا هر دقيقه يک ميليون بطري آب آشاميدني و ساليانه 500 ميليارد کيسه پلاستيکي توليد مي‌شود که 50 درصد اين‌ها دورريز مي‌شود.
مديرکل حفاظت محيط زيست کهگيلويه و بويراحمدگفت: در کشورهاي پيشرفته بيش از 20 درصد تفکيک زباله از مبدأ صورت مي‌گيرد اين در حالي است که در ايران تنها چهار درصد تفکيک زباله از مبدأ انجام مي‌شود و در شهر ياسوج هم به دليل نوع تغذيه مردم و توليد زياد زباله‌هاي تر، ميزان تفکيک خيلي کمتر از ميانگين کشوري است.
مديرکل محيط زيست کهگيلويه و بويراحمد اظهار داشت: زماني دولت مي‌تواند در حوزه‌هاي زيست محيطي موفق باشد که با همراهي مردم در توليد کمتر زباله و تفکيک از مبدأ به اقتصاد خانوارها کمک ‌شود.
جعفري‌نژاد عنوان کرد: در ميان 17 شهر استان کهگيلويه و بويراحمد هيچ شهري وجود ندارد که زباله‌ها را خوب مديريت کند.
وي ابراز کرد: با توجه به پوشش جنگلي و بالا بودن سطح آب‌هاي زيرزميني در استان کهگيلويه و بويراحمد، جانمايي و مکان‌يابي محل دفن زباله يکي از مهم‌ترين مشکلات در استان است.
جعفري‌نژاد ميزان توليد زباله در شهر ياسوج را بالاتر از نرم کشوري دانست و عنوان کرد: بايد براي مديريت اصولي پسماند در شهر ياسوج، برنامه‌هاي پايدار و کلان تعريف شود.
وي با بيان اينکه همه سايت‌هاي دفن زباله پيش‌بيني شده در استان مجوز دارند، گفت: در سايت‌هاي پسماند دفن زباله به صورت بهداشتي انجام نمي‌شود که ضرورت دارد مديريت شهري گام‌هاي اساسي‌تري در اين حوزه بردارد.
جعفري‌نژاد ابراز داشت: يک سرمايه‌گذار پيگير اجراي طرح بازيافت پلاستيک در استان است.
وي استفاده کيسه‌هاي پارچه‌اي را راهبردي اصولي براي کاهش زباله هاي پلاستيکي عنوان کرد.
جعفري‌نژاد به حوزه شکار و صيد اشاره داشت و گفت: سازمان حفاظت محيط زيست در اين حوزه بسيار جدي است.
وي بيان کرد: شهر ياسوج در جوار ذخيره‌گاه زيست‌کره دنا واقع شده که اهميت بين‌المللي دارد و به خاطر نگاهي که امروز دنيا به زيست‌کره دنا دارد بايد همه مردم بايد در اين حوزه با هم مشارکت کنند.
مديرکل حفاظت محيط زيست کهگيلويه و بويراحمد با بيان اينکه با دامداران غيرمجازي که به طبيعت دنا آسيب مي‌زنند برخورد مي‌شود، گفت: يکي از مشکلاتي که به طبيعت و اقتصاد استان آسيب وارد مي‌کند دامداري سنتي است که نه تنها به اقتصاد استان کمکي نمي‌کند بلکه به پوشش گياهي آن آسيب مي‌زند.
جعفري‌نژاد به بحث آتش‌سوزي در مراتع و جنگل‌هاي استان اشاره داشت و عنوان کرد: جوامع محلي براي پيشگيري از اين اقدام مشارکتت بيشتري کنند.
** اقدامات انجام شده براي سالم سازي محيط زيست
مديرکل حفاظت محيط زيست کهگيلويه وبويراحمد گفت: 35 واحد توليدي آلاينده زيست محيطي در اين استان شناسايي شده که کارخانه هاي شن و ماسه حاشيه رودخانه بشار از جمله اين واحدها هستند.
محسن جعفري نژاد افزود: ساماندهي اين واحدهاي توليدي آلاينده با همکاري و هماهنگي ساير نهادهاي ذيربط از جمله آب منطقه اي، منابع طبيعي و صنعت ومعدن ضروري است.
معاون عمراني استاندار کهگيلويه و بويراحمد گفت: فرآيند بي‌خطر سازي و وضعيت دفع بهداشتي فاضلاب بيمارستان‌ها، کلينيک‌ها و مطب‌هاي پزشکي در استان مورد تأييد نيست.
به گفته عزيز فيلي بر اساس برآورد و ارزيابي‌هاي انجام شده افزون بر 120 ميليارد ريال براي ساماندهي و بهبود وضعيت پسماند و دفع بهداشتي فاضلاب‌هاي شهري و روستايي اين استان نياز است.
فيلي تصريح کرد: سال گذشته حدود 15 ميليارد ريال در اين راستا و براي شهرهاي زير 50 هزار نفر استان تخصيص يافت که به‌هيچ‌وجه جوابگوي رفع چالش‌ها و مشکلات در اين حوزه نيست.
** خسارت هاي طبيعي به جنگل ها
رئيس اداره جنگلداري و جنگل‌کاري منابع طبيعي و آبخيزداري کهگيلويه و بويراحمد گفت: بررسي‌ها نشان مي‌دهد 420 هزار هکتار از جنگل‌هاي اين استان بر اثر بيماري پروانه جوانه خوار و خشکسالي دچار آسيب جدي شده‌اند.
مصطفي خلقي اظهار داشت: 300 هزار هکتار از جنگل‌هاي اين استان بر اثر هجوم پروانه‌هاي جوانه خوار بين 10 تا 60 درصد آسيب ديده‌اند.
خلقي ميزان جنگل‌هاي آسيب ديده از پديده خشکسالي در کهگيلويه و بويراحمد را 120 هزار هکتار برآورد کرد.
وي بيان کرد: ميزان خسارت پروانه‌هاي جوانه خوار در هر هکتار از جنگل‌هاي کهگيلويه و بويراحمد هفت ميليون و 500 هزار ريال و خسارت ناشي از خشکسالي در هر هکتار جنگل اين استان نيز 45 ميليون ريال است.
خلقي ابراز داشت: ايجاد سامانه‌هاي هدايت آب از راهکارهاي پيشگيري از آسيب خشکسالي در جنگل‌هاي کهگيلويه و بويراحمد است که به تأمين اعتبار نياز دارد.
پروانه جوانه خوار بلوط با نام علمي Tortrix viridana L يکي از مهمترين آفت‌هاي بلوط در جنگل‌هاي زاگرس محسوب مي‌شود که با تغذيه از جوانه‌ها و برگ‌ها خسارات زيادي به جنگل‌هاي استان وارد مي‌کند.
جنگل‌هاي بلوط منطقه زاگرس شامل استان‌هاي آذربايجان غربي، ايلام، لرستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختياري، کهگيلويه و بويراحمد، خوزستان و فارس است که بيش از 6 ميليون هکتار وسعت دارد.
16 استان کشور در محدوده کل رشته‌کوه زاگرس قرار گرفته‌اند که اين محدوده تأمين‌کننده 40 درصد آب کشور است و 38 درصد جمعيت عشاير کوچ‌نشين ايران را در خود جاي داده است.
پروانه جوانه خوار در اکثر مناطق جنگلي استان مشاهده شده ولي دامنه خسارت آن در مناطق سيلاب و کلوار و لوداب در بويراحمد، در تنگ سولک و کوه ماغر در شهرستان بهمئي، در دنا منطقه چنار برم، لما، تمنک، بنستان و رودشتي، در کهگيلويه مناطق خاييز و بيسيدون دشت قاضي کلات، در شهرستان چرام مناطق سواري، تنگ آرند، جاده کرک و سرتنگ پيرزال، در شهرستان باشت حوزه شلال دان، بوستان و عنا در حال توسعه است.
وي تغيير شرايط اقليمي، کاهش بارندگي‌ و رطوبت را از مهمترين دلايل پديده خشکيدگي درختان بلوط اعلام کرد و گفت: کاهش بارندگي و افزايش برداشت از منابع آب زيرزميني ازجمله عوامل تهديد کننده سلامت جنگل‌هاست.
وي بيان کرد: بيشترين خشکيدگي بلوط در مناطق بوستان در باشت، شهرستان لنده و کوه خاييز در کهگيلويه است.
خلقي افزود: مبارزه بيولوژيک، غني سازي با بذر و اجراي طرح‌هاي آبخيزداري و آبخوان‌داري از راهکارهاي حفظ جنگل‌هاي بلوط اين استان است.
خلقي گفت: اين بيماري به‌صورت سرخشکيدگي درخت، کاهش رشد و ريزبرگي نشان داده مي‌شود.
** ايجاد جنگل هاي دست کاشت اقدامي براي پايداري محيط زيست
سرپرست اداره جنگلداري و جنگل کاري اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري کهگيلويه و بويراحمد گفت :9 هزار هکتار جنگل در مناطق گرمسيري و سردسيري اين استان از سال 1393 تاکنون ايجاد شده است.
کهگيلويه و بويراحمد داراي 780 هزار هکتار جنگل است که بلوط گونه غالب اين جنگل‌ها محسوب مي‌شود.
براساس آمار 54 هزار هکتار جنگل دست کاشت در اين استان وجود دارد.
طرح احيا و توسعه جنگل هاي کهگيلويه و بويراحمد از دهه 70 آغاز شد.
مصطفي خلفي تصريح کرد: اين جنگل ها از گونه هاي کنار، کهور، اکاليپتوس، بادام، بلوط، پسته کوهي و زالزالک در 2 حوزه دولتي و مشارکتي ايجاد شده است.
خلفي تصريح کرد: توسعه و احياي منابع طبيعي، جلوگيري از فرسايش خاک، تقويت پوشش گياهي، مشارکت دادن مردم در مديريت منابع طبيعي تجديد شونده، تقويت سفره‌هاي زيرزميني آب، تعديل و تلطيف آب‌ و هوا و ايجاد فضاي سبز و تفرجگاه از اهداف طرح‌هاي توسعه درختکاري است.
سرپرست اداره جنگلداري و جنگل کاري منابع طبيعي و آبخيزداري کهگيلويه و بويراحمد تصريح کرد: اجراي سه هزار و 535 هکتار جنگل دست کاشت، توليد 235 هزار اصله نهال، حفاظت از پنج هزار و 64 هکتار جنگل دست کاشت ايجاد شده، تلاش براي احياي 15 هزار هکتار جنگل بلوط که بر اثر خشکيدگي در معرض خطر نابودي است و اجراي 10 هزار هکتار سامانه هاي آبگير از برنامه هاي احياي و نگهداري از جنگل هاي اين استان در سال جاري براساس برنامه چشم انداز برنامه ششم توسعه است.
وي گفت:در صورت تامين اعتبار هاي استاني نيز 640 هکتار جنگل کاري و توسعه جنگل، نگهداري و مراقبت 2 هزار هکتار جنگل دست کاشت و 266 هزار اصله درخت نيز براي احياي جنگل ها توليد خواهد شد.
خلفي بدون اشاره به ميزان اعتبار بيان کرد: ميزان اعتبار اختصاص يافته براي توسعه و حفظ جنگل ها در اين استان بسيار اندک است.
وي اظهار داشت: تغيير اقليم، خشکسالي‌هاي پي‌درپي و بروز بيماري‌ها و حمله آفات ازجمله خشکيدگي بلوط و شيوع آفت برگ خوار بلوط سبب کاهش و تنک شدن بخشي از جنگل‌هاي بلوط اين استان شده است.
خلفي عوامل تهديدکننده منابع طبيعي را استفاده از درختان به عنوان سوخت، پراکنش روستاها در قلب مناطق جنگلي، عدم اجازه زاد آوري جنگل به علت بالا بودن آمار دام، توسعه شهرها و شهرک‌ها، طرح عمراني، بوته کني گياهان خوراکي، آتش سوزي، خشکسالي، دام مازاد و تخريب جنگل و مرتع و تبديل به اراضي کشاورزي ذکر کرد.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان کهگيلويه و بويراحمد گفت: درآمدزايي گياهان دارويي در اين استان در سال گذشته حدود 10 ميليارد ريال بوده است.
عزت الله بهشتي فرد افزود: بهترين راهکار براي مديريت مصرف بهينه آب، مقابله با خشکسالي، افزايش توليد و بهره وري کشاورزان ارائه کشت جايگزين از جمله کشت گياهان دارويي سازگار با شرايط جغرافيايي استان مثل باريجه، آنغوزه، کرفس و گزانگبين است.
وي با بيان اينکه بيش از 450 گونه گياهان دارويي و صنعتي در استان وجود دارد، اظهار کرد: 220 هزار هکتار عرصه قابل کشت گياهان دارويي در استان شناسايي و منطقه بندي شده است.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان کهگيلويه و بويراحمد تصريح کرد: بيش از 36 هزار هکتار آنغوزه، کرفس، برگ مورد و باريجه در قالب طرح هاي مرتع داري تاکنون در استان کشت شده و مورد بهره برداري قرار گرفته است.
يک‌ميليون و 722 هزار و 800 هکتار عرصه جنگلي و مرتعي دارد که 723 هزار و 700 هکتار آن مرتع و بقيه جنگل است.
اين استان با حدود 16 هزار و 249 کيلومترمربع وسعت و 713 هزار نفر جمعيت، کمتر از يک درصد مساحت و يک درصد جمعيت کشور را دارد.
کهگيلويه و بويراحمد با 2 اقليم متفاوت داراي هشت شهرستان، 17 شهر و يک هزار و 676 روستاي داراي سکنه است.
/1662/8143
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۵۸۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت:در راستای اجرای طرح ساماندهی خروج دام، احشام اهالی ۲۴ روستا و آبادی محاط جنگل در گلستان کوچ داده شده است.

به گزارش خبرنگار استان‌های خبرگزاری دانشجو، حمید سلامتی در بازدید از مناطق جنگلی گالیکش در شرق گلستان اظهار کرد: در طرح ساماندهی خروج دام، اراضی به تصرف دولت درآمده و مناطق بعد از خروج دام جنگلکاری می‌شود.

وی افزود: در راستای اجرای طرح ساماندهی خروج دام ۲۴ روستا و آبادی محاط جنگل در گلستان کوچ داده شده و بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار به سطح جنگل‌های استان افزوده شده است. 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: طرح ساماندهی و خروج دام از جنگل‌ها در روستای عرب کلو و خسرو آباد در سال ۱۳۷۹ شروع شده است.

سلامتی ادامه داد: در روستای عرب کلو ۳۳ خانوار دایم و ۴ خانوار موقت با ۱۹ دامدار حضور داشتند؛ در روستای خسروآباد هم، ۲۶ خانوار دائم و یک خانوار موقت با ۱۲ دامدار حضور داشتند. ۱۲۱ نفر در طرف قرارداد با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در روستا‌های این طرح کوچ داده شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: در اجرای این طرح حدود ۷۰۰ هکتار جنگلکاری با گونه‌های پهن برگ و سوزنی برگ شده است که حدود ۳۰۰ هکتار زمین‌های خود روستا و ۴۰۰ هکتار جنگل‌های مخروبه در آن محدوده بوده است. 

سلامتی افزود: با اجرای این طرح بخش۷ وسیعی از جنگل‌های منطقه به دلیل حذف عوامل تخریب مثل حضور دام و خانوار‌های جنگل نشین با جنگلکاری بازسازی و احیا شده است که در توسع‌ها جنگل و حفظ منابع آب و خاک تاثیر بسیار مطلوبی داشته است. 

وی گفت: طرح ساماندهی و خروج دام از جنگل‌ها یکی از طرح‌های خوب بوده است که به دلیل عدم وجود اعتبار تداوم پیدا نکرده است.

طبق گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، در این استان شمالی با مساحتی نزدیک به ۲ میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانه‌ای و دارای سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵ هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد که ۴۵۲ هزار هکتار آن را عرصه جنگلی هیرکانی است.

دیگر خبرها

  • ​​​​​​​توسعه همکاری محیط زیستی ایران و آفریقای مرکزی
  • ظرفیت صندوق ملی محیط‌زیست در کهگیلویه و بویراحمد بدون استفاده مانده است
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • سلامت زیست بوم خلیج فارس شرط پایداری در منطقه خواهد بود
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در سنندج